[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:56

Niet banketstaaf bedoelt, maar als ik het zo hoor zou er geen keuze hoeven zijn.
Ik zou ongeacht of het veulen wel of iets is wat je wilt, een ander huis voor haar zoeken.
Ik denk nl niet dat jullie beide er gelukkig van gaan worden om haar aan te houden.
Of het moet als fokmerrie zijn.
Maar dat is mijn bescheiden mening ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:06

ja mee eens.. maar ik ben dan ook wel weer zo'n muts die ondanks haar moeilijke dingetjes het toch sneu zou vinden als ze in de handel terecht komt.. en wie wil er nou een merrie met dit soort 'problemen'.. Ik ben slecht in afscheid nemen vrees ik.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:09

Iemand die meer om de sport/fok geeft dan dat soort trekjes?
Ik heb paarden gezien op stal met nog veel ergere "problemen" allemaal hebben ze een super huisje gevonden, zelfs degene die door een handelaar zijn gekocht.
Het is nl maar net wat je wilt en waar je mee om kan gaan.

Is in ieder geval iets om over na te denken

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:13

Ik snap niet zo goed wat men toch tegen handelaren heeft. Die zoeken net zo goed een ander baasje als een particulier..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:21

Ik heb mijn eerste paard van de fokker, maar Dandy en Harmony bij een handelaar vandaan.
Die van Harmony heb ik zelfs nog steeds contact mee, die vind het hartstikke leuk om sommige paarden nog te volgen.
Ja er zitten rotte appels tussen, maar die zitten er ook zeker bij de particulieren

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:28

Ik handel ook, heb de meeste kopers op FB, en sommigen nog contact via WhatsApp. Maar ik ben geen grote handelaar die dagelijks paarden verkoopt, ik ken ze ook allemaal van karakter etc. Een goed paard komt maar 1 keer bij een handelaar over het algemeen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:41

ben ik het wel mee eens

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:03

Het is wel door de handelaren dat paarden/pony's vaak terug het particulierencircuit ingeraken en de echt onhandelbare er net uit.

Hoop alleen voor je juval dat het veulen beter is maar de kennis van fokken rondom mezelf toont me helaas het tegenovergestelde. Zo ken ik ook een onhandelbare prachtige zwarte merrie van vrienden, al haar veulens bleken nog erger te zijn ondanks de super coole hengsten die werden gebruikt. Zeker merrie's geven dit door aan hun veulens alleen al door hun gedrag tegenover mensen en andere soortgenoten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:47

we zullen wel zien.

de handelaar die ons lucy heeft verkocht heeft ons en de vorige eigenaar en meer mensen opgelicht... dus helaas een mindere ervaring.. t is vast een uitzondering. Als hij ons het hele verhaal had verteld hadden we haar niet gekocht.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:56

we duimen voor je mee en ik zou ze dan ook wegdoen en je een andere aanschaffen, juval

jammer toch altijd dat mensen anderen voorliegen, ik zie dit ook wel tussen de particulieren maar gelukkig kan ik van de foto's duidelijk aflezen dat dit niet altijd waar is.
zo laatst zag ik een foto staan van een atje, volgens eigenaars cremello, bleek niet kleurgetest, dus wie zegt dat ze cremello is, geen papieren, vraag je of ze wel braaf is en jahoor, alleen was hun zoon op de foto de pony helemaal nog niet ontgroeit. Dan weet ik al genoeg natuurlijk. Zo kan ik ook een foto nemen en men dochter er even opzetten.
De pony's die ik al heb verkocht, weten de mensen duidelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben, heb zelf eens eentje teruggehaald. Had nogthans duidelijk gezegd dat deze niet geschikt was maar ze waren 'verliefd'. Mensen zijn me achteraf zo dankbaar geweest met wel de juiste pony voor hen.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:29

Cynthia82, Knappe Fi, ze ziet er prachtig uit!

ivy_power89 en Liaan , Ze zien er nog strak uit hoor

Silly1972, Al weer bijna op de helft, dan hebben wij nog wel even te gaan.....

Evelien__, Dat lijkt toch al een beginnend buikje te zijn!

Kabayo, Ahhh, een goed gesprek met het veulen, leuk!

inkepink, Gefeliciteerd!

Setteli, Ook al bijna op de helft!
Ik zal ook eens gaan tellen hoe ver Trees is, raak altijd in de war :+

Azara71, Fijn dat ze weer thuis is, en natuurlijk gefeliciteerd!

Dyonne, Knappe merrie hoor!

Lisanne, Mischa ziet er goed uit!
Balen van de shetjes

Caesar, Geweldige foto! Mooi bol buikje al

xWhitneyx, Welkom en natuurlijk gefeliciteerd!

Zoey_julia, Fijn dat je weer lekker gereden hebt

Dustinlover, Zo, wat een knapperd!

MarijeR, Zo dat gaat heftig te keer!

Knolselder, Ook al over de 150 dagen heen!

AniekR, Wat een beauty!

suffie , Wat gaaf dat je het veulen al gevoeld hebt! Kan niet wachten....

Vulina, Wat jammer dat het niet gelukt is om de merrie te kopen

nine1987, Geen idee of het alleen gras is, vindt haar er goed uit zien

AndreaB, Welkom en natuurlijk gefeliciteerd!

Igniss, Gefeliciteerd!

mooney, Zo veel vetjes heeft ze toch niet? Mooi lijntje hoor!

Kabayo, Leuke foto's van het crossen!

juval, Wat jammer dat je helemaal geen klik met haar hebt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:39

Fotsy schreef:
we duimen voor je mee en ik zou ze dan ook wegdoen en je een andere aanschaffen, juval

jammer toch altijd dat mensen anderen voorliegen, ik zie dit ook wel tussen de particulieren maar gelukkig kan ik van de foto's duidelijk aflezen dat dit niet altijd waar is.
zo laatst zag ik een foto staan van een atje, volgens eigenaars cremello, bleek niet kleurgetest, dus wie zegt dat ze cremello is, geen papieren, vraag je of ze wel braaf is en jahoor, alleen was hun zoon op de foto de pony helemaal nog niet ontgroeit. Dan weet ik al genoeg natuurlijk. Zo kan ik ook een foto nemen en men dochter er even opzetten.
De pony's die ik al heb verkocht, weten de mensen duidelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben, heb zelf eens eentje teruggehaald. Had nogthans duidelijk gezegd dat deze niet geschikt was maar ze waren 'verliefd'. Mensen zijn me achteraf zo dankbaar geweest met wel de juiste pony voor hen.

Ik snap je bericht, maar de mijn jaarlingmerrie is ook cremello (ongetest) maar hoe zou ik haar dan te koop moeten zetten als ik haar zou verkopen? Naar mij is ze ook heel braaf, naar vreemden kan ze nogal wantrouwig zijn.. Dus of er dan vewust gelogen wordt?

Al zegt het stuk over het zoontje dan wel weer genoeg.. :D

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:48

Jeetje wat gaan jullie toch hard! Heb geen tijd o elke dag te reageren maar probeer alles te lezen haha

W.b.t hengstenkeuze neem ik aan dat er gefokt word om de merrie te verbeteren, uiteraard blijft dit een gok als het voor de merrie het eerste veulen is maar die keus probeer je zo goed mogelijk te maken lijkt me.

Wij hebben vandaag ons L2 debuut gereden en ben echt dik tevreden. 2de met 184 en 1ste met 190,5

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:42

nine tenzij je merrie haar ouders twee palo's waren, kan je niet zeggen dat ze cremello is :P , dat ze dubbel verdund is, is iets anders, maar jij kent vast en zeker wel haar ouders, deze mensen dus niet.
En ik heb liever niet dat mensen kleuren gaan verkopen en noemen als ze dit niet zeker weten, schijn bedriegt je vaker dan je denkt. :o
maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen zo zot is als mezelf om zijn paarden te laten testen incl de vos 8)7 schept voor mij alleen wantrouwen natuurlijk als ik iets wil kopen en me geen zekerheid kan gegeven worden, dan knap ik af, tenslotte 1500 euro voor een a-tje zonder papieren is niet mals, als je dan nog niet eens kan bewijzen dat ze cremello is of deftig gereden :\

het is altijd wat natuurlijk, je moet gewoon beetje uitkijken met wat je koopt :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:05

Maar je ziet toch wel of een paard dubbel verdund is?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:21

Vroeg ik me ook af; een dubbele verdunning herkennen is toch niet enorm lastig? Of zou je dan alleen cremello willen en geen perlino ofzo?
Mijn hengst is ook verkocht als cremello, na test bleek hij perlino, maar goh ik kan me goed voorstellen dat mensen zomaar niet weten of het nu een cremello of perlino is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:24

Wat betreft dat de merrie haar karakter erg doorgeeft aan het veulen, dat hoeft totaal niet. Zelf hebben we met een kreng van een merrie gefokt (bijten, slaan, luchtzuigen, alkes wat er maar mis kon zijn met een dier had ze wel) maar uit de 7 veulens die wij gefokt hebben geen luchtzuigers, schatten van dieren op eentje na. Die niet bijt of slaat maar nogal een opkropper is die dan ineens neurotisch kan worden (en dat is Rose die nu drachtig is).
Veulens kwamen niet in de hand voordat er gespeend werd, omdat het licht je uit de ogen geslagen werd. Maar toch schatten van dieren.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:51

linda2008 schreef:
Vroeg ik me ook af; een dubbele verdunning herkennen is toch niet enorm lastig? Of zou je dan alleen cremello willen en geen perlino ofzo?
Mijn hengst is ook verkocht als cremello, na test bleek hij perlino, maar goh ik kan me goed voorstellen dat mensen zomaar niet weten of het nu een cremello of perlino is.

Tuurlijk niet, dubbel verdunde zie je uiterlijk, alleen kan die ook bijvoorbeeld schimmel zijn maar om mee te fokken is er wel groot verschil tussen een cremello en een perlino, smokey Cream nou ja ik koop niks dat niet getest is. En vind het persoonlijk wel bedriegerij zo, je verkoopt toch ook geen vos als hij eigenlijk bruin is. Zegt al genoeg over de verkopers. Toen ik mijn perlino verkocht, was dit wel het eerste dat de kopers vroegen om door te sturen, zijn kleurtest.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:18

Nou ja, dan ben ik misschienook een oplichter, maar ik zou ook zo een paard verkopen als cremello als ik zie dat ie dubbel verdund is. Al begrijp ik je opmerking dan nog vind ik het een beetje kort door de bocht.
Maar dat zal wel aan mij liggen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:52

Interessante discussies,ik heb het allemaal doorlezen en gevolgd. Maar kan er denk ik weinig zinnigs aan toevoegen. Dat mensen nadenken over wat ze doen en hoe ze het aanpakken,vind ik al positief. :j
Ik heb zelf niks tegen handelaren,als ze hebben staan wat ik zoek. :D
Ogen en oren openhouden moet je nu eenmaal overal. Particulieren hebben vaak geen naam hoog te houden en handelaren (die goed bezig zijn) wél.

Karin begint al een goed zichtbaar buikje te krijgen,ze is uitgerekend in maart. Volgens mij duurt het niet lang meer eer ik bewegingen ga zien. Karin is zelf een forser type shetlander en hebben we nu terug shetlander gedekt dus ik ben benieuwd. :) Komt vast een bolletje uit. :P
Haar veulentje met mijn minipaardhengst was wel super sterk op de beentjes en had de mooiste harde hoefjes,in dat opzicht was het wel een fijn gelukte combi. Geen dag minder of ziek geweest ook,echt een ijzersterk veulen.
Nu eens zien wat deze combi gaat doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:28

Mijn merrie haar ouders weet ik wel.. Vader is uiterwaardens prins Abdullah.. Palomino

En moeder ysselvliedts irma.. Vosroan..

Maar de vader van mijn jaarling is helaas onbekend..

Kaar een dubbele verdunning zie je toch? Of roep ik nu iets stoms?

Mijn jaarling heeft lichtblauwe ogen, hele lichte manen, roze neus, crèmekleurige vacht.. 4 hoge witte benen en een bles.. Dan mag ik toch wel met zekerheid zeggen dat zij cremello is? Welke kleur zou t anders moeten zijn? (oprechte interesse, want voel me nu best heel dom.. :') )

Pony in kwestie.. En haar staart is eigenlijk ook heel licht.. Nu alleen vies.. :))
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:39

Volgens Fotsy zou het dan dus ook schimmel kunnen zijn

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:52

@nine1987: Fotsy bedoelt dat het even goed een perlino of smokey cream kan zijn. Vooral perlino en cremello is niet op uiterlijk te onderscheiden. Dus je weet inderdaad door het uiterlijk dat ze dubbel verdund is, maar je weet niet 100% zeker dat ze een vos is als basiskleur (=cremello).
Daarnaast kan een dubbel verdunde ook stiekem schimmel zijn, omdat dat niet zo opvalt. Dat was het geval met die welsh hengst Bungie (toch?), meisje had heel blij haar merrie gedekt, wachtte vol smart op een veulen met verdunning... kwam er een schimmel veulen uitrollen omdat de hengst ook schimmel was naast dubbel verdund.

Ik ben het ermee eens dat je (tenzij beide ouders vos basis zijn) in theorie zou moeten zeggen dat ze dubbel verdund is... maar ik maak er in dit geval niet zo'n probleem van om dat gelijk oplichting te noemen.
Ik word wel nijdig van mensen die een bruine als valk of wildkleur (als voorbeeldje, zweetvossen als zilver zie je bijv ook) proberen te verkopen en om die reden ook de prijs omhoog schroeven. Of advertenties van hengsten waarin bijvoorbeeld wordt gepronkt met het vererven van creme, omdat er uit een creme merrie dan een creme veulen is geboren terwijl de hengst dit niet heeft. Dat is gewoon verkeerd voorlichten en hopen mee te liften op de kleurtjes hype.
Maar ik fok niet op kleur, ik zal ook nooit een dier wel of niet kopen om een kleurtest. Als je alleen palomino's wilt fokken en een groep vosmerries hebt lopen snap ik best dat je een toekomstige eigen hengst wel getest wilt hebben op basiskleur als hij dubbel verdund is. Maar voor iemand die een pony koopt voor in de sport maakt het in principe niets uit of het dier een cremello of perlino is. Dus als je het dier als sportpony verkoopt zou ik ook niet kleur gaan testen, je kan natuurlijk wel even vermelden dat het ook een perlino kan zijn (gelijk twee mooie zoektermen in de ad :P ).
Neemt niet weg dat ik kleurgenetica super leuk vind en er graag mee reken.

Verder nog meer interessante discussies, maar daar is al wel gezegd wat er gezegd moet/kon worden.

juval, misschien wel fijn om te weten. Mijn merrie is ook een aparte (neurotisch wil ik het niet noemen, dat is mijn ruin wel) en haar vorige eigenaren waren er ook echt niet happy mee, konden haar niet peilen en dus ook niet vertrouwen (nerveus, steigeren, niet te vangen ga zo maar door). Ook andere mensen vinden het een leuke pony om even 5 minuten over te nemen, maar daar draait ze weer om in karakter als het langer is. Ik kan ermee lezen en schrijven (99% van de tijd). Kan dus best zijn dat dit bij jullie merrie ook is, dat jullie samen gewoon geen goede match zijn.
Wat ze mee krijgen qua karakter is gewoon heel lastig. Ik heb mijn bachelor scriptie gedaan over erfelijkheid van karakter (voor het friese paarden stamboek) maar het is gewoon ontzettend lastig om daar echt wat concreets over te zeggen. In de praktijk ook, ik kende de moeder van mijn merrie en haar (half)broer. Moeder was echt een secreet, heel slim maar ook heel geniepig (als je erop zat en even achterom keek opzij springen omdat je dan makkelijker viel etc) en niet makkelijk. Haar eerste zoon was echt een goedzak, wel sensibel maar die is nu manegepony en doet alles heel braaf, ook heel vergevingsgezind. Mijn merrie lijkt meer op mams, geheugen van een olifant, gecompliceerd en ontzettend slim, maar zonder dat gemene.

@hinte: Haha bedankt, ze draagt haar spekjes inderdaad heel 'slim'. Op de foto ziet het er goed uit, in het echt mag ze wel een paar kg kwijt. Ach, mooie isolatie voor de winter. Hoe gaat het met je dames?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:30

dat is het hem helemaal mooney, paarden met een speciale kleur worden op de belgisch markt voor dubbel zoveel verkocht als diezelfde zonder speciaal kleur, dus of je bent 100 procent of je zwijgt erover.
Zoals dat meisje met haar pony, voel je je toch echt wel bedrogen.
Staat op kapaza nog zo een pony, blauwe ogen, roze neus, dubbel verdund zou je zeggen, alleen een van de ouders is homo schimmel (ze heeft me stamboek doorgestuurd). Mensen verkopen ze niet als een dubbel verdunde, en toch terecht. Maar ja das met veel dingen zo en daar moet je mee leren leven. Hoeveel driekleur bonte je ziet passeren, niet normaal :D
Alleen koop je toch een dubbel verdunde voor zijn kleur want meeste mensen vinden ze niet aantrekkelijk, zelfs wat angstaanjagend omdat ze het niet echt kennen. I love them <3

nine als je de ouders niet kent, valt er voor mij weinig over te zeggen want eigenlijk en nu ga ik misschien rare opmerking geven maar genetisch zou ze zelfs schimmelbont of sabino of splash of ik denk zelfs dat dominant white :) ook blauwe ogen en roze neus geeft, niet mooney?
Allez ik zeg maar wat, nu wijken we te ver af van ons dikke buiken dames

Oh pretty dat begint al spannend te worden als je nu al buikje goed ziet verschijnen

vind je merrie ook niet echt met spekjes aan mooney :P die van mij al eens goed bekeken :o

dus er is hoop voor je veulen juval zo te lezen +:)+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:02

@Fotsy: jaarling van nine zat verstopt in haar merrie, moeder is palomino. Dus ik denk zeker wel dat ze dubbel verdund is (ook aan de veulen foto's te zien destijds). Kijk, schimmel zou er wel in kunnen zitten als de onbekende vader een schimmel is.
De geheel witte DM's hebben voor zover ik weet wel bruine ogen, net zoals maximaal sabino (wel roze huid idd), maar er zijn ook vormen van DM die waarschijnlijk blauwe ogen veroorzaken inderdaad. Schimmelbont kan je mooi achterkomen door de tuinslang erop te zetten, die hebben namelijk zowel roze als grijze huid (dubbel verdund helemaal roze).
Kleur blijft wel gewoon een lastig iets, helemaal omdat veel stamboeken ook ontzettend achterlopen en de kleur met schetsen niet altijd juist wordt vastgelegd. Ik krijg altijd de neiging om te vragen of ze behoefte hebben aan een cursusje kleurgenetica, wil ik best wel doen :') . Maar daar is denk ik weinig vraag naar, ik vind ook dat gezondheid en kwaliteit waarborgen hoger op de prioriteiten lijst hoort dan kleur en dan is de tijd/het geld helaas vaak al op.

Haha ik ben ook wel streng wbt vetjes hoor :Y) (en op mijn ruin maar miepen dat hij wat meer vetjes mag maken), haar moeder en broer waren standaard zo'n 100 kg te dik (en dat voor pony's van 250 kg normaal gewicht) en zij heeft ook wel aanleg. Verder zijn die van jou natuurlijk levensgenieters (en een ander type), die van mij moet ook aan het werk en dan vind ik het niet zo fair als er een buik/dikke hals in de weg zit qua bewegen. En van de foto snap ik heel goed dat je zoiets hebt van 'welke vetjes :? ', maar je mag weleens ribben komen porren want ik kan ze niet meer vinden haha. Dit zit ook nog mooi in de ok zone, maar ze is iets minder strak dan normaal.