rensju schreef:Sterkte Knolselder, vreselijk voor je merrie ook..
En ik zie weer 1 verworpen, balen.
Nu komt er ineens iets in mij op... Wat gebeurt er als een merrie vroeg verwerpt maar ze is dichtgezet. Dus nog geen groot veulen.. Dan kan het er niet uit? Zou ze dan ziek worden, dat je daar aan merkt dat het foute boel is?
In principe scheurt ze gewoon. Dat gaat niet heel fijn en netjes, maar meestal wel over de lijn waarover ze dicht is gezet. Net als bij een voldragen dracht, is het tijdens de bevalling wel redelijk gevoelloos daar. Als een veulen overlijdt in de baarmoeder komt in principe altijd een bevalling op gang. Zoniet, dan wordt de merrie echt dood en doodziek binnen 48 uur sowieso, vaak eerder. Rottingsproces bij een paard gaat heel snel. Als de vrucht nog erg jong is resorbeerd de merrie de vrucht zonder bevalling.
Volgens mij vroeg @amstables mij een tijdje terug hoe het samen zetten van mijn hengst invloed had op zijn sperma kwaliteit. Een van mijn merries (en de ander kan er eigenlijk ook wat van) vindt het erg geinig hem beetje op te naaien. En dat gaat bij hem ook erg makkelijk. Als ik met een merrie ben wezen rijden doet hij ook alsof hij haar jaren heeft moeten missen. Maar hij mag uiteraard niks van de dames, dus er komt geen zaadlozing. Het vocht wat hij op die momenten aan maakt blijft dus zitten. Resultaat: extreem veel voorvocht bij een sprong. Gelukkig dus wel goed te managen en de dekmerrie ondervindt er geen last van. Het schijnt zelfs zo te zijn, met name bij jonge hengsten die nog niet/amper dekken, dat als er teveel rommel blijft zitten dit voor sluipende ontsteking kan zorgen.
Voor de rest zit ik veilig onder m'n meeleessteen. Elk slecht bericht hier is even slikken, zo zuur om slecht nieuws te krijgen aan het einde van het seizoen...
Ik krijg ook enorm de neiging om nog te gaan scannen. Maarja, kan wel bezig blijven. Er iets aan doen kan ik toch niet meer, dus laat maar. Mocht Collin ineens op een merrie zitten, dan weet ik hoe de stand van zaken is. Dan de merrie hengstig spuiten en bij m'n jaarlingen zetten. Maar ik hoop dat mijn trip gewoon zo kan blijven en er 2 prachtige veulens gebakken worden.