[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:20

@Kabayo: Ik snap de rest wel een beetje. Uiteraard wil je je merrie verbeteren, maar het is niet zo simpel als een match op uiterlijk. Vaak fokken paarden niet exact de helft van hun uiterlijk door, maar vererven ze sommige eigenschappen sterk en blijken er genetisch toch wat dingen anders uit te pakken dan verwacht. Dus is het vooral bij een maiden vaak even kijken hoe ze fokt, waarop je vervolgens vaak inspeelt als je opnieuw laat dekken. Dat mist nu nog een beetje natuurlijk.
De hengsten die je kiest zijn ook erg verschillend qua eigenschappen, je zegt dan sportpony's te willen fokken met sterke bewegingen. Van een sportpony dekhengst verwacht ik sowieso dat ze niet overbouwd zijn, dus dat zie ik persoonlijk niet gelijk als pluspunt. Dan de sterke bewegingen, de meeste Arabieren (ik heb er zelf ook 1) hebben gewoon niet de gangen die je graag wilt zien in een sportpony. Ze kunnen vaak formidabel showen, maar missen vaak buiging in de sprong en hebben moeite met het opwaartse lopen in de basisgangen. Voor veredelen zijn ze soms wel fijn op een wat grovere sportpony, maar jouw merrie draagt al veel bloed dacht ik.
De hengst daarna is juist heel compact, echt het tegenovergestelde van de Arabier. (Vind ik persoonlijk wel meer passen als ik lees wat je doel is.) Dus er lijkt niet echt een bepaalde gedachtegang achter te zitten qua type pony wat je dan wilt. Helemaal omdat je volgens mij voor de verkoop wilt gaan fokken (of kan je zoveel pony's aanhouden) is het natuurlijk wel belangrijk dat je rekening houdt met in hoeverre het veulen commercieel is/wordt.
Uiteraard is het altijd leuk om te dromen en alvast plannen te maken, je kan ze altijd bijstellen als dat nodig lijkt te zijn.

Kabayo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:23

We zien het allemaal vanzelf ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:51

Er wordt zo vaak gefokt omdat men de hengst mooi vindt en niet omdat het matched..

Ik denk dat het niks wordt met de fokmerrie die ik op het oog had. Heb een bod boven de vraagprijs gedaan en zelfs daar wordt niet op gereageerd. Dan weet ik het ook niet meer.. Jammer maar helaas!
Dus maar weer rustig om me heen kijken :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:58

Hoezo matcht het niet dan?

Er is iemand op bokt die met dr eigen dekhengst volgens mij wel 6 eigen merries dekt

Ook omdat t mooi gratis is. Maar dat kan toch ook niet allemaal matchen lijkt mij
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 09-09-16 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:58

Mooney, mooi omschreven :j
dat is precies waarom ik ook eerst de veulentjes wil afwachten... En dan nog vind ik het lastig want ik heb al zo veel mooie veulentjes gezien die me dan later toch wat tegenvallen, en andersom... Maar je moet wel vlak daarna keuzes gaan maken om te dekken...
Voor jupiter word dit het tweede veulen, dus dat word al iets makkelijker om te zien/vergelijken...

Vulina, boven de vraagprijs? tja dan houd het op... Jammer!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:06

Ik denk ook dat dat vooral gebeurd omdat het een stuk makkelijker is om te zien of een hengst mooi/correct is dan om te zien hoe het matched in combi met een merrie. Dat is toch een stukje vakmanschap denk ik, wat je alleen krijgt door kennis en ervaring opdoen bij mensen die het al hebben en ook nog eens kunnen overbrengen.

Ik durf ook niet te zeggen dat ik dat kan, ik heb uiteraard geprobeerd om zo objectief mogelijk te kijken naar mijn merrie wbt sterke en zwakke punten. Dan het doel van het veulen te overwegen en dan te zoeken naar een matchende hengst. Maar ik heb 0,0 ervaring met fokken en ik weet ook niet hoe mijn merrie vererft. Heb de hengst gekozen om zijn front, beweging, nafok die me aanspreekt en verder redelijk conformiteit met mijn merrie. Maar ik denk dat er heel wat (ervaren) fokkers zijn die er 100x beter oog voor hebben dan ik.

Jammer dat het niets is geworden met de fokmerrie Vulina.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:24

Zo hebik het ook gedaan hoor, ik wist dat ik een bonte warmbloed wilde dus ben eerst op zoek gegaan naar homozygote warmbloedhengsten. En ik wist dat ik wel maat wilde dus heb daaruit gekeken naar de maar en hoe groot ze fokken en toen gaan kijken wat zoveel mogelijk bij mij merrie matchte zoals wat meer lengte in de rug en hals. Maar
Ook gekeken naar wat hij kan en wat zijn karakter is.
En ik denk dat ik zo voor de eerste keer best een hele leuke match heb.
Maar is altijd maar afwachten wat eruit komt aangezien ik ene maiden merrie heb.
De veulens van de hengst bevallen in iedergeval erg goed.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:32

Kabayo, ik doelde niet specifiek op jou, maar in het algemeen. Ik ken jou merries niet en heb ook niet genoeg verstand van pony hengsten om er iets zinnigs over te zeggen.

Ja Linda, ze was uit de verkoop gehaald. Toen kreeg ik later een bericht of ik een serieus bod wou doen. Maar ik krijg geen reactie, maar wie weet komt dat nog. Ik ga er maar van uit dat het niks wordt, anders blijf je er zo over nadenken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:07

Kabayo schreef:
Hoezo matcht het niet dan?

Er is iemand op bokt die met dr eigen dekhengst volgens mij wel 6 eigen merries dekt

Ook omdat t mooi gratis is. Maar dat kan toch ook niet allemaal matchen lijkt mij

Deze mensen zijn wel al vele jaren bezig met fokken. Die hebben een kudde opgebouwd met een bepaald doel en hengsten met een bepaald doel.
Als jij een groep merries hebt (welke je al meer als 20 jaar aan sleutelt) en je koopt dan een hengst of 2 welke je naar je fokdoel kunnen leiden, dan is het logisch dat je meerdere merries ermee dekt. Uit die veulens nemen ze weer een selectie die hen dichter bij hun fokdoel brengt.

Je kan dit dus niet vergelijken met een particulier Die 1 of 2 veulens per jaar fokt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:22

Jammer vulina dan maar misschien ligt er nu een pad open voor andere mogelijkheden.

En kabayo ik heb nooit gezegd dat je niet nadenkt, alleen zoals Mooney zei je keuzes liggen best hard uit elkaar om niet te zeggen een wereld van verschil. Maar als jij vindt dat je een bepaald doel voor hebt, goed dan. Ieder doet toch zijn zin.
Het is alleen zo dat in het algemeen te vaak gefokt wordt met de hengst van de buren omdat ze het niet kunnen betalen anders en zij het nu juist die paarden die je ziet verschijnen op markten.

En er zijn er wel meer in dit topic die met eigen hengst dekken en eigen merrie's, daar is ook wel over nagedacht bij de aanschaf van zowel hengst als merrie's en die dekken ook niet gratis hoor of denk je dat die niks opeten/hoefsmid/da.
Het is veel goedkoper/simpeler een dek te betalen dan een eigen hengst te houden.
Dus bij deze hoedje af voor alle fokkers hier met eigen hengsten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:05

Silly1972 schreef:
Ja gaat wel oke, woensdag is de DA weer gekomen, het begint al iets te dichten, maar we zijn er nog lang niet.
Komende 3 weken staat ze nog op de box :-( .

141 dagen en nog op de scan kunnen zien? dat is gaaf, mijn da zegt dat ze dan al te ver naar beneden liggen om te kunnen scannen.
En waar heb je het veulen gevoeld?
Harm is 154 dagen drachtig nu dus wil ook af en toe gaan voelen haha

Fijn dat er wel vooruitgang in zit. Bij Dunja is de wond bijna niet meer te vinden, dat is zo mooi genezen in een maand tijd!

Ik sta aan de rechterzijde, rechterhand op haar rug, linkerhand vanaf het uier omhoog tot echt boven in het hoekje en hoofd tegen de flank. Reken maar dat je wat kunt voelen en horen. Gisteren meerdere schopjes die je tegelijkertijd ook heel goed kon horen "pingen". Duidelijk verschil tussen borrelen van de darmen en "pingen" van een schoppend veulen.
DA kon het veulen heel makkelijk vinden, hoefde er nog niet eens moeite voor te doen.

Vulina, hopen dat de eigenaren toch nog overstag gaan. Ze zullen vast wel een keer wat laten horen :(:)

Hier hebben ze vanmorgen foto's en een film gemaakt van onze boerderij. Ben benieuwd naar het resultaat, maar nog meer of het ook echt kopers gaat opleveren..............

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:10

ohhh ga ik ook proberen!! :D

Al heb ik nooit dat gedaan om het geborrel van de darm te horen haha :P

Gaan jullie de boerderij verkopen dan?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:13

Ja, ik werk in het onderwijs en mijn man draait de boerderij met 100 koeien. De huidige regelgevingen hebben behoorlijk in het plezier van het boeren gehakt. De melkprijs zit natuurlijk ook tegen, maar door mijn inkomsten kunnen we dat nog goed handelen.
In april 2017 gaan de koeien weg en we hopen voor die tijd de boerderij verkocht te hebben, die al vanaf maart te koop staat. Niets is zo erg als een lege stal op het erf te hebben........

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:25

100 koeien is tegenwoordig echt te weinig ja.

Al enig idee war julie heen willen?
Ik neem aan wel iets met de paarden aan huis?
En wat gaat je man dan doen? Want die zit dan natuurlijk zonder baan

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:39

Kabayo volgens mij doel je op mij met 6 merries dragend. Dan moet je wel begrijpen dat ik daar ook 4 verschillende hengsten voor heb gebruikt van mijn eigen ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:44

Ik zou niet weten wie het was haha.
Denk jou niet , aangezien in wist dat je verschillende hengsten hebt ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:54

Welke omgeving zitten jullie Suffie?

Ben het deels wel met je eens Kabayo, over de eigen hengsten. Ik geloof nooit dat één hengst bij 6 verschillende eigen merries past.. Maar iedereen heeft zijn eigen ideeën, en dat zal ook altijd zo blijven. Ik heb ook wel eens dat ik dek met een hengst en dat iemand anders zegt; die zou ik nu nooit gebruiken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:55

Mij vast. :o
Maakt niet uit,ik lig er niet van wakker en ben heel blij met mijn veulentjes van dit jaar. 1 van die merries hebben we nu met een andere hengst gedekt maar de andere 4 heb ik laten herdekken omdat ik zo blij was met het resultaat. :o
Ik denk wel heel goed na over welke merrie ik aan de kudde toevoeg en ook over de hengst is toen best wel goed nagedacht. Vroeger hebben we vaak veranderd tot we na jaren zoeken hadden wat we wilden houden. Is het luiheid om ze met dezelfde hengst te dekken? Misschien wel,ik weet het niet. Al is een hengst houden niet altijd even simpel of goedkoop.
Ach ik ben blij met wat ik heb. 8-) :j
Laatst bijgewerkt door pretty op 09-09-16 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:56

Maar jij laat niet dekken als het niet past. Zoals die ene die je nu elders hebt laten dekken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:57

Ja,maar dat blijft ook een beetje zoeken. En evengoed kan het volgend jaar tegenvallen. Maar dan zien we dan wel weer. Een zoektocht blijft het.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:02

Oei oei, ik dek volgend jaar ook alles met eigen hengst :o

Maar ik ben er dan ook van overtuigd dat ik een hengst heb gekocht die bij elke merrie die ik heb past (ja Hoor, echt waar!). Ik ben zelf heel erg kritisch op mijn eigen dieren, dus ben daar ook eerlijk in.

Edit: theoretisch en op het eerste zicht he, hij moet er nog naar fokken ook.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 09-09-16 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:03

Luiheid Pretty met dezelfde hengst :P nee hoor als het resultaat goed is waarom zou je dan veranderen.
Flo is ook opnieuw door dezelfde hengst gedekt, waarom zou ik veranderen als ik super tevreden ben.

Statistisch gezien hebben hengsten toch altijd veel meer nakomelingen dan de merrie's dus waarom zouden er geen zes bij hem kunnen passen dan?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:09

Wat niet kan is nog nooit gebeurd :P Maar 6 merries die exact dezelfde verbeter punten hebben is wel erg toevallig. Mijn buurman dekt ook alles met zijn eigen hengst en heeft best leuke pony's :) Zelf heb ik dit jaar 5 laten dekken met 4 verschillende hengsten. Allen hebben andere punten die ik zoek in een hengst. :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:17

Ach fokken blijft toch gokken.
De grote topfokkers hebben ook echt niet met elk veulen succes.

Uiteindelijk vind ik gezondheid en karakter het belangrijkste en een functioneel exterieur is voor paard en ruiter erg prettig.
In het verleden heb ik er echt heel veel aan gedaan om goede keuzes te maken bij het dekken en toch heb ik daar ook een paar grote teleurstellingen gehad.
Dit keer heb ik zonder veel wikken, wegen en advies inwinnen twee hengsten gekozen die mij "gewoon aanspreken" , ik ga ook wel ervaren wat daar van komt! :D

Silly, hoe lang is je merrie al uit de running?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:36

Nu 3.5 week en er komt nog zeker hetzelfde bij. Het si gewoon een enorme rotplek om een snee te hebben.
Dus helaas is het crossen en springen voor dit jaar voorbij, maar kan haar dit jaar nog wel dressuurmatig op gaan pakken.