[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:32

pff, rianne , volgens mij maken we allemaal wel dit soort mensen mee hoor, sterkte en trek het je niet teveel aan :(:)

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:34

Zo ik heb vandaag de eerste 2 veulens gespeend, dat ging helemaal naar wens, altijd weer fijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:54

*komt ook weer om het hoekje kijken*
Heb wel braaf iedere dag bijgelegen maar reageren schoot er steeds bij in.
Wel goed om te lezen dat er toch nog steeds drachtige merries bij komen!

Hier zijn nu als het goed is 6 merries drachtig. De laatste is niet gescand maar niet weer opnieuw hengstig geworden dus ik denk dat het goed zit.
Zodra ze half november op stal komen laat ik ze nog een keer uitwendig scannen.
Komende week worden hier de 2015 veulens afgespeend, die zijn dan tussen de 5,5 en 7 maand oud en er ook wel aan toe. Ze blijven bij elkaar en ik denk dat ik er een jaarling ruin bij zet die zelf een beetje onder sneeuwt in de groep jaarling hengsten. Zal een mooi vriendje worden voor zijn jongere broertje.

Dan ga ik ook weer uitkijken naar de nieuwe veulens :)
De eerste merrie is al op de helft van de dracht en begint een buikje te krijgen. De rest ook maar die nog van het gras :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:52

Gefeliciteerd amyz! Toch nog gelukt!

Heb ik net alles bijgelegen maar wat ben ik toch een zeef :P

Hier vandaag het laatste veulentje geboren en die merrie blijft 1 jaar leeg. Is een keer niet erg en wors anders wel heel laat.

Ik heb ook weinig met appaloosa, maar dat komt zoals neon zegt dat ik vaak van de bouw ook niet houd. Ik vind bijvoorbeeld schabrak en dan mooi gebouwd met mooi hoofdje wel echt super mooi. En zo zijn er sommige meer die ik gaaf vind :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:45

Bedankt iedereen! Kon het gewoon haast niet geloven haha. Stond nog te vertellen dat ik niet begreep dat mensen niet scannen omdat je toch wilt weten of er niet stiekem 2 in zitten, zegt ie heel droog 'bij jou zit er maar 1 in hoor' :D :+ heb zo touw losgelaten om te gaan kijken en foto te maken :') :D
Ze is drachtig van Picasso van Knedo, hij heeft t m gewoon in 1x geflikt :D heel erg blij ook dat het bij nas dus gewoon prima werkt allemaal want na zo veel pogingen ga je daar toch voor vrezen... maar gelukkig niks mis en we kunnen gewoon ongeduldig gaan wachten op het veulen :))

Neon jouw stippen vind ik ook zo enorm gaaf! Ik ben er doorgaans ook niet heel gek van maar dan kijk ik alleen naar de kleur moet ik bekennen. Maar juist zo'n compleet sportpaard met stippen vind ik prachtig!

Wat balen nier drachtig en niet hengstig! En nu?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:43

Ik lees iets over niet houden van appaloosa... Tja het ligt er aan hoe ze er uit zien, maar stippen op zich vind ik juist fantastisch!!! :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:25

amyz schreef:
Wat balen niet drachtig en niet hengstig! En nu?

Bedoel je Aagje? Ach ze hoeft niet perse drachtig te zijn dus het maakt voor mij geen verschil.
Het is ook wel vrij laat al.

Hebben hier in elk geval de 2 welshjes drachtig en dat is hoofdzaak.
Kan alleen niet veel updaten omdat ze beiden bij mijn vriend in drenthe staan en ik nog in limburg woon.
En kan mijn vriend wel om foto's vragen maar dan krijg je best rare foto's haha.
Ben er zelf dit weekend dus kan wel wat maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:18

Wauw!
Heb hoop kunnen terug lezen haha

Ik las dat er aantal drachtig gescand waren! Gefeliciteerd!!!
Kunnen weer mooi bij het lijstje toegevoegd worden.

Ook toch weer een paar niet drachtig.... jammer en onwijs balen :(

Nog even spannend voor de dames die recent gedekt zijn, hoop dat jullie je straks bij het lijstje drachtige dames kunnen voegen.

Afspenen deden wij rond de 5 a 6 maanden. Soms eerder als mams het niet meer trok. Meestal hadden we op mn werk hele vroege veulens en die moesten dan wachten tot ze naar de opfok konden.

En friezen, het is ieder zn ding.
Ik met een arabo fries en een barock pinto kan niet helemaal de mening met sommige delen haha. Wel vind ik dat stippeltjes veulen echt niet mooi....
Ik heb zelf dan niets met fjorden of mini's/Shetlanders :o

En namen...... het wordt een kluif....

Hier moet het namelijk met de letter G beginnen en ik heb werkelijk geen idee!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:27

ivy_power89 schreef:

Guillermo past wel leuk in het verlengde van Alejandro :D En Giulia voor een merrie? Mixje van Ali en Diara? :Y)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:51

Amaryllis schreef:
ivy_power89 schreef:

Guillermo past wel leuk in het verlengde van Alejandro :D En Giulia voor een merrie? Mixje van Ali en Diara? :Y)

Ik ga straks mn lijstje weer opzoeken en schrijf ze erbij haha.
Had idd al een paar spaanse namen gevonden om zo dicht mogelijk bij Alejandro te blijven

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:01

Vientje schreef:
Jouw stippies vind ik echt tof Neon, zijn gewoon ook goede sportponies qua type. Devdan <3 Over het algemeen zie je wel goed terug of er wel of niet goed nagedacht is over exterieur ipv alleen stippels in de kleurtjesfokkerij..

daar zit het hem inderdaad. Helaas wordt er erg veel 'kleur gefokt' en verder weinig. Ik gebruik betere KWPN merries voor de appaloosa fokkerij. Hierdoor krijg ik beste paarden, maar ook nog kleur.
Ik weet even niet meer wie het vroeg, maar verkopen gaat altijd erg vlot, juist omdat er maar weinig góede appaloosa paarden zijn.

Eerlijk is eerlijk, ik fok wat om en om, appaloosa en kwpn, mijn hart ligt persoonlijk meer bij het KWPN. Vaak zijn die veulens in de beweging wel echt beter. De KWPN hengsten zijn toch nog wel echt sterker dan de appaloosa vaders..

De Fries is van mijn zus. Zij wil graag een Fries met kleur fokken, voor haar zelf. Helaas dit jaar een hengst, ze wil graag een merrie... Friese merrie is trouwens wel ook een eerste premie ster merrie met vol papier ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:22

Agh ik vind een goede appie zeker heel mooi. Heb zelf een pintaloosa gezelschapje gekocht zopas. Niets bijzonders, gewoon een shet voor de leuk. Ga ik denk ik heel veel plezier aan beleven en de kindjes ook.

Dat is netjes marije, 6 merries drachtig!

Ivy_power89: Geronimo blijf ik ook altijd een hele mooie naam vinden. Gentille is ook een mooie naam.

Marley 22 dagen :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:41

Gefeliciteerd Amyz!! *\o/* *\o/* Wat leuk dat ze dan gewoon van de eerste sprong drachtig was van Picasso.
Zou dat willen zeggen dat KI niets voor haar was?

Ik ben ook geen appaloosa fan :o Het gemarmerde bijvoorbeeld vind ik echt niet mooi. Ooit heb ik eens een prachtig bruinbont merrieveulen gekocht voor mijn man,en die werd elk jaar witter en witter met gemarmerde neus en ogen,bah.....dat was zo zonde dat we ze zelfs verkocht hebben daarvoor. :o
Mijn dekhengst heeft ook appaloosa in zich maar dat uit zich enkel in een paar donkerbruine stipjes op zijn al bruine kont. Het lijkt niet meer te worden ook. Hopelijk geeft hij het niet teveel door. :o

Hier zie je de stipjes wel op zijn kont. Wat voor type appaloosa is dat dan? Shabrak?

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:52

Dat vind ik inderdaad ook minder mooi. Heb ze het liefst donker met shabrak of helemaal panter bont. Tot nu toe goed gelukt, alleen die van vorig jaar had gemarmerde mond en ogen.. veulens van dit jaar zijn erg goed gelukt :D

Ik denk dat dat inderdaad shabrak is ja :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:12

panterbont :~
shabrakbont :~

gemarmerd vind ik ook iets minder mooi, maar mijn merrie heeft ook een beetje appie kenmerken, stippelneusje en stippeltieten ;) ik hou er wel van :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:41

DL, gefeliciteerd met het laatste veulentje!

Appaloosa was ook nooit mijn smaak maar ik moet zeggen dat ik dit jaar op foto's en filmpjes voor het eerst een prachtig appie amha veulen heb gezien. Eigenlijk was ik op zoek naar een hengstveulen om aan te kopen maar ivm eigen gezondheid heb ik dat uitgesteld. Anders was het zeker een kanshebber geweest.
Al weet je natuurlijk nooit hoe ie qua kleur gaat vererven en wie weet komt met de kleur ook wel de (voor mij) negatieve punten van de appie voorouders terug in zijn nakomelingen.
Verder kijk ik nooit zo naar kleur, het hoeft van mij niet zo wild getekend :o

Amyz, gefeliciteerd!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:41

Vulina ik denk dat dat bij veel rassen/stamboeken het geval is. Wij hebben het met de zwartjes, zijn ook te vaak op kleur gefokt. Nu eigenlijk op een punt dat ik iig al afhaak als een hengst zwart is (tenzij hij ''per ongeluk'' zwart is uiteraard) want meestal wordt er naar mijn zin op te veel punten ingeleverd om maar die kleur te krijgen..

Pretty eigenlijk valt er nog net niks over te zeggen. In elk geval blij dat alles naar behoren blijkt te werken bij haar! Kan er nog zo mooi uit zien maar tot ze drachtig worden is natuurlijk niks zeker..
Ik heb al contact gehad met de Holstud en in principe gaan we volgend jaar als het veulen er is gewoon weer proberen met Baha. Maiden merrie met diepvriessperma was misschien ook wel erg enthousiast bedacht :') Arts ziet er geen belemmering in iig! Maar mocht het dan écht niet blijven lukken zou het wellicht nog te proberen zijn met een andere hengst met diepvries. Lukt dat ook niet...tja...dan wordt het idd een lastig verhaal. Maar er is in elk geval geen reden gevonden waarom het niet lukte dus kans is groot dat alles gewoon even op gang moest komen met een natuurlijke dekking :D

Jouw hengstje is idd gaaf pretty, dat vind ik ook mooi!

Namen....ik had er een dag na de eerste dekking al 4 _O- Geen moeite mee hier iig :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:10

Ah ja idd, bij de zwarte Arabieren kan ik me dat ook wel indenken :j Zwarte en "aparte" kleuren bij het KWPN zijn vaak ook te duur voor hun kwaliteit.

Wat een weertje hier!! Pinda is lekker mee geweest op buitenrit vanmorgen :Y)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:53

Gefeliciteerd amyz maar had het al gelezen op fb. Wat een opluchting!

Ja er zijn maar weinig zwarte arabieren waar ik nog een veulen mee zou wil fokken.. Jazzmeen vind ik bijvoorbeeld een natuurlijk schone die in nederland staat op en top arabier zonder té te zijn, maar ben ook weg van magic magnifique die weer enorm veel type heeft maar waar ik de nakomelingen super van vind. (op een enkele to much na) en met floor haar lange hoofd en weinig type best een leuke match uit kan komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:15

MM zou ik persoonlijk op beenwerk en beweging laten staan. Wel prachtige smoel op idd! Voor korter hoofd zit je bij Egyptische lijnen wel weer goed, wat dat betreft zou het zeker een goede zijn :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:30

voor cas maak ik dan een uitzondering maar die is niet enkel appie he, silver, creme, bont doet het appie heel licht tevoorschijn komen

oh ja neon, totaal anders ras natuurlijk :P , die amerikaanse appaloosa's met hun korte bijna geen staart en amper manen :\ had natuurlijk een doel toen voor de indianen maar ik zie ook graag veel behang

amyz oh wat goed, wat een bonte hengst niet? leuk dat je merrie toch goed in haar vel zit en inderdaad zo kan je nog pogingen doen natuurlijk, niks verloren, uitstel is geen afstel ;)

zwarte paarden mmmm heb ik dan wel een zwak voor, al heb ik in mijn hele leven nog maar 1 gezien (geen friezen) die echt prachtig zwart was, zelfs in de zomer, heel heel zwart

leuk vientje zo een buitenrit en Pinda mocht ook mee _O- :')

oh Vulina ik stelde die vraag, wat goed dan en inderdaad wat zeldzaam is, trekt kopers natuurlijk

MarijeR welkom terug, hopelijk operaties goed gegaan

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:33

Ons Stientje is ook erg mooi zwart :D
Afbeelding
Afbeelding
(hier ook 1e plaats mooiste effenkleurige paardje :P )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:40

Nou ben lijkt het wel alsof ik enorm op kleur aan het fokken ben, met en een appie moeder, en een cremello vader, 2 jaar op rij. Ging een aantal jaar geleden eigenlijk voor een andere hengst naar Du Bois, maar in het echt viel die hengst me toch tegen voor Neon. En waar ik altijd dacht dat Don Cremello niets zou zijn leek die wel te passen met Neons tekortkomingen. Dus nog even even gewacht tot hij ook goedgekeurd was en ik Neon weer zou laten dekken, en toen dus voor Don Cremello gegaan (veulen wat ze nu heeft).
Dit jaar is er een andere cremello hengst goedgekeurd, wat kleiner, en aangezien Neon altijd van die kanonnen van veulens geeft ben ik die hengst gaan bekijken, en ook deze paste bij Neons tekortkomingen, dus nu weer een cremello hengst.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:44

amyz gefeliciteerd! Fijn dat het met natuurlijk dekken dan toch nog gelukt is!
MarijeR ook top dat ze alle zes drachtig zijn!

Tja op kleur fokken heeft in mijn ogen nog nooit een fokkerij echt verder geholpen en denk dat elk ras ook wel z'n "hype" heeft.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:34

ik vind appies wel mooi hoor, dit is mijn lief klein stippelmannetje Danie, deze foto is een jaar oud ongeveer
Afbeelding
en deze foto is van vorige week, hij krijgt steeds meer wit <3

Afbeelding