[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:00

Mijn merrie begint te vermageren en dat terwijl ze onbeperkt voer krijgt. Boos!
Waar blijft een merrie van op vlees en hoe kun je evt. weer vlees eraan krijgen?
's morgens krijgt ze een 1,3 kg merriebrok en zoveel voordroog als ze wil. 's avonds krijgt ze ook 1,3 kg merriebrok en ook zoveel voordroog als ze wil. Ik geef haar later op de avond nog 1 schep slobber (dus 1 schep en dan nog water erbij, wordt al met al wel een halve emmer vol. Maar wat ze niet graag eet, ze eet het uiteindelijk wel op gedurende de nacht, maar ze valt niet aan.). Soms geef ik 1 kg haver i.p.v. slobber of 1 kg brok. Verder krijgt ze ook nog 2 keer per dag brood, maar ook daar is ze niet dol op.
Haar voordroog is nooit helemaal op, ik kan er altijd een deel van de stal weer mee bedekken na het uitmesten en dan krijgt ze verse. Van biks worden paarden niet dik, maar waarvan wel?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:10

Whis eet heel goed en veel maar dat doen de meeste Tinkers veel en veel eten hihi
Ze eet haar merriebrok ook goed op.
Dus ik heb geen klagen vanaf deze kant

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:14

germie schreef:
Mijn merrie begint te vermageren en dat terwijl ze onbeperkt voer krijgt. Boos!
Waar blijft een merrie van op vlees en hoe kun je evt. weer vlees eraan krijgen?
's morgens krijgt ze een 1,3 kg merriebrok en zoveel voordroog als ze wil. 's avonds krijgt ze ook 1,3 kg merriebrok en ook zoveel voordroog als ze wil. Ik geef haar later op de avond nog 1 schep slobber (dus 1 schep en dan nog water erbij, wordt al met al wel een halve emmer vol. Maar wat ze niet graag eet, ze eet het uiteindelijk wel op gedurende de nacht, maar ze valt niet aan.). Soms geef ik 1 kg haver i.p.v. slobber of 1 kg brok. Verder krijgt ze ook nog 2 keer per dag brood, maar ook daar is ze niet dol op.
Haar voordroog is nooit helemaal op, ik kan er altijd een deel van de stal weer mee bedekken na het uitmesten en dan krijgt ze verse. Van biks worden paarden niet dik, maar waarvan wel?

Vermagert ze bovenin, dus de bovenzijde omstreeks het kruis en daar wat naar beneden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:20

Nee, haar ribben. Boos!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:27

germie schreef:
Nee, haar ribben. Boos!

Haar ribben zijn zichtbaar en haar buik? gaat die meer hangen? word haar hals ook dunner?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:31

@katrienh.

Mijn merrie heeft als vader Forever (BWP, KWPN) van Voltaire (KWPN) en de vader van de moeder is Saturn (Hann. en WLKP). Waarom? Komt ze je bekent voor?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:32

Haar buik gaat ook meer hangen, maar ik heb het idee dat ze ook bij de hals dunner wordt. Iedereen zegt dat je een drachtige merrie goed in het vlees moet houden, maar hoe doe je dat?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:33

leuk dat je er weer bent, twinkel.
mijn merrie zita eet al weken slecht, brok gaat er nog altijd graag in, maar kuil eet ze echt weinig, vind ook altijd de helft weer terug, dus geef ik nu maar minder. eigenlijk is het nooit op.
ik denk dat ze gewoon weinig ruimte heeft, ze is dan ook megadik. ze moet nog ruim 3 maanden, maar ziet eruit alsof ze ieder moment kan ontploffen! wat daar toch uit moet komen...?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:40

germie schreef:
Haar buik gaat ook meer hangen, maar ik heb het idee dat ze ook bij de hals dunner wordt. Iedereen zegt dat je een drachtige merrie goed in het vlees moet houden, maar hoe doe je dat?

in de maanden voor de laatste 2 á 3... de laatste maanden eten ze vaak slecht, vaak is er niet tegenop te voeren... Je kunt proberen haar wat maisgruten bij te voeren, dat zet vaak nog wat aan.
Als het alleen ribben zijn die zichtbaar worden en de buik gaat hangen, dan kom je vaak al aardig richting een bevalling Knipoog

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:17

Wij geven momenteel maiskuil aan de paarden. Vermengd met een mix van Brottrunk ( is een soort Yakult achtig goedje).
Daar doet onze dame het heel goed op. Vorige winter was ze dus niet drachtig en nam ze heel erg af. Nu gelukkig niet, ze ziet er goed uit.

Mais zet sowieso aan.

Kannie: Doei! Doei!

Peetorlan: super dat Whis drachtig is. Leuk he die foto's van de scan!

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:45

Taber, katrienh, Dana: Gefeliciteerd met jullie mijlpalen! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Peetorlan: Wat leuk dat je die foto's van de scan erbij doet, ik heb erin zitten turen en zoeken maar ik zie niets herkenbaars!! haha Mooi om te zien! Ja
Shamalarabs: spannend daar bij jullie zeg, Succes met de merrie!
Twinkel: Jouw merrie is al een heel eind op weg! Ben benieuwd naar de foto's
Sandravm: Jouw merrie lijkt heeeel erg op een merrie wat ik jaren geleden gehad heb! Het zal ze wel nie zijn Haha! maar, Wat is het voor een afstamming?
Raya: Ik heb de merriebrok van pavo nooit gevoerd, hier hebben ze de merriebrok (fertolac) van Havens altijd (en nu nog) heel goed gegeten.
Germie: maisvlokken doen het hier erg goed als ze te sterk vermageren maar ik ga meestal gewoon meer merriebrok voeren; ofwel ik geef ze een schep muesli zonder haver van havens bij, schijnt goed te zijn voor drachtige merries en ze vinden het lekker.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:03

Leuk om te lezen, al die mijlpalen en bij sommigen schiet het al heel erg op!
@Shamal, kiezen jullie bewust voor dat de veulens zo vroeg komen? Gewoon nieuwsgierig, want het lijkt me niet ideaal Knipoog

Ironique zit nu op ruim 180 dagen en heb vanavond eens gekeken of ik het veulen kon voelen. Ze is nooit zo dol op gepruts aan d'r lijf maar heel voorzichtig lukte het wel. Erg grappig!!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 07:20

Sallioma: Als u mijn merrie ooit gehad zou hebben, zou u haar gefokt moeten hebben, want ik heb haar begin 2001 gekocht van de fokker. (dacht ik toch) Ik woonde toen nog wel in Brasschaat. Ze was toen net 8 jaar. Mijn merrie heeft als vader Forever (BWP, KWPN) van Voltaire (KWPN) en de vader van de moeder Prosna is Saturn (Hann. en WLKP).

En is het dezelfde die je in gedachten had? Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:59

Goeiemorgen

@Germie: Vervelend dat ze aan het vermageren is, wanneer is je merrie uitgerekend?
@Twinkel Doei! Knipoog Joyka ziet er zeker goed uit, ze straalt helemaal.
@Naz: Leuk dat je het veulen kon voelen
@Peetorlan: Leuk, die foto's van de scan. Goed blijven bewaren, das altijd leuk voor later.
Toen Myrdal drachtig was hebben we alles op video opgenomen. Het kijken naar hengsten, Myrdal naar de hengstenhouder brengen, het scannen, Myrdal naar de keuring (voor opname in het stamboek ipv veulenboek), de geboorte van Andros en zijn eerste dag buiten. Heb ik later allemaal samengevoegd en er een complete dvd van gemaakt. Ik heb hier in huis zo'n 4 kopieën liggen, ben als de dood dat ik die kwijtraak.

Vandaag komt de DA, eens even zien of Tes haken op de kiezen heeft. Ze eet haar wortels anders op dan de anderen. Gelijk Myrdal ook maar even controleren.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:08

jeetje wat een nieuws allemaal weer als ik een avondje niet gelezen heb!

voor sommige onder ons gaat het echt opschieten! wel intressant om alles te lezen, ben ik straks goed voorbereid als die van mij zelf moet Haha!

hier verder geen nieuws alles gaat ze gangetje.... gister nog op nieuwe stal geweest koffie drinken, daar zijn zoals ik had verteld ook nog 2 drachtige dames, en 1 daarvan is ook in mei uitgerekend, dus ik heb wel vast 1 speel kameraad hihih Knipoog

groetjes

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:08

@TabeR, gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal Go jij! Go jij!

@Peetorlan, super dat Whisper nog mooi drachtig is, leuk om die scan te zien, heb je ook gezien wat het geslacht is? Haha!

@SA, ze maken het idd spannend bij jou, hopelijk zetten de valse weeën niet door en blijft het veullie nog leker warm binnen een paar dagen.

@Sandravm, mooie buik, is toch duidelijk gegroeit Ja

@katrienh, gefeliciteerd met de 150 dagen mijlpaal Go jij! Go jij!

@germie, dat is minder dat ze vermagerd, misschien wat SA zegt is ze zich aan het voorbereiden op de naderende bevalling.

@Myrdal, is idd leuk om alles zo bij te houden en te bewaren, en straks een keertje te bekijken. Pling

@Dana01, gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal Go jij! Go jij!

Gisteren viel me op dat Relana ook anders gaat eten, valt anders gelijk als ze in haar stal komt op haar wortels aan, gisteren begon ze aan haar voordroog en liet de wortels liggen, later pakte ze af en toe een hapje wortel om daarna eerst haar hooi te eten.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:33

Peetorlan gefeliciteerd wat een mooie scans!!! Super om te zien!
SA, even schikken dus gister.. ze mag al wel bevallen toch??? Hopen dat ze geen last meet krijgt van haar buik!

Hier ook een mijlpaal! Nog 3 maanden en dan ben ik uitgerekend! Ben nu dus 6 maanden (=27 weken) zwanger!
Mijn laatste 3 maanden gaan dus per vandaag in!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:34

@ Rian: Wauw gefeliciteerd!!! Dat is nog veel mooier dan een veulen!!! Pling
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 18-12-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:36

Dank je Iorrr!!
3 maanden klinkt nog wel ver weg vind ik hoor.. maar als je bedenkt dat ons ukje er over 4 maanden is.. dan lijkt het ineens heel dichtbij!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:57

Gefeliciteerd Rian1984!!

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:09

Dank je Thirsa!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:11

@Yashilha, ulisse is ook een maiden mare

@peetorlan, heb je dat bij de DA gefotografeerd, haha, wat zeiden ze daarvan?

@Twinkel, tuurlijk toch, ik ben er ook niet altijd en dan is er zoveel gepost dat het al moeite kost om bij te lezen. Ik neem toch aan dat er geen regels zijn dat je toch minimaal 1x daags moet posten??? 

@SA ik hoop ook dat het nog even blijft zitten, alleen al omdat het zoooo koud is nu.

@germie, ze is toch bijna uitgerekend? De da is gisteren bij ulisse geweest en zei dat ulisse tegen het eind vd dracht best wat meer biks mocht hebben. Ze krijgt nu 3 kilo sportbrok per dag. Maar dat was dus in geval ze de voordroog niet meer goed kon eten. Van bieten(pulp) worden ze dik dat weet ik wel. Of misschien anders muesli?

@Rian, gefeliciteerd!!!

Zoals gezegd was de DA er gisteren voor de Rhino enting op zeven maanden dracht. Ze vond dat ulisse er super uit zag, niet te dik, niet te dun, precies goed. Glanst mooi. Ze zit volgens mij ook heel goed in haar vel. Met rijden, vooral buiten dus, is ze nog lekker pittig, een stevig galopje gaat er nog wel in. Ik ga er maar vanuit dat ze het zelf wel aangeeft als het niet meer gaat. Meestal laten we haar maar voor dan kan zij het tempo bepalen Knipoog Haha!

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:15

Odessa, dank je!
fijn dat je paardje helemaal goedgekeurd is! Lachen
En inderdaad ik denk ook wel dat ze het zelf aangeeft hoor als ze het zat is!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:40

Mijn 3-jarige Haflingermerrie zit vandaag op 271 dagen dracht. Ze is een echt ploffertje, maar heeft nog energie voor 10. Zadel past niet meer, dus we stappen nu lekker zonder zadel, ook nog lekker warm met dit weer Haha! Brokken gaan er goed in, hooi laat ze steeds vaker liggen. Overdag lopen ze in de weide met z'n allen en dan heeft ze wel de hele dag haar hoofd naar beneden. Ze ziet er goed uit, dus ik maak me geen zorgen. Wel ligt ze veel meer.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:42

Suffie heb je foto's Lachen
Lekker warm inderdaad zonder zadel!
Zit ook wel lekker of niet zo'n brede rug!