Lily_Fee schreef:Ooo wat leuk om te weten Rivano. Zou je willen opzoeken tot wanneer? Lily heeft nu nog steeds maat pony dus echt groothoofdig zal ze dan wel nooit worden denk ik.
Heb het nagezocht, stond in mijn aantekeningen, en is tussen de 18 en 20 maanden.
Ze vertelde dat veel jonge paarden een verhoudingsgewijs groot hoofd lijken te hebben, maar dat is dus omdat die al snel op de eindgrootte is, terwijl het lichaam er nog een aantal jaar over doet om op de eindgrootte te komen. Sommige paarden krijgen nog een enorme groeispurt van het lichaam, en andere paarden een mindere groeispurt. Daardoor is het pas op volwassen leeftijd vast te stellen of een paard een groot, klein of normaal hoofd heeft. Aan het hoofd is daardoor ook niet de stokmaat af te lezen, want paarden kunnen ook gewoon een heel groot of klein hoofd hebben.
Alles hangt af van de groeispurt die ze krijgen na de 20 maanden.
Meer uit mijn notes over het hoofd:
- Nabab de Reve (springen) wordt gezien als een paard met een lang hoofd. (en geeft dit ook door)
- Satchmo (dressuur) wordt gezien als een paard met een redelijk lang hoofd.
Voor de dressuur moet er goed op gelet worden door de ruiter, want met een lang hoofd en stang/trens of met gewoon bit in combi met bepaalde hulpteugels komt er dan extra druk op het hoofd te staan door de extra hefboomwerking van het 'te' lange hoofd. Vooral als hij ook nog eens achter de vertikaal gereden wordt. (korte hoofden hebben weer ander nadeel)
Bij een volwassen sportpaard is het zeer ongewenst als het hoofd langer is dan het schouder bot.
De oorlengte wordt niet meegenomen in de beoordeling, want Lineair scoren van een sportpaard gaat over kenmerken die van invloed zijn op prestatie en gezondheid. En grote of kleine oren heeft geen invloed of het paard gebouwd is om de Grand Prix te behalen. Het is subjectief of een persoon zich er aan stoort, mooi vindt of graag ziet bij een paard.
(bovenstaande is natuurlijk ras-standaard afhankelijk, dit ging over het warmbloed sportpaard)