[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:44

Ik moet wel zeggen dat 1 van de hengstjes van afgelopen jaar wel echt mijn hart gestolen heeft. Dus nu ben ik mijn vriend aan het overtuigen dat we toch echt nog wel een schouwhengst kunnen gebruiken O:) Als die weg zou gaan zou ik het denk ik ook niet droog kunnen houden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:10

Ik heb toch elk jaar met elk veulen opnieuw even dat momentje van 'zou ik het niet houden?'.

Komend jaar sta ik mezelf wel toe het veulen van Suus te houden als blijkt dat dat onze harten verovert. Mijn dochter zegt al dat het niet weg mag :')
Die is nu op de 'vervelende' leeftijd dat ze het gaat beseffen en inspraak eist _O-

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:20

Bij jou is het je dochter, hier de vriend die beweert niets met paarden te hebben :+

"aah doe je die weg? Maar dies toch zo lief!!" gaat t dan, en dan slaat de twijfel weer toe. Zo moeilijk soms!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:39

Lastig hè.
Ik twijfel ook. Dit veulen is in principe voor de verkoop maar als het een buckskin, grullo of één van de dun kleuren merrietje is wordt het nog lastig om te kiezen :=

Ik heb ook een topic gemaakt nu we nog maar minder dan 100 dagen hoeven
[KS-MK] Bijzonder bontje in de maak

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:29

In principe is dit veulen voor de verkoop. Een hengstje hou ik sowieso niet aan. Een merrie.. tja als het nou een hele geslaagde gaat zijn dan durf ik het nog niet helemaal zeker te zeggen. Ik heb wel al een hengst op het oog voor het komende dekseizoen maar zover is het nog niet. Eerst zorgen dat dit allemaal goed gaat verlopen voor moeder en kind.

Voor nu vind ik dat ze er goed uitziet, beter dan bij haar vorige dracht. Vandaag 210 dagen. Haar verzorgster rijdt er nog op, zo lang ze dat goed aankan is het prima:
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:35

Lekker buikje! Zadel schuift al wel wat naar voren maar voor wat licht werk kan dit nog wel. Zolang je merrie niet aangeeft dat het oncomfortabel wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:39

Het meisje vraagt niet veel van haar en ik kijk altijd toe als ze ermee bezig is, dus ik hou het in de gaten :) . En toch heb ik het idee dat ze minder buikig is dan bij haar vorige dracht. Toen zag ze er met 200 dagen zo uit
Afbeelding
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:41

Ze ziet er prima uit en zolang ze zelf nog niks aangeeft dan vooral lekker in beweging houden +:)+

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:43

Ik heb ze ook voor de verkoop. Alleen is er ook wel ruimte om er 1tje te houden :Y)

Hoe doen jullie dat als je besluit een merrieveulen te houden, maar op hetzelfde perceel als de moeder ? Het is maar 5000m2 dus zo ver uit elkaar in het begin kan ook niet .. Brengen jullie die bijvoorbeeld eerst een periode naar de opfok?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:46

Inderdaad lijkt ze nu strakker.

Ik mekker sowieso niet over doorrijden, ik reed vroeger wedstrijden tot een maand voor de datum. Klasse B op een paard die al een paar ruiters van de B naar de Z had opgeleid.
Nacht na mijn laatste wedstrijd werd het veulen geboren, foutje van de eigenaar die zich had vergist in de datum.
Het enige is dat een dressuurzadel wat minder vergevingsgezind is dan een veerzijdigheidszadel uit de jaren ‘80. Kortere takken aan de boom zodat schouders minder in de verdrukking komen.
Paard geeft het zelf wel aan als het genoeg is

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:46

Ja rust roest en deze is nu 16, dus een beetje soepel houden is alleen maar goed denk ik zo.

Ik heb bij het vorige veulen deze er een maand of 11 bij laten lopen en omdat ze toch bleef drinken, heb ik haar voor 3 maanden de wei op laten gaan ergens anders. Bij terugkomst heeft ze nog 1 poging gedaan om bij moeder te drinken maar die was er niet meer van gediend en vanaf dat moment was het klaar. Ik kan ook prima met 1 van beide op pad gaan zonder dat ze hysterisch gaan doen. Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe de dochter (nu 4 jaar) het gaat vinden als haar moeder weer een veulentje heeft. Ze zijn wel heel close met elkaar namelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:50

Ik speen geleidelijk af, zet ze eerst 's nachts apart op stal (wel altijd twee veulens in 1 stal) en dan overdag nog bij elkaar, en dan een tijd overdag ook in aparte weitjes, gewoon naast elkaar. Als de uiers opgedroogd zijn doe ik ze weer bij elkaar. En als de moeders iets te lief zijn en ze dan weer toelaten haal ik ze weer uit elkaar. Net zolang tot de moeders zeggen: opgelazerd met je geslurp :+
Ik ga al regelmatig met de merries rijden tegen de tijd dat de veulens aan afspenen toe zijn, en zo gaat het spelenderwijs. Heb nog nooit last van aan elkaar plakken gehad.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-12-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:51

Ibbel schreef:
Ik speen geleidelijk af, zet ze eerst 's nachts apart op stal (wel altijd twee veulens in 1 stal) en dan overdag nog bij elkaar, en dan een tijd overdag ook in apare weitjes, gewoon naast elkaar. Als de uiers opgedroogd zijn doe ik ze weer bij elkaar. En als de moeders iets te lief zijn en ze dan weer toelaten haal ik ze weer uit elkaar. Net zolang tot de moeders zeggen: opgelazerd met je geslurp :+
Ik ga al regelmatig met de merries rijden tegen de tijd dat de veulens aan afspenen toe zijn, en zo gaat het spelenderwijs. Heb nog nooit last van aan elkaar plakken gehad.

Vanaf hoe oud doe je ze 's-nscht apart? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:52

Maand of 6 meestal. Of eerder als de merries duidelijk aangeven dat ze het een beetje zat zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:54

Wat trouwens bij ons wel komisch was.. Veronia was dus compleet afgespeend toen ze ruim een jaar was. Toen was ze dus ook een paar maanden weg geweest. Vanaf die tijd was het klaar met melk drinken. Toen Veronia 3 was, gingen we bezig met oefenen met trailerladen. Dat vond ze erg spannend in het begin. De eerste keer dat ze een klein rondje mee was geweest op de trailer, zette ik haar daarna weer terug in de wei waar haar moeder ook liep. Veronia bedacht zich niet, rende naar haar moeder en dook eronder richting haar uier. Moeder was met de stomheid geslagen en liep beteuterd weg, maar ik heb toch zo gelachen dat Veronia blijkbaar even mama-steun nodig had?! Ze was toen al ruim groter dan haar moeder dus het zag er vrij hilarisch uit ook.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:08

Kreeg vamiddag dit filmpje van een stalgenootje..
Wat vinden jullie druk veulen of heel diep in slaap?.. Ben nogsteeds wel wat angstig nadat ze niet fit was.. Maar na een 10 min stond ze weer op en was er helemaal niks aan de hand en was ze top fit.. Verder ook niks meer te zien op de camera..

Meer mensen druke slapende paarden? %)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:13

Jeetje die buik gaat best op en neer haha ik denk een mega druk veulentje *\%/*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:15

Ik denk party time in de buik.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:58

wow, wat een beweging :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:59

Ik denk dat de merrie zelf gewoon droomt (sorry :') , spelbreker) en wat aan het draven ofzo is in haar slaap..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:53

Denk eigenlijk ook dromende merrie, bewegingen lijken mij nogal heftig voor een veulen. :P

Over dat schrikken van liggen na koliek. In mei paard in laten slapen ivm koliek en schrik nog elke keer als er eentje ligt, terwijl ik daar eerst nooit last van had.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:51

Dromende merrie. Ze heeft haar achterbenen ingetrokken en dus zie je de zijkant van haar bil/achterbeenspieren aanspannen.
Als een veulen er voor kan zorgen dat je merrie zo van haar plek schiet dan vraag ik me serieus af wat erin zit :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:41

Denk ook dromend paard. Nog nooit gezien dat een veulen zo kon trappen dat de merrie zelf mee beweegt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:18

Precies en zeker niet als ze nog niet zo heel ver zijn in de dracht :)

Hier dag 200 *\o/*
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:01

Ik was jullie kwijt :=
Bedacht mij ineens dat ik het topic al lang niet meer gezien had.

Olivia is vandaag 262 dagen onderweg. :D
(foto is van afgelopen week) Afbeelding