[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:46

Wat een fijne foto AM <3

Ik blijf nog even duimen voor een goede afloop.

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:51

Sanet eigenlijk heb ik nu geen dekens meer op. De veulens zijn aardig aan het spelen en dan gaat alles maar stuk :=
Dankjewel! Ik vind het ook een gave foto!

Amhorses wat een super nieuws van Winston. Wat fijn <3

Faniek we willen updates en foto's :D

Splenius - Maggie - 329

Is je merrie bevallen? Vul dan deze enquête in!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:39

Inderdaad Kabayo ik zit ook met smart te wachten!!!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:25

Am, wat een fijne update voor Winston, geweldig!

Faniek gefeliciteerd met het merrie veulen, via de link zie ik haar live :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:39

Nou heb ik mijn veulen verkocht en zal rond oktober vertrekken.

Vragen jullie ook een aanbetaling?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:42

Vorig jaar voor het eerst een veulen verkocht. Hij maakte eerst de helft over van het aankoop bedrag. Dit heb ik wel apart gehouden. Mocht er iets ernstigs met het veulen gebeuren of zelfs overlijden betaal ik dat terug.

Voor de volgende keer. Moet ik dat rechtsgeldig terug betalen? Aangezien het een aanbetaling is? Want een ongeluk of overlijden kan niemand iets aan doen... maar ja.. staat wel hier thuis

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:57

Ik heb de vorige verkocht toen ze een paar uur oud was. Zij betaalde elke 2 maanden een gedeelte. Bijvoorbeeld totaal was 2000. Eerste keer 500, nog 2x daarna 500 en als laatste 500 bij ophalen.
In hoeverre het rechtsgeldig is, geen idee maar ik had een soort gelijke opgenomen in de verkoopovereenkomst.

5.1 Bij overlijden van het veulen ontvangt de koper de helft van het reeds betaalde bedrag terug. (Dus bij overlijden van het veulen deelde we het tot dan betaalde bedrag. )
5.2. Indien het veulen ongeschikt blijkt te zien voor het gebruiksdoel van de koper, is dit op risico van de koper en dient de volledige som te worden betaald. (Wanneer ze toch halverwege dacht. Mwah is niet mijn veulen, jammer gekocht is gekocht)
5.3 Kosten door bekende reden door houden van de verkoper zijn op risico en kosten van de verkoper.
Schaafwondje, gestoten. (Veulen kan altijd onhandig risico verkoper)
5.4 Kosten door onbekende reden en niet door toedoen van de verkoper zijn op risico en kosten van de koper.(
Koliek, Droes, andere ernstige aandoeningen. (nadruk op niet meer geschikt zijn voor koper gebruiksdoel.)
5.5 Kosten voor hoefsmid en de entingen zijn tot daar werkelijke overdracht voor de verkoper.
7.1. Indien door onvoorziene omstandigheden de koper in gebreken blijft, hetzij niet voldoen van het bedrag, overlijden, niet handelingsbekwaamheid meer zijn, zal het veulen in eigendom blijven van de verkoper. Zonder terugbetaling van reeds betaalde bedragen en mag de verkoper het veulen opnieuw aanbieden.Wanneer de koper in gebreken staat wil je het veulen wel opnieuw kunnen aanbieden, tevens een koste vergoeding voor de tijd dat hij of zij nog bij jou is geweest.

Ik wil de hele versie wel doorsturen maar zelf even goed na kijken.

Scheurmonster
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:07

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht (alles wat ik fok hou ik zelf dus vanaf de andere kant weet ik het niet). Veulen was 1,5 maand bij aankoop.
We hebben het veulen toen laten verzekeren voor het verkoopbedrag, ik heb gelijk betaald. Mocht het veulen onverwachts dood gaan zou ik het terug krijgen en was de fokker gedekt dmv de verzekering.
Contract heb je verder weinig aan, heb in Duitsland gekocht dus is verder ook in het Duits.

Aanbetalen en resterende bedrag bij levering hoor je vaker dan mijn voorbeeld volgens mij.
Veulen is toen door de fokker naar mij toe gebracht.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:05

Ik dacht dat je tot het eind verantwoordelijk bleef tot het veulen afgespeend wordt en overgedragen.

Ik heb wel een aanbetaling van €1000,- gevraagd. Als ze zich terugtrekt blijft dit bedrag voor mij.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:11

Ik koop toevallig dit jaar een veulen en heb ook een aanbetaling gedaan. Ik zou het wel een vreemde regeling vinden dat bij het overlijden van het veulen de helft van de kosten voor de eventuele koper zouden zijn. Naar mijn idee is al het risico voor de verkoper tot het veulen volledig betaald is. Daarentegen maakt de verkopende partij ook alle beslissingen over het veulen tot deze volledig is voldaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:23

Het zal maar net zijn hoe je afspraken maakt, net als met meerdere verkopen. En daarbij moeten koper en verkoper het eens zijn, wat de rest ervan vind is bij zaak.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:32

Ketly schreef:
Ik koop toevallig dit jaar een veulen en heb ook een aanbetaling gedaan. Ik zou het wel een vreemde regeling vinden dat bij het overlijden van het veulen de helft van de kosten voor de eventuele koper zouden zijn. Naar mijn idee is al het risico voor de verkoper tot het veulen volledig betaald is. Daarentegen maakt de verkopende partij ook alle beslissingen over het veulen tot deze volledig is voldaan.

Op het stukje "overlijden van het veulen, de helft van de kosten voor koper" na...ben ik het met melissa eens.
Normaal gesproken heb ik deze regeling ook met een kopende partij (da-kosten dtv mij/mijn paarden/onhandig veulen voor mij, da-kosten van koliek/abcessen/ziektes voor kopende partij.

In goed vertrouwen heb ik deze regeling bij jou laten varen, maar met andere mensen zou ik dit wel vast hebben gezet in een contract ja hahaha.

Echter vind ik inderdaad de regeling dat de koper de helft van het betaalde bedrag terug krijgt na overlijden veulen wel wat raar.
Als het veulen komt te overlijden door bijv. een gebroken been/ziekte/toedoen van een kudde-paard of welke reden dan ook, dan vind ik wel dat de kopende partij het volledige betaalde bedrag terug dient te krijgen.

Met Sauvelle en jou heb ik al mijn principes en regels overboord gesmeten :+ _O-

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:16

Altijd een lastig iets. Ik ben ook eigenlijk blij dat er hier nog niks ondertekend is of aanbetaald. Wie was dan de verantwoordelijke met de koliek en operatie?
Maargoed het gaat gelukkig goed met Winston. Nu wel wat diaree, maar dat zal door de antibiotica komen. Wond geneest ook mooi, wel wat vocht ophoping bij de wond.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:21

AM, dat ziet er best netjes uit.

Geen veulen, maar ik kocht mn merrie drachtig en zou haar pas na afspenen ophalen. Ook aanbetaling gedaan en rest zouden we overmaken voor het ophalen.
Alle kosten waren voor hun tot dag van ophalen. Als er iets zou gebeuren, kregen we de aanbetaling terug.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:53

Fijn dat hij aan de betere hand lijkt te gaan.
Vol houden.
Mijn aan koliek geopereerde merrie heb ik toen ze weer thuis was wat probiotica gegeven.
Om de darm flora weer een opstartje te geven.
En 1x per dag een klein bakje slobber, door de lijnzaad wat er in zit had ze mooie glimmende drolletjes.
Gleed wat makkelijker er door heen zeg maar.
Die moest 1,5 meter darm missen.
Maar is er gewoon oud mee geworden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:10

Altaïr is nu verkocht en al volledig betaald. Wel hebben we gezegd dat wij verantwoordelijk zijn voor hem tot het moment dat hij is afgespeend (en dus mee kan naar zijn nieuwe eigenaar). Zo doen we het eigenlijk altijd, als hij niet was verkocht had ik deze kosten namelijk ook moeten dragen. Het voelt voor mij niet goed om die dan op een nieuwe eigenaar te verhalen.

Zaterdag komen ze hier (als het goed is) de veulens chippen en haren trekken voor DNA-onderzoek. Ik heb nu al medelijden met de kleine babies :(

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:25

Ik koop en verkoop altijd, met een aanbetaling van 10%. Bij overlijden is dat mijn risico, tot 5 maanden oude leeftijd, dan is het voor de koper.

Ik zou zelf nooit een veulen kopen, met het risico voor de helft van mezelf. Dan wacht ik wel tot het veulen 5 maand oud is en ik het op kan halen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:20

Maar AM is het veulen niet meer verkocht nu dan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:30

Vulina schreef:
Ik koop en verkoop altijd, met een aanbetaling van 10%. Bij overlijden is dat mijn risico, tot 5 maanden oude leeftijd, dan is het voor de koper.

Ik zou zelf nooit een veulen kopen, met het risico voor de helft van mezelf. Dan wacht ik wel tot het veulen 5 maand oud is en ik het op kan halen.

Ja precies, dit is ook de manier hoe ik het ken. De aankoop van mijn veulen is niet te vergelijken met een normale verkoop/aankoop omdat dit wat anders ligt, maar met dit risico zou ik een veulen alleen maar aan willen kopen. Als er wat gebeurt met het veulen door een keuze van de fokker dan wil ik daar niet verantwoordelijk voor zijn. Maar andersom, mocht ik een veulen fokken dan is het veulen zolang het mijn eigendom is mijn risico maar liggen de keuzes betreffende het veulen ook bij mij. Als het veulen onverwacht overlijdt kan ik 50/50 eventueel nog begrijpen, maar wat als het veulen bijvoorbeeld een been breekt bij een ongeluk? Dat zou erg triest zijn, maar naar mijn idee is dat niet het risico van de koper.

Maar iedereen maakt hier natuurlijk andere afspraken over en als beide partijen het daar mee eens zijn is dat ook prima.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:58

Hier is het 50% aanbetaling.
Helaas vorig jaar mee gemaakt dat het veulen gestorven is voor het afspenen. Dan gaat de 50% aanbetaling terug naar de koper.

Bij dingen zoals opname en evt operatie is in samenspraak met de koper. Lang geleden voor gehad met een welsh veulen. Koliek en niet beter worden. Ik als eigenaar op dat moment kom tot op een punt waar ik zeg inslapen want de kosten worden te hoog en de 50% gaat terug. Met de nieuwe eigenaar overlegt en zij wouden een operatie, dat is op hun kosten bovenop aankoop gegaan. Maar dat is afspraken maken en goed in een contract zetten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 01:22

Heeft even geduurd, ontzettend drukke dagen gehad. Bevalling van Belle was echt heel zwaar.
Eerst de tijd gegeven dat het zelf kwam, maar de beentjes ging niet vlot verder. Op zich geen ramp, voorzichtig opgegeven moment mee geholpen met de weeën, maar die leken niet echt heel sterk nog. Zat niet echt gang in en ze bleef wisselen van kant liggen.
Toen scheurde het vlies bij weer gaan liggen en neusje was nog binnenboord. Ook nog niet een ramp, maar was toch wel wat paarsig en ze was al een tijdje bezig. Dus toen hebben we meer kracht gezet, vriendin neusje vrij houden en voorzichtig mee trekken. Niet eens zo gigantisch veel kracht uitgeoefend maar de arme meid had toch een flinke hematoom bij haar vulva en een stukje uitgescheurd. Zo sneu, ze was er de eerste dag en nacht zo belabberd van. Gisteren en vandaag gaat een stuk beter. Ze eet alleen nog geen hooi op stal, gelukkig wel gras buiten en eet haar brokjes nu goed.
Op begin nam ze ook 0 rust om haar brokjes te eten. Ze is heel erg bezorgd om de kleine meid. Als de lamp uit gaat na op stal zetten, kan ze even wat slecht zien gok ik en wordt ze heel onrustig. Vanavond even bij haar gebleven daarvoor en nu is ze relaxter.

Nou ja hele bevalling.. heb wel met haar te doen.
Kleur? Geen idee. Ze lijkt ene kant heel erg op Mishka qua kleur toen Mishka zo jong was, maar de wimpers zijn donkerder, de ogen gewoon bruin en manen en staartje zijn een beetje donkerder. Volgens Worldfengur kon het vos, zwart, wildkleur vos, wildkleur zwart, zilverappel zwart, zilverappel wildkleur zwart worden. En nog een minuscule kans op isabel of smokey.

De volgende dag hebben we Mishka en Misty samen met Charlie de ruin gezet, zodat die op de track kunnen lopen en Belle in de wei. Dat ging echt zo makkelijk, Charlie heeft vrijwel niet naar Mishka omgekeken. Nu staan ze ook naast elkaar op stal en zijn Misty en Charlie nogal dol op elkaar, maar heerlijk als het zo rustig gaat.

Nu nog weer bezig met die ellendige naam :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even eentje van Mishka bij Charlie. Wat gaat dat baby er toch snel van af..
Afbeelding

@AM
Wat fijn om te zien dat Winston er zo bij staat. Dat hij nu verder vlot mag herstellen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:07

Hele bevalling dus Faniek,letterlijk. Gelukkig alles goed gegaan.

Gister met de warmte de paarden even natgespoten, kleine vond het maar wat interessant en kwam gezellig meedoen. Ik heb ze de nachten buiten gehad, gisterochtend even merrie voor het eerst alleen binnengezet ivm bijvoeren, maar hij keek niet op of om. Bleef mooi bij zn grote vriend staan. Hij is echt wel relax, heerlijk. Voor de rest vertoeft hij de hele dag onder de tinkerstaart ivm de vliegen :')

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:18

Ik ben gewend om bij verkoop of koop 50% of 1/3 aan te betalen. 10% voor bijv welshjes vind ik erg weinig om aan te betalen. Maar bij duurdere paarden kan ik die 10% wel begrijpen. Zou t zelf bij die van mij niet doen omdat mensen nog wel is de benen willen nemen met een kleine aanbetaling… Daarom hou ik altijd 50% of 1/3 van de prijs aan. Voor minder gaat t hele feest ook niet door.

Nu heb ik een hengstveulen op t oog en als ik besluit om hem wel te kopen betaal ik 50% aan. Risico is tot het afspenen voor de fokker. Mocht er wat gebeuren waardoor hij geopereerd moet worden zal dat in overleg gaan maar dan vind ik het wel zo netjes om dat zelf te betalen.

Wat een knapperd Faniek! Altijd lastig die namen :+ Ik vond t zo lastig dat ik de oude eigenaar maar de naam heb laten bedenken haha.

AM, fijn dat t wat beter gaat.. vind t zo sneu :(

Vinnie is nu even in zn lelijke fase met verharen maar er komt een mooi kleurtje tevoorschijn! :D Vorige week is de oude eigenaar geweest en die was erg te spreken over hem.

9 juli
Afbeelding

Gister
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:26

Wat een knap meisje Faniek <3 <3
Hele bevalling dus, arme Belle :(:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:41

Gefeliciteerd Faniek. Aan de witte wimpers te zien zou ik zeggen zilver.