[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talishe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:55

Gelukkig maar Kitzbi!

Klinkt niet echt prettig DL, kan je niet beter voor het weekend er al iets aan laten doen?

Ik heb vorige week advies gevraagd over merriebrok. (ik doe mijn scriptie bij diergeneeskunde in utrecht, afdeling paarden). Zij zei dat merriebrok niet eerder dan de laatste 6 weken van de dracht gevoerd hoeft te worden, en dat het wel degelijk goede dingen voor het veulen bevat, zoals meer calcium. Omdat ze in die laatste 6 weken erg snel groeien. Dat ga ik dus ook doen.

LinUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:04

Fijn zeg dat alles goed is Kitzbi!

Oeii Dustinlover, dat klinkt niet fijn. Ik zou denk toch nog even contact op nemen vóór het weekend! Als het dan toch iets ergs is kun je er beter op tijd bij zijn dan dat je ook nog in het weekend er mee rond moet lopen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

Ik ben bang geworden voor tandarts :P heel misschien als ik er morgen nog last van heb dat ik ff bel.. Ben 's middags toch vrij na half 2..

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:58

Dustinlover, wat naar van je tand, maar wel even naar de tandarts, het is een pijn van hoogstens een uurtje daar in 't ergste geval (vind ikdan) en dan ben je er vanaf ;)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:35

Met merriebrok kan je ook eerder beginnen.
Ik mocht merriebrok vanaf 5 maanden van de dracht al gaan geven.
Mijn merrie is wel een paard wat zeker voor haar doen veel verbruikt. Ze staat niet voor niks al een tijdje op sportbrok, muesli en slobber.
Ga denk ik over niet al te lange tijd merriebrok eraan toevoegen. Ze krijgt minstens 3 keer per dag flinke porties kuil, maar blijft maar honger houden. Luzerne eet ze niet.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:50

Je kan het best gaan voeren, maar voor het veulen zelf heeft het pas zin rond 6 weken voor de bevalling. Al kan ik me best voorstellen dat je een merrie die veel verbruikt wat extra voert.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:56

Bij ons zit de merrie op merriebrok en growmix van horse food
Vorigjaar voerde we pavo merrie brok
Eigenlijk bevalt de growmix beter nu is mijn ervaring dat haflingers het toch iets beter doen op grannen dan brok
We hebben de deur van Pernil haar stal aan gepast ze word te dik om lekker door de deur te gaan
Ze heeft nu ook een deken maat 205 op en dat voor een E pony :D
Laatst bijgewerkt door GittekeZ1 op 02-02-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:03

Goldy is een merrie die groeit van de lucht. Die heeft eigenlijk teveel reserves :=
Valki mag hoognodig wat reserves gaan kweken, die was niet gewend om rijk in het voer te staan (alleen beperkt ruwvoer) en stond tot voor kort nog altijd buiten mét zogend veulen (bij de vorige eigenaar). Die is dus aan de magere kant en bouwen we nu langzaam op qua voer.
Veulen (bijna jaarling) staat hier trouwens ook, die is er meteen bij weggehaald en ze heeft sowieso voor de kou van nu een deken op gekregen om energie te besparen aan warm blijven.

Omdat ze dus allebei niet teveel ineens moeten hebben, begin ik pas vanaf begin maart met opbouwen van merriebrok/krachtvoer. Ik ben nog druk aan het bekijken wat imo het beste voor ze is.
Ze krijgen voldoende ruwvoer (2 soorten, een soort is stengelig en de andere met wat extra voedingswaarde) Verder krijgen ze hier en daar ook nog wat oud brood bijgevoerd. Beide krijgen ze momenteel geen krachtvoer.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:13

Hier staat idorine al op de merriebrok vanaf 5 maanden, maar dat is een ander verhaal, die had t zelf hard nodig ook

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:56

Merriebrok hoef je inderdaad pas vanaf de 10de maand te voeren, aangezien dan de behoefte naar die extra voedingsstoffen pas toeneemt. Eerder voeren is volgens Utrecht in de mest voeren, niet nodig. Ook niet omdat je merrie het nodig zou hebben omdat die veel verbruikt, dat is beter met normaal voer op te lossen. Dit is tenminste wat ik op het Fokkerij-symposium in Utrecht 3 jaar geleden geleerd heb, zo vertelden de heren en dames professoren het (en de grafieken heb ik ook nog ergens thuis liggen).

Kitzbi, wat een fantastisch nieuws!!!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:08

Kitzbi, geweldig!

Toch wel veel verschillende manieren van voeren tijdens de dracht eigenlijk. Ik denk dat de dierenartsen en de voerfabrikanten het ook niet altijd eens zijn, is natuurlijk een financieel dingetje ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:16

Nou toch de tandarts gebeld en kan om half 2 terrecht.. Nu moet ik tot half 2 werken, dus hopen dat ik bij die mensen waar ik werk iets eerder weg kan.. :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:21

Hmm, mendy staat niet op merriebrok, maar aangezien het vanaf de 10de maand pas 'nuttig' is, kan ik 't er nog altijd over hebben met haar eigenaar :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:30

Iemand al gehoord hoe het veulentje van Marije heet en hoe het ermee gaat? Ben zooo nieuwsgierig!
*hoop niet dat ik er overheen gelezen heb*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:40

Diane_Basje schreef:
Iemand al gehoord hoe het veulentje van Marije heet en hoe het ermee gaat? Ben zooo nieuwsgierig!
*hoop niet dat ik er overheen gelezen heb*

Ja, er staat een topic inclusief zijn naam in Kraamstal ITP.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:40

Geloof mij voerleveranciers maken paardenvoer voor mensen niet voor paarden hih.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:45

Jazeker! Meneer heeft ook een topic gekregen zag ik al :D
[KS-ITP] 28/1/2012 geboren: DT Midnight Frosty Comet

Hier geen merriebrok. Eerder wel eens gedaan, maar heb de veulens liever op veulenbrok, en de merrie's gewoon op eigen brok, daar er nogal eens wat heftig reageerde op ander brok. En de veulies doen het net zo goed als anders.

Uier van Greet lijkt ze nu wat stabieler te houden, in de zin van.. Dat hij vol blijft :D Alleen spenen moeten er nog uit, en dan mag ze veulie schieten! *\o/*

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:00

Spannend joto!

Haha zat al sinds de geboorte op KS-ITP te kijken, maar sinds vanmorgen niet meer geweest haha. Dus net gemist. Tis wel een leukerd zeg!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:18

Jaaa, was namelijk ook erg benieuwd naar de naam!! Nu weet ik hem, heel leuk!!

Joto het wordt spannund voor jou!!

JEEJ kom maar op met die veulies!!!!!!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:03

Wat fijn kitzbi! *\o/*

De babyboom barst straks in alle hevigheid los! Ben erg benieuwd.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:31

Even ter info: heb mijn gebruikersnaam veranderd in de naam van mijn toekomstige veulentje... wou niet meer als Hera verder gaan omdat het mijn paard niet is en na het spenen ik niet meer met de naam van iemand anders zijn paard wil staan op bokt.
Dus nu weten jullie ineens de naam van mijn toekomstige veulen... (ik weet dat het mis kan gaan, maar die kleine zit toch in mijn hart, dus....) verrassingseffect is er wel wat vanaf dan bij de geboorte, maar das niet zo erg! :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:29

Nou mensen even ego berichtje hoor.. Toch maar de tandartst gisteren gebeld en maar goed ook.. Ik ga door de grond van de pijn.. Doet zo'n zeer... Me werk ook afgebeld want dat gaat gewoon echt niet... En dat dan zo opeens..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:44

:(:) DL !

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:58

Leuke naam Charisma!
Sterkte DL!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:59