[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:58

Kabayo, wanneer ging je weer met Perry dekken? Of gaat dat niet meer door. Dat is een match waar ik ook wel heel nieuwsgierig naar ben.

Balko spannend! Benieuwd of het doorzet of ze je gewoon al op tijd met wallen wil laten rondlopen.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:56

Ooh Balko, super spannend! Ik ben wel klaar voor een tweede veulen hier in het topic :D
319 kan best hoor, zeker als het een merrie is die altijd een kortere draagtijd heeft.


Het veilig lijstje wordt ook stilaan langer!



Kabayo schreef:
Tinniie wat een gaaf veulen... wat ontzettend jammer dat dit mis is gelopen. Spot ik al een heel dun vachtje? Ik heb er vaak over na zitten te denken om mijn Fries (of dochter er van) te dekken met MMo.maar ben bang dat ze qua beweging te erg verschillen. Heb je misschien een standfoto van hem? Ik wil namelijk wel een opwaarts paard fokken en vaak zijn quarters (dat is hij toch?) neerwaarts gefokt.
Interessant wbt de appaloosa vererving


Ja echt opwaarts ga je eigenlijk zo goed als nooit zien bij Paints/Quarters.
Mo is een Paint, daar zie je wel minder het echt overbouwde bij zoals bij veel Quarters wel het geval is.
Paints zijn vaak ook net een maatje groter dan de meeste Quarters (uitschieters in specifieke fokrichtingen daar gelaten)

Ff zoeken voor foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Die tweede heeft hij z’n voorbenen wel niet mooi recht er onder staan :P de eerste is ook al enkele jaartjes geleden nu, hij is toch echt volwassen geworden hè :)
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 12-02-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:57

Balko sterkte :+ Ik zal aan je denken :P Succes alvast! Zal wel net op dag 320 komen hihi
Handig die ademspray! Ik ga er ook even naar kijken :j

Knolselder wat leuk dat je het vraagt. Ik begin direct in de veulenhengstigheid dit jaar met Perry. Ik hoop dat ze nog net eind april zal bevallen, maar ze is vaak wel vroeg. Ik ga zelf 15 juli voor 8 weken naar Canada. Dus dan wil ik wel al klaar zijn met het dekken. Hij staat nu in training voor de hengstenkeuring. Ik ga naar de keuring toe in België. Het is even een grote rit, maar heb het er voor over. Leuk!

Nieky ik ben ook benieuwd of deze theorie werkt haha! Zou wel ideaal zijn. Grappig dat die van jou ook anders ontwikkelen.
Skye heeft er nog geen zin in :+

CiaraLady ik vind haar wel heel schattig hoor <3

Suffie lekker buikje bij Nanuk. Bijna veilig!

Corina ik zal haar er morgen bij zetten :D Leuk al die merries die al bijna mogen *\o/*

Pomski wel een goede investering. En inderdaad, altijd verkoopbaar

AZ dat wordt staart wassen :j Ze hebben wel skippyballen ingeslikt, wat zijn ze rond!

Tinniie hij valt mij toch echt niet tegen qua bouw. Wellicht eens een gekke poging doen :P Hoe groot is hij? Of heeft hij een advertentie/site met meer info. Evt filmpjes van beweging?

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:29

Oeh wat ga je zolang in Canada doen?

Ik vind Mo zo knap maar helaas zo ver van mijn fokdoel haha.

JaninevvJarig

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:44

Spannend Balkon

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:08

Iemand enig idee wat dit vandaag geweest kan zijn?
Temp gedaald, zweten, graven in stal, flehmen, buik happen, staart afhangen.
Maar nu weer rustig en geen baby :')

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:10

Balko 10 dagen draai? Doen ze ook vaak net alsof het veulen komt maar dan draaien ze om

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:16

vorig jaar bij een cursus werd bij dat verteld dat de 10 dagen draai een fabel is.. ik weet ook niet hoor. normaal is temp dalen teken van bevallen. kan vannacht nog

ik ben blij,
Mijn moeder heeft een veulendekentje van fleece gemaakt,
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:17

corinadrenth schreef:
vorig jaar bij een cursus werd bij dat verteld dat de 10 dagen draai een fabel is.. ik weet ook niet hoor. normaal is temp dalen teken van bevallen. kan vannacht nog

ik ben blij,
Mijn moeder heeft een veulendekentje van fleece gemaakt,
[ [url=m/SHmx2s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb die draai ook nooit meegemaakt. Maar je leest het wel vaker

Wat een ontzettend leuk dekentje zeg <3

Muronia

Berichten: 19698
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:55

Balko bedankt voor de tip van de ademspray! Jouw merrie maakt het wel heel spannend! Vannacht nog iets veranderd?

Ik kan jullie helaas echt niet bijhouden, maar ik lees wel alles. Er komen nu toch echt meer merries in de buurt, begint leuk te worden!

Veroon voelt zich weer een stuk beter gelukkig. Het kwam toch echt door de enting.

Ze wordt steeds dikker, maar haar uier doet het rustig aan. Dag 308, we komen ook steeds meer in de buurt :)

Ik kijk ook al af en toe merrie-tv, das toch leuk
Afbeelding
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:23

Doen die van jullie ook zoveel liggen?
Vannacht werd ik om 4 uur wakker, even op camera kijken. Ze lag echt volledig languit.
Even van kant gewisseld maar tot half 7 zo gelegen.

Overdag neet ze ook nog altijd een lange dut.

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:28

Mijn merrie heeft de nacht rustig gestaan en is nu weer bezig met een gat te graven :')

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:38

Oeh heerlijk. Ze houd je lekker bezig. Is ze maiden?

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:48

Haha ohnee :P
Geeft de 320 dagen je wel wat meer gemoedsrust ?

Kabayo, ik zal je Pb-en :)

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:19

corinadrenth schreef:
Oeh heerlijk. Ze houd je lekker bezig. Is ze maiden?


Nee maar haar eerste veulen was heel wat jaren geleden.
En dit is haar eerste veulen bij ons.

Pomski

Berichten: 717
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:39

Ik heb het idee dat mijn merrietjes juist minder liggen. Denk echt dat de buikjes in de weg zitten om lekker ontspannen te gaan liggen tukken.

Spannend Balko.

Hoe doen jullie dat met werk? Ik heb zoveel geluk dat ik mijn ponyclub aan huis heb maar vraag mij weleens af hoe ik dit had gedaan als ik nog in het ziekenhuis als verpleegkundige had gewerkt.

Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:49

Leuk Kabayo, ik ben benieuwd hoe Perry het doet op de keuring en dat Zilver netjes op tokd drachtig wordt 8-)

Balko heb jij de eerste fopmerrie van dit jaar _O-

JaninevvJarig

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:50

Hier juist wel meer liggen. Betrap haar nu erop ook in de nacht.

Pomski ik werk letterlijk bijna naast huis, en wanneer het spannend zou worden overdag zijn mijn ouders ook aanwezig.

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:57

Ik ben gelukkig vrij flexibel en werk in de buurt.
Icm camera (ook in de wei) komt dat hopelijk wel goed.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:13

Ik werk 95% vanuit huis en mijn collega's zijn op de hoogte. Ook dat ik 'ergens midden april' een week vrij neem, gelukkig heb ik een flexibele job. :)
Daarnaast is de staleigenaar er ook (die woont op het erf tot slot) dus ik gok dat die de bevalling gaan zien en ik net aangereden kom. Tenzij het op een onbewaakt moment zal gebeuren. Maar als ik op kantoor ben, zal ik er bijna 2 uur over doen om op stal te komen. Plan dus zo in dat ik die week niet naar kantoor ga!

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:19

Ik werk sinds kort bij de McDonald. Ik heb afgesproken met mijn man dat als ik werk en er gebeurt wat hij naar het bedrijf Belt met de vraag of ik weg kan.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:40

Balko Wat super intéressant die spray. Ik ga em sowieso aanschaffen. Na vorig jaar helemaal met een veulen wat niet op gang kwam met ademen. Wist niet eens dat zoiets bestond.
Je merrie houd je wel goed bezig zo :+ Gelukkig is ze nu wel veilig in principe. Als de PH en temperatuur gedaald zijn kan het theoretisch gezien niet meer lang duren. Ooit 1 merrie gehad waarvan ik geen ph kon testen. Die temperatuur daalde ook en dik 24u later idd een veulen. De temperatuur daalde wel goed toen. Ze had normaal rond 37.5-37.8. En toen 36.5. Dus een dikke graad gezakt.


Kayabo Leuk terug dekken met Perry. Dan ook KI meen ik mij te herinneren? Hopelijk dit jaar meer succes.

Corinadrenth Wat leuk dat dekentje en lief dat je moeder dat maakt

Muronia leuk he merrie tv :D. Hoe doet ze het nu na de enting? Is ze terug de oude ?

EllyC Het verschilt hier per merrie. Maar vaak gaan ze meer liggen tegen het einde. Sommige de laatste dagen/week minder omdat het oncomfortabel is. 1 van onze merries ligt echt enorm veel op het einde. Echt stuk of 10x per dag en dan gerust een half uur tot idd 2u soms :+. Skye en nova liggen de afgelopen dagen ook meer te dutten valt mij op.

Pomski ik werk part time, alleen smorgens. Ik heb met mijn klanten en bazin geregeld dat ik alles mag laten vallen en naar de paarden mag als er een merrie bevalt. Ik geef dan gewoon een verlof dag op. Ik werk als huishoudhulp btw. Al mijn klanten zijn ook begaan met de paarden en vragen regelmatig updates en sommige sturen zelfs of ze een foto mogen ontvangen als het geboren is hihi. Dus echt super fijn geregeld en heel leuke, begripvolle klanten eigenlijk.
Ik heb wel begin mei 1 week verlof gepakt alvast. Omdat we in april 5 bevallingen hebben en begin mei ook 2 ( waaronder mijn eigen merrie). Dan leek mij een week verlof wel fijn. Als Yula dan niet bevalt heb ik op zijn minst toch even meer kunnen slapen in die week :')

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:42

nou met die gebroken nachten ben ik hele blij als ik niet naar mijn werk hoef, ik neem dan ook altijd royaal verlof

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:48

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:59

Och 2 verloren veulens zie ik. Wat sneu :( sterkte beide.


Ik werk in principe altijd thuis en als ik toevallig op pad moet dan gooi ik de planning wel om. Voordeel van eigen baas zijn :j

Maar met 8 veulens waarvan er 3 in dezelfde week zijn uitgerekend is het ook wel prettig dat je zelf kan plannen haha. Dat worden heel veel gebroken nachten.