[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:47

Voorkant van het spronggewricht?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:48

nope achterkant precies op de hak.

Zie pb
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 09-09-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:48

Vulina schreef:
Welke omgeving zitten jullie Suffie?

Achterhoek, Aalten.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:49

oehhhh mooie omgeving ben zelf gedeeltelijk op gegroeid in Lochem ook redelijk in de buurt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:51

Omgeving is idd prachtig! Dat is ook de reden dat we "hier" niet weg willen. Bij verkoop willen we graag iets terugkopen in een straal van 20 km en zoals Vulina al vroeg, met grond voor de paarden en onze hobbydieren.
Mijn man wil aan het werk als ZZPer of weer bij ABoost, wat hij vroeger ook heeft gedaan, voordat hij het bedrijf overnam.
Ja, het is tegenwoordig een rare wereld. Met 100 koeien ben je te klein, maar wij draaien nog steeds geen verlies, terwijl alles in het bedrijf up tot date is. Onze Fleckviehkoeien hebben een veel grotere waarde in de omzet aanwas en dat tikt ook hard aan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:55

Fotsy _/-\o_
Een eigen hengst is echt nog niet zo makkelijk en goedkoop. Dus een eigen hengst gebruiken omdat het goedkoop is, die vlieger gaat niet op.
Naar de DA, hoefsmid, wormenkuren en zijn eten, moet een hengst zich ook nog regelmatig tonen. Hetzij verplicht op een keuring om papier bij de veulens te krijgen, hetzij op een show om zich "in the picture" te spelen enz. enz. Dat kost ook allemaal inschrijfgeld, keuringsgeld, benzine om er te komen, scheren, enzovoort enzovoort.
Ik heb 2 heel verschillende type merries en toch beide met eigen hengst gedekt. Moet ik ook wel zeggen dat ik hem heb uitgezocht voor mijn merries. Dus ik denk dat hij bij beide goed matcht. Maar dat is gokken, want er is 1 nakomeling van 1 van de merries, maar de andere merrie en de hengst zelf hebben nog geen nakomelingen. Precies de reden dat ik het moeilijk vind om keuzes te maken voor volgend jaar. Ik moet eerst afwachten wat mijn eigen hengst fokt, en wat mijn merries fokken. En dan weet ik nog niet wat bij wie vandaan komt ;) dus super leuk om dat vanaf het begin uit te zoeken, maar wel heel moeilijk

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:30

Wow Marije,
Ik kon me werkelijk geen voorstelling maken van hoe dat dus bij paarden gaat.
Maar dus gewoon net als mijn eigen buik verbouwd werd door me 3 bengels.
(heftig om te zien maar ook leerzaam voor een leek als mij)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:02

Ik post hier niet zo heel veel, omdst jullie me allemaal te snel gaan, dus excuses.. Ik probeer wel alles mee te lezen.. Maar jullie kunnen mij misschien even advies geven..

Mijn merrie staat nu met mijn andere paarden op een vrij schrale wei.. Ze zijn allemaal iets te ehm... enthousiast geweest in de zomer.. :p
Met eten welteverstaan.. Moet ik mijn merrie nu wel of niet wat bijvoeren? Ze was 20 augustus 100 dagen drachtig en al vrij dikkig..

Maar dit is toch grotendeels gras of niet?

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:19

Vulina schreef:
Wat niet kan is nog nooit gebeurd :P Maar 6 merries die exact dezelfde verbeter punten hebben is wel erg toevallig. Mijn buurman dekt ook alles met zijn eigen hengst en heeft best leuke pony's :) Zelf heb ik dit jaar 5 laten dekken met 4 verschillende hengsten. Allen hebben andere punten die ik zoek in een hengst. :)

Merries hoeven niet allemaal dezelfde verbeterpunten te hebben he, en hengst kan op meer dan 1 punt verbeteren, dus ook op verschillende verbeterpunten bij verschillende merries. Ik heb bvb:
Merrie iets te lang in de rug -> hengst heeft korte rug
Merrie iets te kort voorbeen -> hengst heeft hoog voorbeen
Merrie iets te weinig beweging -> hengst heeft veel beweging
Merrie iets te weinig front -> hengst heeft veel front
Dat zijn al 4 verschillende voorbeelden die met 1 hengst verbeterd kunnen worden, als je de juiste hengst hebt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:29

Alle 4 dingen die jij op noemt vind ik vanzelfsprekend, dat een hengst dat heeft. (Behalve de korte rug)
Maar om bij je voorbeeld te blijven;
Merrie 2, 3 en 4 mogen dan al geen korte rug hebben. Anders heb je straks een langer voorbeen, maar een erg korte rug.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:47

Bedankt voor de lieve reacties op Raisa <3 Ze is inderdaad heel goed uitgepakt en super nieuwsgierig of ze ook net zo mooi uitgroeit.

En oef, was niet mijn bedoeling om zo'n discussie los te laten barsten :o
Bedoelde meer dat ik me in de eerste hengst goed kan vinden. Hengst waar vervolgens over gesproken werd, lag ook goed in de lijn. De volgende twee vond ik alleen twee totaal verschillende he hengsten.
Persoonlijk zou ik afwachten wat er uit komt en dat ook meenemen in het oordeel inderdaad. Kijken hoe je merrie fokt. Maar iedereen is uiteraard vrij om zijn eigen keuzes te maken ;)

Vorig jaar heb ik beide (maiden) merrie's bij dezelfde hengst gehad. Hengst die in mijn ideaalplaatje past van een rassige pony. Roos vind ik ook zo'n echte raspony, wat ik enkel kon verankeren met deze combinatie. Dat heeft dus ook goed uitgepakt. Veulen lijkt nóg meer ras te hebben en wel wat meer lengte in het lijf. Roos lijkt wel wat minder/haar eigen maat mee te geven.
Dit jaar dus gekozen voor een hengst uit een beetje dezelfde bloedlijnen, wel hengst met iets meer formaat, die ook mooie fronten geeft, wat iets verbeterd mag worden op Roos. Bonuspunt is ook dat hij de laatst dekkende zoon in NL is van een hengst waar ik ook altijd erg weg van ben geweest.
Lies vond ik juist bij deze hengst passen omdat ik bij haar graag wat meer ras zou willen zien. Tevens mag ze wat meer bergop gebouwd zijn en hengst heeft juist en erg mooi lang voorbeen.
Ondanks dat ik erg tevreden ben over haar veulen, lijkt hengst niet heel veel zijn stempel te hebben gedrukt. Veulen lijkt wel iets rassiger dan zijn moeder. Maar niet vergelijkbaar met het andere veulen. Denk ook niet dat je dat in een generatie zo makkelijk kan veranderen. Daarom voor deze merrie juist gekozen om dit jaar voor een hengst met hele andere bloedlijnen te gaan. Vrij jonge hengst, die top lijkt te vererven en super veel beweging meegeeft. Dus kijken of deze combinatie beter bij dit type merrie past.

Zijn ook dingen waar je gaande weg wat achter moet komen, denk ik. Aan de andere kant kan het ene veulen uit dezelfde combinatie totaal verschillen met een tweede.
Maar om een beetje te kijken hoe mijn merrie's fokken, wou ik dit proberen. Vallen de resultaten komend jaar tegen, moeten we misschien toch weer terugdekken met de hengst van vorig jaar ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:50

Met een korte rug bedoel ik geen TE korte rug he :P Een juiste rug. Juiste rug x juiste rug lijkt mij niet echt een probleem.
Je kan het vanzelfsprekend vinden dat een hengst dat allemaal heeft, maar er lopen heel veel verschillende types rond. En het is echt niet zo vanzelfsprekend dat elke hengst al die punten ook effectief bezit. Anders is elke hengst een ideale hengst.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:00

Hihi wat een discussie :D Pippin's Pride dekt inderdaad dit jaar niet, misschien volgend jaar wel.
Zelf zou ik de 2019 combinatie ook niet doen, vind hem niet geweldig goed. (Vind er best nog weinig goed.)
Naar mijn mening wordt er veel te veel gefokt op "rassig" en super gangen aan de hand, onder het zadel kunnen ze niet lopen.
Maar er zijn ook mensen die mijn combinatie's niet begrijpen :D (Meestal alleen omdat ie enge ogen heeft) :')
Heitraks Marvin vind ik ook een mooie hengst.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:28

Knolselder, denk dat daar ook een verschil zit tussen de kwpn/rijpaardenfokkerij en kleinere stamboeken/fokkerijen. In de rijpaarden wordt natuurlijk uit veel grotere aantallen geselecteerd en geperfectioneerd. Ook gaat er veel meer geld in om wat ook meer mogelijkheden geeft.
Ben bijvoorbeeld erg jaloers op het linear scoren bij het kwpn, dat geeft ontzettend veel informatie alleen al over jouw eigen hengst/merrie. Maar ook worden er zoveel nakomelingen van een hengst gescoord dat er echt gekeken kan worden hoe de hengst over de hele breedte doorfokt.
Denk dat het voor mijn pony's al super zou zijn dat je zoveel informatie van je eigen beestjes hebt. Van de hengsten worden helaas vaak te weinig en te wisselend aantal nakomelingen gekeurd en zitten onze jury's misschien te weinig op 1 lijn :o

Kelly, gelukkig mogen meningen verschillen. Persoonlijk vind ik ras wel belangrijk, want ik fok immers Welsh pony's, met de nadruk op Welsh ;) Natuurlijk moet het niet ten koste van rijeigenschappen gaan, maar in mijn ogen hoeft dat ook niet. Zie bijv. Pippin's Pride, enkel zijn maat heeft hij volgens mij niet mee.
Maar als je ras kwijt bent in je fokkerij, krijg je dat niet zomaar terug.
En tja, mijn beide merrie's hebben wel bewezen niet te showen aan de hand :+ :+ Gelukkig waardeert die die onder het zadel loopt zich dan wel op en weet ik wat ze kunnen ^_^
Enneh dat Marvin een top hengst is lijkt me duidelijk :')

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 02:45

Ja ras is natuurlijk niet verkeerd als het niet ten kosten gaat, zoals inderdaad Pippin’s Pride. Maar vind ook dat er soms TE veel ras in wordt gefokt, dan is het geen eens meer een Welsh. En inderdaad Stokmaat.. Het zijn bijna geen pony's meer tegenwoordig..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 06:51

Ik denk dat er inderdaad grote verschillen in onze stamboeken zitten... Bij de mini's is nog zoveel in ontwikkeling dat er vooral nog naar "grote punten" gekeken word. niet te lang, goed bewegen, meer front, meer halslengte, en als er meer van dat soort dieren komen kun je denk ik pas écht gaan verfijnen... Want er zijn misschien talloze goedgekeurde hengsten, maar hengsten die 3 jaar geleden een 1e premie liepen, zijn nu soms al ouderwets, dus veel dieren die ook echt voldoende goed zijn voor de toekomst, zijn er niet echt als je het mij vraagt...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:48

Dat is waar, ons stamboek is nog heel erg in beweging.
En sowieso ligt eer bij elk stamboek de nadruk op andere punten.
Je kan moeilijk een mini onder het zadel beoordelen :P

Maar dat neemt niet weg dat 1 hengst op meerdere eigen merries kan passen. Je zoekt je hengst er namelijk naar uit. (Als het goed is)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:05

Ik ben zelf als "fokker" ook nog heel erg zoekende. Ik heb mijn grenzen al nu en dan verlegd. En ik leer altijd weer bij. _/-\o_
Het kan dus best zijn dat ik evengoed ga nog elders laten dekken of met tijd een andere hengst aanschaf,wie zal het zeggen. Ik zou ook nooit amha merries hebben en kijk nu. Sja...maar je moet een mens ook die tijd geven om te groeien in datgene wat hij doet.
Tot nu toe vind ik ook altijd van die leuke plekjes voor mijn veulens dus die gaan er alvast niet onder lijden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:37

Verschil is denk ik dat "jullie" aan een pony denken die meer bergop mag, als in; langer voorbeen. Ik kijk dan meer naar hoe de schoft er in ligt, hoe het kruis gesteld is, naar de schouder ligging..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:45

Nmprs is idd nog een jong stamboek en nog zeer evoluerend. Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat een hengst al deze punten heeft. Dan mankeerd er wel iets anders aan een hengst vaak als ze deze punten hebben.

Mijn merrie is 6 jaar en is al klassiek terwijl ze toch van een fokker komt die erg actief is in het stamboek, om maar te zeggen hoe snel het gaat.

Hier denk ik zeker niet aan een pony maar kijk ik toch echt richting een warmbloed qua bouw. Al wil ik wel invloeden van een poolse arabier (dat is dan eigen smaak dat 2de)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:48

Goedemorgen dames (en heren?),

Ik zou graag in dit topic aansluiten! Wij verwachten komend jaar voor het eerst een veulentje en voor onze merrie is het ook de eerste keer. Ik hoop gaandeweg dit topic wat extra handige informatie op te pikken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:58

Het heeft natuurlijk als hengstenhouder ook zijn voordelen als zijn hengst al zijn eigen merries dekt.
Zeker als je weet wat de merries door geven, kan je aan de hand van de veulens bekijken wat de hengst doet.

Gisteren was 'mijn' merrie 100 dagen drachtig!!!
Volgende week gaat ze nogmaals gescand worden.. ik hoop stiekem dat ze ook het geslacht kunnen zien.. :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:23

Ik heb zelf meerdere dekhengsten maar dek ook regelmatig merries bij hengsten van buiten als ik denk dat die combinatie beter past.
Of om nieuw bloed toe te voegen.

Groot nadeel bij de mini's is trouwens ook dat er qua merries en hengsten amper selectie is.
Zelfs bij stamboeken die hengstenkeuringen hebben.
Want dan zijn hengsten alsnog goedgekeurd als ze een correct gebit hebben, knieën niet op slot staan en ze 2 ballen hebben. Dat is alles waar op geselecteerd wordt.
Daarna nog een primering maar dat zegt niets want dezelfde hengst kan binnen 3 jaar z'n bingo kaart vol hebben (1e, 2e, en 3e premie afwisselen afhankelijk van welke jury er keurt).
Amerikaanse stamboeken hebben helemaal geen keuringen.
Die hebben alleen shows waarbij de halter wel op exterieur en gelukkig tegenwoordig ook steeds meer op beweging wordt beoordeeld. Voordeel is wel dat je de dieren veel vaker per jaar op show ziet en door veel verschillende judges beoordeeld worden.

Aangezien ik zelf dus voor deze shows (van 2 stamboeken) fok, wil ik dat zowel mijn merries als de hengsten waar ik mee dek ook zelf geshowd zijn.
Ook voor de merries ben ik daarmee streng, als ze niet goed genoeg is voor het showen heeft ze ook niets toe te voegen aan mijn fokkerij.
Kan het een hele leuke en lieve gebruikspony zijn maar dat is niet waar ik voor fok.
Gezond, goed karakter en zo in elkaar zitten dat het een bruikbaar lijf en beweging heeft dat zou volgens mij de basis moeten zijn...

Net als kleurtjes, hot binnen de mini's maar je hoort ook regelmatig wow als hij dat kleurtje doorgeeft dan is het een top hengst. Terwijl ik dan denk hij zal ook z'n hals maar doorgeven, dan kan je er niets mee...

Overigens vind ik karakter bij de mini's wel heel belangrijk want ze moeten door hun maat wel geschikt zijn voor kinderen.
Zo zijn laatst bij een fotoshoot bij mij thuis ook de hengsten bv opgesteld door een 12 jarig meisje en leen ik op show mijn paardjes ook regelmatig uit aan kinderen voor de youth classes.

Casarell, dat is bv ook de reden dat ik met mijn jonge hengst 2 merries heb gedekt die al veel veulens hebben gehad. Zo weet ik al aardig wat zij doorgeven en de jonge hengst (eigen fok) komt uit 2 ouders waar ik ook al veel nakomelingen van heb.
Ik zal niet snel een onbewezen hengst op een jonge merrie zetten.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:23

Onze merrie (Chippendale x Inspekteur) is nu 98 dagen drachtig van Ferguson.
Een recente standfoto heb ik niet van haar.

Afbeelding

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:28

Ik heb gekeken naar wat ik wilde verbeteren op bewegint op mn merrie en wat ik voor ogen heb qua opvolging voor Vera (wat wil ik ermee en hoe qua karakter). Daarnaast advies ingewonnen bij iemand die mij en mijn merrie goed kent en op basis daarvan voor deze hengst gekozen. En nu maar hopen dat er leuks uitkomt.