[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:48

Mooney en fotsy heel erg bedankt voor jullie antwoorden.. Ik heb t zelf nooit geweten.. :+
Ik ben dan ook totaal niet thuis in (kleur) genetica..

Maar (waarschijnlijk weer een stomme vraag) wordt een schimmel niet altijd donker(der) geboren?

En zijn lichtblauwe ogen niet altijd een teken van dubbele verdunning?

En een perlino krijg je toch alleen maar met bruine voorouders?

Ik weet uiteraard de vader van mijn jaarling niet, maar de ouder van mijn merrie zijn palomino en vosroan..

Mijn merrie os zelf palomino (ik denk zelfs palomino roan, omdat ze niet ergaal van kleur is..), maar als daar een bruine hengst op zit, kun je toch niet meteen een perlino krijgen?

*ziet sterretjes* :))

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:50

Voor perlino of cremello met je echt 2 ouders nodig met een verdunning, een bruine heeft geen verdunning.
zo zit het toch Mooney?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:52

Nine, als de vader bruin is,kan er ook geen dubbele verdunning uitkomen. Daarvoor moet hij minstens buckskin zijn (of smokey of palomino, maar ik ga nu even over het bruine) op een palomino moeder.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:10

Ja maar perlino komt toch van bruin en cremello van vos?

Dan kan vaders toch geen palomino zijn? Want dat is toch de enkele verdunning van vos?

Valk zou dan vilgens mij wel moeten kunnen? Of zeg ik dan nu wat geks..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:32

Perlino is bruin qua basis kleur met een dubbele verdunning eroverheen
Cremello is als basis vos met een dubbele verdunning eroverheen.
En creamy black (zo noem je dat toch?) is zwart als basis met een dubbele verdunning erover heen

En dubbele verdunning krijg je door 2 ouders te kruisen met in iedergeval 1 verdunning (zoals Valk, Palomino, smokey black, en uiteraard de paarden die al de dubbele verdunning hebben)

Zo heb ik het geleerd, correct me if I am wrong

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:54

Een dubbele verdunning kan je ALLEEN krijgen als beide ouders een verdunning dragen.
(Dus bijvoorbeeld Palomino x Palomino of Palomino x Valk).
Een dubbele verdunning, Cremello, Perlino, Smokey Cream, Smokey Black, kan NIET met een Bruine vader.

Edit:
Cremello is goed te herkennen omdat ze vaak licht zijn (bijna wit), maar soms met Sooty kunnen ze nog best donker kleuren.
Perlino en Smokey Cream is wel lastig te herkennen, omdat dat best veel op elkaar lijkt.
Zelfde met "gewoon" Zwart en Smokey Black, moet je ook testen voor je dat zeker weet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:41

@nine: Silly legt het al goed uit. bruin geeft geen dubbele verdunning inderdaad, maar een bruin basis met crème (dus valk) of een smoky black (zwart basis+crème) kan uiteraard wel zorgen voor een veulen met dubbele verdunning in combi met jouw merrie. Aangezien je dus niet weet of de hengst palomino/valk/smoky black (of een van de dubbele verdunningen) is geweest kan je ook niet 100% zeker zeggen wat de basis kleur van jouw jaarling is.
Schimmels worden altijd gekleurd geboren, maar als hun onderliggende kleur ook licht is (zoals cremello) zal ze niet opeens zwart oid geboren worden. Er wordt vaak gesproken over 'donker geboren' omdat in principe alles donkerder is dan wit. Wel zie je bij zwarte en bruine schimmels vaak dat ze heel diep/intens gekleurd zijn als veulen maar bij de lichtere vachten valt dat niet op.

@Kelly: cremello kan toch nog makkelijk verward worden met perlino, sommige perlino's vallen toch erg licht uit of een cremello toch weer donker. Blijft lastig zo op het oog.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:56

Wat ik vaak nog we zie bij Perlino's dat de manen iets donkerder zijn, meer beetje oranjeachtig, maar ja is ook niet bij allen.
Alleen een test bied absolute zekerheid inderdaad

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:39

nine1987, als jouw merrie dubbel verdund is, zal de vader inderdaad palomino/valk/smokey moeten zijn geweest. Als het een palomino was, weet je zeker dat het een cremello is (vos x vos = vos).
Als de vader valk (of smokey) was, kan je dat niet zeker weten omdat bruin x vos (onderkleuren van valk en palomino) zowel bruin, vos en zelfs zwart kan geven (a.k.a. met dubbel verdund dus perlino, cremello en smokey black). Verschillen tussen die kleuren zijn inderdaad moeilijk te zien.
En tja, voor het fokken van kleurtjes, geven ze toch altijd verdunning, dan vraag ik me af of het echt zo'n groot verschil maakt of ze nou perlino of cremello zijn O:)
Is ze wel bij jou geboren? Hoe ze uit de moeder kwam, wil wel kan wel een indicatie zijn. Dubbel verdund zie je gelijk wel, terwijl als ze bijv. palomino is met schimmelgen, ze toch wel donkerder geboren zal zijn. Al kan het bij een schimmelvader dus wel dat ze het ook over het dubbel verdund heen draagt inderdaad.

Pfoeh, dan ben ik toch blij dat ik het makkelijk heb. Kan bij mij bruin, vos of zwart uit komen. Dat is toch wel duidelijk te zien ^_^
Zit er nog steeds aan te denken om mijn merrie's een keer te laten testen. Al is het puur voor de leuk, ben wel van de (zeker-)weetjes. Maar ja, tis echt iets extra's, dus zo lang de dierenarts onverwachts moet komen of andere onverwachte kosten, blijft het vooruit geschoven worden :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:51

_O- Aniek, dat klinkt bekend. Ik heb een simpele vos (dan wel hengst met een kleurtje) en ik zou dan stiekem agouti wel willen weten, de rest weet ik in principe. Maar heb ook nog een brokkenpiloot in de wei lopen die graag geld opmaakt :') dus laat ik dat testen maar zitten.
Hengst is toch hoogst waarschijnlijk homozygoot agouti, dus dan maakt het ook niets meer uit wat mijn merrie is.

Ik heb trouwens een familie vol met paarden-leken en ook best veel vrienden/kenissen die het allemaal heel leuk vinden dat mijn pony drachtig is, maar zelf ook niet van de paarden zijn. Dan is 1 van de eerste vragen toch wel wat voor een kleurtje het veulen kan krijgen :') En kom dan maar eens aan met termen als appaloosa of palomino. Ik loop nu dus rond met een 'kleuren voor dummies' plaatje op mijn mobiel met de opties voor het veulen van mijn combi. Wel zo makkelijk :')
Afbeelding
Ik ben gek op aftekeningen, dus heb elk veulen netjes witte voetjes en wit op de kop gegeven in de hoop dat mijn merrie dit als bouwtekening gaat gebruiken :+ :o

Hebben jullie ook geïnteresseerde vrienden/familie die toch wat de weg kwijt raken over het hoe en wat van de dracht?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:15

Haha ja dat dus, mooney. Heb 2 bruine merrie's. De ene komt uit een vosmerrie, dus daarvan weet ik dat ze Ee is, maar agouti onbekend (haar moeder heeft wel 2 zwarte nakomelingen gegeven, dus zou ook heterozygoot kunnen zijn).
Andere merrie zou ik beide moeten testen. Haar moeder was bruin maar gaf wel vossen, dus kan ook heterozygoot zijn. Agouti gok ik homozygoot, bijna alles is bruin in haar afstamming, maar zeker weet je het nooit.
Had dit jaar veulens van een zwarte hengst, dus kon daar uitsluitsel van krijgen wat agouti betreft, maar helaas... :')

Merrieveulen dat ik aanhoud weet ik dat nu in ieder geval wel van. En als haar moeder EE blijkt te zijn, hoef ik die niet te testen (vader geeft geen vossen).

Hihi ja, leg dat maar eens uit aan leken inderdaad. Dat hoef ik ook niet echt te doen :o Mijn moeder (ook leek) vindt het wel erg leuk die veulentjes. Maar verschil tussen bruin en vos weet ze nu wel (hoop ik :o) en zwart is vrij duidelijk natuurlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:18

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:28

Leuke foto's hoor! Had ook al wat langs zien komen op facebook van Desiree.
Gaaf om zoveel nakomelingen bij elkaar te kunnen brengen voor zoiets!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:08

Vind het interessant om te lezen over al die kleurtjes, ben daar dus helemaal niet in thuis.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:30

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:36

Van Neon wist ik hoe ze genetisxh in elkaar zat, heb laten testen of ze drager van vos was. Moeder was zwart als basiskleur, dus was ze van alles heterozygoot. Pas haar 8ste veulen was overigens vos (palomino panterbont) en het laatste veulen wat samen met haar gestorven is was ook palomino.
Met Sarona weet ik het niet, kan hetzelfde zijn. Moeder is ook zwart als basiskleur (zwart few spot) en vader bruin. Vader heeft vossen gegeven, moeder volgens mij nooit, maar dus kans op vosgen.
Wellicht weet ik het volgend jaar als er een palomino veulen is, dan hoef ik niet te testen. :P
Vandaag trouwens afspraak gemaakt voor te scannen, de 23ste. Spannend want ze is alleen op 17 dagen gescanned.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:17

Ja ondanks dat je er niets aan veranderd, is het toch ergens weer leuk om te weten.
Ik heb ook een jaargang veulens afgewacht, maar weet nog niets meer met twee bruine veulens :+
Hoeveel dagen zit ze ondertussen/op de 23ste?

Hier de merrie's vandaag op 120 dagen! *\o/* Eerste 4 maanden achter de rug.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:24

Wat mooi al die palomino's op een rij Kabayo! Inderdaad bijzonder om zoveel nakomelingen met allen hetzelfde kkeurtje samen te krijgen.

Aniek, ik ben wel fan van.je veulens hoor, echt knappe blikvangers!
Binnenkort afscheid van Mabon, maar die mensen mogen.zich wel gelukkig prijzen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:58

Interessante informatie over al die kleurtjes!

Nu heb ik ooit geleerd: vos x vos = vos.
Nu lijken bij mij zowel moeder als vaderpaard koffievos te zijn (dus beide vos met verdonkeringsfactor?) . Nu had ik zelf bedacht dat dit in ieder geval vos op zou moeten leveren en met een beetje geluk koffievos. Nu vertelde de hengsthouder dat het ook mogelijk is om uit deze combinatie een zwarte te krijgen, klopt dit?

En heeft iemand een idee hoe de vererving van koffievos zit? Is koffievos x koffievos = koffievos of kan het ook zo zijn dat met een beetje pech beide ouders de verdonkeringsfactor niet meegeven?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:09

AndreaB schreef:
Interessante informatie over al die kleurtjes!

Nu heb ik ooit geleerd: vos x vos = vos.
Nu lijken bij mij zowel moeder als vaderpaard koffievos te zijn (dus beide vos met verdonkeringsfactor?) . Nu had ik zelf bedacht dat dit in ieder geval vos op zou moeten leveren en met een beetje geluk koffievos. Nu vertelde de hengsthouder dat het ook mogelijk is om uit deze combinatie een zwarte te krijgen, klopt dit?

En heeft iemand een idee hoe de vererving van koffievos zit? Is koffievos x koffievos = koffievos of kan het ook zo zijn dat met een beetje pech beide ouders de verdonkeringsfactor niet meegeven?

Koffievos telt gewoon als vos, dus sowieso een vos veulen. Dan is het inderdaad afwachten of het ook een koffievos is, hoe tint vererfd is nog niet helemaal duidelijk (en het is waarschijnlijk niet 100% genetisch).
Maar een zwarte kan in ieder geval niet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:35

Die verdonkeringfactor is nog niet zoveel over gekend. Maar ik denk wel dat er iets genetisch achter zit. De vader van mijn hengst zou levervos kunnen zijn (niet bewezen), en ik heb van hem toch ook al enkele vermoedelijke levervossen gezien (inclusief de mijne)
Afbeelding
Ik vind het wel een hele mooie kleur! Ik hoop ooit zo eentje te fokken met witte manen en staart <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:46

Uiteraard zit er iets genetisch achter, dat geloof ik ook wel. Maar ik denk niet dat het 100% genetisch is zoals zwart of vos zijn. Meer deels genetisch, deels omstandigheden baarmoeder etc zoals aftekeningen (klonen van hetzelfde paard met witte voet hebben vaak wel allemaal een wit voetje, maar niet op dezelfde plek of evenveel wit).

Heb je die van jou getest Knolselder? Ik vind het echt een gave hengst, maar zo op de foto's mis ik wat rossigheid voor een (lever)vos (kan uiteraard vertekenen zo op de fotos).

Mijn excuses voor alle fokkers hier die niets met kleurtjes hebben trouwens.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:51

AniekR schreef:
nine1987, als jouw merrie dubbel verdund is, zal de vader inderdaad palomino/valk/smokey moeten zijn geweest. Als het een palomino was, weet je zeker dat het een cremello is (vos x vos = vos).
Als de vader valk (of smokey) was, kan je dat niet zeker weten omdat bruin x vos (onderkleuren van valk en palomino) zowel bruin, vos en zelfs zwart kan geven (a.k.a. met dubbel verdund dus perlino, cremello en smokey black). Verschillen tussen die kleuren zijn inderdaad moeilijk te zien.
En tja, voor het fokken van kleurtjes, geven ze toch altijd verdunning, dan vraag ik me af of het echt zo'n groot verschil maakt of ze nou perlino of cremello zijn O:)
Is ze wel bij jou geboren? Hoe ze uit de moeder kwam, wil wel kan wel een indicatie zijn. Dubbel verdund zie je gelijk wel, terwijl als ze bijv. palomino is met schimmelgen, ze toch wel donkerder geboren zal zijn. Al kan het bij een schimmelvader dus wel dat ze het ook over het dubbel verdund heen draagt inderdaad.

Pfoeh, dan ben ik toch blij dat ik het makkelijk heb. Kan bij mij bruin, vos of zwart uit komen. Dat is toch wel duidelijk te zien ^_^
Zit er nog steeds aan te denken om mijn merrie's een keer te laten testen. Al is het puur voor de leuk, ben wel van de (zeker-)weetjes. Maar ja, tis echt iets extra's, dus zo lang de dierenarts onverwachts moet komen of andere onverwachte kosten, blijft het vooruit geschoven worden :P

Ze is inderdaad bij mij geboren.. Meteen al licht van kleur en ook meteen al lichtblauwe ogen..
Hier was ze net een dag oud..
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:00

Mooney, hij is kleurgetest ee Aa (en crcr, voor het geval ergens creme verborgen zou zitten, want opa is palomino)
Hij was begin van het jaar zelfs donkerder.

Maar de zon heeft wel werk gedaan en op zijn hoofd is hij wat rossiger geweest. Maar op deze foto dan weer meer dan in het echt

Afbeelding

Misschien is het wel zoiets als dat je kans hebt op vos en daar nog eens 50% kans hebt dat het gewoon vos is of levervos, indien je met een drager fokt. Nuja, we kunnen alleen maar gissen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:17

Wauw dat is wel gaaf Knolselder, fijn ook dat je hem getest hebt, dat geeft net dat beetje zekerheid natuurlijk. Zo zongebruind vind ik hem persoonlijk nog mooier, maar ik hou ook wel van rossig.
Met zweetvos erover is het contrast dan ook wel heel gaaf, gaan er wel gelijk mensen roepen dat je een zilverappel hebt denk ik haha. Weet je ook of hij flaxen draagt (zweetvos is recessief) of is het vooral dromen over een kopietje met lichte manen/staart?