[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:12

Ik wil hier ook graag mee kletsen! :D

Bij ons zijn de eerste twee veulens geboren, is de eerste merrie inmiddels weer thuis na het insemineren en staat de tweede merrie nu bij de hengstenhouder.

We dekken (zoals het nu lijkt) dit jaar weer 4 merries, dezelfde 4 als dit jaar.
De eerste is Galienke, een nu 11 jarige merrie van Opan x Garanco. Ze is door ons zelf gefokt en heeft dit jaar een merrieveulen, van Le Kannan. Dit jaar is ze geïnsemineerd door Emir R.

Miana is de tweede, een 5 jarige (ook zelfgefokte) merrie van Tadmus x Andiamo. Dit jaar haar eerste veulen gekregen van Emir R en daar is ze vanmiddag ook weer mee geïnsemineerd.

Dan de derde, een friese merrie Dautzen van 13. Vorig jaar haar eerste veulen gehad van Bartele en dit jaar nog drachtig van Bartele. Waarschijnlijk gaan we bij haar voor de derde maal op rij weer voor Bartele (even kijken wat eruit komt dit jaar)

En de laatste is de moeder van Miana, Diane. Een nu 14 jarige merrie van Andiamo x Orlando. Nu drachtig van Emir, bij haar kijken we nog even wat eruit komt want 3x Emir is wel wat enthousiast!

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:43

Welkom :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:25

Bamorka leuk dat je je ook meld in het nieuwe topic! Leuk bartele, wil je evt ook niet een van zijn zonen gebruiken? Vind ze beide heel gaaf!
Ik heb ook gefokt met Bartele. Ze wordt in mei 3
Afbeelding
En de eerste alweer gedekt. Spannend!

Wat kan je precies met de filiumapp? Ik hou de dagen gewoon bij via een widget. En de scans zijn vanzelf sprekend. Extra ontwormen of enten doe ik nooit tijdens de dracht. Gewoon haar normale schema.

Xritt Hier juist het eerste veulen het groots (tot nu toe, andere nakomelingen zijn 1 jaar en de ander 3 weken). Merrie is rond 160 en haar 3 jarige (hierboven) is nu ook zo groot. Hengst was iets van 168.
Jammer net hengstig geweest!

Corina spannend! Ik duim voor je!!

Zwarteheks welkom! Ben fan van je veulen van dit jaar. Dus heel benieuwd van komend jaar! Heb je nu gedekt in de veulenhengstigheid of al een hengstigheid later? Ben even kwijt wanneer ze bevallen is :P

Claudia pfff duurt dat dan lang he!!

Jennyk *\o/* Nu maar aanschuiven op het wachtbankje!

Leuk dat er mensen een inseminatie cursus willen doen. Mij lijkt iets meer leren over echo's wel intressant. Dan snap je toch wat meer van al die zwart wit grijs beelden :+

Nessinator wat sneu van haar maatje :(:) Daar kunnen ze inderdaad goed last van hebben. Denk wel dat het straks goed komt hoor!

Nobel01 klinkt wel hoopvol. Ik vind 3x niet veel eigenlijk. Hier ook wel een paar keer moeten doen.

Balko knappe baby :D <3

Zag ergens een vraag voorbijkomen of Perry nu van mij is. Hij is nogsteeds van zijn eigenaar en gaat na het dekken terug naar huis.
Hij is aan het oefenen om zwoel te kijken.
Afbeelding
Zilver vandaag voor z'n stal gehad. Verwacht rond donderdag/vrijdag dat we kunnen gaan dekken. Tenminste, volgens de berekening. Ze keek nog wel heel kwaad naar hem maar hield wel ineens de staart af met snuffelen. We houden het in de gaten :)
Meisje <3
Afbeelding
En al haar kinderen :D
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:51

Nessinator. Ik zou dan toch een keer scannen als het zo lang duurt.
Dan kan bv hengstig spuiten altijd nog

Jennyk. Spannend

Zwarteheks. Welkom. Op naar nog zo'n beauty

Xritt. Ik denk niet dat dit klopt. Hier juist groot

Muronia. Deze dagen duren lang he. Op naar een positieve scans

Corinadrenth. Spannend

Nobel01. Vorig jaar wel gedaan was wel handig om terug te zien waar het ei, hoe groot. Voor de aantal dagen gebruik ik een andere app

Bamorka. Welkom. Voor jullie ook een drukke boel met 4 merries

Kabayo. Het begint eraan te komen. Spannend hoor. Hopelijk begrijpt hij gelijk wat hij moet doen

Vanochtend vroeg is Nigrante bevallen van het eerste veulen van haar zelf maar ook van White Dream. Ik kan niet meer dan heel positief zijn. Ziet er heel goed uit <3 nu nadenken of we haar terug dekken of niet
Afbeelding

Hier waren wat jaloerse dames := wellicht wordt Odilia nu dan eindelijk hengstig
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:08

jennyk spannend, we gaan duimen.

ZwarteHeks welkom. Ook al gelijk op het wachtbankje.

Xritt Welkom. Gelukkig heb je nog even om te beslissen.

Muronia wel echt leuk om te doen.

corinadrenth hopelijk drachtig, ik duim voor je!

Nobel01 nav het topic gedownload, maar moet iedere keer alles op nieuw opnieuw invoeren. Later nog maar eens kijken, want gaf ook een fout melding.

Bamorka Welkom. Leuk weer 4 veulens.

Kabayo kijk lijkt dus langzaam aan schot in te komen. Hopelijk zet de hengstigheid goed door.

AM Hij is zo leuk <3 En echt ook wel speciaal, van beide het eerste veulen.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:28

@Kabayo: ik moet zeggen dat ik onze Boss ook niet heb geënt en ontwormt heb tijdens de dracht. Ze heeft veel stress met dierenartsen. Dat wou ik haar besparen de laatste weken, heb het daarna gedaan tegelijkertijd met Diamond zelf.

De app houdt de dagen bij, de scans en wanneer je aan wat moet beginnen. Erg handig!

Hoeveel x scannen jullie trouwens? Ik heb alleen de cyclus gedaan en de bevestiging van dracht. Daarna niet meer.

Ik zag ook een vloeistof dat je door het zaad kan mengen wat meer kans geeft op het geslacht van je veulen. Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe dat precies in zijn werking gaat? Beïnvloed het ook de kwaliteit van het zaad? Of dat niet?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:40

Ik scan na de dracht ook nkg op kloppend hartje en in september nog maals voor de gust regeling.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:43

Bamorka welkom! En ook meteen maar met 4 merries, wat leuk!

Elina, lijkt op een begin, nou het boze hoofd nog weg :)

Dank je AM, ik hoop het. Gefeliciteerd met je prachtveulen. Ik zou me nog even goed achter mijn oren krabbelen of ik die wel zou verkopen. Een kruising tussen je 2 helden en dan ook nog zo knap gelukt!

Kayley ik scan op insemineren, eisprong, 18 dagen op dracht, 6 weken voor kloppend hartje en rond de 100 dagen (rond september voor de gustregeling). Ik heb die laatste 1 keer overgeslagen en toen bleek later dat de merrie toch nog na 6 weken had verworpen. Dat gebeurt me niet nog eens zo.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:14

Gefeliciteerd AM! Leuk kleurtje, apart zo'n lichte valk!

Ik scan, behalve rond insemineren dan, maar 2x. Op 15 dagen (kijken of ze drachtig zijn) en dan op/vanaf 40 dagen op kloppend hartje. Verder niet.

Vanaf 40 dagen wordt de dracht verzekerd. Gust doe ik niet, omdat als de merrie de vrucht verliest ik toch alles/alle gemaakte kosten terug krijg van de verzekering.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:19

@Kayley ik scan hetzelfde als Muronia, alle scans dus eigenlijk. Wil zo min mogelijk risico dat er niks inzit.

@Kabayo, ik insemineer zo min mogelijk om bacterie in de baarmoeder zo minimaal mogelijk te houden. Scan liever keer vaker dan keer vaker te insemineren.

Gewoon uit interesse; Waarom kies je om niet te enten en te ontwormen?

@Bamorka welkom! Heb je ook foto’s van de dames?

Ik haal over een week de volgende merrie op welke ik ga laten insemineren.
Ben echter nog niet 100% overtuigd van mijn keuze.

Afbeelding
Afbeelding

Sandro Hit x Flemmingh x Jazz

Veel ras, kan moeilijk kantelen in het bekken en dus niet zitten. Zelf is ze wat horizontaal.
Heb nu Next Level in gedachte.
Iemand nog imput?

Merrie is van mijn zus en door artrose in SI niet meer geschikt voor de sport.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:38

Balko ik ent en ontworm mijn paard wel hoor haha. Alleen sommige mensen doen het een extra keer bijvoorbeeld net voor de bevalling zodat het veulen nog wat mee kan pakken van die stoffen. Maar dat doe ik niet. Mijn merrie wordt altijd in het najaar geënt en daar ga ik niet in schuiven. Extra enting erin wil ik niet. Iets teveel van het goede. Veulens zijn hier overigens allemaal gezond en sterk zonder een extra enting.
Qua insemineren klinkt logisch. Nog niet zo overnagedacht.
Prachtige merrie! Next level is gaaf, zijn nakomelingen ook! Ben ook wel fan van For Ferrero :j

Quir fijn dat je het geld dan terug krijgt. Wil je ook niet scannen voor je eigen gemoedsrust?

Claudia haha ja, dat hoofd :+

Kayley95 begrijpelijk. Ik hou gewoon wel haar normale schema bij. Maar niet net voor een bevalling nog van alles erin :o
Oh ja klinkt handig! Maar ik ga de app niet gebruiken denk ik.
Over die vloeistof kan je goldenarrow vragen! Die heeft dat geprobeerd!

Ik scan nu niet op cyclus. Normaal wel omdat ik dan weet wanneer ik sperma moet bestellen of naar de hengst toe moet. Maar nu heb ik de hengst en merrie aan huis dus geen gestress daar om. Ik scan 18 dagen, kloppend hartje en gust in het najaar, rond 100 dagen. Vorige keer dus maar 5 scans gehad (2x cyclus, 18 dagen, kloppend hartje, gust)

Kiki ik verwacht van wel. Ze is nu iets aan de vroege kant. Ik ga het zien.

Amhorses ik hoop dat hij het snapt! Begint wel steeds meer hengst te worden. Hij is de luidste hier :+ De andere twee hengsten van ons zijn veel stiller. Zijn apparaat heeft hij ook al een paar keer geshowt :+
Ik vind het een plaatje van een veulen <3 Ik zou terug dekken!
Ja dames... kan je wel jaloers doen.... Maar mooi hengstig worden dan :P

Liefde :+
Afbeelding
Ondanks haar hoofd := zoekt ze hem wel vaker op. Eerst kwam ze nooit aan die kant van de paddock

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:47

Kabayo schreef:
Bamorka leuk dat je je ook meld in het nieuwe topic! Leuk bartele, wil je evt ook niet een van zijn zonen gebruiken? Vind ze beide heel gaaf!
Ik heb ook gefokt met Bartele. Ze wordt in mei 3
[ [url=m/F2a6E0.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de eerste alweer gedekt. Spannend!

Spannend dat je zelf gaat dekken, maar wel erg leuk! Ben benieuwd wat eruit gaat komen volgend jaar!

Ik vind ze beide ook heel gaaf! Tjebbe valt alleen af want die is Bartele x Dries en de vader van Dautzen is ook Dries. Teun ben ik ook weg van maar daarbij het inteelt hoger dan bij Bartele, dus vandaar de keuze :D En die van vorig jaar was best goed gelukt!
Had jouw Bartele veulen ook zo'n fijn karakter?
Dit was het veulen van vorig jaar van haar;

Afbeelding

Afbeelding

Wij scannen ook op 18 dagen, dan op een kloppend hartje en als we twijfelen nog in september voor de gust regeling.

Balko ik besef me nu dat ik van 2 geen mooie foto's heb haha. De Tadmus merrie zal ik binnenkort eens knap op de foto zetten en de Andiamo merrie is niet om aan te zien, maar fokt gewoon heel goed :D
Dit is de fries:

Afbeelding

Afbeelding

En dit de Opan merrie:

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:53

Bij Bo haar vorige dracht heb ik gescand op ei, daarna op dracht. Met 45 dagen nog een keer en een kloppend hartje gezien. Toen niet meer.
Ontwormen doe ik sws maar max 2 keer per jaar en verder maandelijks ( van maart/april t/m oktober) mestonderzoek (ik heb zelf een cursus mestonderzoek gedaan dus kan het zelf zo vaak ik wil controleren). Overigens bij veulens ontworm ik wel en doe ik geen mestonderzoek.
. Maar zo rond het einde van de dracht heb ik het toen wel gedaan en dat wil ik nu ook gewoon weer doen.
Enten doe ik om de 9/10 maanden. Dit jaar zou dat rond november zijn. Mocht het nu al de eerste ronde gepakt hebben ga ik in maart niet opnieuw enten.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:58

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:10

Quir, ik wil die laatste scan vooral voor mezelf. Ik zat toen in het voorjaar op een veulen te wachten die niet kwam. Wel een dikke merrie dankzij de merriebrokken, alleen kwam er maar geen uier _O-

Poeh Balko, ik ben echt een beetje uit de dressurpaarden omdat ik me daar niet meer zo mee bezig hou. Ik heb zelf nog wel een (eigen fok) Florencio en die kan mega zitten en kantelen. Ik weet niet of er nog nakomelingen van Florencio ter dekking zijn op dit moment maar dat vond ik wel een hele fijne hengst.

Enten gebeurt hier volgens mij in februari dus dat zou net mooi uitkomen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:14

@Muronia, heb zelf een enorm goede Florencio merrie maar het karakter is echt verschrikkelijk :'). Staat ook frans, schijnt ie ook te vererven. Jouw ruin geen last van?
Moet wel zeggen, ze is Florencio x Jazz dus wel ++

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:30

Oh echt? Mijne heeft een heel fijn karakter (komt uit een Rockefeller v. G Ramiro x Nimmerdor moeder). Staat ook niet frans. Hij was NK veulen op de nrps keuring van zijn jaargang, 2004.
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:57

Oh nee, merk vanzelf of er een veulen in zit of niet. :))
Scannen is niet zonder risico's en hier in Zweden mag niet elke dierenarts het doen (alleen dierenartsen die een extra opleiding gedaan hebben mogen scannen, al zijn er wel dierenartsen die het doen, maar vorige maand zijn er daardoor 3 geschorst voor het leven := ), dus dan moet je ook maar net een dierenarts in de buurt hebben die het mag. Voor mij op dit moment betekent dat dus merrie op de trailer en 100 km enkele reis om alleen te laten scannen...

Nee, ik zie vanzelf wel die buik bewegen of niet. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:07

Hier dracht 18 dagen en na 40 dagen nog een keer scannen. :)
Daarna gewoon geduldig afwachten.

Sterre is bijna "veilig" om te veulenen. Dus over 2 maanden ofzo kan il echt mee gaan kletsen hier. :')

Ik vaccineer ook niet extra, ontworm wel 2 weken voor de uitgerekende datum.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:53

Even ego.

Annika is zojuist op 18 dagen drachtig gescand !!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:14

Gefeliciteerd :):)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:20

corinadrenth schreef:
Even ego.

Annika is zojuist op 18 dagen drachtig gescand !!

Gefeliciteerd *\o/*

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:30

Corina gefeliciteerd

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:34

Gefeliciteerd *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:36