[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:26

Ik denk niet dat hij zweetvos draagt. Zijn vader is gewoon ook donker en zijn moeder donkerbruin.

Volgend jaar wordt hij wel gecombineerd met deze
Afbeelding
Zij heeft lichtere manen (ook in niet witte stukken). Geen idee of daar flaxen in de bloedlijn zit. Ik dacht wel ergens een voorouder met lichte manen te zien. Maar het zou ook sabino kunnen zijn (niet kleurgetest, maar ook roaning door de vacht)

Edit: haar opa heeft ook die lichtere manen.

Caesar

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:54

Leuke combi Knolselder!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:39

Ik ben alvast op zoek naar opfok adressen:
Wat ik zoek is ook in de winter op de wei en niet enkel in een paddock een paar uurtjes per dag.
Wie heeft er de gouden tip?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:48

Hier is de merrie gisteren gescand.. en ze is nog mooi drachtig.. :D
Alleen lag het veulen er niet goed voor, dus weten we nog geen geslacht.. het wordt dus afwachten.. :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:55

Esther28 schreef:
Ik ben alvast op zoek naar opfok adressen:
Wat ik zoek is ook in de winter op de wei en niet enkel in een paddock een paar uurtjes per dag.
Wie heeft er de gouden tip?

Bij mijn pensionstal hebben ze ook opfok, gehele jaar rond 24/7 op de weide met schuilmogelijkheid
En de mogelijkheid om bij ziekte o.i.d. paard toch op stal te zetten
Stal Luttikhedde in Markelo

gefeliciteerd Casarel!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:08

Lisette, volgens de site staan de veulens in de winter in de groepbox >;)

Gefeliciteerd Casarell, mooi gezicht he!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:39

Silly1972 schreef:
Lisette, volgens de site staan de veulens in de winter in de groepbox >;)

Gefeliciteerd Casarell, mooi gezicht he!

Ja had ik ook gezien, maar ik heb ze nog nooit in de groepsbox gezien. In de inloopstallen staan pensionklanten.
De opfok staat allemaal in de wei, ook afgelopen winter geen binnen gezien. Op een enkele na die misschien ziek was oid.

Je kunt altijd even bellen.

Mijn paarden staan in de winter ook hele dagen buiten (nacht dan wel op stal), dus je hoeft niet bang te zijn dat dit maar voor een paar uurtjes is.
Anders bel je ze even

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:33

Knolselder volgens mij kan jij niet wachten om volgend jaar te gaan dekken,en gelijk heb je. <3
Zou gaaf zijn dat kleur met lichte manen.

Ik doe geen kleurberekeningen. Er kan vanalles uitkomen. Tot zover. En dan is de verrassing des te leuker als je het niet weet. En ze anders ook nog een beetje leuk zijn. :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:51

Iemand ervaring met stal de Wilderij? Opfok en merriebegeleiding.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:58

Ok...Poging 3... Gewoon tot 2x toe alles weggedrukt op m'n telefoon haha :o?

:wave: Hallo, ik ben er weer :)
Even een tijdje afwezig geweest door vanalles en nog wat. Wel braaf meegelezen maar dat was het dan ook.

Blijf maar komen met die kleurengenetica mooney, ik vind dat super interessante kost. Joan haar veulen heeft ook leuke kleurkansen.
Afbeelding
Het veulen van dit jaar was een Classic Champagne. Ik hoop dat ze er nu een Amber Cream Champagne van gemaakt heeft, dat vind ik zo'n gave kleur of weer een Classic Champagne. 't was zo'n mooi meisje ;( pfff, ik kan er nog steeds om treuren

Wat betreft hengstenkeuze...
Ik heb mijn keuze gebaseerd op de eventuele verbeterpunten van mijn merrie, zowel fysiek als mentaal.
Ik ben het niet helemaal met je eens Fotsy dat de draf van ondergeschikt belang is bij quarters. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat ze 3 goede gangen hebben. Er lopen er al genoeg rond die onderhand kreupel lijken te gaan in draf. Dat kan toch nooit goed zijn voor het hele gestel? De draf is dan wel wat lastiger voor ze met die dikke kont :+ maar hij moet wel gewoon goed zijn. Alleen in de reining wordt de draf niet getoond, in de meeste andere onderdelen wel. Daar komt bij dat je thuis tijdens training ook in draf bezig bent, ik wel in ieder geval.

Knolselder, wat een prachtig dier. Met witte manen en staart zou je zoiets als deze krijgen:
Just Big Star To Cash. Hij staat te boek als Palomino.
Afbeelding
Als ik me niet vergis is hij van frosty hier op bokt.

Wat leuk Kabayo, allemaal goudklompjes op een rij.

Aah AniekR, de tijd gaat snel hè. Lavendel zal volgende maand ook wel weer terug gaan naar haar fokker... Ik zit nog steeds te dubben...Wel of niet kopen...Ze is zooo leuk.

Casarell, fijn dat de baby nog mooi zit. Is toch altijd weer even spannend zo'n scan.

Ik heb ook positief nieuws. Het longeren heeft Joan goed gedaan, ze loopt weer goed. Ik heb haar vanochtend weer gereden en ook dat ging goed. Nog wel een beetje voorzichtig en ze was nog wat kort in haar passen maar gaandeweg verbeterde het en begon ze steeds ruimer te lopen. Na in totaal 15 min gereden te hebben, 2x kleine bijtankpauze van Lavendel, ben ik weer afgestapt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:06

Wel noisy ik wil toch echt geen knieactie hoor zoals de meesten hier de draf willen verbeteren en alleen reining? Euh working cowhorse, teampenning, barrel racing enz zelfs meeste trailoefeningen en in de pleasure ga ik niet zeggen dat dat hikietakie drafje mooi en bevorderlijk is maar ik zie die hoge knieactie in draf toch ook niet graag in de western.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:37

Fotsy schreef:
Wel noisy ik wil toch echt geen knieactie hoor zoals de meesten hier de draf willen verbeteren en alleen reining? Euh working cowhorse, teampenning, barrel racing enz zelfs meeste trailoefeningen en in de pleasure ga ik niet zeggen dat dat hikietakie drafje mooi en bevorderlijk is maar ik zie die hoge knieactie in draf toch ook niet graag in de western.

Maar draf verbeteren hoeft toch niets te maken te hebben met knieactie? Meer of minder ruimte in de pas, meer gemak met takt houden, lossigheid in de rug of bepaalde mate van buiging in de sprong zijn ook allemaal dingen waar je gericht op kan verbeteren. Ik denk dat noisy dat bedoeld. Verder weet ik niets van western dus of mijn voorbeelden passend zijn weet ik niet.

Noisy dat zijn leuke kansen inderdaad! Ik heb het vorige DBT stilletjes gevolgd, ik hoop dat je merrie komend jaar een prachtig veulen van zichzelf mag opvoeden. Wel ontzettend veel respect voor de betrokkenheid die je hebt voor je pleegveulen!
Paard dat je laat zien is een palomino met extreem veel sooty, gaaf effect geeft dat inderdaad!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:26

Esther, bij Lelymare in Lelystad staan ze in de winter ook op het land. Maar is wel prijzig.

Leuk dat stukje over vossen. Ik heb een donkere vos( zo staat het op het papier) en is licht geboren. Zwarte moeder en donkerbruine vader
Als veulen

Afbeelding

Nu
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:42

Inderdaad mooney, dat bedoel ik. Ik hoef geen western Totilas maar gewoon een goed over de benen gaand paard, in alle gangen. Misschien dat het komt door mijn kwpn verleden maar ik vind dat veel quarters ronduit beroerd over de benen gaand en staan, maar dat is weer een andere discussie. Hier hebben we het over bolle buiken to be :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:07

Vos x Vos = 100% Vos (Zwart kan NIET)
De tint kan wel verschillend zijn, dus lichte vos of donkere vos.
Sooty heeft hier meestal ook een grote rol in, maar dat is helaas nog niet te testen.

Mijn merrie draagt ook Sooty.
Foto waar ze bijna zwart is:
Afbeelding
Afbeelding

En hier is ze weer een stuk lichter
Afbeelding

En dan hebben we ook nog de onbekende witte plukken in de staart :+
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:17

Hooiii Noisy!! Welkom terug!! Zo veel respect voor jou! Ik hoop dat je een gezond merrieveulen in een droomkleur mag krijgen :j

Die palo met zo veel sooty is gaaf zeg :~ mooi effect!

Annelies, roos x guy <3 is het al 2017? ;)

Vraagje; 1 van mijn merries is nogal "suf". Ze is niet heel suf, komt gewoon lekker eten, verder helemaal gezond. Maar ze kan uren gewoon staan... Ik dacht eerst dat ze moest wennen omdat ze van het haver afgehaald is, of vanwege de warmte. Maar het is inmiddels alweer even geleden en ook wat koeler geweest, zou het met de dracht te maken kunnen hebben? Iemand ervaring hiermee?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:38

geen idee linda, zal misschien toch de naslag van de warmte en de dracht zijn? toch geen zonneslag ofzo? heb er op FB ook al zien passeren die zwaar van de zon hebben gehad

knolselder knappe jongen, kan geloven dat je niet kan wachten om je merrie's te laten dekken, echt mooie jongen

palo met sooty :9 :9

sooty is inderdaad nog niet gekend hoe het vererfd, vorig jaar een palo veulen waarvan mams en paps zware sooty hebben en toch lijkt veulen geen sooty te hebben meegekregen, al kan dit wel nog veranderen met de jaren

kelly DV hoe oud is je merrie, lijkt een gulastra plume, gaat er dan wel met de jaren uitgroeien

en voor de rest ga ik maar even mijn mond houden ;) voel me de laatste tijd beetje aangevallen :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:36

Noisy, je verdient een mooi gezond (champagne) meisje na dat drama van dit jaar. Daar duimen we voor!
Zo eentje als op die foto wil ik ook wel fokken qua kleur :P Dat zal een sooty palomino zijn. Misschien dat je dat ook krijgen als een levervos met flaxen? Geen idee, we zien wel wat eruit komt rollen :P

Ik kan begrijpen dat je het moeilijk zal hebben met Lavendel weer af te moeten staan :( Kopen of niet kopen.. Misschien wil je het veulen van volgend jaar ook wel houden?

Een goede draf heeft verre van te maken met hoge knie-actie. Knie actie is mooi om te zien, maar een ruime soepele draf is toch de basis.
Sowieso toch ook fijn voor het paard als het zich in alle gangen makkelijk kan bewegen, ook in de wei.

Linda, kan inderdaad met de dracht te maken hebben, ze kunnen er nogal van veranderen! Maar hou ze maar goed in de gaten, je weet nooit dat er wat scheelt.

Ik kan inderdaad niet wachten om met Guy te dekken :D Sommige combi's zullen misschien iets minder spannend zijn qua kleur, maar dat maakt me geen reet uit :P Als hij maar kopietjes van zichzelf maakt :P (Of nog betere kopietjes)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:18

Liaan schreef:
Esther, bij Lelymare in Lelystad staan ze in de winter ook op het land. Maar is wel prijzig.

Bij Lelymare discrimineren ze op stamboek :(
Want alleen quarters en wat kwpn welkom want allemaal hetzelfde karakter.Overige stamboeken niet welkom want afwijkend karakter. Ik wist niet of ik nou moest lachen of boos moet worden om deze absurde redenering :n

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:37

Esther28 schreef:
Liaan schreef:

Bij Lelymare discrimineren ze op stamboek :(
Want alleen quarters en wat kwpn welkom want allemaal hetzelfde karakter.Overige stamboeken niet welkom want afwijkend karakter. Ik wist niet of ik nou moest lachen of boos moet worden om deze absurde redenering :n

Oh dat is erg hoor. Bij onze stal zijn alle rassen gewoon welkom. Staan veel kwpn, maar ook pony's en tinkers enzo. Gaat allemaal prima samen.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kunt altijd een keer komen kijken. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:47

Ik kom uit Zuid Holland. Waar ergens in Twente zit jij?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:51

Ik heb voor de dekking bij de Eiffelopfok geïnformeerd omdat mijn merrie in de begrazing is opgegroeid (in het duin deels) en die is echt bikkelhard door alle heuvels op en af wandelen. Dus ik vind dat best een mooi initiatief. Ik heb toen geïnformeerd omdat ik vooral paarden en grote pony's zie lopen en ik dus een ukkie verwacht. Dat was geen probleem, op de voorwaarde dat hij/zij binnen de hekken bleef.
Mams was ook houdini toen ze jonger was dus die kans schat ik niet zo heel hoog in helaas.

Op het moment neig ik naar het veulen gewoon op de stal houden waar mijn andere pony's ook staan. Wij hebben een kleine stabiele groep die gewoon het hele jaar buiten komt (met schuilmogelijkheid) en 's nachts op stal. Merrieveulen kan sowieso wel, hengstveulen is toch wat lastiger. Maar dan heb ik ze gewoon dagelijks in handen en kan ik zelf toezien op de ontwikkeling, dat is me toch ook wel kostbaar. Een eventueel hengstveulen wordt toch zodra het kan gecastreerd dus dat is ook niet voor jaren een probleem.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:12

Je hoort het wel vaker, dat ze of alleen friezen willen, of juist alleen KWPN. Hier in de buurt is ook 1 die beslist geen pony's wil, ook geen fjord/haflinger. Ik merk in de groep eerlijk gezegd weinig verschil. Ze zoeken vaak allemaal 1 vriendje, en daar blijven ze bij, in een groepje. Zo had ik vorig jaar een KWPN jaarling, die had ik bij de KWPNers. Best een pittige meneer, maar hij paste er gewoon niet tussen. In de zomer liep hij steeds tussen de fjorden (die zocht hij zelf op). Dus ik heb hem bij de fjorden gezet, en meneer was helemaal in zijn element..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:38

Je kan toch niet complete stamboeken over 1 kam scheren qua karakter. Een paard is een individu met een individueel karakter en niet een bepaald karakter ophangen aan een bepaald stamboek...ik blijf dat toch absurd vinden.
Kan me voorstellen dat als je enkel paarden hebt, kleine pony's wellicht niet heel handig zijn er tussen...
Maar wat ze bij Lelymare dus zeggen: alle quarters en kwpn zijn braaf en sociaal en al t andere niet...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:39

Eifelopfok is ook nog door mijn hoofd geschoten maar dat vind ik zo"n eind weg..Dan ga je niet makkelijk ieder weekend ff kijken vanuit Zuid Holland..