[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:46

Welkom Andrea, mooi koppel

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:06

Jeetje wat gaat het hard hier.

Al moet ik zeggen dat ik de discussie als beginner erg interessant vindt.

Voor Gipsy heb ik de hengsten keuze aangepast.
Ze scoorde gemiddeld bij stamboekopname op de draf, niet slecht maar toch voor verbetering vatbaar.

Hinte kreeg dit jaar geen twenter premie, opmerking een wat kort kruis.
Vorig jaar behaalde ze wel met gemak haar enter premie.

Ligt dit aan de jury, of is het zo dat ze nu wat beter uit gegroeid is?
Ik zou dan voor haar een hengstje moeten hebben met een wat langer kruis?

Ben heel benieuwd wat ze volgend voorjaar bij de stamboekopname zeggen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:31

En hebben ze dan ook gezegd wat er verbeterd moet worden qua draf? Stuwt ze? Is ze traag? Of koehakkig? Hakken trekker? Lang of kort etc etc.
De draf wil ik eigenlijk altijd verbeteren, maar wát verbeter je is de vraag..

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:50

Op het lineair scoreformulier staat een 6 voor de souplesse, dat kan dus verbetert worden.
Op het advies van de kenners bij de stamboekopname, hebben we dus voor een ander hengstje gekozen.

Ik fok voor het eerst 'bewust' dus probeer het zo goed mogelijk te doen.
We zullen wel zien wat het veulentje ons brengt volgend jaar.

Zou je mij ook nog iets kunnen vertellen over een wat kort kruis?
Is dat iets wat ze gewoon heeft of verandert dat nog naar mate ze groeit?
Hinte is nu 2 jaar.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:12

Welkom Andrea!

Vulina, bij bergop kijk ik wel degelijk ook naar andere punten dan alleen de lengte van het voorbeen ;) alleen ik spreek hier niet in details. Als ik zeg dat ik "meer front" wil, dan kan dat bij de ene pony betekenen dat ik meer body wil, een betere halsaanzet, een bredere boeg, een andere schoft, ga zo maar door. Maar om het gemakkelijk te houden benoem ik het "algemeen" als; ik wil meer front ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:23

Linda, nogmaals, ik heb het niet tegen iemand in het speciaal. Natuurlijk zijn er meer hier die dat wel doen. En geloof me, ik heb het ook nog niet eens over de details :P

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:45

Leuke nieuwe combi's hier zeg. Heb even wat paginaas terug gelezen.

Ik kom ook goed nieuws brengen. De 2de dekking heeft mooi gepakt en mevrouw is dragend!

Afbeelding

Dit betekend dus dat de insiminatie van 23 Augustus gepakt heeft. En we rond 29 juli het veulentje verwachten <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:01

Andrea mooie combi!

Igniss gefeliciteerd!!

Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik niet hoop op een apart kleurtje of een leuke aftekening op het hoofd maar heb wel flink geselecteerd in wat ik nu wil voor mijn merries en ik heb vooral wat grovere merries maar dat komt ook omdat ik niet zo'n iel en fijn beestje wil voor eventueel gebruikers pony's.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:28

@hinte: Kort kruis is inderdaad een eigenschap, maar het moment van beoordelen is natuurlijk wel een momentopname. Als je haar net ongunstig had staan (of aangezien ze jong is, ze net ongunstig gegroeid was) kan het natuurlijk zijn dat het erger leek dan het eigenlijk is. Maar het kan evengoed dat ze inderdaad gewoon een kort kruis heeft.

Ik vind dit allemaal hartstikke interessant, ben het ermee eens dat je bijv een element van de draf wilt verbeteren (je zegt ook niet: ik wil de bouw verbeteren zonder verder erop in te gaan), maar ik snap ook dat wat je wilt verbeteren wel in je hoofd zit maar dat je het uitlegt als draf verbeteren.
Mijn merrie heeft bijvoorbeeld heel veel kracht en voldoende ruimte in haar draf, daar ben ik erg tevreden over. Maar ze heeft wat neiging tot stuwen en mist wat lossigheid in haar lichaam/bovenlijn in mijn ogen, daar vind ik juist de hengst weer op toevoegen.

Mijn merrie op 90 dagen, buik vol met gras en vet :')
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:23

Als we in details gaan treden wordt het een hele waslijst :D ik haalde maar even de op het eerste zicht grootste punten aan.

In elk geval vind ik op het eerste zicht mijn hengst mijn merries goed aanvullen op (algemeen he :P) bouw en beweging.
En dat voor elke merrie op andere punten.
Verder ben ik ook voorstander van af en toe buitenshuis dekken. De laatste 2 jaar steeds gedaan.

Zolang we maar bewust bezig zijn en niet wat in het rond fokken...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:55

Vandaag show gereden op horse event!
Daarna nog even gecrosst op het terrein!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:00

Welkom Andrea!

Igniss gefeliciteerd!

Interessante discussie. Ik fok voor het eerst, ook eerste veulentje voor mijn merrie. Maar ik heb mij echt in het fokken verdiept voor ik een keuze heb gemaakt. Hengstenkeuring, hengstenshows, nakomelingen jong en ouder bekeken. Merrie is zelf bij de keuringen geweest. Ik had uiteindelijk zelf wat hengsten op een lijstje staan en heb daarna nog advies ingewonnen bij een hengstenhouder, fokker en het kwpn zelf. Nu afwachten wat deze combi gaat geven.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:13

Zo heb ik het ook gedaan. Maar vindt het ook leuk en leerzaam om hier meningen te horen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:44

Maar zo moet je ook beginnen. Het is ook altijd de vraag wat je merrie door geeft. Soms maak je een combi, welke erg goed lukt. Dan kun je terug dekken of bijvoorbeeld een zoon nemen. Afstammelingenkeuringen vind ik ook erg interessant!

Vandaag met een fries veulen naar de keuring geweest. Ik vond het op zijn minst gezegd apart beoordeeld. Commentaar: "Goed veulen, mooi lang gelijnd, mooi hoofdje, goede krachtige en ruime draf en stap, toont souplesse, met veel front" ............. 2de premie.
Dan vraag ik me af wat ik gemist heb.. Nu zit ik niet in de friezen, maar als alles goed is, wanneer krijg je dan in hemelsnaam een 1ste premie? Veulen liet zich top zien, hoorde ook echt om me heen: Huh? 2de premie?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:50

Heb je dat niet nagevraagd?
Ik ben gewoon naar de jury gestapt en gevraagd wat er nou precies niet goed was

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:58

Nee, de uitslag werd gegeven wanneer je al buiten de ring stond en de volgende al stond opgesteld, en wij de merrie al moesten opvangen om het veulen te laten chippen.
Het veulen is ook niet van mij, maar van pensionklanten (zij waren mee) dus uiteindelijk was het dan aan hun om dat te vragen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:33

Ja dan wel inderdaad

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:02

Hele discussie even gevolgd.
Ik ben zelf ook een beginnende fokker en heb ook niet heel secuur gekeken naar de hengst. Maar ik let wel op bepaalde punten
Het eerste wat ik heel belangrijk vind is het karakter. Dat is in combinatie met mijn Jazz merrie wel gewenst. En omdat ik met een kleinere hengst dek, wil ik wel de verhoudingen goed proberen te houden. Zo wil ik wel wat meer front en een langgelijnde hals.
Daar heb ik bij mijn eerste dekking niet heel goed naar gekeken, dus Phoebe mist inderdaad wat halslengte. Bij de 2e dekking met Don Cremello paste dit al veel beter. En met de dekking van dit jaar (Dark Dornik) heb ik dit zeker in m'n achterhoofd gehad.

Vandaag nog even een buikfoto van Jazzy gemaakt. Ze zit nu op dag 162!
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 07:45

Goedemorgen!
mooie foto's allemaal, Kabayo, je hebt een heerlijk veelzijdige pony!
Andrea, welkom, mooie combinatie
Suffie, veel succes met de verkoop.. moeilijke beslissing hoor.
Wij hebben ook ca 100 koeien, maar denken er niet aan om te stoppen.. wij zien nog wel toekomst ook al is de melkprijs dramatisch. We kunnen nog rondkomen en hopen op betere tijden. Ik zie mijn vriend ook niet zo gauw in loondienst gaan.

verder heel interessante discussie over de fokkerij! leerzaam .

Hier ook een beginner, maidenmerrie, maidenfokker :) .. Achteraf twijfel ik wel of ik een juiste keuze heb gemaakt hoor.. maar ja, het veulen zit er nu in, en we zien wel wat voor gedrocht er uit komt. van fouten leer je he.
Ik heb wel gekeken naar mijn merrie, die is te smal en te weinig front en neurotisch (wat dat betreft misschien helemaal geen goed idee om mee te willen fokken, maar ja, ik heb er maar 1).
dus hengst die ik uitzocht heeft een super karakter, veel front en body... wat dat betreft zou het moeten kunnen..
uiteraard heb ik ook heel naief haha.. gekeken naar het kleurtje.. en binnen kwpn kwam dan alleen deze naar voren.
Ik heb achteraf al vrij veel commentaar gehad....... dat maakt me ook wel aan het twijfelen.. maar ja, het is nu eenmaal. we zien wel hoe het loopt.
als ie maar gezond en lief is ... (en palomino en hengst en superbeweger en braaf ;) )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 07:59

Juval, hihi stiekem moest ik wel lachen :o dat jij naar kleur hebt gekeken, jouw merrie is toch schimmel? Dus ten alle tijden 50 procent kans op een schimmel, waarom dan op kleur fokken als de kans op een schimmel net zo groot is als in combinatie met een vos of een zwarte?

Ik heb geprobeerd verder te kijken dan alleen wat meer front enzo, maar het is wel moeilijk omdat ik geen nakomelingen kan bekijken. Dat vind ik bij ons stamboek sowieso lastig, want vanwege de snelle ontwikkeling zijn de hengsten die al meer nakomelingen hebben vaak al "ouderwets". Je kijkt dus ook veel bij nieuwe jaargang hengsten en zul je het met nakomelingen van zijn vader en moeder moeten doen, wat weer niks hoeft te zeggen over zijn eigen (toekomstige) nakomelingen...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:10

Welkom Andrea

Gefeli igniss

Ja juval inderdaad eigenaardig dat net jij kiest voor kleur, terwijl je merrie geen kleur heeft :+

Leuk om ieders keuzes te zien en begrijpelijk ook het zijn ook zo verschillende rassen.

Vandaar dat ik tof vind dat jullie draf willen verbeteren, die wil ik absoluut niet :P met Flo zitten we in western tak en daar kent men maar 2 gangen en eigenlijk maar 1 galop dus. Ik wil dus een kort niet al te groot paardje met leuk hoofdje erop en tof jasje uiteraard en bovenal cool karakter die vooral galoppeert en krachtige achterhand heeft maar ook niet overgespiernd is. Is me de eerste keer aardig gelukt, maakt het deze keer extra spannend. Maar dan ga ik er dus nooit een IJslander of Arabier opzetten. :+

Elsa is dan weer de bedoeling een kinderpony te fokken, a maatje (vind je heel weinig in belgie) die 99 procent betrouwbaar is voor kinderen, niet te hevig en niet te voorwaarts/dominant, die ook vooral mooi in verhouding en leuk jasje heeft, zo een echt geliefde kinderpony. Karakter staat hiervoor op de eerste plaats. Haar eerste zoon is echt aardig gelukt, haar tweede zoon ook, al zit daar iets meer pit in en nu is het afwachten, terug zelfde hengst. Wat al helemaal eigenaardig is in vererven, de hengst heeft kleine oortjes en is voor de dood als je eraan kwam. Ik dacht dat iets was dat hij opgedaan had maar wil nu net dat zijn zoon dit ook heeft, zij het in wat mindere mate. Zo zie je maar dat je moet opletten met negatieve kanten bij je merrie en hengst want ook deze kunnen vererfd worden. Al blijft het natuurlijk gokken.
Hengst heb ik verkocht om die reden, net iets te hevig voor mijn doel en het is niet altijd evident een hengst aan te houden. Nu heb ik lekker weer rust op de hof _/-\o_

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:58

ja, ik weet dat met schimmel kleur fokken natuurlijk lastig is... achteraf gezien nooit aan een schimmel moeten beginnen, maar goed we zitten er nu eenmaal (helaas) aan vast. Achteraf is deze merrie niet de juiste keuze gebleken, maar wie weet komt er toch een leuker gekleurd veulen uit. alhoewel ik schimmel niet persé lelijk vind.
mijn hart ligt denk ik ook wel meer op de westerntype paarden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:10

Niet aan de merrie beginnen vanwege het kleurtje, of is de klik er niet?
En wat wil je met haar gaan doen dan na het afspenen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:17

Juval: waarom heb je haar dan gekocht als ik vragen mag, als je hart bij een ander type ligt en ze je 'kleur' niet is?
Achteraf denkt met vaker van "dit had ik zo moeten doen", maar dit kon je al eerder geweten hebben.

-------------------------

Dani is vandaag 117 dagen drachtig en deze ochtend heb ik het veulen al zien bewegen (en stampen),
zal volgens mij wel een druktemaker/druktemaakster worden. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:28

we hebben de merrie vorig jaar gekocht als rijpaard voor mijn dochter. de merrie heeft een springafstamming, en mijn dochter vind/vond dat leuk.. alleen blijkt het achteraf toch best een heel moeilijk paard qua karakter. Vooral op stal is het een lastpak. En voor buitenrijden wat ze graag doet is het ook (nog) niet geschikt.. extreme verlatingsangst. De afgelopen winter heeft ze een tijd te koop gestaan, maar daar kwam helaas niemand op. Ik heb er geen klik mee, en vind het een miskoop. Dochter denkt daar anders over, met rijden gaat het op zich wel redelijk.
Dus nu hebben we maar besloten om er een veulen uit te fokken. Ik hoop dat het veulen dus leuker blijkt te zijn en we dan een keus kunnen maken die te houden en de merrie te verkopen.