Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:34

Wij hebben eigenlijk direct een naam. Vooral als het een merrie is.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:45

bij ons zijn de namen ook al gekend, we hebben er een 10-tal voor merrie en hengst, als het veulentje geboren is beslissen we welke erbij past.
dit jaar moeten we nog niet op letters letten dus is het echt een makkie Haha!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:48

@Amaze: De buurvrouw van Holly is ook drachtig van Tolando. Zij is eind mei uitgerekend. Knappe hengst Vingers aflikken . Wij weten nog (steeds) geen naam voor het veulen van Holly. Als ik iets leuks denk te weten bestaat hij al bij de AQHA en dan mag je hem dus niet gebruiken. Wel hebben we een lijstje met leuke "puzzelstukjes" voor de naam. Dus als de tijd daar is dan gaan we waarschijnlijk aan het puzzelen.
@Borderan: Ik duim mee voor jou en je dametje dat er dit weekend een veulentje komt. Ze laat je wel in spanning he Ach gut .
@CubaLibre: Wat een schattige foto van Cuba toen ze nog een ukkie was!
Hierbij een foto van toen Hollebol nog een ukkie was: http://webzoom.freewebs.com/peppydocoholly/AA3.jpg
@Maseike: Monnie ziet er lekker zwanger uit Haha! . Buik gaat echt groeien nu!

Hier gaat alles zijn gangetje. Hollebol had niet haar dag vandaag. Ze had met longeren er na een paar rondjes draf er al genoeg van, dus maar wat met haar gestapt. Morgen misschien beter...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:31

Wij hebben eigenlijk altijd namen gehad.. Alleen dit jaar zijn we vreselijk laat want we hebben er nog geen 1

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:51

de eigenaar belde van martina dat ze misschien vanacht veulent. ik ga er dadelijk heen om er te slapen. vind het zo spannend. fototoestel in de aanslag

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:07

Spannend Miekelover!

Knappe Hollie weer......als baby ook al zo knap! Vingers aflikken

Tja, en de namen......voor een effen hengstveulen heb ik er wellicht ook al eentje, 2 jaar geleden was ik aan het kiezen tussen 2 namen, daar is er dus eentje van over. Tong uitsteken Merrienaam voor een spikkel heb ik al heel lang, die gaat in de lijn van Neon Light en haar moeder Blacklight verder. En de gespikkelde hengstennaam is eigenlijk het gaafste van allemaal. Tong uitsteken Hoewel ik die ook voor een gespikkelde merrie kan gebruiken.....nog even zien. Conclusie.....het wordt een effen merrie, daar heb ik geen naam voor. Nagelbijten / Gniffelen

Net ook nog maar een veulenhalster gekocht, was op zoek naar een kado voor de staleigenaar en zag ze hangen. Die had ik inmiddels ook niet meer, ben die van Devdan kwijt geraakt namelijk (vorig jaar al weken naar gezocht) en ik had er toen maar eentje van de staleigenaar geleend. Weer hoog tijd voor een nieuwe, kleurtje is bordeauxrood.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:09

iemand enig idee welke kleur navy is?
Ik moet dus ook nog een veulenhalstertje die meekan als de "beeb" afgespeend en wel naar een nieuwe eigenaar vertrekt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:10

Navy is marineblauw.
En vorig jaar had ik dus geluk, had mijn veulen verkocht, hebben hem in de trailer gezet, nieuwe eigenaren haalden het halster eraf en deden hun eigen om. Anders had ik vorig jaar de staleigenaar een nieuw veulenhalster moeten geven. Tong uitsteken

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:12

Pauk schreef:
iemand enig idee welke kleur navy is?
Ik moet dus ook nog een veulenhalstertje die meekan als de "beeb" afgespeend en wel naar een nieuwe eigenaar vertrekt

navy is normaal gesproken een donkerder soort van blauw

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:12

Agh ja.. Ik heb zoiets het is maar een halstertje.. En ik moet toch nog wat nieuwe halsters voor mijn dames bestellen want ze zijn niet allemaal meer in goede staat.. En die kleine dr hoofd groeit teveel dus die moet ook alweer een nieuw halster

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:13

Hallo allen ;
ik vraag me af wat is voor jullie(eigenaren van vroege veulentjes) de reden dat je besloten hebt om je merrie zo vroeg te laten dekken en dus ook een vroeg veulen te krijgen ? Blond Verward
We willen toch allemaal ons veulentje in de wei zien dartelen en niet de eerste 2 maand van zijn leven noodgedwongen moeten "ophokken " Ach gut

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:17

mijn veulen word zeker niet opgehokt, die gaat lekker op de weide, en ik vind dat ik een goed jaar heb uitgekozen om zo vroeg te fokken want het is harstikke warm Ja En ehmmm, sommige mensen fokken ook zo vroeg met een vooruitblik indien het een hengst zou zijn. Als die naar de keuring gaat zijn die al een heel stuk voor op de andere leeftijdscategorie ook al is die maar een paar maanden ouder.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:17

sommige willen een vroeg veulen... voor de verkoop / keuringen heb je altijd een streepje voor.
Anderen beginnen op tijd met dekken als ze misschien een probleem merrie hebben, zodat ze de hele zomer nog kunnen dekke.n

En waarom ophokken? Als het droog is kunnen ze echt wel naar buiten. En zolang ze niet de hele dag in de plens regen staan ook nog wel.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:28

Okee;maar je kunt het(in een kaal modderig weitje) nooit vergelijken met een veulentje dat in het weelderige lentegras lekker in het zonnetje doezelt Muziek! Muziek! (ik weet het ;in de lente is het ook niet altijd mooi weer Bloos )
Het is toch ook algemeen bekend dat beweging voor de ontwikkeling van het beendergestel erg belangrijk is ?

Ik hoop dat niemand zich bekritiseerd voelt ;het is gewoon nieuwschierigheid en hoe ik er zelf over denk . Bloos

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:32

hier bestond de mogelijkheid dat angel een tweeling zou verwachten of moeilijk drachtig ging raken, dus tijdig begonnen en sja...van de eerste keer perfect raak
en dus nu half maart een veulen...
ik vind het erg fijn zo eigenlijk, mag volgend jaar dus weer zo van mij.
veulen gaat ook gewoon meteen de wei op.

ik ben overigens voorstander van veulens ten allerlaatste eind mei, later vind ik gewoon te laat, een vroeg veulen heeft gewoon echt voorsprong.

mijn andere merrie was ook al half april gedekt in de veulenhengstigheid omdat ik het veulen vroeger én gelijk met het andere wou, maar dat is niet meteen gelukt en daar dus een veulen half april.

miekelover: ssssspannend Hyper! ik duim!

kreeg net een berichtje via pb, (ander forum wel) van iemand die zei dat volgens haar angel NIET lang meer ging duren Hyper! Party!!

toevallig vandaag ook veulenhalsters uitgezocht Clown
startertje klaargelegd, dingetje is al zo'n 26 jaar oud Nagelbijten / Gniffelen
ik heb de volgende kleuren:
* babyroze (fluo)
* babyblauw
* donkerblauw
* donkerdonkerblauw/navy
* bordeaux
* lila
* zwart
* wit
* donkerlila
* oudroze

Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:33

amaze schreef:
Okee;maar je kunt het(in een kaal modderig weitje) nooit vergelijken met een veulentje dat in het weelderige lentegras lekker in het zonnetje doezelt Muziek! Muziek! (ik weet het ;in de lente is het ook niet altijd mooi weer Bloos )

Mijn idee: als je alleen een kaal modderig weitje hebt dan moet je je afvragen of je wel een veulen moet fokken Vork

edit: typo

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:37

lucas03 schreef:
amaze schreef:

Mijn idee: als je alleen een kaal modderig weitje hebt dan moet je je afvragen of je wel een veulen moet fokken Vork

edit: typo

Dat is nu juist wat ik bedoel ;kaal en modderig zijn de weides (bijna altijd) in jan feb en maart Het gras begint nu eenmaal pas in april te groeien

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:41

Nee; na mei liever ook niet ;als het veulentje van Opium de eerste keer (4weken dr geweest )was ''blijven zitten "was het ook begin april geboren ........

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:44

mijn wei is alleen bij de inloop kaal en modderig. Verder is het nog groen. Die staan toch de hele dag buiten. Als ze droog kunnen lopen is het toch oke. Veel gras nemen ze toch nog niet op, en ja, je moet je merrie idd meer hooi/ voordroog geven. Maar dat moet ik iedereen nu.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:45

maar je weet toch wel wat ik bedoel.............

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:47

Mijn merrie werd ook niet drachtig amaze, dus in 2006 maar vroeg begonnen op advies van DA en Hengstenstation.
Ja, toen was het in één keer raak.....

Dus 2-2 is mijn veulen geboren en loopt nu dus twee keer daags in de binnenbak, komt bij mooi weer een paar uur in de paddock en hebben een extra grote stal gebouwd waar die zich ook in kan uitleven.
De weides zijn bij ons erg slecht in deze periode, maar ik had ook liever gehad dat het eind april geboren zou worden.

Zodra ze de wei op kunnen dan gaan ze ook..... maar dat kan nog even duren.
Maar het is best wel een beetje jammer ja!

Maar aan de andere kant, voor de keuringen is het weer een voordeel!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:51

Mei is idd de mooiste maand maar ja je hebt niet altijd voor het kiezen. Maar mijn veulen van 2005 was van half juni. Nou je doet dus echt nergens meer mee he. Geen veilingselecties.... je bent te laat.
Keuring... net 2wken oud... dus kan niet met de oudere hengstjes mee van sommige al 5maanden oud.
Straks met inrijden... ik kan wel wachten tot oktober ipv het voorjaar.

Dus later is leuker maar niet praktischer.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:55

Precies lucas03. Mijn veulen van 2005 is van 6 juli.
Je bent haast gedwongen om ze er extreem vroeg af te halen want anders heb je geen plek meer in de opfok.
En ik wacht ook tot de herfst met zadelmak maken......

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:56

nou dat was idd zo. Per 1november moest ie in de opfok. net 4maanden. lekker vroeg Boos!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:57

vind ik ook, vroeg heeft ook zn nadelen, maar volgens mij nét iets meer voordelen dan een laat veulen.