[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:12

Ahhh ks, ik hoop ook snel dat je weet wie veulen is verloren echt rot. Ik ben er ook altijd bang voor.

Ik heb nog wat namen van vorige jaar die ik eventueel kan gebruiken, maar vind beetje lastig met G. Ik hoop stiekem op een hengst als merrie is weet ik bijna zeker dat ik het wil houden haha.

Ik heb een Fries merrie veulen van 2020, maar ik heb elke keer wat met haar. Het maakt mij onzeker of ik haar goed genoeg ondersteun of dat ze echt mega zwak is van haar zelf.

Ze zit nu op traumeel S en ze moet over twee weken haar laatste wormen kuur. Ze krijgt daarnaast ook aanvullende merrie en veulen brok. Maar ze heeft nu ook al drie dagen verhoging van Max 38.8
Afbeelding

Hebben jullie nog ideeën wat ik kan doen? Dierenarts dacht misschien aan droes omdat ze twee weken terug abces onder haar kin had.

En onze Gijs word vandaag opgehaald! We gaan hem zo lekker borstelen en mooi maken. Zo kan hij smetteloos naar zijn nieuwe stal :)

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:28

Waarom Gijs meegeven als je misschien droes op stal hebt? Dat is hoe die ellende steeds verplaatst wordt.
Beter eerst testen en de verhuizing van Gijs nog even uitstellen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:34

Ik zou idd eerst even uitsluiten dat er droes heerst. Dat is zo vervelend als dat wel mee verhuisd.

Verder kan ik je weinig tips meegeven want volgens mij doe je al heel veel.. Ik zit wel te denken aan niet te veel en te lang in de regen laten staan. 's nachts op stal om goed zicht te hebben op wat je voert en wat er in gaat.
Nja en de rest heb je al contact met de dierenarts er over.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:57

Ik ben overleg met andere eigenaar van Gijs.

De dierenarts denkt niet dat het droes is, gijs is al 5/6 dagen niet meer bij haar geweest en onze Fries snottert verder niet en veulen die er bij staat heeft ook niks nog verder.

Heb verder ook droes nog nooit mee gemaakt dus bedankt voor jullie alertheid.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:05

Net overleg gehad Gijs gaat in quarantaine daar. Kans van droes is erg klein omdat dierenarts dat ook niet echt dacht.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:06

Cioccolato schreef:
Ik zou idd eerst even uitsluiten dat er droes heerst. Dat is zo vervelend als dat wel mee verhuisd.

Verder kan ik je weinig tips meegeven want volgens mij doe je al heel veel.. Ik zit wel te denken aan niet te veel en te lang in de regen laten staan. 's nachts op stal om goed zicht te hebben op wat je voert en wat er in gaat.
Nja en de rest heb je al contact met de dierenarts er over.

Ze staan nu idd snachts op stal zodat ze niet extra moeite hoeft te doen om warm te houden. Ze komt wel aan maar t gaat wel erg moeizaam

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:09

Veearts kan wel vanalles denken, als er 1 niet fit is, gewoon anderen niet van je erf laten gaan. Een test is zo gedaan. Alles met koorts wijst meestal op een virus=besmettelijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:14

Ik zou dan nog als aanvulling proberen als het een hele dag regent, ze niet de hele dag in de regen te houden zeg maar. Als ze tussendoor op kunnen drogen vind ik het nooit zo erg, maar als het echt maar blijft regenen staan ze hier altijd aan het draad bijvoorbeeld. Normaal zeg ik dan ook; joh zoek het uit, je bent een paard met een vacht. Maar als ze al niet fit zijn, zou ik dat dus voorkomen.
Maar daar heb je denk ik ook al wel aan gedacht..

Vitaminen dan?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:20

Vulina schreef:
Veearts kan wel vanalles denken, als er 1 niet fit is, gewoon anderen niet van je erf laten gaan. Een test is zo gedaan. Alles met koorts wijst meestal op een virus=besmettelijk.

Nee ze denkt echt aan een kinder virus en geen droes anders zou de rest nu allang symptomen moeten hebben.

Maar heb met nieuwe eigenaar overleg gehad en zij zet hem daar in quarantaine.

Koorts komt alleen in de avond vaak terug en is pas sinds 3 dagen daarvoor was ze koorts vrij ze heeft dus die wratjes ook sinds 3 dagen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:21

Cioccolato schreef:
Ik zou dan nog als aanvulling proberen als het een hele dag regent, ze niet de hele dag in de regen te houden zeg maar. Als ze tussendoor op kunnen drogen vind ik het nooit zo erg, maar als het echt maar blijft regenen staan ze hier altijd aan het draad bijvoorbeeld. Normaal zeg ik dan ook; joh zoek het uit, je bent een paard met een vacht. Maar als ze al niet fit zijn, zou ik dat dus voorkomen.
Maar daar heb je denk ik ook al wel aan gedacht..

Vitaminen dan?

Ze staan nu al meer op stal vanwege dit weer.

Ze heeft hele tijd ups en downs dan eet ze weer veel dan is ze weer sloom. Ze krijgt al vitamine boost misschien kan ik de vitaminen ergens mee op boosten constant ?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:35

Hier helaas al een keer droes gehad en 2 weken na de 1e met symptomen kwamen er nog bij hoor.
En dan had ik ze oogedeeld in groepen. 1 met pony's met symptomen, 1 met pony's die echt heel actief droes hadden en 1 groep let pony's zonder symptomen. Van die laatste groep zijn er uiteindelijk 2 symptoomvrij gebleven. Droes is heel erg lang besmettelijk. Maar inderdaad, hopelijk is het dat gewoon niet. Wel fijn dat ze hem daar in quarantaine kunnen houden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:56

Oeie ik zou ook van zodra nog maar symptoom van koorts opduikt niks meer de hof in en uit laten gaan. Hopelijk geen droes.

Hier groeit buikje immens zeg pfff dat gaat nog wat geven tegen einde dracht :')

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:54

Knolselder wat ongelofelijk k*t dat er een verworpen heeft... knap dat je zo nuchter bent! Was ik niet toen ons Welsje had verworpen (6jaar geleden) heb gejankt :') Ach wat een hoopjes... hopen dat er niets in zit...

Ahw Cynthia wat fijn dat je zo’n fijne nieuwe stal hebt gevonden... en wat fijn dat je al mobieler bent! Fi ziet er goed uit :)

Jeetje wat een hoop pupsels zeg! Met mams alles goed? Is de verhuizing tot nu toe goed gegaan?

Wat een mooie buikjes komen er alweer tevoorschijn <3

Ik heb ook een namenlijstje, maar zuslief is niet met alles eens :') Maar meestal wordt er toch een van dat lijstje gekozen :D

Wij willen ook namen in een thema, maar zijn nog niet uit over t thema :D :+ Bij onze appie waren t idd ook auto’s (Bentley en Lexus) Bij een Welsje Franse namen, en bij de andere Italiaans.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:03

Hij is er klaar voor.
Afbeelding

Ze zag geen problemen eigenlijk niemand en daar gaat hij in quarantaine :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:24

Jet schreef:
Selente, hier staan een heel aantal Franse namen en hun betekenis: http://www.namenindex.nl/franse-namen/r/ . Wie weet vind je daar iets tussen?

Ik ga hem eens doorspitten! Dankjewel.

Riv_Q schreef:
We waren inderdaad heel goed op weg maar toen is ze er enorm vandoor gegaan uit het nieuws en ben ik er lelijk afgebokt, nu houdt ze die spanning aan en begint het al zodra ik erop zit. Ze is nu behandeld door de osteo en denken dat daar de oorzaak zat. Maar ze is enorm introvert dus die spanning zit er nu nog in. Daarbovenop komt dat wij 1 november gaan verhuizen naar een boerderij en hebben nu geen goede bak beschikbaar dus hebben het tot nu toe in het weiland gedaan, niet ideaal :+ ... plus het veulen kan dan mooi worden afgespeend in die tijd en ik kan daar ook nog met haar lessen voor ze weer terugkomt. Ik hoop dat ik er zelf ook wat van op steek want ik wil de veulens misschien later wel weer zelf beleren als ze oud genoeg zijn. Ben heel benieuwd!

Begrijpelijk hoor! Ik maak zelf wel zadelmak, maar moet zeggen dat er niks vervelenders is dan als ze met het opstappen zo vreselijk veel spanning hebben. Hopelijk knapt ze snel op van de behandeling waardoor ze toch haar spanning af kan laten vloeien. Klinkt verder wel als een ideale situatie, dat je het daar eerst mee op kunt pakken alvorens ze terug mee naar huis komt. :j

CP ik had inderdaad ook de John Deere eruit gehaald haha. Hilarisch! Die zou m'n vriend ook nog hebben kunnen bedenken. _O- Maar het lijkt me een hele opgave al die auto's. Wellicht makkelijker inderdaad als je er veel interesse in hebt.

mirjamalvaro jeeeeeeuzus, dat is een groot nest! Hopelijk is de reis allemaal goed gegaan.

Hahahaha Cynthia, nou ik heb dus dit.... Staat nog net niet met alle 4 de benen tegen elkaar.
Afbeelding

Wat enorm fijn dat je zo'n fijne stal hebt gevonden voor Fi. Scheelt altijd al de helft aan zorgen zeg...

Ik ben zo benieuwd hoe iedereen ze gaat noemen uiteindelijk.

Balen moner, hopelijk vind je de oorzaak zodat het volgend seizoen beter gaat.

Imaginaerum oh leuk! Ze ziet er goed uit zeg. :j

Bizar Neonlight. Ah ik zie dat hij ergens bij mij in de buurt staat! Herkende 't parcours in de advertentie haha.

Knolselder, ach wat een zielige beestjes... Hopelijk zijn ze inderdaad leeg. Onbegrijpelijk soms, de zorg voor die dieren. :n

Janinevv, betreft droes is het vaak lastig inschatten. Wij hebben het ook op stal gehad. Een aantal met enkel en alleen koorts. Een pony was heel erg ziek maar zonder abcessen. Een leek eraf te zijn gekomen met enkel en alleen wat koorts, maar die kreeg 2 weken later nog een tweede klap. Toen was de droes naar de borst gezakt waardoor we uiteindelijk hebben moeten helpen het open te snijden. Heeft er cornage aan over gehouden. :\

Maar fijn dat de nieuwe eigenaar hem in quarantaine zet, dat zal al de ellende voorblijven hoop ik dan toch. Maar wellicht voor jezelf niet onverstandig om het toch even te laten testen. Hij ziet er wel enorm knap uit! <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:34

Ik denk dat ik het ook nog laat testen m’n eigen dierenarts is er nu niet dus dan maandag even als het kan.

Jaa schatje hè met z’n knotjes :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:03

Hier kwam de 2e met droes pas 4 weken na de eerste.
Officieel is het 6 weken quarantaine cq incubatietijd. Dus zou als ik de nieuwe eigenaar was ook echt 6 weken apart houden.

Wij hebben het een paar jaar terug gehad. Doffe ellende :( gelukkig geen dragers aan over gehouden.

Volgend weekend gaan we onze nieuwe merrie uit UK ophalen. We hebben net een nieuwe vrachtwagen gekocht en daar kunnen er 10 in :'). Tja dan met 1 terug rijden is ook zo sneu, dus komt er nog een mee haha. Lijntje die we nog niet rechtstreeks hebben dus een leuke aanvulling.
Ze is als het goed is ook dragend. Begin van het seizoen heeft ze bij een vos bonte gelopen en toen die verkocht is is er een schimmel in haar kudde geweest. Dus 1 van de 2 haha. Gooien we volgend jaar even een DNA test tegenaan als ze dragend is dan tenminste. Maar daar gaan we wel vanuit.

Dus euh, mijn namen lijstje krimpt rap in met 8! Veulens volgend jaar haha.

Merrie links. Ik hoop dragend van de schimmel zelf haha. Maar de andere is ook erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:10

Mooie hengst die schimmel !

Ik zal volgende week nog even na vragen aan dierenarts en dan testen, weten we het eigg zeker maar kans is klein.

Mis is sowieso bloed prikken een idee ook op vitamines en te korten.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:35

He bah knolselder, dat is nooit leuk... hopelijk geeft een scan meer duidelijkheid. En wat een dotjes die twee, gelukkig zijn ze nu in goede handen :j

11 pups! Wij hadden in januari ook een nest van 11 pups met onze labrador teef. Heeft me een paar jaar van m'n leven gekost, man man man :+ maar geweldig was het... Succes met de verhuizing Mirjamalvaro!

Cynthia, Fi bijna op de helft woehoe! Het gaat hard

Imaginaeruum, wat een gezellig ogende stal met die stenen zo, hou ervan, en pens in progress :')

Neonlight, zo die herken je bijna niet terug. Mooi dier!

Ik zou idd ook even bloed laten prikken Janine, is het geen droes is het misschien een tekort zoals je zelf al zegt. Gijsje ziet er top uit!

Ja Selente, het ging echt super goed maar de schrik is er ook wel n beetje ingekomen na die val. Vanochtend is het meisje wat met haar bezig is er voor het eerst na de osteo weer opgegaan aan de longe. Stap ging top alleen schoot ze weer weg toen we probeerde aan te draven, nu stopte ze wel meteen gelukkig maar ze heeft toch een soort mentale paniek ofzo (ze keert ook in zichzelf). Dat kunnen ze vast mooi oplossen op de trainingsstal. Eind oktober kan ze terecht en voor die tijd lekker spiertjes opbouwen aan de dubbele longe e.d.

Knapperds zeg CP! Gefeliciteerd met de nieuwe aankopen en hopelijk mooi dragend :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:18

Cp, hoeveel paarden heb je nu dan en welke combi's?
Kan het niet bijhouden maar vind die van jou altijd wel leuk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:55

StalMelyn schreef:
Cp, hoeveel paarden heb je nu dan en welke combi's?
Kan het niet bijhouden maar vind die van jou altijd wel leuk.

Haha scheelt ik houd het zelf ook niet meer bij :')

De drachtige dames zijn op volgorde van dracht :
SD Lovestruck X Nuadhu Nuage
SD Jolene X SD God of Thunder
SD Big Bertha X SD God of Thunder
SD Big Style X SD God of Thunder
SD Charisma X SD God of Thunder
Mary Elizabeth X Daimond Homozygoot
SD Flash ol Girl X SD Big News

SD ""? (weet de naam niet :')) X SD Milkman of SD Napoleon.

God of Thunder is onze eigen hengst.

Verder hebben we nog thuis Nuadhu Nuage (ruin inmiddels maar hebben rietjes van m)
Cotton ook ruin.
Morgan Eva, jaarling dochter van Lovestruck
Lotus Evija, veulen van Charisma dit jaar.
Rolls Royce, jaarling ruin van Jolene.
2 Shetlanders (1 is een soort permanente loge van de buren :'))

En volgende maand komt nog een welsh A merrietje voor mijn dochters haha.
En we hebben nog een fries X in pension staan.

Volgens mij waren dat ze :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:20

Lovestruck
Afbeelding

Nuadhu
Afbeelding

Big Style en Big Bertha
Afbeelding

Jolene
Afbeelding

Charisma
Afbeelding

Mary Elizabeth, ons zwarte schaap :')
Afbeelding

Flash ol girl
Afbeelding

En de nieuwste dame helemaal links
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:25

Janine. Dat is minder je veulen met koorts. Fijn dat nieuwe eigenaar wel eerst in quarantaine zet.

Cp. Nog een erbij. Wat een pracht dieren en combinaties <3

Als alles goed gaat verwacht ik toch 2 veulentjes aankomend jaar :):)
De eigenaar moest er vanaf omdat ze niet genoeg plek meer had. En ik ben zo benieuwd naar het veulen, dat ik haar maar heb overgenomen.
Ze is op leeftijd maar is in prima conditie.
Santareina v. Houston x Feinbrand
Drachtig van Formidable <3
Afbeelding
Afbeelding
Net aangekomen, met wild Thing op de achtergrond.
Afbeelding
Al een echte buik :)) ze is eind maart uitgerekend.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:08

Cp, Mary vind ik ook zo leuk. Ben heel benieuwd naar haar veulen van die barok pinto.

Veel paarden hoor, ook veel werk!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:16

Am op leeftijd ja? Zou je niet zeggen als je haar zo ziet :) mooi dier, gefeliciteerd!

StalMelyn, euh ja een hoop werk inderdaad haha. Maar wel hebben niet alles op stal dus dat scheelt een hoop :'). En een leuk team hier op stal lopen die lekker rijden en in ruil daarvoor hier en daar bijspringen als er wat gebeuren moet.

Onze andere nieuwe aanwinst <3
Met 't oude beestje ernaast :=

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding