[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:38

Janinevv schreef:
Ik ben overleg met andere eigenaar van Gijs.

De dierenarts denkt niet dat het droes is, gijs is al 5/6 dagen niet meer bij haar geweest en onze Fries snottert verder niet en veulen die er bij staat heeft ook niks nog verder.

Heb verder ook droes nog nooit mee gemaakt dus bedankt voor jullie alertheid.

Janinevv, absoluut niet rot bedoelt en je zult vast een goede DA hebben, alleen is dit niet het eerste zieke veulen bij jou zover ik mij kan herinneren. Bij Jelske was het ook onduidelijk wat ze had.... Niet de mogelijkheid tot een andere DA? Hoor ook regelmatig over wormen, ontwormen, dat vind ik ook niet normaal bij een goed beleid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:58

Mooie merrie! Op leeftijd, dat zou je echt niet zeggen.

Stoere vrachtwagen zeg! Heel verschil met de vorige. Ben ook benieuwd naar je nieuwe merrie. Gaat ophalen nog makkelijk met de Corona?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:17

Wow cp, knappe vrachtwagen! En ook een hoop merries drachtig. Wordt bij jou ook druk!

Mooie nieuwe merrie hoor AM. Geen idee hoe oud ze is, maar ze ziet er goed uit.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:01

Nou, mijn merrie word zo schraal je ziet dr ribbetjes en voelt ze ook duidelijk zit geen vet op.
Ze krijgt nu slobber em merriebrok en genoeg ruwvoer, snachts onbeperkt.
Wat raden jullie aan als echte vetaanzetter ? En hoeveel?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:15

suffie schreef:
Janinevv schreef:
Ik ben overleg met andere eigenaar van Gijs.

De dierenarts denkt niet dat het droes is, gijs is al 5/6 dagen niet meer bij haar geweest en onze Fries snottert verder niet en veulen die er bij staat heeft ook niks nog verder.

Heb verder ook droes nog nooit mee gemaakt dus bedankt voor jullie alertheid.

Janinevv, absoluut niet rot bedoelt en je zult vast een goede DA hebben, alleen is dit niet het eerste zieke veulen bij jou zover ik mij kan herinneren. Bij Jelske was het ook onduidelijk wat ze had.... Niet de mogelijkheid tot een andere DA? Hoor ook regelmatig over wormen, ontwormen, dat vind ik ook niet normaal bij een goed beleid.

De rest van de veulens hebben geen wormen of iets. Jelske geloof ik echt niet in dat we die konden redden in die zin. Jelske 2 is een apart verhaal, ik zou eens een second opinie kunnen doen bij andere dierenarts. En over welke veulens hoor je regelmatig ontwormen ? De rest gaat altijd netjes maar met Jelske 2 is het nu even niet anders omdat bij vorige eigenaar niks mee is gedaan.

En dat probeer ik nu recht te trekken. En denk aan bloed prikken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:22

Neonlight schreef:
Mooie merrie! Op leeftijd, dat zou je echt niet zeggen.

Stoere vrachtwagen zeg! Heel verschil met de vorige. Ben ook benieuwd naar je nieuwe merrie. Gaat ophalen nog makkelijk met de Corona?

Ja transport gaat nog gewoon door. Scheelt wel dat wij niet particulier rijden. Denk dat het dan wel wat lastiger zou wezen. We zitten wel te dubben of we een hotelletje pakken daar voor overnachten of gewoon in de vrachtwagen slapen. Zit een slaapcabine met 2 bedden in dus dat kan in principe gewoon. Maarja het Engels ontbijt in een hotel is ook wel lekker :P

@janinevv. Bloedonderzoek is wellicht geen slecht idee.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:23

Cp112 dat is inderdaad nu wat ik het beste kan doen. Vanavond was ze koorts vrij :) 37.6

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:23

Dat is iig al fijn dat die koorts weg is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:25

Klopt, het enige rare ook is dat ze die wondjes zo snel krijgt. Ze heeft tot nu toe nog geen nieuwe wondjes en verdenk de Shetlander ervan die misschien bij stond..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:56

Janinevv, ik meen dat je met de Shetlanders en Haflingers ook moeite had om ze op gewicht te houden en dat er gedacht werd aan wormen.

Fijn dat Jelske weer een normale temperatuur heeft!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:32

Om een pony goed te doen aanzetten gebruik ik steeds Zupa van Equifyt. Topproduct! En gerust een hele geweekte emmer per dag.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:58

Janinevv, hoezo denkt de veearts eigenlijk dat het geen droes is? Is ze daarop getest ooit?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 01:02

Sara/Luna wat komen daar al mooie kleine buikjes tevoorschijn!

Cp dat wordt drukke boel daar! Wel mooie dieren heb je gekocht!

Am wat een knappe merrie zeg en een Houston! Was ik vroeger zo weg van! Gaaf!

Janine asjeblieft kijk uit.. Ik heb zoveel ellende van droes gehad en mede daardoor mijn grootste vriendje moeten laten gaan toen na zo'n enorm gevecht.
Echt denk er niet te licht over en bij een abces en koorts het zekere voor het onzekere nemen en de boel op slot tot je een test hebt gedaan!

Voor mijn portfolio heeft vandaag Lana voor mijn lens gestaan. Eigenlijk hadden we vandaag show, maar nu vast de kerstkrans en winterkrans omgedaan voor foto's te maken voor onze aankomende actie voor een kerstshoot weg te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Ze wordt zo mooi rond :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 07:11

Mooie Lana dl

Gefeli met nieuwe aanwinst am

WoW cp Nice vervoer

Ik meen ze zelfs te herinneren dat jij eens dood veulen had met tetanus Jeanine
Dat zit standaard in griepvaccin.
Kan me vergissen ook.
Hopelijk snel van de zieke vanaf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 07:15

CP wauw, mooie wagen! Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.

AM wat leuk, ik hoop op een mooi schimmeltje volgend jaar voor je. De kansen zijn nu weer verdubbeld.

Michelle wat vervelend. Ik heb er ook 1 die wat schraal is en die voer ik sinds kort mais-lijnzaad brok bij. Ik moet nog even kijken hoe het aanslaat, daar voer ik het nu nog te kort voor.

Janine ik hoop voor je dat het geen droes is...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:16

Sorry Janine, ik heb je berichten even na gelezen. O:) Op 1 foto heeft ze een dikke bult in de nek en een andere pus uit de kaak. Ik durf te wedden dat het droes is.
Als de veearts er daadwerkelijk bij is geweest, mag je wel een klacht indienen, dat ze niet getest is op droes. Zo gaan die ziektes dus de wereld in.
Arm beestje. Als ze zo slecht blijft eten zou ik haar ondersteunen met metacam.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:17

Janinevv je weet dat wondjes met pus in de keel/halsstreek 99,9 % droes is? Het is dan nogal wat dat je Gijs het erf af hebt laten gaan. Je bent al ruim een maand aan het klungelen met de gezondheid van Jelske....
Ik hoop dat je hierin je verantwoordelijkheid neemt en straks ook meld als je droes hebt!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:33

Nadeel is, de test voor dries heeft geen zekerheid.
Ze kunnen negatief testen en het toch hebben. Maar deze symptomen klinken mij ook echt als droes en vind persoonlijk je DA erg nalatig hiermee...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:19

suffie schreef:
Janinevv, ik meen dat je met de Shetlanders en Haflingers ook moeite had om ze op gewicht te houden en dat er gedacht werd aan wormen.

Fijn dat Jelske weer een normale temperatuur heeft!

Die haflingers kwamen van de markt ja en eentje had daarvan ook flink wormen maar de andere niet.

Shetlanders nooit problemen gehad met ontwormen verder altijd goed opgewicht iets te goed.

Maar Jelske 1 had geen wormen, dat was waarschijnlijk een gescheurde maag.

En het tetanus veulen klopt ook, al snappen we niet echt hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Suffie die wond onder de kaak was twee weken geleden denk ik, en nu pas net de koorts en wratten rond haar lip.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:27

Wratten zijn gewoon veulen wratjes. Staat los van de rest. Eerst doorbreken en daarna koorts kan best droes zijn. Abcessen kunnen wel door haar hele lijf zitten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:28

Ik begrijp niet zo goed dat wij je dit moeten uitleggen ipv je veearts. Die zou dit ook gewoon moeten weten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:31

Jaa maar ze zei dat geen droes was ?

Vanaf wanneer noemen jullie het koorts koorts ?
Ik vraag morgen of ze langs kan komen om bloed te trekken ook voor droes.

Maar we dachten dat die wond kwam door het halster dat ze droeg door de wrijving ze had iets daar onder ook kapot en dat was geen abces.

En het was niet zo’n abces wat je normaal ziet met droes (ben zelf niet bekend met droes ) normaal zie je veel snot dikke bulten en flink hoge koorts.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:35

Wooow CP wat een kudde heb je ook, die Lovestruck vind ik heel erg mooi! Ben normaal echt niet van de koudbloeden, maar zo is het wel echt enorm gaaf om te zien bij elkaar! <3 Dat gaat inderdaad een druk seizoen worden met baby's. Kijk er wel naar uit hoor, om al die bonkjes te zien! En lekker vervoer heb je hoor, mooie wagen. Ik zou 't wel weten waar ik zou overnachten met de mogelijkheid tot ontbijt. <<)

Mooie merrie AM, gefeliciteerd!

Michelle, als er echt niks meer is dat werkt moet je Bonpard Muscle gebruiken. Dit heeft mijn merrie enorm geholpen toen ze vel over been was na een operatie. Helaas alleen via een dierenarts te verkrijgen, maar helpt als een tierelier (bij mij hielp seniores priores etc allemaal niet).

Janine, over wat voor soort wondjes heb je 't dan? Het ziektebeeld van droes is niet altijd gelijk. Symptomen kunnen samen maar ook los van elkaar opkomen. Heb je tijdens het de uitbraak van de kaak ook de temperatuur opgemeten, of leek ze voor het zicht geen koorts te hebben?

Oeh Dustinlover, mooi met zo'n krans! Mag ik stiekem vragen hoe je daar aan komt? Ik zit ook te denken om kerstfoto's van m'n merrie te maken. Kan dan wellicht ook in m'n portfolio opgenomen worden. :9

Riv_Q schreef:
Ja Selente, het ging echt super goed maar de schrik is er ook wel n beetje ingekomen na die val. Vanochtend is het meisje wat met haar bezig is er voor het eerst na de osteo weer opgegaan aan de longe. Stap ging top alleen schoot ze weer weg toen we probeerde aan te draven, nu stopte ze wel meteen gelukkig maar ze heeft toch een soort mentale paniek ofzo (ze keert ook in zichzelf). Dat kunnen ze vast mooi oplossen op de trainingsstal. Eind oktober kan ze terecht en voor die tijd lekker spiertjes opbouwen aan de dubbele longe e.d.

Snap ook wel dat het daar lastig in doorpakken is. Als het probleem echt lichamelijk ligt en het is opgelost vanuit de osteopaat denk ik dat ze enkel even voorwaarts het gevoel moet krijgen dat het ook gewoon echt goed is met een ruiter erop. Maar prima dat je dat risico door iemand anders laat nemen die ervoor wordt betaalt haha. Ik weet zeker dat ze al super blij zullen zijn met het werk dat je nu doet. Ik vind de dubbele lijnen zo fijn om mee te werken, daar zet ik meestal ook het eerste stuur mee op. Helaas mogen wij niet in een grote bak longeren, enkel in de longeercirkel. :roll:

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:38

Droes kan met snot, zonder snot, met eetlust, zonder eetlust, met dikke (open) klieren, zonder dikke klieren. Klieren in de nek, onder de kaak of zelfs wel op de kont. Afvallen, koorts, futloos, het kan allemaal. Ik begrijp écht niet dat je veearts niet test.

Wij hadden paar jaar geleden 1 nieuw binnen met alleen iets wat snot. Getest; droes. Stond gelukkig al apart.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:40

Ze leek voor het zicht geen koorts te hebben, we kregen allemaal wondjes achter elkaar we begonnen met de flinke buik wond van de Shetlander. Daarna is het veulen halster gaan schuren, ze leek inderdaad oké.

De eerste keer dat ik ging temperaturen was in de avond toen ze aan het gewicht verdelen was met haar achterbenen. Toen zaten we op 38.4 toen op 38.6 avond erna en toen 38.7 en 4e dag koorts vrij. Al zeggen sommigen dat 39.5 echt flinke koorts was.

Tot nu toe is er geen nieuwe wond ontstaan.