[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:11

Leonoor waarom wel met een fries kruizen en niet met een tinker?
Geen aanval hoor pure interesse

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:15

Leonoor,de eigenaar van deze hengst zit ook op bokt.
kwa gangen past hij ook goed bij een fries,op youtube zijn ook filmpjes van hem te vinden

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:19

Kan alleen niet zo goed vinden waar hij staat? Zal wel even zoeken naar zijn eigenaar op bokt.

Woogy, heb je beeldmateriaal?

Waarom ik niet met een tinker kruis? Omdat ik zelf nauw betrokken ben met het stamboek, vind ik niet kunnen. Deze fries heeft volledig papier hoor, maar doordat ze wel een lelijke rug heeft (die overigens de vorige eigenaar op een gegeven moment echt weer recht getraind heeft en haar nakomelingen hebben het absoluut niet), ga ik niet naar tussen de friezen rondlopen. Feitelijk heel krom.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:20

hij staat in belgie bij bokker ysewyn

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:21

Gracias! Maakt het zoeken weer stuk simpeler!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:24

bokker YWC bedoel ik haha,ysewyn is hun stalnaam

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:24

Maar eigenlijk heeft het dus betrekking op deze merrie.
Niet op het ras de fries!
Of begrijp ik het verkeerd Leonoor.
Maar je wil met deze merrie niet tussen de friezen lopen?
Op keuringen bedoel je?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:25

Eerst even eten bestellen hoor, ik blijf lezen en reageren en mijn dochter krijgt trek :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is nog jong en zal met leeftijd meer verfijnen en sterker worden.
Enkele van zijn mega grote pluspunten: super sterke rug en achterhand, goed been gebruik, super zacht karakter en hele fraaie lichte gangen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:32

Hier niet aan het nadenken over 2014/2015, maar over 2015/2016. Lis mag/moet nu een jaartje leeg en daarna wil ik nog 1 keer dekken...

Denk dat het er van af hangt (voor mij) of een merrie een goede representant van het ras is of niet of ik er mee buiten een stamboek zou willen fokken. Ik vind het eigenlijk zonde om met een mooie 1e premie merrie (ster/model/kroon etc) buiten het ras te dekken, dan zet ik er liever een mooie passende hengst binnen het ras op om zo echt te werken aan verbetering van een ras, wat fokken imo ook is/zou moeten zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:33

Dat bedoel ik dus eigenlijk Wendy, en deze merrie heeft geen predicaten, wat ik weet.
Woogy, ik ga je pb'en!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:35

ik ga eigenlijk nooit buiten het ras,zie er het nut niet van in dus ik verbeter het ras liever gewoon.
ik zou ook nooit lukraak een hengst gebruiken omdat ik hem leuk vind of wat voor reden dan ook.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:37

zelf zou ik graag met welsh pony's kruisen en eventueel zelfs een goede draver merrie om sterke sportpony's en endurance knallers te maken.
Eigenlijk...het liefst van alles zou ik engels volbloeds willen fokken. Helaas wordt dat wel een prijzige hobby om een goede fokwaardige merrie te kopen en de dekkingen zijn helemaal niet te betalen....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:40

Woogy ik vind jouw hengst nog steeds gaaf voor Set, hij zit in mijn hoofd :D

Leonoor ik snap je wel helemaal omdat je nauw betrokken bent bij het Tinker-ras, hoe meer ik betrokken raak bij de Arabier hoe leuker ik het vind, het volgende veulen zou ook een Arabier worden denk ik. Desondanks ben ik heel blij dat ik nu voor mijn kruising heb gekozen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:42

Heb ook wel eens gekeken naar een Arabofries erop of richting Barockpinto hoor, dat kan ook met papiertje. Ben er gewoon nog niet helemaal uit met wat ik wil/ga doen etc en gelukkig heb ik nog even. En eerst moet dit veulen nog gezond eruit rollen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:42

waarom dan kruisen met een Welsh pony? en welke sectie Welsh pony

het voordeel bij het Welsh stamboek is dat ook kruisingen geregistreerd kunnen worden met papieren en ook aan keuringen kunnen deelnemen.
dat word dan een Welsh part bred maar wel een met het rijpony standaard

dus meestal is het een NWR x NRPS of NWR x duitse rijpony
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 04-01-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:43

Leonoor misschien ken je TiSento en Fiore wel? Dat zijn kruisingen tussen een haflinger en die Sublime Sponte.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:43

Seti past ook perfect onder Zaartje, zou een hele fraaie worden. Maar je weet wat ik je gezegd heb ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:46

set_elkol schreef:
Leonoor misschien ken je TiSento en Fiore wel? Dat zijn kruisingen tussen een haflinger en die Sublime Sponte.

Die zijn me bekend inderdaad!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:51

Wel een coole combinatie met Moarn Leo....

Och, ik heb me ook weer een mooi doel gesteld voor de volgende hengst... :D Gelukkig heb ik nog ruim een jaar om te beslissen. Ben de perfecte nog niet tegen gekomen helaas... Het volgende veulen is namelijk voor mijn bijrijdster en heeft daarom een bepaald eisenpakket... :o De hengst moet in het cobtype vallen, minimaal 1.53 hoog, niet verkleinend fokken, geen lange rug (sterke bovenlijn), niet inleveren op beweging (liever verbeteren), voldoende front (niet de grond in gebouwd) en een cool karakter...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:55

WenK schreef:
Denk dat het er van af hangt (voor mij) of een merrie een goede representant van het ras is of niet of ik er mee buiten een stamboek zou willen fokken. Ik vind het eigenlijk zonde om met een mooie 1e premie merrie (ster/model/kroon etc) buiten het ras te dekken, dan zet ik er liever een mooie passende hengst binnen het ras op om zo echt te werken aan verbetering van een ras, wat fokken imo ook is/zou moeten zijn.

Ik snap die gedachte gang wel.
Maar vraag me dan ook af of het niet beter zou zijn om een merrie zonder noemenswaardige prestatie (keuring of sport) niet te gebruiken om mee te fokken.
Is gewoon een gedachtegang he.
Ik respecteer iedereens reden om te fokken op de manier waarop ze fokken.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:59

Sport vind ik weer een ander verhaal... Ik denk namelijk dat er best heel fijne sport(gebruiks)paarden uit kruisingen kunnen komen en ik denk ook dat een paard niet per se een goed keuringspaard hoeft te zijn om een fijn gebruikspaard te zijn. Daarom sta ik ook niet helemaal achter de alternatieve goedkeuringsmogelijkheden vanuit de sport van diverse stamboeken. Op keuringen wordt vooral gekeken naar de rasstandaard en de gebruiksmogelijkheden van het dier binnen die standaard. Als je een dier eerst afkeurt (niet goedkeurt) op een keuring en vervolgens 'omdat ie het in de sport zo goed doet' toch goedkeurt lever je m.i. in op de rasstandaard/exterieureisen van je stamboek. En dat lijkt mij juist waar je als stamboek voor staat. Binnen de echte sportpaardenfokkerij kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook bij de friezen bestaat deze mogelijkheid en dat vind ik nu niet de sportpaarden bij uitstek.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:00

ff spammen hoor,heb vandaag mijn nieuwe camera uitgetest.

mijn Welsh mountain stermerrie pepper die dus in april gedekt gaat worden en mijn Welsh sectie C stermerrie garcia.

Afbeelding

en omdat hij gewoon TE schattig is om niet te laten zien,jeremy het Welsh mountain hengstveulen,ofja eigenlijk zou hij nu dus jaarling moeten zijn maar is dat pas officieel eind april.

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:04

wat een mooie schimmel zeg, kanjertje :)
En die kleine pluizenbol is gewoon super aandoenlijk <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:05

Kruisen daar kan ik over mee praten.. Ik heb nu ook een beetje praat met mijn stamboek.. Eerst kon het wel en alles toegewezen en nu ineens (heeft er iemand gelult ofzo) niet meer.. Maar ook wij gaan naar het welsh stamboek denk ik. Had gebeld en moest een mail sturen, maar allang niks meer gehoord dus van de week maar weer ff bellen :)