Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:59

daar ga ik ook voor. Toen mijn veulen geboren was, was het gigantisch droog, dus het gras was ook niet echt lekker mals meer. En voordat hij goed en wel aan het gras was, ging ie in de opfok.

Nee... Maart is een mooie tijd voor een veulen. Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:03

idd Haha! ik eind februari Tong uitsteken maar bij ons zijn de weides ook mooi groen hoor, en ze zijn net bemest dus een mooie nieuwe start voor mn veullie Haha! alleen de inloop is idd wat modderig, maar mn veulen gaat niets tekort komen hoor Haha!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 08:37

ik vind ophokken wat voorbarig en wat is er mis met een stuk met zand? Op dit moment is dat modder ja, maar daarna is het droog en klaar.
Ik heb geen gras voor mijn beesten en ik zie dat als voordeel
Mijn veulens komen totaal niets te kort zonder gras en staan er keer op keer super voor voor de keuring. Geen moddervette veulens. Daar heb je ook niets aan, daar wordt je alleen op benadeeld.
Ik vind maart/ april een mooie tijd voor een veulen maar eind april eigenlijk alweer te laat.
Ik ga dus begin april beginnen met dekken dit jaar zodat ik mooi op tijd een veulen heb volgend jaar

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:40

Behalve weinig gras voor het veulen is er ook weinig gras voor moeders. Dat is voor mij de grootste reden voor een april/mei veulen.
Nu zit er bij lange na niet zoveel voeding in voor de melk.
Daarbij is het voor een veulen nu gewoon wel te koud.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:05

@youngster:helemaal mee eens... Ja

...........een laat veulen is idd ook niet ideaal ,maar.........een vroeg veulen is ook (meestal)een keuze; een late niet Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:31

Ik heb noodgedwongen een laat veulen, had het liever in april gehad als eind juni, begin juli. Hoewel ik met mijn late veulen op de keuring juist weer in het voordeel ben. Onze keuring is in september pas, 2 jaar geleden was mijn mei veulen al veels te slungelig. Als Neon net iets te vroeg bevalt heb ik een perfect veulen van 2,5 maand oud op de keuring. Tong uitsteken

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:21

gister weer super gereden met cuba in de les, kom ik terug op stal leg dr staart weer in een vlecht zie ik ineens dat dr vulva opgezet is, en zacht. Toevallig was de hengstenhouder bij ons omdat hij een paard bij ons rijd want de eigenaresse is op vakantie, ik hem dus maar gevraagd of dat kan aangezien ze nog n week of 8 moet.... Zegt hij ja dat zou kunnen maare ik meen toch echt dat ik haar eind april heb aan laten dekken en niet eind mei.... Hij gaat nu dus even kijken of dat het klopt (heb geen dekbewijs omdat de hengst niet goedgekeurd is, ben er nu wel mee bezig omdat het veulen ingeschreven wordt bij het NRPS). Heb vanacht bagger slecht geslapen en ga vanmiddag maar weer even wat foto's maken van cuba.
Verder ga ik vandaag foto's maken van de vader van het beebje, heb gister afgesproken dat ik foto's wil hebben en hij vindt dat een super goed idee.....
Dus even hier een vraagje: zou het kunnen dat ik verkeerd zit? Of is het normaal dat een merrie vanaf 8 weken voor de uitgetelde datum deze verschijnselen al gaat krijgen(uier zwelt ook al op, maar slinkt nog steeds na beweging)???
Nogmaals is voor cuba en mij ons 1e veulen en ik wil alles dus zo goed als mogenlijk laten verlopen.......
Eten doet ze nog goed, al lijkt het wel of ze af en toe niet te bereiken is (staat ze ook met haar kont richting staldeur en reageert ze totaal niet op wie dan ook).
Thnx alvast!!!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:30

ik heb vanacht gewaakt. maar het is nog niet geboren. misschien vanavond:D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:43

Wij gaan vandaag de camera installeren. *LOL*

En heeeeeeeel misschien gaan we dat ook nog wel online zetten.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:45

haha, jah leuk!! haha

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:53

Heey Miekelover, spannend hoor..

Ik heb vorig jaar 2 weken gewaakt per merrie.. haha, en overdag gewoon aan het werk..

En jahoor allebei de merries kregen het veulen s morgens..
1 rond 6 uur en de andere tegen 9 uur..

Ik hoop dat ie bij jou vandaag dan geboren wordt..

Sterkte!!!! haha..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:40

Ik heb weinig ervaring met opgezette vulva's. De vorige fokmerries hadden dat niet, Neon vorig jaar wel maar niet overdreven. Ik zag dat toen en zei nog "het veulen komt eerder, de vulva is al wat opgezet" in de veronderstelling einde van de week of zo (was op zondag). Veulen stond de volgende ochtend ernaast. Tong uitsteken Aan mij heb je dus niet zo veel. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik heb hier al genoeg verhalen gelezen van merries die 3 maanden kegelen en zo, dus erg druk maken hoeft denk ik niet.
Ik ben heel benieuwd naar foto's van de hengst!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:37

Neonlight schreef:
Ik heb weinig ervaring met opgezette vulva's. De vorige fokmerries hadden dat niet, Neon vorig jaar wel maar niet overdreven. Ik zag dat toen en zei nog "het veulen komt eerder, de vulva is al wat opgezet" in de veronderstelling einde van de week of zo (was op zondag). Veulen stond de volgende ochtend ernaast. Tong uitsteken Aan mij heb je dus niet zo veel. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik heb hier al genoeg verhalen gelezen van merries die 3 maanden kegelen en zo, dus erg druk maken hoeft denk ik niet.
Ik ben heel benieuwd naar foto's van de hengst!

Maar Cuba moet nog 8 weken.. dan is ze toch vroeg he?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:18

pippalex schreef:
Heey Miekelover, spannend hoor..

Ik heb vorig jaar 2 weken gewaakt per merrie.. haha, en overdag gewoon aan het werk..

En jahoor allebei de merries kregen het veulen s morgens..
1 rond 6 uur en de andere tegen 9 uur..

Ik hoop dat ie bij jou vandaag dan geboren wordt..

Sterkte!!!! haha..

haha echt vermoeiend is dat hoor waken. ben al niet zo'n avondmens. SLaap vanacht thuis en kan binnen 10min op stal zijn. maar denk nog neit dat het komt vanacht

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:29

Zoals beloofd Vinga pics op 290 dagen dracht:

dikkie dik in de bak
Afbeelding

dikkie dik van de zijkant
Afbeelding

en dikkie dik van de achterkant Haha!
Afbeelding

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 15:33

Zo, hoop onderwerpen aangehaald hier, zeg.

Over de namen: Bij ons lopen de veulentjes eigenlijk allemaal wel een paar dagen zonder naam rond. Behalve Bozz vorig jaar, want dat is de allereerste nakomeling van Voice en die moest meteen voor een fotoshoot van Oldenhoff en dan kun je kwalijk zeggen 'Allereerste veulen van Voice: Naamloos..' Haha!

Over halster: Ik heb er twee jaar terug één voor Amazing gekocht, een donkerblauwe met een bruin/beige/lichtblauw gevlochten touw. Ziet er nog prima uit, dus ik zie geen rede om een nieuwe te kopen (hoewel het altijd wel kriebelt als ik in de winkels loop).

Over vroeg/laat veulen.. Ze worden hier nooit vòòr april geboren. Veulens moeten lekker in een lentezonnetje in het hoge gras kunnen banjeren en dat is voor de merries ook veel beter. Dat het dan een keer met de keuring niet lukt, tja, dat is niet het belangrijkste. De opfok maakt niet uit, want ze staan als ze afgespeend zijn met z'n allen (meestal drie per jaar) op het land tot aan het voorjaar en daarna gaan ze de opfok in.

@ Quirinake: Nog niks?
@ Borderban: Zelfde vraag.
@ CubaLibre: Drachtige merries doen rare dingen. Ik zou het in de gaten houden, maar maak je niet teveel zorgen. Umeda heeft de laatste maand van haar dracht zulke rare toeren uitgehaald dat ik op een gegeven moment meerdere keren per week 's avonds werd gebeld dat ik moest komen. Uiteindelijk is ze keurig op de uitgerekende datum op de fokkerij bevallen.
@ Dreeke: Wauw, die buik is gegroeid! Spannend, hoor. Ik hoop dat de familieomstandigheden snel wat fijner worden. Sterkte!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:37

@ Djesseka: bedankt, helaas zullen de familieomstandigheden niet fijner worden, god was het maar waar, mijn schoonvader (65 jaar) heeft kanker en ligt op sterven, erg moeilijke tijd nu voor ons.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 16:04

@ Dreeke: Jemig, dat is niet niks, zeg.. Ik wens je heel veel sterkte en zal een kaarsje branden voor jullie. Dat het maar zo goed als mogelijk verloopt. (Brr.. Wat komt het zo toch weer dichtbij.)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:38

Ben al een poosje niet meer hier geweest..
Jolie is half april uitgerekend, was vandaag heel onrustig: steeds anders gaan staan onder het eten, rollen, lopen. Ik denk dat het veulen zich draait of zo. Ze is wel vrolijk, eet drinkt en poept goed.
Zal morgen nog eens een foto van het dikke buikje maken, ze is echt megadik volgens mij.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:38

Hoi allemaal Doei!

@ Dreeke; mooie buik heeft vinga !
Jullie bak ligt er ook droog bij zeg ?!!

Sterkte met je schoonvader..! Ach gut

Over namen ; Ik heb nog steeds geen namen, zowel voor een merrie niet als voor een hengst.
Maargoed, komt vast wel Haha!

Over halster: ik heb vandaag even rondgesnuffelt in de ruiterwinkel, heb 2 hele mooie leren halstertjes gezien.
Zit nu een beetje te twijfelen tussen bruin of zwart.. ik denk dat ik de bruine neem Lachen

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:37

over een chagerijnige merrie gesproken... toen ik in de wei kwam kegelde myrthe me der bijna uit, geen enkele andere pony mocht in der buurt komen Boos! een eigenwijs en eigenzinnige pony is het aan het worden naarmate de draagtijd aan het korten is

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:39

dreeke: Mooie buik!

Ik heb nu ook foto;s van Purella! Maar die was zo vies dat ik het niet durf te laten zien! Ze wil namelijk niet meer gepoetst worden! Nagelbijten / Gniffelen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:21

Quirina kegelt!!!!!!!

Haha!

Het is wel troebel water, nog niet echt melk, maar is toch al goed niet? Haha! Ik blijf vannacht waken en hoop dat er iets gebeurt Ja Kan er van dat troebel water ineens melk komen?

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:34

spannend Quirinake

hoop voor dat het vanacht geboren wordt en succes met waken

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:41

Bedankt keresa! Ik hoop van harte dat ie of ze komt vannacht, ik vermoed van niet, maar hoop doet leven Haha!