[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:41

Janinevv schreef:
En het was niet zo’n abces wat je normaal ziet met droes (ben zelf niet bekend met droes ) normaal zie je veel snot dikke bulten en flink hoge koorts.

Dit is precies het "standaard" beeld van droes.
Afbeelding

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:42

Nou dan ben ik boos dat als het zo is dat m’n dierenarts het afgewimpeld heeft van nee dat is geen droes. Ik laat haar morgen gelijk testen.

Ik ben er zelf niet bekend mee.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:56

Afbeelding
Dit was er bij ons ook een met droes. Dit is wel heel bizar, dat jouw dierenarts dit niet heeft aangezien als droes...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:57

99.9% zeker droes van die foto. Idd je DA is hier niet ok in geweest door het als zijnde geen droes af te wimpelen omdat ze verder op dat moment geen symptomen had.

Hier hadden we juist geen bulten of iets. Hier kwam eerst de koorts.
Toen er een snotneus bij kwam riep de DA gelijk, testen op droes. Dat was het dus.

Ben met 1 drachtige merrie bijna 3 maand bezig geweest. Ook aan de metacam ed gehad. Die had het niet breed.

Echter heeft die maar een paar dagen snot gehad. En geen bulten. Wel hoge koorts, slechte longen en benauwd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:59

Dat is raar 8)7
Nou ik ga gelijk weer aan Gijs eigenaren zeggen dat we gaan testen heb ze gisteren ook al gezegd dat we daarover twijfelden zeiden ze we zetten hem in quarantaine twee weken maar dan sturen ze wel een foto dat hij snuffelt met een andere pony.

En ik ben enorm gestrest nu, dat hun dat gedaan hebben. En ben ook best boos dat m’n dierenarts dan met zo’n slap excuus kwam nee kan niet want ze is te jong en hele theorie.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:00

cp112 schreef:
99.9% zeker droes van die foto. Idd je DA is hier niet ok in geweest door het als zijnde geen droes af te wimpelen omdat ze verder op dat moment geen symptomen had.

Hier hadden we juist geen bulten of iets. Hier kwam eerst de koorts.
Toen er een snotneus bij kwam riep de DA gelijk, testen op droes. Dat was het dus.

Ben met 1 drachtige merrie bijna 3 maand bezig geweest. Ook aan de metacam ed gehad. Die had het niet breed.

Echter heeft die maar een paar dagen snot gehad. En geen bulten. Wel hoge koorts, slechte longen en benauwd.

Nou dan mag ik al m’n paarden afwachten tot er een ziek staat. Gatver ben echt boos wel of teleurgesteld. Ik bel morgen wel andere stad/dorp da.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:01

Ik lees al een tijd stilletjes mee, vanwege tijdgebrek is overal op reageren zo lastig.

Maar wat een heerlijke buikjes al!

Mirjam, alle 2020 veulens naar hun nieuwe plekjes en al onderweg. Spannend hoor!!! En wat een puppies!

Neonlight, zo die is door verkleurd!

Riv_q, verstandig om het uit te besteden.
Komt vast goed op de trainingsstal.

Knolselder, hopelijk zijn ze niet drachtig.
Nu bij jou maar lekker aansterken.
En wat jammer van het verloren vruchtje.

AM, Didi een mooi plekje en een prachtige nieuwe aanwinst. Ben heel benieuwd naar de veulens volgend jaar van Formidable.

Wauw wat een paarden CP. Fijn dat je zo’n leuk team hebt. Zulke helpende handen zijn goud waard.
Prachtige wagen ook!!!

Ik kwam ook iets tegen over Maislijnzaad brok. Ik voerde dat aan de C pony toen die op leeftijd was en snel afviel. Mixte het door het seniorvoer. Hielp hier heel goed.

Dustinlover, wat een prachtige foto’s!

Janine...... Ik vind dat je behoorlijk verdedigend reageert. Je hoeft je naar ons niet te verantwoorden. We bedoelen het goed. Je hebt al zoveel meegemaakt met veulens... Ik snap heel eerlijk gezegd niet dat je al zovaak contact hebt gehad met een dierenarts maar dat er eigenlijk helemaal niets is ondernomen...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:03

Sorry alicelover maar ben een beetje balen ervan ik doe m’n best heb tegen m’n dierenarts gezegd van het is toch geen droes, nee dit is geen droes.

Ik heb zelf geen ervaring met droes en koorts kwam vanwege virus mee die wratjes. Ik zelf ben een leek in deze ziektes en weet dat het besmettelijk is en ben echt gestrest over alles en nu.

Bedankt wel voor het mee denken ik zoek een andere voor second opinie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:05

Het is vervelend, je vertrouwt op je DA dat die de kennis en kunde heeft, maar die gooit er dan best wel met de pet naar. Verstandig dat je een andere laat komen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:29

Neonlight schreef:
Het is vervelend, je vertrouwt op je DA dat die de kennis en kunde heeft, maar die gooit er dan best wel met de pet naar. Verstandig dat je een andere laat komen!

Jaa klopt dat is zo, ik ga even kijken welke ik laat komen. Voor nu een “ fitte “ Fries weer een hinnik en gelukkig helder.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:45

vorig jaar roggelde mijn veulen opeens. verder niks. paar dagen later een dikke snottebel. volgens da kon het gewoon verkouden zijn. week later. wou ze niet meer drinken. meteen de da gebeld dat we eraan kwamen. metacam erin en een neus swab gemaakt op mijn aandringen.

en jahoor. droes! ik was heel boos op de pensionhouder. die handeld en had een oude pony met snot tegen over me staan en allerlei kids er rond lopen die de paarden aaiden. ik meld dat ik niet wil hebben dat mijn veulen met merrie geaaid worden. werd een vader boos.

mijn veulen heeft er zeker 3 maand last van gehad

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:47

Oh bah :(

Hoe ontstaat droes eigenlijk ?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:05

Dat lijkt me toch ook echt droes... Droes maakt geen onderscheid in leeftijd.

Jammer dat mensen het ook vaak verzwijgen alsof het een schande is. Je kan er vaak gewoon niets aan doen. Een vogeltje kan in een dorp verderop on een vieze snottebel gaan zitten en daarna in de voerbak van je paard bij wijze van spreken.

Hier ging het ook alle richtingen op. Van snot en geen koorts naar dikke etterbultjes en veel koorts en mega hoge koorts en geen eetlust en wel of geen snot.

Het enige w1t je kan doen is ondersteunen en abcessen 2x daags schoonspoelen met bvb zoutoplossing. Ze mogen niet sluiten voordat alle pus eruit is anders blijft de abces aanwezig

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:07

Ik heb het idee dat het wel gesloten is. Wat gebeurd er als het er nog wel zit ? Knapt hij dan weer ?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:54

Wauw CP wat een mooie kudde zo! Jaloers op je vrachtwagen, gaaf hoor!

Janine wat vreselijk balen dit! Ik hoop dat je het met een andere DA snel onder controle hebt... Best heftig virusje dat Droes...

Prachtige Lana gezien... wauw wat is ze toch gaaf!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:06

Balou bedankt, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Maak afspraak voor bloed test om te kijken wat ze mist aan waardes en een test voor evt droes.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:09

Mooie kudde CP! Prachtige dieren.

En die Lana, wauw, ik hou van Welshjes.

Janine wat balen zeg, ik hoop dat het geen droes is. Hier wat info: https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... 20ontstaan.

Dinsdag breng ik weer mest weg voor onderzoek, dan ontwormen, en komende week ook vaccineren. Eind van de maand gaat Noble in de opfok, alleen gisteren kwam ik er achter dat er 4 weken tussen de 2 vaccinaties moet zitten. En dan is hij dus al daar...wat zal ik doen, hem een goede week later wegbrengen, of de 2e vaccinatie daar laten geven?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:22

Janinevv schreef:
Ik heb het idee dat het wel gesloten is. Wat gebeurd er als het er nog wel zit ? Knapt hij dan weer ?

Als het droes is en er zit nog pus in en de wonde sluit, dan kan het zijn dat het abces weer gaat vullen en terug openbarsten.

Ik spoot de abcessen 2x daags uit met zoutoplossing of een ander ontsmettingsmiddel tot er zo goed als geen pus meer uit kwam. Zo bleef het ineens ook open omdat je er 2x daags een spuit in steekt.

1 had een abces naast haar oog en dat was langs boven opengebarsten. Was nogal een gedoe om schoon te maken omdat het vuil en pus niet naar boven vloeit :( vuil werkje hoor.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:45

Ohh bah nee zo heftig was het hier niet 1/2 dagen beetje etter niet echt push push twee dagen betadine gespoeld en zink spray het is nog beetje open maar bijna dicht er lijkt geen nieuwe bult te zitten.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:03

Hopelijk blijven die ook weg dan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:35

Hier heeft ander veulen wel wratjes rond de mond maar zijn allebei goed alert eten allebei super goed.

Ladonna bedankt voor het linkje, als ik stukje over verspreiding zie snap ik niet echt als Jelske droes heeft hoe ze dit heeft kunnen oplopen. Zijn er nog meerdere varianten voor verspreiding en oplopen ?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:52

Maar de wratjes hebben er weinig mee te maken... veulen wratjes zie je vaker in combinatie met lage weerstand.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:58

Klopt dat weet ik.

Maar bedoelde meer hoe een virus kan komen. Er komen hier geen andere mensen of paarden op het terrein in die zin. Kan het via andere manier gekomen zijn ?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:04

Zoals al gezegd... vogels, insecten, wilde dieren... hoe een virus zich verspreid ligt aan het virus. Soms alleen bij direct contact maar dat hoeft niet. Kan ook via de lucht, via water, via uitwerpselen, etc.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:07

Ahh okee, nee omdat ik niet wist of het dus via wilde dieren kon. Mij is altijd geleerd via t snot of push en dan door mensen of andere paarden.

Hoeveel waren jullie kwijt met een swab?