[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:17

stephanie141 schreef:
AM_Horses schreef:
Wat een knappert Woogy!

Fijn dat het gelukt is Blaze!

Courtjuh. Ook een leuke pony hengst <3

Spannend nynkster *\o/*

Stephanie141 wat leuk een Indian rock! Vorig jaar ook mee gedekt maar mijn merrie werkte niet mee ;( . Nu wel gelijk drachtig van mijn eigen hengst. Wat voor bloed is je merrie?

Ze is een Dayano x Havidoff, hopelijk lag het niet aan de kwaliteit zaad van Indian Rock bij jouw merrie ?

Echt leuk alle merries die al drachtig zijn

Wat een leuk bloed!
Nee sperma is top. Alleen mijn merrie was hormonaal niet goed. 2e poging had ze geen goed vruchtje en toen begon de ellende... Gelukkig nu weer allemaal goed en in één keer drachtig van Formidable *\o/*

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:18

Ja woogy das altijd spannend als je ze bij elkaar gooit.

Hier ook net terug van kliniek en ei stelde nog niks voor 2.5 maar ze zag dat de baarmoeder beginnend hengstig aan het komen was dus woensdag opnieuw scan. Ik had geteld op 27 april dus zal er niet veel naast zitten hopelijk en wou wel op tijd zijn. Zaad moet ook op tijd besteld worden.

Welkom Stephanie
Leuke combi

Juval nou das raar :D meestal als eisprong net geweest is, zien ze een geel lichaam maar ook dat blijft maar even hangen dus meestal kunnen ze het redelijk goed inschatten. Cyclus ligt ook dicht bij elkaar vind ik.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:24

Fotsy schreef:
Ja woogy das altijd spannend als je ze bij elkaar gooit.

Hier ook net terug van kliniek en ei stelde nog niks voor 2.5 maar ze zag dat de baarmoeder beginnend hengstig aan het komen was dus woensdag opnieuw scan. Ik had geteld op 27 april dus zal er niet veel naast zitten hopelijk en wou wel op tijd zijn. Zaad moet ook op tijd besteld worden.

Welkom Stephanie
Leuke combi

Juval nou das raar :D meestal als eisprong net geweest is, zien ze een geel lichaam maar ook dat blijft maar even hangen dus meestal kunnen ze het redelijk goed inschatten. Cyclus ligt ook dicht bij elkaar vind ik.

Ebby vandaag geschouwd, de panter stond op d'r achterbenen voor hem. Denk dat we toch maar uit de hand gaan dekken :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:35

Mijn hengstje met zijn minikudde. :D

Afbeelding

Toch spannend Fotsy,het begin is er!

Woogy tis wel het zekerste,uit de hand. :P
Ik dekte meestal uit de hand maar dit jaar probeer ik het eens gewoon in de kudde,merries met veulens die herdekt moeten het liefste uit de hand omdat ik er niet graag een veulen tussen heb.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:07

Luxeleven als hengst toch? _/-\o_

Nou woogy ik zou ze ook uit de hand dekken dan.

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:11

Hier bleek het kleinste dingetje toch een cyste :) Dus die is netjes drachtig. Spring merrie is gust en beginnend hengstig, dus die checken we over 2 dagen weer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:13

Super vulina mooi drachtig dan

En nieuwe kansen voor de andere merrie

Hoe oud is je merrie met cyste eigenlijk? Flo had die namelijk ook maar denk dat dat meer met ouderdom te maken heeft. Jessie heeft er geenenkele. Baarmoeder zag er netjes uit natuurlijk jonge merrie dat zou zo moeten zijn eigenlijk.
Ze was ook heel flink bij de eerste keer opvoelen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:17

Fijn Vulina! Dan wel weer jammer van de guste.

Mijn oude merrie had ook een cyste maar dat had ze al bij de eerste x insemineren en toen was ze 11.

Ja Fotsy al denkt hij er zelf anders over. De extra kilos van deze winter heeft hij er al bijna afgewerkt. :')
Hij stond de hele winter gewoon in de aangrenzende paddock en zijn stalletje is gewoon tussen de merries,deed hem niks maar nu is elke morgen het stro gemulcht zeg maar. De hormonen werken op volle toeren en tegen juli hoor je hem weer niet meer. :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:43

Zowel Pris als Pony hadden cystes op de rechter eierstok. Dit jaar geen enkele cyste te zien bij Pris op de eierstokken, wel aan de buitenzijde van de baarmoeder. De beste plek dus :)

Mooi hoor Pretty, vind dat toch altijd een beetje bijzonder als ze zo in de kudde staan.

Ebby doet eigenlijk niet gruwelijk veel, behalve enorm kabaal maken als als ze aan haar zitten, maar wil zowel haar als Jesse graag heel houden, dan ook met zo min mogelijk schrappen naar huis terug straks :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:17

Dat is top nieuws Vulina! Alleen balen van de guste merrie.

Pretty wat een mooie kudde heeft je hengst <3 kan je dan wel goed bijhouden wanneer ze precies gedekt zijn?

Woogy. Hopen dat alles goed mag verlopen en dat abby snel hengstig word :j

Wild Thing lijkt in haar gedrag nog echt drachtig :') niet iedereen kan haar meer pakken uit stal. Ze moet niks van andere paarden hebben behalve haar vriendin. En als er maar een ander paard kijkt naar haar vriendin dan vliegt ze deze aan :roll: maargoed voor de zekerheid deze week nog laten scannen. Ze is nu 39 dagen.

Voor de scan van Esmeralda moeten we nog 14 dagen wachten. Geduld in echt niks voor mij :Y)

Afbeelding
Ondertussen geniet ze overdag lekker op de wei met haar knappe kind <3

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:45

Proficiat Vulina!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 00:20

Jahoor ze gaan elke nacht op stal dus ik zie het smorgens meestal gelijk. :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:45

Fijn Vulina dat het kleine ding een cyste is!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:56

Vanmiddag worden m'n gasten gecastreerd :\ en Pris gescant!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:20

Oh zo zielig ook altijd die castraties :P
Mijne man wil nooit meekijken :')
Succes met scan

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:51

Fotsy schreef:
Oh zo zielig ook altijd die castraties :P
Mijne man wil nooit meekijken :')
Succes met scan

Ik vind het ook echt helemaal niks, maar Zaar is behoorlijk fel in zijn paddock aan het worden en dekken doen we toch niet meer met hem. Als ruin zou hij ook bij de rest in kunnen straks. Kaz is gewoon niet goed genoeg om hengst te houden en hopelijk verkoopt hij ook wat makkelijker als ruintje.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:33

Natuurlijk dekken ben ik ook geen voorstander van. Ik heb het vaak genoeg van dichtbij meegemaakt, zelfs hengsten begeleid met het dekken maar het is me toch een geweld hoor, pfff. Als het goed gaat en de merrie goed dekrijp is dan gaat vaak wel maar er zijn ook zat sukkels van hengsten die em niet eens fatsoenlijk kunnen richten en dan tig keer opnieuw moeten springen. Daar wordt de merrie ook niet gelukkiger van.

Vandaag komt de DA om op te voelen. Als ik goed geteld heb kan ze van het weekend geïnsemineerd worden.
Donderdag komt het zaad aan op de kliniek dus dan is het precies mooi op tijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:57

Mijn merrie is wel natuurlijk gedekt en dat duurde 30 seconden inclusief nog naar de merrie moeten lopen. Sprong direct goed en was heel braaf.
Merrie bleef ook keurig staan. Vanmiddag weer, ik verwacht wederom geen problemen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:28

:wave: Hallo DBT-ers! Ik kom me hier heel voorzichtig ook melden. Mijn IJslandermerrie gaat komende vrijdag naar de hengst en ik vind het me-ga spannend! Voor mij is dit de eerste keer dat ik een veulen fok en ik vind het hele proces ontzettend interessant, maar ben me ook wel bewust van de risico's die het met zich meebrengt. Paardlief heeft op vierjarige leeftijd een veulen gehad, dat is allemaal heel goed verlopen. Inmiddels is ze veertien, dus het is al wel tien jaar geleden.

Ze gaat een tijdje in de kudde bij de hengst, nou ja 'kudde', op dit moment is ze geloof ik de enige merrie die gedekt zal worden. Ze toont haar hengstigheid helemaal niet - ik merkte altijd aan mijn ruin dat ze hengstig was, maar niet aan haarzelf. Hij is echter al vier jaar dood, dus daar heb ik niets meer aan. :+ Ik laat haar een tijdje bij de fokker, hooguit tot 1 juli, als ze dan nog niet drachtig is dan laat ik het voor dit jaar. Hopelijk kan ze al eerder mee naar huis.

De combinatie!

Merrie (zwartgeboren schimmel)

Afbeelding

Afbeelding

En de hengst

Afbeelding

Afbeelding

Uit deze combinatie heb ik de volgende kleurkansen

Afbeelding

Haar vorige veulen, uit een voshengst en inmiddels ook schimmel

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Imre op 24-04-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:38

Leuke combinatie. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:51

Super knappe combinatie!

Noisy: klopt ja, zolang de combinatie meewerkt is het zo gedaan. Maar laten we wel eerlijk wezen, wij dekken met alle paarden(of grof gezegd) en daar zitten ze ook bij die in de natuur nooit zouden fokken. Merries waar de hengst geen interesse in heeft en hengsten die nooit een bachelor kudde zullen verlaten. Met zulke dieren natuurlijk fokken is gewoon behoorlijk lastig.

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:10

AM_Horses schreef:
Wat een leuk bloed!
Nee sperma is top. Alleen mijn merrie was hormonaal niet goed. 2e poging had ze geen goed vruchtje en toen begon de ellende... Gelukkig nu weer allemaal goed en in één keer drachtig van Formidable *\o/*

oké gelukkig maar, ze wordt vandaag opnieuw geinsemineerd. :)

En top dat het nu wel is gelukt bij jou :)

De rest bedankt voor de leuke reacties, hoop dat er volgend jaar een mooi en gezond veulen uit komt :D

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:37

AM_Horses schreef:
Dat is top nieuws Vulina! Alleen balen van de guste merrie.

Pretty wat een mooie kudde heeft je hengst <3 kan je dan wel goed bijhouden wanneer ze precies gedekt zijn?

Woogy. Hopen dat alles goed mag verlopen en dat abby snel hengstig word :j

Wild Thing lijkt in haar gedrag nog echt drachtig :') niet iedereen kan haar meer pakken uit stal. Ze moet niks van andere paarden hebben behalve haar vriendin. En als er maar een ander paard kijkt naar haar vriendin dan vliegt ze deze aan :roll: maargoed voor de zekerheid deze week nog laten scannen. Ze is nu 39 dagen.

Voor de scan van Esmeralda moeten we nog 14 dagen wachten. Geduld in echt niks voor mij :Y)

[ [url=m/Zhz3Yk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ondertussen geniet ze overdag lekker op de wei met haar knappe kind <3

Pfff wij moeten ook nog tot 7 mei wachten en duurt zo ontzettend lang haha. Ik haat wachten Wanneer is Esmeralda gedekt? Volgens mij lopen wij aardig gelijk namelijk

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:52

@ Nynkster
Ik ben nog benieuwd naar Cassanova ik ga hem 29 april in het echt ontmoeten en vind het super leuk. Voor het eerst dat ik een hengst kies die ik van zo dichtbij kan bewonderen. Succes bij de hengst!

@Blaze08
Spannend om af te wachten wanneer ze de hengst afwijst

@stepahnie141
Gave hengst die Indian Rock, echt een plaatje! Vandaag de inseminatie...

@AM_Horses
Ja ik ben blij met mijn keuze!

@xPenny
Ik heb ook zo’n merrie die niet altijd hengstig toont, je houdt het bij dus ik zou inderdaad de DA laten komen om te scannen

@Kabayo
Ik had eerst gekozen voor Don Cremello du Bois, echter is hij iets groffer en heeft iets minder souplesse
Volgende week wordt spannend voor jou!

@Woogy
Gave hengst! En ik vind uit de hand dekken nog altijd het mooiste proces

@pretty
Het bevalt hem wel zijn kudde zo te zien :))

@Vulina
Gefeliciteerd met de dracht! Hier ook een merrie met cystes op stal, wordt nu gespoeld

@Imre
Wat een ontzettend leuke merrie heb je! En wat spannend dat je voor het eerst zelf gaat fokken. Wat is je doel met het veulen? Opvolger van je merrie uiteindelijk? :D

Wij zijn ondertussen geduldig aan het afwachten tot ze weer hengstig wordt... Dat zou deze week of volgende week kunnen zijn.. Mijn merrie is niet zo regelmatig.. Als ze de weide op gaan weet ik zeker dat ze hengstig gaat worden, dat doen alle merries eigenlijk wel bij ons :')

En dat is over een weekje ongeveer hoop ik...

Zondag ga ik bij de knappe Cas kijken, ik ben zo benieuwd!!!! *\%/*

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:57

Zo, ik ben weer thuis.
Dierenarts heeft gevoeld en ze is al mooi hengstig *\o/* Morgen naar de kliniek en waarschijnlijk kan ze donderdag al geïnsemineerd worden