[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:57

Gefeliciteerd GA! Jammer van Madora. Inderdaad twijfelachtig die hengst als ik dit hoor.

Jammer CF!

Spannend jennyk. Duumen draaien

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:56

Jazzeman jaa hij heeft vorig jaar 2 merries gedekt die waren in 1 keer drachtig daar is nu de eerste van geboren.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:28

GA: gefeliciteerd met je drachtige dame. Tja als de sperma kwaliteit niet zo goed is heb je uiteraard minder kans dat je merrie drachtig wordt

LaDonna: wie weet lopen we straks redelijk gelijk op als de dames tenminste direct drachtig worden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:08

Jennyk: ik hoop het, Sanaa had nog niet geovuleerd dus morgen wordt ze opnieuw geïnsemineerd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:05

Nou dat zelf insimineren is nog niet zo makkelijk.
Ik had gelukkig een noodlijn die ik kon bellen.
En ik kreeg toevallig 2 buisjes sperma. Want het eerste buisje ging dus niet. Bleek dat ik niet ver genoeg in de BMM zat die moest ik achteraf wat naar beneden drukken.
Dus mijn noodlijn kwam en die heeft het tweede buisje erin gedaan. Ik hoop nu bijna dat het eitje morgen niet weg is want dan kan ik maandag nog een keer.
Iemand vroeg of ik alleen eigen merries ging doen of ook anderen. Tot ik wat vaardiger ben ga ik zeker alleen eigen merries doen.
Ik wil dit niet bij iemand anders mee maken.
Morgen word een andere merrie hengstig gespoten dus dan kan ik weer verder oefenen. En mijn hulplijn komt dan gelijk mee kijken.

Vandaag is de opvoelbox gekomen maar die moet nog geïnstalleerd worden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:12

Even ego post;
Leven is even te druk, ik lees mee maar overal op reageren is echt toooooo much!

Maaaaaaar mijn merrie is net gescand (half 10 vanavond) en gelukkig groeit vruchtje mooi door.
Dus ondanks de tweeling nu mooi drachtig.

Baudyh, super tof zeg! Maar ook wel heul spannend zo in het begin lijkt me.

Kabayo ook super spannend voor jou of het nu dan eindelijk mag lukken met je droomhengst!

AM ben benieuwd naar de eieren van Liezella.
Ik heb zelf ook n merrie 2x vanaf de regumate gedekt wn die had geen dino eieren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:29

Goed nieuws Balko!

En dat klinkt toch wel spannend Baudyh. Waarom wil je graag zelf insemineren?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:36

Sanet schreef:
Goed nieuws Balko!

En dat klinkt toch wel spannend Baudyh. Waarom wil je graag zelf insemineren?

Gewoon leuk om het zelf te kunnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:38

Insemineren is vooral veel doen en handigheid in krijgen, moeilijk is het zeker niet. :))

Vaak als het niet lukt om leeg te spuiten lukt het wel als je de katheter iets om laag drukt (dan komt de katheter tegen de baarmoeder wand aan) of met de hand die in de merrie zit cervix naar je toe te halen om de katheter heen. Als ze goed hengstig zijn is de cervix echt zo slap dat ie makkelijker om de katheter heen "valt" waardoor het lijkt dat je niet meer verder kan terwijl je dus nog in de cervix zit.

Nu vind ik soort katheter ook wel echt veel verschil maken, gebruik zelf het liefste katheter voor diepe inseminatie. Die zijn flexibeler en hebben een soort dopje voorop waardoor ze makkelijker de cervix in gaan.

Afbeelding
Deze gebruik ik

Wat fijn dat ze mooi drachtig is Balko! :):)

GA ook gefeliciteerd met Anna! Hopelijk de andere volgende keer ook!

Spannend LaDonna, duimen dat het eitje weg is volgende keer.

JennyK ook spannend!

Duimen voor een mooi seizoen met merries die vlot drachtig worden!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:29

Even bijreageren via de Ipad zonder toetsenbord en ik ben mijn bril vergeten dus alvast sorry voor eventuele typfouten :D

@Kabayo : gefeliciteerd met je veulen *\o/* fijn dat ze geen verhoging heeft gekregen, wij dekken ook in de veulenhengstigheid af en toe en dat gaat over het algemeen prima hoor :j idd hier ook de merrie op 8 dagen na geboorte veulen geïnsemineerd, toen was het al tijd.
Leuke combinatie ook, succes!

Ladonna succes!

Seaside Mooi avontuur, heel veel succes !

AM_Horses Jeutje dat zijn wel serieuze eitjes inderdaad. Hier in het verleden dat ook gehad met een merrie die het jaar ervoor aan de regumate heeft gestaan. Weet niet of het toeval is, maar hoor het idd wel meer.
Fijn dat het insemineren gelukt is :j

Goldenarrow het is ook vroeg genoeg inderdaad :j
Gefeliciteerd met de 1e dracht! Wat maakt het dat het sperma van slechte kwaliteit is dan? Heb nog niet eerder gehad dat goede kwaliteit sperma uit de hengst door transport zo verslechterd, dan lijkt mij er iets niet goed te gaan bij de bewerking?

Sanet Jammer dat het ei gemist is maar het is nog vroeg zat gelukkig! Nog even geduld dus

Muronia Wat kan wachten dan lang duren voor je gevoel he. Ik duim met je mee

Xsurfdiary Succes op het wachtbankje! Sommige merries hebben dit inderdaad als ze van huis weg zijn, hier ook enkele keren de merries ingevallen opgehaald, daarom nu zoveel mogelijk gewoon lekker vanuit huis.

Baudyh Spannend zo zelf insemineren, een hulplijn erbij de eerste paar keren lijkt me sowieso niet verkeerd toch :o wel fijn idd dan dat je 2 buisjes had :j

Charmfaith Jammer dat ze niet drachtig is, ik snap dat je twijfelt, maar zou gewoon deze cyclus gebruiken. Mocht ze dan weer niet drachtig zijn dan zou je alsnog later kunnen hengstig spuiten toch.

Balko fijn dat de vrucht mooi is blijven zitten en goed door lijkt te groeien. Top!

Hier vanochtend de merrie weer scannen, er zat wel progressie in maar vooral nog kleine eitje (2,5-3cm) zaterdagochtend.
Nu heeft ze lekker lang in de zon gestaan zaterdag dus even duimen dat ze eindelijk zover is.

Onze combinaties op het wachtbankje even op een rijtje gezet

Fenyalenza x Krem’s Blue Miracle - 29-3 geïnsemineerd, ei afgespoten, drachtig op 16 dagen
Davina x Matiz - 30-3 geïnsemineerd, ei zelf gesprongen, drachtig op 16 dagen
Odessa x Krem’s Blue Miracle - 29-3 geïnsemineerd, niet drachtig. 17-4 geïnsemineerd, ei afgespoten, aankomende week weer scannen
Kaelynn x Matiz - 21-4 geïnsemineerd, ei zelf gesprongen, wachtbankje
Charlotte x Matiz - 23-4 geïnsemineerd, ei zelf gesprongen, wachtbankje

Combinaties die nog moeten
Noalynn x Matiz (wss vandaag insemineren)
Phoebe x Honesta’s Christiansø (in mei beginnen met scannen)

Ook even handig voor mezelf om georganiseerd bij te houden :+

Bij de vorige kliniek hadden we merriekaarten per merrie, ik kan zo online geen goed format vinden hiervoor, heeft iemand van jullie die wellicht? Merk toch dat ik dat wat handiger vond voor mezelf ook om alles overzichtelijk te houden, maar mijn huidige dierenarts doet er niet mee.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:52

Cheytjuh. Dat is een flinke lijst met merries die jullie dekken. Zonnetje helpt vast om de eitjes te laten rijpen. Je dekt niks met je eigen hengst?

Quir. Deze kende ik ook nog niet. Het dopje werkt echt om makkelijker door de cervix te komen? Nu lukt het altijd wel maar bij sommige blijven de gewone pipetten wat hangen in plooitjes

Balko. Super nieuws *\o/*

Baudyh. Heel fijn dat je een noodlijn had om te bellen. De eerste keren zijn idd echt niet altijd makkelijk, ligt ook echt wel aan de merrie vindt ik.
Mijn eerste merrie insemineren was ook niet echt een succes. Moest hengstig zijn en groot ei, die was verre van zacht van binnen. Uiteindelijk wel gelukt, maar ondertussen weet ik wel dat zo een merrie hengstig niet hoort aan te voelen. :')

Goldenarrow. Gefeliciteerd *\o/*
Wat balen dat de kwaliteit zo slecht is. Als de hengst niet heel ver staat en misschien gelijk vers kunnen insemineren, zou ik dit zeker proberen

Sperma kwaliteit van de hengst die ik heb gebruikt was top. Altijd fijn dat ik dit zelf kan controleren. Nu denk ik ook wel dat ik een hengst heb gekozen die het niet zo druk heeft. Ik ben benieuwd of ei weg is. Ik zie haar ook helemaal niet hengstig, ze is te druk met haar veulen

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 01:31

Nee dit jaar dekken we even een jaartje niet met onze eigen hengst. Vorig jaar heeft hij lichamelijk best veel ingeleverd door het dekken, dit jaar gunnen we hem even de rust en de focus op de training, het zadelmak maken en het lichamelijk ontwikkelen.

Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen hopelijk :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:01

Volgens mijn hulplijn was de BMM wel goed zacht maar de rest er om heen niet. ( ik vind het nog lastig dat te voelen) Ik was ook erg verbaasd om weinig ruimte om mijn hand heen te voelen. Maar was super blij dat ik haar kon bellen. De volgende keer gaat ze er gelijk bij zijn.
Ik baalde wel heel erg maar weet ook dat elke merrie anders is en de ervaring langzaam moet komen. Vanavond weer scannen hoop stiekem dat het ei niet weg is. Ha ha

Blijkbaar was dark rousseau ook niet druk dat ik 2 buisjes had.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:18

Amhorses wat fijn dar de kwaliteit zo goed was zag je filmpje inderdaad!! Duimen dat het ei weg is vandaag. Ben wel benieuwd welke hengst je heb gekozen :o

Baudy snap dat je eerst alleen je eigen merries doet en top dat je hulplijn kwam helpen oefening baart kunst zeggen ze altijd

Cheytjuh jaa ik heb haar inderdaad gister avond laten dekken en vanavond nog een keer de da zei dat het ei na vandaag weg moest zijn dus dat 2 keer voldoende was.

Onder de kenners van natuurlijk dekken hoevaak kan een hengst dekken om de kwaliteit goed te houden hoeveel tijd er tussen is verstandig of zeggen jullie max 1 keer op een dag springen ik hoor wel is op dekstations dat ze ze een keer extra laten springen.
Hierbij nog een kiekje van onze jumper afgelopen week <3
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:35

Onze hengst heeft met 2x per dag dekken meer als voldoende goed sperma om de dames te bevruchten.
Onze vorige kon echt maar 1tje per dag aan

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:40

@Cheytjuh: De kwaliteit is al niet echt goed als het uit de hengst komt. Hij heeft veel spermacellen, maar een lage bewegelijkheid. Als we onze merrie daar naartoe brengen kan er een volledige dosis in, in plaats van een portie en dan is het echt super vers.

@AM: Ja, de hengst staat iets meer dan een uur rijden hier vandaan, dus dat is nog wel te overzien.

Ik vind het wel leuk om te lezen over dat zelf insemineren en wat je dan voelt! Dat is echt iets wat ik zelf ook nog zou willen leren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:42

Zijn hier ook mensen die zelf scannen dan? Dat lijkt me dan wel best wel weer gaaf.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:44

Wat een flink lijstje Cheytjuh! Hopelijk allemaal voorspoedig drachtig. :):)

Jaa ik vind het verschil echt heel groot AM. Gewone katheter geeft vaak ook zo'n naar schrapend gevoel en blijft inderdaad vaak steken. Met deze heb ik dat eigenlijk nooit. Doordat ze zo flexibel zijn kan je ook verder een hoorn in buigen als je weet welke kant het ei zit en als je bijvoorbeeld sperma hebt dat minder goed is of relatief weinig cellen hebt.

Ze zijn wel iets duurder dan de gewone, maar vind het dat wel echt waard. Ze zijn €0,45 (per stuk steriel verpakt) in plaats van €0,15 voor de gewone.

CharmFaith, geen kenner wat betreft natuurlijk dekken, wel op de bok. :))

Onderzoek heeft aangetoond dat optimale hoeveelheid dekken 3x in de week is. Dan heb je de meeste spermacellen in de hoogste concentratie (er is een maximum wat ze per week kunnen produceren, bij 3x in de week heb je dus per sprong de hoogste concentratie). Vaker dekken kan zeker, maar dan worden de aantal spermacellen verdeeld (bij bijvoorbeeld 6x in de week dekken heb je dus de helft aan cellen per sprong ten opzichte van 3x dekken). De hoeveelheid ml blijft vaak wel gelijk per sprong (heeft met de overige vloeistoffen te maken die de hengst produceert), maar concentratie spermacellen wordt dus per sprong lager.

Met natuurlijk dekken is het geen ramp als de concentratie lager wordt, omdat ze toch al de hele dosis in 1 merrie stoppen en dus meer dan genoeg cellen in de merrie komen. Op de bok dekken is vaker dan 3x dekken alleen zinvol als het sperma niet lang leeft (en dat wisselt per hengst en per verdunningsmiddel).

In Nederland is het gebruikelijk dat hengsten 7 dagen in de week beschikbaar zijn en springen, dat is vrij uitzonderlijk. Meeste landen springen hengsten vaak alleen op maandag, woensdag en vrijdag. Als je dan dus op dinsdag sperma besteld krijg je sperma van maandag.

Zo ook bij het bekende Helgstrand, kans dat je geen sperma krijgt op dinsdag en donderdag is dan ook groter dan wanneer je besteld op maandag, woensdag of vrijdag. Gewoon omdat het op is.

Maar in theorie kan een hengst meerdere keren natuurlijk dekken, zelfs 4x per dag hebben de meeste hengsten nog meer dan genoeg cellen voor 1 merrie. De vraag is eerder of de hengst dan nog wel wil.

Hebben dan dus over kwantiteit, kwaliteit veranderd niet met hoeveelheid dekken (behalve als ze juist weinig dekken, dan weer wel).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:51

Baudy ik snap je heel goed hoor! Ik was er al voor gewaarschuwd en toch denk je, ik weet hoe het moet, heb geoefend en toch gaat het niet zoals gepland. En dan is het ook nog kijken hoe ver het rietje door de bmm moet, want je wilt het ook niet te ver er door doen. Ik was daar vooral bang voor, dat ik de merrie pijn zou doen. Een hulplijn is heel fijn. Die had ik ook (misschien wel dezelfde?). Zij heeft mij er telefonisch doorheen gepraat bij de eerste merrie. Mijn eigen heb ik zelfstandig gedaan, tweemaal en de tweede keer dacht ik, ik weet nu waar ik moet zoeken bij haar, dus dat moet makkelijk worden. Nou weer niet hoor :D . Maar, gewoon geduld, rustig blijven en dan komt het uiteindelijk goed. Ik had ook 2 buisjes per keer. Ook dat is even puzzelen, want dat hadden we op de cursus niet, maar ook dat is goede oefening. Ik weet nu al dat ik mezelf de schuld ga geven als mijn merrie niet drachtig blijkt van deze ronde. Ergens baal ik dat ik maar 1 merrie te insemineren heb voor mezelf dit jaar. Maar ik zal de tweejarige en de twintigjarige met rust laten _O-

Quir wij hebben vanuit de cursus kortere, wat stuggere rietjes. Die jij hebt worden toch ook voor diepvries gebruikt? Interessant wat je verder schrijft, ga ik ook onthouden.

Balko fijn dat het goed door groeit, geruststelling!

Cheytjuh dat is een aardige lijst!

GA gefeliciteerd met de dracht. Hopelijk lukt de andere merrie ook snel.

Dag 8.. nog maar 10 te gaan :Y)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:06

Muronia schreef:
Baudy ik snap je heel goed hoor! Ik was er al voor gewaarschuwd en toch denk je, ik weet hoe het moet, heb geoefend en toch gaat het niet zoals gepland. En dan is het ook nog kijken hoe ver het rietje door de bmm moet, want je wilt het ook niet te ver er door doen. Ik was daar vooral bang voor, dat ik de merrie pijn zou doen. Een hulplijn is heel fijn. Die had ik ook (misschien wel dezelfde?). Zij heeft mij er telefonisch doorheen gepraat bij de eerste merrie. Mijn eigen heb ik zelfstandig gedaan, tweemaal en de tweede keer dacht ik, ik weet nu waar ik moet zoeken bij haar, dus dat moet makkelijk worden. Nou weer niet hoor :D . Maar, gewoon geduld, rustig blijven en dan komt het uiteindelijk goed. Ik had ook 2 buisjes per keer. Ook dat is even puzzelen, want dat hadden we op de cursus niet, maar ook dat is goede oefening. Ik weet nu al dat ik mezelf de schuld ga geven als mijn merrie niet drachtig blijkt van deze ronde. Ergens baal ik dat ik maar 1 merrie te insemineren heb voor mezelf dit jaar. Maar ik zal de tweejarige en de twintigjarige met rust laten _O-

Blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben. Ik voelde me al heel dom. Ik had de BMM gevonden. Pipet er iets in. Toen ik het sperma erin wilde doen kon ik het niet drukken dus pipet iets terug zoals op de cursus geleerd en toen kreeg ik het wel voor elkaar maar blijkbaar te ver terug want ik voelde het zo over me hand lopen. K#t dacht ik.
Maar goed je word er weer wijzer van. Mijn hulplijn heeft het geleerd in een cursus van een week. Vroeger. We komen er wel.

Vanavond deze merrie scannen en de andere hengstig spuiten hop naar een nieuwe
Poging ha ha

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:12

Ik kon er zelf niet bij zijn, mijn hengst moest dekken. Maar kreeg net door dat ei weg is, maar er zat nog een klein geel lichaam. Over 15 dagen scannen voor de zekerheid op 2ling dracht. Ik ben benieuwd.

Quir. Dat klinkt heel fijn. Ik heb nu nog genoeg liggen. Maar voor de volgende keer bestellen ga ik deze proberen :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:48

Wat gaat het hard hier ineens *D

Cp112 snap ik idd dat je liever de druk van de ketel hebt als hij een maiden moet dekken. We hebben nog geen externe merries staan. Er zijn er wel een stuk of 3 die nog moeten komen. Maar die eigenaren hebben liever een veulen rond mei/april dus die komen wat later om te dekken. Wel leuk 1 merrie is bij ons geboren en komt nu voor te dekken.

Kabayo ik ben benieuwd wat de scan van Zilver gaat zeggen woensdag. Nu kun je zeker gewoon insenimeren ipv natuurlijk dekken met Perry toch?

Jazzejam hopelijk heeft het gewoon doorgezet bij je merrie?

Seaside spannend zeg, was het ver rijden?

Am_horse jaa Liezella geinsenimeerd. Ben heel benieuwd wie je gekozen hebt :D

Kimwilliam Mooie regeling zo, kun je fijn een veulen fokken uit dr.

Muronia wachten duurt idd soms lang :D

Xsurfdairy Fijn dat je merrie weer opgehaald is. Maar zonde dat ze heeft ingeleverd. Sommige paarden zijn helaas nogal vatbaar voor stress en verandering.

Ladonna75 Fijn dat ze geinsenimeerd is. Hopelijk vandaag de laatste keer.

Charmfaith Dat is je merrie die natuurlijk gedekt is die terug hengstig is? Ik zou dan eventueel dinsdag nog een x schouwen als je zondag voor het laatst dekt. Weet je zeker dat ze klaar is. Want heb al eens vaker gehad dat de veearts zei dan moet het ei eraf zijn en dan was dat niet zo :o de hengst weet het altijd beter zeg ik dan maar :D
Wij dekken gerust 2x per dag met de hengsten. Wel met voldoende tijd ertussen. De hengsten krijgen ook extra voer en supplementen om te zorgen dat ze op conditie blijven en geen tekorten ontwikkelen. Merries zijn hier altijd heel vlot drachtig dus het werkt allemaal wel wat we doen.

Goldenarrow gefeliciteerd van Anna *\o/* wel balen zeg dat die ene hengst zo slecht kwaliteit heeft.

Baudyh klinkt idd soms ingewikkeld dat insenimeren. Gelukkig had je een hulplijn. Oefening baart kunst toch.

Balko jaa gefeliciteerd. Fijn dat het is blijven zitten.

Cheytjuh hele boekhouding is het hé als je alles bijhoudt :+

Hier zijn loes, Daisy, abby en amy nog steeds niet hengstig verbazend genoeg. Volgende week worden deze 4, suzy en fleur gescand. Roosje heeft ook afgeslagen en luna/chrissy zijn gisteren gedekt weer.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:00

Quir bedankt voor je super duidelijke uitleg en klinkt ook logisch eigenlijk nu gaat het natuurlijk gelijk rechtstreeks in de merrie en wordt niet verdund enzo. Dus je heb weinig cellen die dood gaan. Deze hengst wil wel vaak als hij er bij in loopt wil hij ze wel vaak achter elkaar dekken dus we doen nu alles uit de hand laten zodat we er zicht op hebben.

Nieky dat klopt die is opnieuw hengstig en dinsdag schouwen is wel slim niet over na gedacht. Ik voer hem ook best bij want merk dat hij wel wat er op inleverd welke supplementen voer je jou hengsten bij en wat kwa voer.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:02

Hier staat de hengst idd ook behoorlijk in het voer tijdens het dekseizoen. niet enkel het dekken kost energie natuurlijk. Dit is het eerste jaar dat hij wat inlevert maar wordt ook 19

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:03

Wij hadden vanmorgen onze eerste dracht scan. Onze merrie zit vandaag op 16 dagen en ze is drachtig.
Eerste keer zelf geinsemineerd.

Afbeelding