[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 08:45

tinnie: die aftekeningen zijn echt heel duidelijk al, mega zonde dat het is mis gegaan!

calice: sterte, hopelijk is poow weer snel de oude.

nobel: wat fijn dat unique het zo goed doet daar en niet kreupel meer is geweest. Echt een mega stal met all you can eat, ik snap wel dat ze daar graag staat!

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:48

nieky1993 wat is Saartje al rond, hoeveelste veulen is het van d´r?
Sneu he als ze het zo zat zijn

DDDara leuk om eerdere nakomelingen te zien, wel zonde dat ze geen spikkels hebben.

Pomski kijk dat is mooi. Ik vind ze wel ideaal, behalve als ze veel valse alarmen geven _O-
Draden vind ik ook wel link.
Kan je geen beugels plaatsen en daar een planken tussen doen als afscheiding?

Balko Special is wel een speciaaltje. Wel een knappe dame
Ze gaat hard qua buik. Verder zeg ik volg je gevoel.

AM_Horses fijn dat je dames het goed doen op de nieuwe stal. Mooie buiken hebben de dames. Gaat al opschieten

Fotsy ja echt zielig als ze er zo beroerd van zijn. In overleg met de da besloten hem niet meer te enten. Stond op eigen erf en kwam er toch eigenlijk nooit af.

Nobel01 super fijn dat ze het goed doet en ook niet kreupel heeft gelopen.
Sterkte met je vader

Tinniie is toch vreselijk, en wat was hij mooi getekend.

Laatst had ik het met AM ook nog over. Je hoort het idd best veel (of het lijkt zo). Maar zou het kunnen komen dat vorig jaar er ook best veel merries slecht in hun cyclus kwamen? Eitjes traag rijpte.
Misschien maar een stom hersenspinsel hoor.

Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:14

Calice, wat verdrietig. Ik hoop dat Poow zich snel wat beter voelt…

Tinieee wat zonde zeg. Zag er een prachtig veulen uit van Mo. Zoveel stippen…

Quir ik heb een warmtelamp en gebruik het vooral bij vroegere veulens. Dan zet ik het in de nacht op. Overdag enkel ls het dan echt bar slecht weer is.

Appaloosa fokken is nog niet zo eenvoudig. Ik verwachtte er vorig jaar ook 3. Maar zelfs de appie x appie was gewoon bruin. En de enige die iets van stippen had, was dan doodgeboren. Ik hou het wel bij andere kleurtjes :Y)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:30

Appaloosa is ook gewoon zo moeilijk omdat het een samenspel van genen is..
Je hebt LP en een patroon nodig, waarvan enkel patn1 nog maar te testen is.
LP alleen geeft vaak varnish roans, waarbij ze dus witter met de jaren worden. En pattern alleen doet niks.

Mo heeft dit jaar ook 2 appaloosa merries gedekt, ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven in combinatie met Mo z’n stippen :)

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:16

Zo grappig hoe je de vorm van de buik ziet afwisselen.
Soms zie je van voren niet echt veel, soms aan 1 kant.
Vanmorgen spande de kroon haha ( vlak daarna was het ruim de helft minder)

Afbeelding
Zo is ze echt enorm

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:14

Tinniie schreef:
Appaloosa is ook gewoon zo moeilijk omdat het een samenspel van genen is..
Je hebt LP en een patroon nodig, waarvan enkel patn1 nog maar te testen is.
LP alleen geeft vaak varnish roans, waarbij ze dus witter met de jaren worden. En pattern alleen doet niks.

Mo heeft dit jaar ook 2 appaloosa merries gedekt, ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven in combinatie met Mo z’n stippen :)


Dan zou mijne dus steeds witter worden… Ik hoopte zo op stippies haha

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:02

Aiyana TC (4 jarige) begint nu heel hard te veranderen. Kan echt zien dat ze tegen het einde aan zit. Wel nog altijd energie voor 2 :D


Afbeelding

Afbeelding

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:33

Volgens mij gaat mijn merrie zo bevallen met 319 dagen…
Melk word al niet meer opgenomen door t ph staafje.
zweet, graaft gaten, en staart hangt af…
Hopelijk is ze n snelle bouwer :\

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:56

Ik duim voor je balko
Kom maar op het volgende wonder

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:57

Balko *\o/* *\o/* *\o/*

Mattyy
Berichten: 0
Geregistreerd: 10-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:08

Ooh Balko wat spannend! Hou je ons op de hoogte? :D

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:21

Balko wat spannend *\o/* We zijn wel weer toe aan goed nieuws. 319 kan prima hoor. Hier 2 super gezonde veulens gehad op dag 317 en 320.

Tinniie wat een gaaf veulen... wat ontzettend jammer dat dit mis is gelopen. Spot ik al een heel dun vachtje? Ik heb er vaak over na zitten te denken om mijn Fries (of dochter er van) te dekken met MMo.maar ben bang dat ze qua beweging te erg verschillen. Heb je misschien een standfoto van hem? Ik wil namelijk wel een opwaarts paard fokken en vaak zijn quarters (dat is hij toch?) neerwaarts gefokt.
Interessant wbt de appaloosa vererving

Chantall ze ziet er goed uit. Vind haar nog vrij bescheiden. Is deze veilig? Mis er nog een naam bij namelijk..

Kiki leuk hè hoe dat enorm kan veranderen! Ze is daar wel erg rond hihi

Calice hoe is het met poow?

Nobel sterkte met het verlies van je kat.
Wat een prachtige plek heeft ze. All you can eat restaurant hihi. Wel een lange rit 200 km. Ze is inderdaad nog bescheiden. Enorm fijn dat het zo goed met haar gaat! <3

Amhorses ben je al verhuisd? Je hebt ze al bijna veilig *\o/*

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote ponys & paarden 320 dagen
Pomski - Bess - 304
Chantall - ? - 306 dagen
Nieky1993 - Nova - 325 dagen

Zilver haar uier doet nog niet zo veel. Valt mij op dat het met een merrieveulen al veel voller is. Zou dit dan ook een hengstje worden??
Afbeelding

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:25

Poeh jullie gaan hier zo hard, niet bij te houden. :=

Spannend Balko! Hopelijk mooi afgebakken.

Nieky, nu op dit moment is het niet zo koud, rond de 5-7 graden. Maar voorspellingen zijn wel weer koud begin maart (dan is ze uitgerekend, nu doet ze nog niet zoveel met uier, maar ook maiden). Is een gast merrie die veilig is, mijn eerste eigen is pas half april. :))

Bedankt iedereen voor de tips over warmte lamp, ook via PB. Gaan m voor de zekerheid ophangen. :D

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:28

Nou net was ze erg onrustig, gaten graven, flehmen, happen naar de buik steeds willen liggen maar toch niet doen. En nu heb ik dr even met rust gelaten met de camera erop en is ze weer rustig geworden…
Zo weer is erheen en kijken of ze juist op mijn aanwezigheid weer onrustig word.
Wellicht vals alarm. Al is die mega lage ph wel n goed teken. Temp 37,2.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:45

Kabayo: Ze staat in jou lijst van veilige merries, maar laat maar mooi zitten nog 8-) had volgens mij niet aangegeven dat ze veilig stond hahaha. Maar goed dat maakt niet uit ... haar moeder (de schimmel die staat voor April) bevalt ook rustig 3 weken te vroeg van een groot gezond veulen dus het zal me niets verbazen.
Aiyana is een pony van 1.30 cm en bevalt voor de eerste keer. Ze is huge maar nog geen fokmerriehangbuik. :D

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:48

Chantalll schreef:
Kabayo: Ze staat in jou lijst van veilige merries, maar laat maar mooi zitten nog 8-) had volgens mij niet aangegeven dat ze veilig stond hahaha. Maar goed dat maakt niet uit ... haar moeder (de schimmel die staat voor April) bevalt ook rustig 3 weken te vroeg van een groot gezond veulen dus het zal me niets verbazen.
Aiyana is een pony van 1.30 cm en bevalt voor de eerste keer. Ze is huge maar nog geen fokmerriehangbuik. :D

Oh ik kan haar er wel tussen uit halen hoor als je het niet wil... ik lees dit topic mee en als ik een veilige merries spot zet ik m er zelf tussen. Maar als dat vervelend wordt ervaren zal ik alleen de PB merries erbij zetten

Al_Zawraa

Berichten: 2369
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:02

Balko, spannend! Alvast succes als het echt zo komt.
319 dagen kan prima hoor, ik zag dat het hier laatst ook al over korte drachten ging, maar ik had toen geen tijd om te reageren. Ik had 1 merrie, die heeft hier 3 veulens gehad, 1e 320 dagen, 2e 315 dagen en 3e 320 dagen.

Calice, wat ontzettend naar, heel veel sterkte! Hopelijk is Poow snel weer opgeknapt.

Tinnie, wat een mooi getekend veulen, zonde dat de merrie verworpen heeft.

Nobel, sterkte met je vader en ook met het verlies van je kat.. 200 km enkele reis is een heel eind, maar alles waard als ze goed staan. Ze ziet er goed uit. Mijn veulen van afgelopen jaar staat ook zo ver weg, enige jammere is dat je er toch niet zo snel heen gaat.

Chantal, ze ziet er goed uit.

Pomski, ik zou ook zeker de stallen niet delen met lint, zou er toch schotten tussen maken, is op zich ook weer makkelijk weg te halen daarna. Wat een aansprekend koppie heeft het linkse merrietje <3

Hier zitten de dames inmiddels op 234 en 232 dagen.

Foto's van vorige week.

Nadjarah:

Afbeelding

Afbeelding

Mishrikah:

Afbeelding

Afbeelding

En samen

Afbeelding

Pomski

Berichten: 717
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:26

Ik denk dat we er verstelbare landhekken tussen gaan maken.
Zijn prijzig maar vast wel weer te verkopen als we ze niet meer nodig hebben!

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:17

Spannend balkon!

Hier lijkt ie weer iets kleiner
Dag 319 vandaag

Kayabo : Annika mag vanaf morgen op de veilige lijst hoor!


Afbeelding

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:05

Nanuk vandaag 312 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Ciara_Lady

Berichten: 208
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:56

Die van mij is ondertussen op dag 261. Ze is ondertussen al mooi aan het aankomen. Nog lekker aan de lange lijnen iets doen een paar keer in de week. Nu eet ze gelukkig wel beter als vorige week.
Afbeelding

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:57

Nou de merrie is weer rustig na de hele dag spoken. Wordt een onrustige nacht gok ik :')

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:06

Happ_hippie Saartje is idd overdreven dik :') Ze mag wel stoppen met groeien van ons

Veronique56 Ze is 2x gescand. 1x rond 20 dagen en 1x rond 70 dagen. Telkens van 1 vrucht dus ik hoop van harte dat dat idd klopt :+

Pomski Ik geef je man ook gelijk idd. Ik zou met hekken werken die je kunt dichtmaken met gaas of planken.

Balko Oooh spannend zeg bij jou *\o/* Hopelijk een voorspoedige bevalling. Ik zag je nog een opmerking maken over ademspray, hoe werkt dit exact?

AM_horse Mooie buikjes hebben je dame. Nigrante zit echt kort in dr vacht of lijkt dat maar zo?

Nobel01 jup 2x gescand op 1 dus ik hoop dat dat klopt :+ Veel sterkte met je kat :(:) En heftige tijd met je vader, je krijgt nogal veel voor je kiezen :knuffel: . Wel heel fijn dat Unique het zo goed doet daar.

Tinniie Ooh dat had ik verkeerd begrepen sorry. Wel een mooi veulen zeg, wat zonde dat het mis is gegaan zo laat in de dracht nog -O-

Kiki1976 Het is saartje haar eerste veulen :') Ze is een jonge maiden merrie. Stomme is we hebben express de kleine hengst ( 1,48m) gepakt om te dekken ipv de grote hengst (1,61m). Saartje zelf is nu 1,57m en nog groeiende. Meeste vonden het raar dat we de kleinere hengst hebben gekozen. Maar als ik zie hoe breed ze nu al is maak ik mij soms wel zorgen wat voor een gigantisch veulen daaruit kan komen :+ En dan ben ik des te blijer dat we voor de kleinere hengst gekozen hebben. Ze zeggen wel een veulen past zich aan in de baarmoeder maar saartje is al vrij breed van zichzelf en dan ng een enorm groot veulen, dat risico wouden we toch wat beperken. En nu ben ik daar enorm blij om.

Ik vind idd ook dat je het meer hoort dit jaar laat verwerpen. Krijg er de kriebels van -O- Ben dan extra blij als er weer een gezond veulen langs staat.
Bo haar veulen lag zo te zien goed dwars haha *D

Chantall Dr buik begint ook precies wat te zakken toch? Wel fijn dat ze het nog zo goed doet kwa energie.

kayabo Interessant die vergelijking idd. Ben benieuwd of ze dan nu een hengstveulen krijgt. Hier zijn Amy en Nina ook al rustig begonnen met uier aan te maken terwijl die vorig jaar veel later begonnen. Vorig jaar hadden ze beide een hengstveulen. Als die nu beide een merrie krijgen dan ga ik die theorie eens beter in de gaten houden haha.

Quir Ooh daar is het nu ook aangenaam dus. Hopelijk valt de kou erna mee. Ooh ook een gastmerrie. Maarja blijft even spannend natuurlijk haha

Al_zawraa Bijna aftellen vanaf de laatste 100 dagen dus :j Nadjarah lijkt flink rond van voren af :D De ander lijkt nog meer bescheiden.

Corinadrenth Lijkt idd minder vol. Skye staat ook weer stil kwa vooruitgang. Begin van de week ging ze ineens snel met vullen en ph die een beetje zakte. Maar nu ist weer noppes :') maarja de jouwe heeft nog tijd zat natuurlijk in principe.

Suffie Mooie nanuk. Ze is ook langzaam aan begonnen aan een mooie uier :j Heb de indruk dat er veel merries rond hetzelfde zitten kwa dagen in het topic.

Ciara_Lady Ze ziet er goed uit. Fijn ook dat ze nog genoeg energie heeft om regelmatig wat te doen

Skye gaat hier niet vooruit kwa uier maar van Nova wordt ik ook simpel :') 325 dagen vandaag en dan zo een uier haha. Duurt nog wel even bij haar denk ik.
Afbeelding

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:20


corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:21

dat is handig balko, zoiets heb ik ook maar dan via de boerenwinkel (ben zelf dealer) .