[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:38

Eefie wat een mooi paard heb je zeg! Lekkere buik ook.
Kitzbi heeft ook een mooi buikie, ben benieuwd wat er uit komt! :D

Even een vraagje, welk merk merriebrok voeren jullie? En hoeveel kilo per dag? Marit krijgt nu een halve kilo sportbrok en een halve kilo muesli zonder suiker van havens. Dus per dag 1 kilo krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door Christadk op 01-02-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kitzbi

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:41

Kan ik niet zeggen kitzbi kan niet tegen merrie brok dus die krijgt dat niet....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:47

hier krijgen ze merriebrok van havens,tot 1 kilo per dag niet meer

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:53

Dankjulliewel! Die van mij krijgt een halve kilo muesli en een halve kilo merriebrok, weet alleen even niet meer welk merk. Zal ik straks ook even naar kijken! Urtiga kan ook echt niet meer hebben dan wordt ze veel te dik, normaal krijgt ze 750 en nu dus 250 gram meer.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:08

Kitzbi ziet er goed uit...Mel loopt wel.ongeveer gelijk met haar.Uitgaande van de eerste dekking is Mel 19mrt aan de tijd anders de 21e

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:30

Hera krijgt ook merriebrok, op het moment 1,5 kg (stevig paardje van 1.43m) omdat ze niet lang de wei op kan, anders wordt ze helemaal knetter op stal. Als ze weer lang naar buiten kan dan 3kg per dag.

Hahaha ik had vandaag toch ook weer een gespek op school:

*we spraken wat over Hera's drachtigheid*
Martijn: ja, wat is drachtig eigenlijk?
Ik: Zwanger :P
Martijn: Door wie dan? Waar is die vent dan gebleven?
Ik: *ligt dubbel*
Leraar Duits: Ja da's een speciale dekhengst, die is al lang weer verdwenen
Martijn: Oh dat wil ik ook wel, chille baan!
Leraar Duits: Oh, dus jij wil een dekhengst worden?
Ik: *Komt niet meer bij*

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:55

Hier krijgen ze cavalor weer dit jaar.
Hadden we een paar jaar geleden ook en die bevalt toch het beste

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:43

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:50

Ik denk dat ik haar sportbrok ga vervangen voor merriebrok en dan gewoon dezelfde hoeveelheid blijf voeren, met muesli erbij. Ga vd week wel even langs de dierenvoeders..kijken welke merken ze uberhaupt verkopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:23

Kitzbi ziet er goed uit, en ik zie ook meer buik dit jaar dan voorgaande jaren. :j

Merriebrok ga ik denk ik dit jaar niet voeren. Heb eigenlijk maar 1 jaar merriebrok gevoerd, en die was van Havens. Tegenwoordig voor ik het hele jaar door DW Paardenmeel, en die is ook zeer goed voor dragende en zogende merries. Qua krachtvoer krijgt Neon momenteel 1 schep basisbrok en 1 schep paardenmeel per voerbeurt, en dit krijgt ze nu 2 keer op een dag. Meer naar het einde van dracht (10 maanden dracht) wordt de paardenmeel opgevoerd naar 1,5 schep per voerbeurt, als het veulen er eenmaal is blijft dit 's morgens en 's avonds hetzelfde, alleen krijgt ze naar gelang haar behoefte (en dat is op het oog voeren) nog een extra voerbeurt tussen de middag. Hetgeen ze 's ochtends en 's avonds krijgt is dan al maximaal, meer krachtvoer in 1 voerbeurt voeren heeft geen zin. Daarom een extra voerbeurt, en de hoeveelheid in die extra voerbeurt is echt dus voeren op het oog en waarop ze het goed doet.

De keuze waarom ik geen merriebrok voer is eigenlijk ook omdat ik ten eerste al te maken heb met een pony, OCD verhaal is minder van toepassing, en we iets teveel voersoorten hebben voor de verschillende pony's. Wanneer ik merriebrok zou gaan gebruiken staan er 3 verschillende soorten brok (merriebrok, basisbrok en sportbrok), daarnaast nog paardenmeel, speciale muesli, haver en nog een granenmix, en dat voor 5 dieren. :+ Wordt er niet eenvoudiger van, tekort aan goede opslagmogelijkheden zonder dat de muizen feest vieren, vergissing is snel gemaakt en met die paardenmeel is mijn ervaring ook goed.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

Mooie merrie is Kitzbi.

Kara krijgt momenteel nog een lightvoer, halve schep om de dag dus niet zo veel (maar voor mijn paarden wel veel) Ik heb de merriemuesli al wel binnen. Ik voer Marstall. Ik denk eigenlijk niet dat ik meer dan één zak in totaal ga voeren. Wacht er ook nog eventjes mee tot ze een maandje of 7 a 8 is. Dan opbouwen tot de bevalling. Hangt er vanaf hoe ze het doet. Ik merk wel dat ze inteert op de vetjes dus ik moet wel oppassen dat ze straks niet teveel afvalt. Momenteel valt het nog mee.

Hoe doen jullie dat eigenlijk na de bevalling. Vorige keer zei een fokker tegen me dat ik na de bevalling rustig aan moest doen met brok omdat de melk anders te vet zou zijn. Dus heb ik de brok eigenlijk weer sterk verminderd en toen weer opgebouwd.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:27

Dustinlover schreef:
@ Clara.. ja wat ik heb gelezen werd het -9.. maja ze staat lekker warm onder de deken :P
Ik heb het ook echt zo ontzettend koud.. Dadelijk maar eens kijken of ik moet krabben en naar men werk.. vaak is het wel lekker warm bij die oude mensjes haha :P

Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ik gok in de zorg! Ik werk in de thuiszorg en inderdaad als ik bij de mensen binnenkom is het snikheet!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

pff, mendy is 'n fris ding! morgen na gym naar haar toe (gymzaal staat hemelsbreed 100m bij haar vandaan)
En ze heeft echt een megaburger op volgens mij :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 03:34

Nog eventjes voor Kitzbi!

En ook al een mooi buikje bij Urtiga.

Paardlief krijgt merrievoer van Dodson en Horrell; 1 schep studcubes en nog 3/4 schep suregrow.
Ze wordt al bijgevoerd sinds ze 6 maanden drachtig was. Ik heb toen haar bloed laten onderzoeken en daaruit bleek dat ze nogal laag zat qua eiwit en dus al nood had aan extra bijvoer.
Gek wel eigenlijk want normaal gezien krijgt ze speciaal zetmeel en suikerarm voer. En zou ze ziek kunnen worden en kapot gaan van de jeuk van het voer wat ze nu krijgt. Maar nu gaat het er zonder problemen in. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:51

clara schreef:
Dustinlover schreef:
@ Clara.. ja wat ik heb gelezen werd het -9.. maja ze staat lekker warm onder de deken :P
Ik heb het ook echt zo ontzettend koud.. Dadelijk maar eens kijken of ik moet krabben en naar men werk.. vaak is het wel lekker warm bij die oude mensjes haha :P

Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ik gok in de zorg! Ik werk in de thuiszorg en inderdaad als ik bij de mensen binnenkom is het snikheet!

Haha ik werk inderdaad in de zorg als schoonmaakster :P maar je word er zo lekker verkouden van.. van de 25 graden naar de nu -8 momenteel ...

Verder over voeren.. Fab staat nu op 1 schep paardenmeel en 1 schep basis brok. Straks krijgt ze zo'n 2 a 3 kilo merrie brok omdat het een merrie is die heel snel afvalt.. Maar mocht ze dit keer op gewicht blijven dan hoeft dat niet.. Beetje voeren na gevoel..

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:57

Ik heb met de dierenarts overlegd. Zij adviseerde me om een kleine pony niet eerder dan met 10 maanden overzetten op de merriebrok, aangezien het zo rijk is. Wel aan de merriebrok, aangezien een ongeboren veulen zelf niet voldoende koper uit het voer kan halen en als je merriebrok voert kan het extra koper opslaan in de lever, die hebben ze nodig om sterke botgroei te krijgen, idd ivm OCD enzo. Dus ik doe het maar volgens haar advies. Heb bij het vorige veulen wel de laatste 3 maanden merriebrok gegeven.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:56

Wij voerden zoiezo geen brok, alleen musley (worden al bagger vet van lucht en doen het prima zo) Donna en Izzie krijgen er nu een basisbrok bij voor de extra's. Gaan nog ff kijken wat we binnenkort aan merrie brok gaan voeren. Vorige dracht al met 8 mnd merrie brok gaan voeren en toen konden we Donna rollen... Willen we nu voorkomen ;-)

Izzie was gister 240 dagen!! Het aftellen is nu echt begonnen!!! Donna dindag 230 dagen, nog 8 dagen en we kunnen voor haar ook echt aftellen!!! Wordt ook steeds nieuwschieriger!! Izz dr zucht wordt steeds meer, en ze lijkt wat vulling in de uier te krijgen (niet noemenswaardig maar wel te voelen) Donna had vorige dracht ook al vroeg uier en begint idd nu ook al wat (zelfde als bij Izz) Gaan de beebjes nu ook steeds beter zien bewegen...
Bij ons ook alle leidingen bevroren (pony's hadden zoiezo al speciekuipen als waterbak) en moeten nu binnen bij de stalbaas water halen... Haat dit...
Pony's mogen nu wel de wei weer op :-) En dat vinden ze heerlijk!!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:58

Urtiga is mooi!! Mooie buik ook!!

Ik vind Kitzbi toch zo knap!! Ik heb ook het idee dat ze ronder is dan in 2010...

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:22

Ik kom net uit het ziekenhuis alles was goed en hoef niet meer terug te komen... We moet ik na mijn lichaam luister... *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Wat ben ik opgelucht

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:37

Wat een geweldig nieuws Kitzbi! Super!!!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:47

Wat ontzettend fijn kitzbi! :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:56

Super kitzbi!!!!!

Hier ook geen merriebrok, hera krijgt gewoon meer voer en ze doet het daar goed op. Veulens zijn hier altijd gezond groot geworden zonder merriebrok. :)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:19

Superfijn Kitzbi!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:11

super kitzbi!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:51

Hartstikke fijn kitzbi...

Pff ik kreeg gisteren bij mijn oma ineens last van kiespijn en dat straalde helemaal door van onder naar boven.. Nu heb ik dit een aantal maanden geleden ook gehad en was het waarschijnlijk men verstandskies die door kwam alleen leek het toen ook niet op die plek te zitten(de pijn dan) toen was het na een nacht slapen wel over.. Nu dacht ik er gisteren ook zo over van oowh dat zal morgen wel over zijn.. maar dat is dus niet het geval.. Het is volgens mij wel ietsje minder, maar dat kan ook door de pijnstillers komen.. Hopelijk is het na het weekend over anders moet ik er toch aan geloven ben ik bang :(