[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:05

Jeetje DL, door je topic denk je?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:07

je zou bijna denken dat het een arabiertje is he haha

pepper is echt mijn trots,die heb ik na 8 jaar lang thuis laten en niet showen nu 4 x geshowd en ook alle keren in de kampioensring meegelopen waarvan 1 x reserve volwassen kampioen.

DMHorses

Hier zijn we aan het nadenken om 1 of 2 merries te dekken dit jaar. We willen waarschijnlijk zo ie zo onze NRPS merrie dekken, ze heeft slechts 1 nakomeling die het goed heeft gedaan op de keuring. Mijn vriend hoort haar eigenlijk te rijd maar door tijdgebrek staat ze constant stil en ze heeft nu nog mooie leeftijd om te dekken, misschien dat ik onze oudste ook nog eenmaal laat dekken maar even kijken of het financieel gaat lukken...

Dustinlover

Mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik heb zo mijn bedenkingen ja ;) Kreeg ineens een mail dus wel heel toevallig terwijl ik van te voren alles had aangevragen. Maar ze moeten maar goed denken dat ze slimmer zijn.. I'l Be Back (over een paar jaar hopelijk :P )

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:09

zulke mensen heb je er altijd bij,afgunst denken we dan maar

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:10

WenK schreef:
Sport vind ik weer een ander verhaal... Ik denk namelijk dat er best heel fijne sport(gebruiks)paarden uit kruisingen kunnen komen en ik denk ook dat een paard niet per se een goed keuringspaard hoeft te zijn om een fijn gebruikspaard te zijn. Daarom sta ik ook niet helemaal achter de alternatieve goedkeuringsmogelijkheden vanuit de sport van diverse stamboeken. Op keuringen wordt vooral gekeken naar de rasstandaard en de gebruiksmogelijkheden van het dier binnen die standaard. Als je een dier eerst afkeurt (niet goedkeurt) op een keuring en vervolgens 'omdat ie het in de sport zo goed doet' toch goedkeurt lever je m.i. in op de rasstandaard/exterieureisen van je stamboek. En dat lijkt mij juist waar je als stamboek voor staat. Binnen de echte sportpaardenfokkerij kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook bij de friezen bestaat deze mogelijkheid en dat vind ik nu niet de sportpaarden bij uitstek.

Voor stamboeken met een rasstandaard zoals friezen bijvoorbeeld ben ik het volledig met je eens.
Mijn merrie is een NRPSer. En dus eigenlijk ook een kruizing van diverse rassen
Want een echt ras stamboek is het NRPS niet.
Bij een stamboek als het NRPS is een sport goed keuring natuurlijk wel iets anders.
Alhoewel ze daar ook nog steeds streven naar een bepaald type paard. En als de hengst er in eerste instantie niet past doet hij dat met een goede sportprestatie natuurlijk nog steeds niet.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook hengsten (noemt power en paint) die alleen op basis van een sport prestatie zijn gevraagd voor de goedkeuring.

Dustinlover je kan in ieder geval in het NRPS met je veulen volgens mij.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:18

meeste warmbloed rassen zijn geen rassen maar types. Dat vind ik persoonlijk erg jammerlijk. Als ze binnen die stamboeken alleen al zouden kijken naar bloedlijnen zou het al meer ergens op lijken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:20

maar als je terugkijkt bij het KWPN die hebben ook verschillende types.
het tuigpaard,dressuurpaard en springpaard

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:20

Ach ja, zo zijn er meer dingen waar ik moeite mee heb, of juist niet... Ik vind het bijvoorbeeld heel positief dat ze bij de friezen voor het sportpredikaat (Z1 + 5) altijd 5 winstpunten moeten halen, ook als ze direct in een hogere klasse uitgebracht worden zodat een 'mazzelpuntje' niet direct een predikaat tot gevolg heeft. Bij 5 winstpunten kun je een dier toch wel bewezen achten in een klasse. Een fries die meteen Z2 gestart wordt heeft dus bij Z2 + 1 nog geen sportpredikaat, maar pas bij Z2 + 5.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:26

denk dat er geen enkel stamboek is wat fatsoenlijk werkt. Ken een arabische hengst...correctie klophengst die geen pas heeft gegalopeerd op de premie keuring die een eerste premie krijgt met loving voor zijn galop en goedkeuring...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:32

Dat vind ik wat kort door de bocht Woogy, ik denk zeker dat er overal verbeterpunten zijn, maar om te zeggen dat geen enkel stamboek fatsoenlijk werkt (= niet deugen imo) gaat me echt te ver... Moet eerlijk zeggen dat men wel zegt bij de friezen dat je zonder naam geen 1e premie paarden krijgt, maar 'we' (de stal waar ik voor reed/rij) hebben, zonder naam in de friezen, toch een 1e premie ster merrie af weten te leveren. Ik denk dus eerlijk gezegd ook dat een hoop van dergelijke verhalen door jaloezie de wereld in geholpen worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:32

ponyparadijs schreef:
Marije in welke volgorde liggen de merries?
En wanneer zijn deze 4 uitgerekend?

Op de cam (http://www.marestare.com/fcam.php?alias=welsh) is het linksboven Party Girl (28 januari), rechtsboven Cookie (19 januari), linksonder Isis (8 februari) en rechtsonder Snazzy (5 februari)
Maar het kan zomaar zijn dat ze de agenda door elkaar gooien, het blijven merries ;)

Wat uierfoto's van vandaag :)

Cookie:
Afbeelding
Niet veel verandering, de achterkant lijkt iets meer te vullen.

Party Girl:
Afbeelding
Party Girl heeft zelfs al 'melk' en ik heb voor het eerst getest vandaag. Uiteraard nog hele lage waarde op de refractometer. PG heeft een gruwelijke hekel aan tietencheck en melktesten dus ik pest haar daar niet iedere dag mee. Bij duidelijke veranderingen in haar uier test ik wel.

Snazzy:
Afbeelding
Nèt iets meer dan niets :')

Isis:
Afbeelding
Begint langzaam iets te vullen. Ben benieuwd wat ze de komende week gaat doen, andere jaren was ze heel constant met haar uier en ging ze vanaf de 285 dagen goed uier krijgen.

Hoe werkt dat eigenlijk bij arabieren, mag je daar zomaar hengst x merrie doen zonder dat de hengst ggk moet zijn?
Bij de amerikaanse mini's kennen ze geen goedkeuring maar ik gebruik zelf alleen hengsten die ook gepresteerd hebben in de halter (mijn fokdoel). Zou zelf dus nooit kiezen voor een hengst die niet geshowd is bv. Net als mijn merries, die hebben zelf goed gepresteerd of al meerdere goed presterende nakomelingen gegeven.

DL, ik heb dezelfde ervaring met het stamboek, aan de telefoon zeggen ze de ene keer dit en de andere keer dat. Regels gelden wel voor Jantje maar niet voor Pietje...
Ik registreer mijn veulens daar dus ook niet meer, ging mij toch alleen maar om een EU paspoort aangezien ik amerikaanse papieren erbij heb.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:34

wat een knappe uiertjes en kleurtjes. Netjes geschoren trouwens. Spannend dat er al melk is!

Volgens mij kan je elke Arabier gewoon inschrijven ja en met elkaar dekken zonder officiele goedkeuring, of bedoel je dat niet? Ouders van mijn merrie zijn allebei zeer onbekend en stonden gewoon altijd bij de fokster. Mijn merrie staat gewoon netjes ingeschreven bij AVS.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 04-01-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:35

al die blote tietjes...brrr moet er niet aan denken ;)

Bedoelde het ook niet dat ze totaal niet deugen, maar denk dat er overal wel duistere kasten zijn waar mensen dingen stoppen die andere niet hoeven te weten. Dat er een minder scherp fokbeleid is etc etc. Niet dat ze totaal niet deugen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:42

Zullen we er voor de lol een tietjes-foto tegen aan gooien waar helemaaaaal niks mee aan de hand is? :D

Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:45

Maaaaan, wat gaan jullie hard zeg....

Wauw Inowa, wat een knapperds, echt hele gave dieren! <3

Thanks Roma! Jee, jouw mannetjes zijn ook mega gegroeid zeg! Zien er goed uit! Hoe oud zijn ze nu?
Gaan ze naar de hensgtenkeuring in mei? En jouw hengst Woogy? Leuk als we elkaar dan treffen! :D

Tja, buiten stamboek fokken... Bij de Arabs ihkv veredeling natuurlijk wel gebruikelijk. Fokken is natuurlijk al gokken maar dan wordt het helemaal lastig om in te schatten wat je precies gaat doen. Ook koudbloed x volbloed. Kunnen qua exterieur hele leuke dieren uitkomen maar ik vind karakter zeker zo belangrijk. En dat kan ook heel verkeerd uitpakken met zulke kruisingen...

Hou t daarom voor mezelf maar binnen stamboek... al ingewikkeld genoeg ;)
en om dan ook maar mijn combi's voor 2015 in beeld te brengen:
Meer richting show en exterieur:
Yentl:
Afbeelding

x Fadi al Shaqab (WK 2013)
Afbeelding

En dan meer sportgericht:
Nadra
Afbeelding

x Yanour Hayati
Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:54

set_elkol schreef:
wat een knappe uiertjes en kleurtjes. Netjes geschoren trouwens. Spannend dat er al melk is!

Volgens mij kan je elke Arabier gewoon inschrijven ja en met elkaar dekken zonder officiele goedkeuring, of bedoel je dat niet? Ouders van mijn merrie zijn allebei zeer onbekend en stonden gewoon altijd bij de fokster. Mijn merrie staat gewoon netjes ingeschreven bij AVS.

Nee toch? Volgens mij moet je een boete van 400€ betalen als je een niet GGK hengst gebruikt? Veulen wordt dan wel gewoon ingeschreven.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:03

Leuke combi's yildiz!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:06

Ik kom ook weer onder de steen vandaan :o

Kruisingen fokken... Ik laat me er maar beter niet over uit..

Caily wordt in in 2014 niet weer gedekt. Staat wel een wáánzinnig gave hengst in de buurt, maar we beginnen er maar niet aan. Dan gaat de veelzijdigheid van ons er een beetje af, bovendien, deze hengst is niet GGK.

Voor 2015 hangt het er een beetje om hoe mijn situatie dan is, en wat voor veulen er nu uitkomt. Maar ik heb wel al drie favo hengsten, of eigenlijk 4 zelfs, wordt nog lastig kiezen, haha.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:07

Persoonlijk spreekt de 2e combinatie me meer aan dan de eerste Yildiz, maar technisch gezien heb ik van de eisen/vragen van het AVS weinig verstand. Ik weet eea van hoe ze de sport hebben geregeld doordat mijn juf 'in de arabieren zit', maar verder... :n

Woogy

mijn kerels gaan als alles goed blijft gaan in mei op voor de premie keuring.

Alles was av is kan inderdaad wel geregisteerd worden bij het avs mits ze er zelf ook in staan met een dekboete voor de merrie houder door te dekken met ongekeurde hengst

Al_Zawraa

Inowa hij is mentaal ook nog heel puppy, dat is het grootste probleem denk ik.

Yildiz dat van die boete als je met een niet goed gekeurde hengst dekt klopt idd.

YildizArabs schreef:
Thanks Roma! Jee, jouw mannetjes zijn ook mega gegroeid zeg! Zien er goed uit! Hoe oud zijn ze nu?
Gaan ze naar de hensgtenkeuring in mei? En jouw hengst Woogy? Leuk als we elkaar dan treffen! :D

Dank je, ik ben tot nu toe ook erg blij met hoe ze opgroeien.
Fardani wordt 2 dit jaar, dus hij mag sowieso nog niet naar de keuring. En Majdiy wordt laat in het jaar 3, maar hij gaat hoe dan ook niet, zoals hij er nu bij staat zou dat hem meer kwaad dan goed doen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:09

Woogy schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hij is nog jong en zal met leeftijd meer verfijnen en sterker worden.
Enkele van zijn mega grote pluspunten: super sterke rug en achterhand, goed been gebruik, super zacht karakter en hele fraaie lichte gangen

:~ :9

Heel gaaf dier!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:12

Je moet inderdaad een boete betalen en dan kun je een papier aanvragen bij het AVS. Zo das een knappe hengst Yildiz mooi lijnen die Shaqab. Als wij nog eens buitenshuis gaan fokken worden het ook kruisingen want de kosten van de arabische volbloed hengsten zijn echt zo hoog en met alles wat er dan nog bij komt. Is dat de merrie van Claudia? wel leuk dat je een veulen kunt fokken met je mannetje spanent hoor.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:14

Begrijp ik nou goed dat wanneer een niet/ afgekeurde hengst dekt je een boete moet betalen maar dan alsnog volledig opgenomen veulen kan krijgen?