Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:32

Zo wat een hengst zeg! Gewéldig mooi beest!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:32

Zijn er nog haflingers hier? Haha!

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:19

ja ikke Bloos

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:48

Afgelopen vrijdag mijn nieuwe fokmerrie opgehaald en mag dus nu hier ook mee doen. Ze is nl al 126dagen dragend van Vaillant.

Heb een tijdje moeten zoeken naar de juiste merrie maar heb een super merrie gevonden denk ik. Karakter is geweldig evenals het papier. Dus nu maar wachten tot maart 2007 wanneer hopelijk het veulentje gezond ter wereld komt.

De hele spanning van dekking en scannen is dus helemaal aan me voorbij gegaan. Jammer maar wel relaxed. Tong uitsteken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:50

welkom! Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:52

dank je. Het is wel weer even wennen.... je bent er niet mee bezig.... en in eens heb je weer een dragende merrie op 126dagen zitten. Dus het eerst trage begin is al voorbij.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:55

*LOL* je komt pas binnen vallen en zit al verder dan 1 vd mijne Tong uitsteken Boos! Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:02

hihi sorry. Ja sommige willen altijd haantje de voorste zijn. Bloos

Als het aan mij had gelegen was ze niet zo vroeg gedekt, maar ja, je kunt niet alles hebben. Haha!
Bij de keuring hebben we nog even een scan laten maken en het was een beweeglijk veulen. Overal benen. Haha! Zover in de dracht had ik nog nooit een scan gezien, dus dat was wel leuk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:13

Mijn andere merrie is nog ietsje verder dan de jouwe hoor Tong uitsteken
was voor het geval het niet meteen lukte Clown
maar ben er wel tevree mee Ja haar dracht lijkt veel sneller te vlotten Verward

lijkt me ook wel leuk: wat zie je dan precies?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:18

net als een echo bij mensen (als je dat ooit hebt gezien)

het ruggetje, hoofdje en wat stelten die de hele tijd heen en weer uitsteken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:28

Goedemorgen...

Was gister ziek thuis Bloos Heb daar zo'n hekel aan, maar heel m'n hoofd zat dicht, spierpijn enzo... Bweuh... 's Avonds ging het al stukken beter, dus les maar niet afgebeld.. Hebben we lekker een uurtje paard gepest, maar wel afgerond met super complimenten van instructrice en publiek *trots*

Lucas03, gefeliciteerd met je nieuwe merrie en met de dracht Haha! Handig zo!

Maar ja, een dag missen op het werk - terwijl het werk wel doorgaat.. Laat ik maar eens even aan de slag gaan..

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:32

Neonlight schreef:
Hoe is die regelgeving dan Regine? Zag dat je een lippizaner hebt, hier weet ik eigenlijk helemaal niks van af, ben dus benieuwd hoe dat daar gaat! Haha!

Een hengstveulen krijgt de 1e naam van de lijn van de vader en de naam van de moeder daaraan vast. Als voorbeeld, wanneer de vader Maestoso Troffeta heet en de moeder heet Capriola dan heet een hengstveulen van die 2; Maestoso Capriola.

Er zijn 6 hoofdlijnen te weten Maestoso, Conversano, Neapolitano, Siglavy, Pluto en Favory. Dit zijn de stamvaders van het Lipizzanerras op de fokkerij in Lipica en gaan terug op eind 18e begin 19e eeuw. Dan heb je nog Tulipan en Incitato deze zijn van oorsprong van een andere stoeterij, namelijk Kroatie en Hongarije maar wel raszuiver Lipizzaner.

Een merrieveulen krijgt een naam uit de lijnen van de moeder, dit kan of dezelfde naam zijn als de moeder of die van oma overgrootoma enz. Je kunt dus niet zelf iets anders compeet nieuw verzinnen. Er is een namenboekje voor in de omloop waarin de namen staan die bij jouw merrielijn horen.

Dus...
Als ik een hengstveulen krijg, heet het veulen Maestoso Capriola en als ik een merrieveulen krijg.... kan ik wel kiezen tussen een aantal namen die in de familie zitten, ik twijfel tussen 3 leuke namen van de keuzemogelijkheden dus ik heb een beetje wat te kiezen in dat geval Haha!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:34

merel1618 schreef:
ja ikke Bloos

Van wie is ze drachtig? Haha! Hier een van Aron en misschien een van Natif!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:36

Ik zal nog eens een vraag in de groep gooien. Ik ga deze winter misschien 3 keer in de week rijden als het weer het toestaat zeker wekelijks een buitenrit. Nu heeft ze altijd bij mij onder een deken gestaan in de winter omdat ze anders echt een dikke teddybeer wordt. Maar nu... als ik in april het veulen heb en dan wil ik eigenlijk geen deken meer op hebben...
aangezien je niet kunt voorspellen hoe het weer dan is (wel of geen deken dan) zit ik een beetje van.... wat doe ik...
helemaal geen deken dit jaar zodat ik ook geen geklooi heb als straks het veulen er is....?
Of wel een deken en als het veulen er is, wat voor weer dan ook deken af....? (zo deed een stalgenootje maar ik heb daar zo me twijfels over qua kou die ze kunnen krijgen)

Wat doen jullie?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:44

Chub krijgt normaal ook een deken op (zo in september een regendeken) en zodra het echt gaat vriezen een dikke winterdeken. Daarbij wordt ze normaal in november geschoren..

Aangezien ons veulen al in december/ januari verwacht wordt... Geen deken dit jaar en niet scheren... Weinig rijden dus ook vrees ik, want mevrouw zal wel een dikke teddyvacht gaan aanmaken...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:20

Vinga gaat in de winter nooit onder dekens. Dus nu ook niet.
Als ze goed zweet stap ik haar langer uit als normaal en er gaat
een zweetdeken op, ik heb er 3 dus als de ene het meeste vocht heeft opgenomen gaat de andere er op.
Ik rijd in de winter 2x in de bak en 2 a 3x buiten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:25

Frenia: wat een chique hengst zeg! Cool

Lucas03: welkom!! Zo gaat dat wel iets vlugger hé,die draagtijd! Haha! 2 jaar geleden was mijn merrie eigenlijk geleased,ik heb het door omstandigheden "teruggekocht" toen ze al 10 maanden ver was,pas toen begon ik echt met haar mee te leven Haha! ,dat kreng heeft dan 3 weken overgedragen om mij te pesten Clown

Scheren doe ik hier nooit,en ook geen dek. Ik stapte lang uit,en eventueel een zweetdekentje,maar naar het schijnt regelt de natuur dat zelf,en het zweet maakt nooit de onderste huid nat.Nog nooit geen problemen gehad.
MAar als ik ooit Pretty's tweejarige zoon intensief ga berijden(met mijn nonchalanse is die kans klein Bloos ),dan zal ik misschien toch maar eens gaan nadenken over dekens..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:35

Citaat:
en het zweet maakt nooit de onderste huid nat.

Het zweet komt uit de huid?! Dus jawel, door en door nat...

Ik snap dat een warmbloed best rijdbaar is zonder scheren en sommigen misschien zelfs zonder deken.. Maar begin aub niet over een Tinker met dekharen van 5 cm lengte, die een uur zwaar dressuurmatig wordt getraind en dan zeggen mensen "dan stap je toch wat langer uit".... Toedeloe.... Dan ben ik 's nachts nog bezig.... Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:59

Chubby schreef:
Citaat:
en het zweet maakt nooit de onderste huid nat.

Het zweet komt uit de huid?! Dus jawel, door en door nat...

Ik snap dat een warmbloed best rijdbaar is zonder scheren en sommigen misschien zelfs zonder deken.. Maar begin aub niet over een Tinker met dekharen van 5 cm lengte, die een uur zwaar dressuurmatig wordt getraind en dan zeggen mensen "dan stap je toch wat langer uit".... Toedeloe.... Dan ben ik 's nachts nog bezig.... Haha!

bij ons op stal staat ook een tinker en idd dat uitstappen is bijna niet te doen voor haar in de winter. Als die van mij al lang en breed droog op stal staat is zij nog bezig met uitstappen. Ach gut

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:06

regine: bedankt voor de uitleg, vond ik erg leerrijk!

hier geen dekens, maar wel twee tinkers Haha! met beiden een ferme wintervacht, maar ook als ze door nat gereden zijn, heb ik er geen last van: beetje uitstappen en dan op stal (buitenstallen) eventueel na zware inspanning een zweetdeken erop, maar eigenlijk is dat enkel in zeldzame gevallen. Nog nooit problemen gehad ook...

voor wat jouw vraag betreft regine: als ze pas april uitgerekend is, kan je denk ik gerust scheren. Meen me van vorig jaar uit het dbtopic te herinneren dat er meerdere mensen waren die dan gewoon een maand of wat voor de uitgerekende datum dekens begonnen te minderen en dan aflieten.
Voor Chubby is dat geen optie omdat het veulen al zo vroeg komt natuurlijk, maar denk dat het bij jou wel mogelijk moet zijn.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:14

Mijn ervaring is dat je half april echt wel zonder deken kan, zeker als je hem halverwege maart al een dunnere deken op gaat doen. Ze zijn niet van suiker.
Dus gewoon van de winter deken op of scheren met dekens en na januari niet meer scheren en afbouwen met de deken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:41

Oeps Chubby,sorry,ik ben inderdaad de luxe van de BWP-paardenhuidjes gewoon,al kunnen die van mij er ook aardig "wolachtig" bijlopen in de winter hoor Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:43

Als ik het teruglees lijkt het of ik mijn bericht aan jou richt Pretty, maar voel je niet aangevallen of iets, want ik bedoelde het in 't algemeen Knipoog

Dus tegen mij hoef je geen sorry te zeggen Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:56

Die van mij is vorig jaar ook geschoren. Dit omdat ze een halfuur na het rijden (dan had ze dus ook al heel lang gestapt) nog vreselijk stond te hijgen Ach gut . Toen ze geschoren was, was dat over en ze is ook maar 1x geschoren, ze bleef keurig kort in het haar met een deken op. Dit jaar weet ik niet of ze geschoren zal worden, de vraag is gewoon of ze wel regelmatig gereden zal worden en als dat niet gebeurt hoeft ze ook niet geschoren te worden lijkt me Bloos . Wel krijgt ze dan een deken op zo rond half of eind september, omdat ze anders nog dikker in d'r vacht komt lijkt mij.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:03

Chubby schreef:
Als ik het teruglees lijkt het of ik mijn bericht aan jou richt Pretty, maar voel je niet aangevallen of iets, want ik bedoelde het in 't algemeen Knipoog

Dus tegen mij hoef je geen sorry te zeggen Haha!

Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor,ben niet gauw op mijn teentjes getrapt Knipoog
Ik wou alleen ook weer niet de wijsneus gaan uithangen,en ik beken dat ik geen enkel tinkertje int echt ken,maar vind ze best wel hun charmes hebben! Knipoog