elady schreef:Over het afbouwen heb ik ook wat vragen.
Lady is (nog) niet van mij, maar ik ben wel de enige die haar rijdt en merk dus ook de verschillen. Ik ben gaan afbouwen van een uur naar half uur, 20 minuten. Van mijn instructrice kan ik het beste doorrijden tot de bevalling. Wel met maten natuurlijk en totdat Lady aangeeft dat het niet meer werkt. Hier ben ik het niet mee eens. Ik wil met echt rijden gaan stoppen met 9 maanden dracht. Dat is over 1,5 week. Geeft Lady aan dat ze nog wel wat kan, dan langer.
Ik hoor van mensen hier op bokt dat ik allang had moeten stoppen met rijden en haar geheel stil moet zetten of alleen mee wandelen. Daar ben ik het ook niet mee eens (pff...wat een dilemma weer). Ik ken Lady en die is na 2 dagen stil staan zo stijf als een hark, niet echt bevordelijk voor de bevalling over 9,5 week (jaja...uitgerekend), dan is ze zo hard al cement. Ik wil haar goed soepel houden voor de bevalling en dat betekend helemaal niet doorrijden tot het uur van de waarheid, maar gewoon een aangepast programma. Buitenritje, longeren, wandelen etc.
Zit gewoon tussen twee vuren: Doorrijden tot de bevalling of al lang gestopt moeten zijn. Ik weet het ffies niet meer en wil het allemaal best aannemen, maar heb er zo mijn twijfels over. Dit is voor het eerst dat ik Lady echt vanaf dag 1 drachtig meemaak zeg maar en dat ik de enige ben die haar rijdt en alles aanvoelt hoe het gaat per dag. Mijn instructrice + eigenaresse hebben ervaring met veulentjes (in totaal 4) en weten dus ook wat ze moeten doen, maar mijn mening lijkt niet echt te tellen. Nagoed...wat vinden jullie?
Verder lijkt het wel alsof Lady het sinds vorige week woensdag (toen het weer ineens omsloeg) veel slomer is geworden. Waarschijnlijk heeft ze het gewoon warm tjdens het rijden en daar houd ik ook rekening mee. Maar is dat ook bij ullie merries?
Sanne: ik vind dat je voorlopig voldoende hebt afgebouwd, kijk gewoon wat vankie aan kan en luister daar goed naar.
en voor jou geld hetzelfde.......gewoon lekker doorgaan tot je merrie zegt dat ze niet meer kan.....mijn va zegt dat hoe eerder je stopt hoe meer kans op vermindering van de conditie wat weer kan lijden tot een zwaardere bevalling.......en zoals ik al zei...cheyenne is er echt niet minder van geworden, die heeft 3 weekjes stil gestaan.....wel elke dag even naar buiten in de paddock