[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:20

ok ja ik speen ook nog niet dan, is het voordeel van een kudde te hebben.
De veulens brengen meer tijd door samen en met de hengst dan met hun eigen mams, enkel snachts staan ze voorlopig nog samen en als het spelletje uit de hand dreigt te lopen dan hebben ze mama nog heel hard nodig of als de hengst het zat is en hen eens een lesje wil leren ~~}> dan is het heeeeelp mamaaaaa.
Flo is er bovendien nog niet klaar voor om afstand te doen van haar veulen hoor, als ze te lang uit haar zicht is (Lily staat dan met Olaf de andere kant van het erf en dan ziet ze ze niet), komt ze geregeld al roepend eens een kijkje nemen.

Oeie Cemlys, hopelijk toch nog geluk

wow, veel gelijkenissen inderdaad Cynthia, (je had net gepost voor me)
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 09-08-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:22

Het zal ook per merrie en veulen heel verschillend zijn. Maar ik vind ze er nu al klaar voor, dus ik rek nog 1 maandje en dan is het zo ver :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:48

Aniek, is idd voor Bo haar 2e veulen, ze is nu 7 jaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar er eigenlijk pas vorig jaar goed genoeg voor vond.

Dank je wel Cynthia, ja ze is best verandert. Mooie paardjes heb je hoor <3
Toen ze jonger was had ze eigenlijk meer een tinker uitstraling dan nu vind ik.

Mijn doel is ook minimaal het veulen er 6 maanden bij te laten lopen. Mits Bo dat aankan zeg maar. Is wel een merrie die alles aan haar veulen geeft (al was ze al schraal voordat het veulen werd geboren).

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:10

Afbeelding
*\o/* *\o/* merrie nr. 1 op de 100 dagen!! :):)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:26

Ik speen ook nog niet af.

Ze staat in een fijne kudde en gaat met iedereen om.
Ook met mams maar gaat ook al alleen op stap.
Drinkt ook nog.
Het is een heerlijk lief makkelijk en nuchter veulen.

Hoe lang zijn jullie van plan om tijd voor het spenen te nemen?

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:06

Cemlys, spannend nog even bij jou dus! ik ga voor je duimen.
Cynthia, tjonge Ti en Dais lijken qua uiterlijk heel erg op elkaar maar Fi echt heel erg qua bouw en blik! grappig om te zien zo.
Aniekr, jeeeh eerste mijlpaal :) nog maar 240 te gaan :')

Over afspenen kan ik nog niet mee praten. Wanneer dat zover is kom ik wel met mijn vragen bij jullie :+
Hier verder weinig nieuws, merrie zit goed in haar vel. Vandaag maar weer lekker rijden en morgen misschien een sprongetje maken. Ik ga snel wat doen want vriendlief is vandaag naar de VION-cup in Ermelo dus volgens mij heeft hij een hoop paarden op het bord gezet die ik moet rijden vandaag haha.
Oh en heb Arezzo (waar ik mijn merrie mee heb gedekt) vrijdag weer eens live mogen bewonderen tijden Jumping de Driehoek. Hij werd 2e in het 1.50, goh wat een lekkere bok is het toch.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:24

Eentje is nu 4,5 maand en wil ik binnenkort gaan spenen. Die merrie trekt het nog best redelijk, de andere twee gaan er met 4,5 en 4 maanden vanaf dan kunnen ze tegelijk want die merries trekken het iets minder goed :)
En spenen is ook gelijk spenen, van de moeder af en meestal houd ik ze 1 of 2 dagen binnen en daarna veulentjes in de paddock ofzo dat ze niet door draden ofzo heen gaan springen :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:27

Mooie merries cynthia!

Aniek gefeliciteerd!

Over spenen,ik speende altijd op 4 maanden maar merkte dat dat eigenlijk te vroeg was voor ze.

Komend veulen ga ik eigenlijk niet spenen behalve als het een hengst is.
Hengst pas met 8 maanden ofzo

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:50

Wij nemen ze in de opfok liever ook niet aan voor de vijf maand. Je merkt het dan echt aan ze, dat het vroeg is..

Wij spenen ook in èèn keer af. Ik hoor de merries eigenlijk nooit, veulens hinniken nog wel even. Zet de veulens wel gelijk bij andere veulens in, eigenlijk zijn ze altijd vrij snel rustig..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:06

Hier wordt mijn welsh merrietje sinds vorige week weer bereden, eerste keren bleef haar veulentje in de box met iemand erbij, nu kan ze gewoon in de wei bij de rest blijven zonder enkel probleem :-). Beide zijn echt heel snel gewend om eventjes van elkaar gescheiden te zijn, dus verwacht bij het afspenen ook niet veel problemen, ze is nu 4 mnd en wat ons betreft blijft ze er zolang bij als de merrie het trekt.

Ik ken ook iemand die het veulen nooit heeft afgespeend, dat "veulen" is nu 3 jaar en drinkt serieus nog steeds bij de moeder.....

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:31

Thanks Venthe. En we moeten nog lang genoeg wachten ja... :p

En met spenen gaan ze er hier ook in een keer af. Even kijken hoe de merries het volhouden, maar vanaf 5 maanden vind ik het mooist.
Toen we Roos 5 jaar geleden ophaalden was dat ook het afspenen. Liep nog bij de merrie. Die liep mee langs de klep, Roos de klep op, naast Lies gezet en klepje dicht.
Op ons (opfok)adresje toen hebben ze dus inderdaad met zn tweeën een paar dagen op stal gestaan, daarna in de bak en toen we het vertrouwden het land in met het andere jonge spul. Ging allemaal heel rustig. Zelfs die eerste dag was het allemaal goed, ze had Lies immers ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:42

IVM vakantie enige tijd niet meer hier geweest om te posten, maar ik heb wel heel braaf meegelezen :j

Over afspenen, ik speen ook nog lang niet af. Ik vind het heel erg belangrijk dat Dany alles meekrijgt van Khaleesi en de rest van de kudde. Waarschijnlijk zal ze afgespeend worden tussen de 8 maanden en het liefst 12 maanden. Wel rij ik nu sinds een week af en toe een half uurtje buiten met Khaleesi en dan blijft Dany bij haar ooms, wat ze verder prima doet haha!

Vulina schreef:
Wij nemen ze in de opfok liever ook niet aan voor de vijf maand. Je merkt het dan echt aan ze, dat het vroeg is..

Wij spenen ook in èèn keer af. Ik hoor de merries eigenlijk nooit, veulens hinniken nog wel even. Zet de veulens wel gelijk bij andere veulens in, eigenlijk zijn ze altijd vrij snel rustig..

Ja 4 maanden vind ik zelf ook veeeelste vroeg!

Aniek, wat is dat voor App? super handig! en gefeliciteerd!

Cynthia <3 Wat een mooie foto's!

Ines, fijn dat je hengstje zo braaf is!

Welkom LauLauu :)

Luna leuke foto's en ze is mooi geworden! :j
Jij hebt toch nu ook een merrie te koop? Bonte? Leuke merrie ook!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:49

Robynn, days left heet het. Ook de tip van iemand anders hier in het topic gekregen ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:52

AniekR schreef:
Robynn, days left heet het. Ook de tip van iemand anders hier in het topic gekregen ;)

Ik ga hem er meteen op zetten! Thanks :D

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:57

Ik speen ook rond de 5 maanden. Veulens gaan samen op stal, en merries naar iets verder gelegen weiland. Pas als veulens beetje rustig zijn, meestal na dag of 2, gaan ze buiten...anders rennen ze zich echt dood. Ik vind het altijd wel even zielig, maar je merkt dat ze zich aan elkaar optrekken!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:25

Top Robynn, ja het is echt super handig!

Sophie_mini, ja eerst op stal inderdaad. Even kijken hoe het hier volgend jaar gaat met twee veulens. Als ze verkocht worden is het denk ik het makkelijkst als ze opgehaald worden gewoon weg te halen en merries even op stal zetten.
Maar als er ééntje misschien blijft moeten ze toch maar met z'n tweeën gespeend. Gelukkig hebben we hier aan de ene kant van het terrein een containerstal met twee boxen en aan de andere kant komt van de winter onze schuilstal. Dan kunnen we de merries mooi splitsen van de veulens en een tijdje apart hebben.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:31

Afspenen goh, ik had hier het veulen er september/ oktober afgehaald, dat had eind april geboren geworden. dus had zo'n 5 maanden geweest normaal. Ga dat hier met marley vrees ik niet kunnen houden, 5 maanden.

Denk dat ik haar ook een jaartje leeg houd als ze dit jaar drachtig is, dat ik het jaar erna een vroeg veulen kan proberen te fokken, hopelijk uit dezelfde combi als dit jaar.
Anders zou ik gaan voor Roundtable dragonfly gaan, dat is deze hengst.

Afbeelding

Vind draakje min of meer hetzelfde type als de hengst die ik nu heb gekozen en vind dat type mijn merrie in mijn hoofd echt mooi aanvullen. Beiden hebben een mooi breed hoofd, terwijl mijn merrie een smal hoofdje heeft. Beiden hebben ook een mooie dish, goede gangen, En ze zijn beiden kort in het lichaam.

Ja is idd mijn bonte die te koop staat. Ze past helaas echt niet in mijn fokdoel en wil er steeds meer serieus mee bezig zijn. Maar ook het showen vind ik heel erg leuk en dat kan ik ook niet binnen het stamboek waar ik bij ben. Ook kan ik haar op gebied van de sport niet geven wat zij verlangt. Het is een enorm actieve merrie die nu al longeren saai vind en geen enkele kick geeft op tuig etc.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:29

Mini aagje zou om 14.00 gescand worden.
Belt de dierenarts op dat ze er over 3 kwartier al is!

Whaaaa net al mijn kleren in de wasmachine gestopt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:42

Succes Inowa! Hopelijk goed nieuws!

Tof zo die buikfoto's :)

Hier toe aan goed nieuws wbt de Pinda, as woensdag ochtend 30-dagenscan. Ik slaap echt niet meer van de zenuwen := Kan niks aan madame zien wat de uitslag al weggeeft dus wordt hoe dan ook complete verrassing.

Twee weken geleden is er bij ons op stal een paard ingeslapen wegens ontschoening, en gisteravond het oude Fjordje overwacht ivm een acute gedraaide darm en de oude Shet ivm chronische bevangenheid en pijn (dan maar meteen met de Fjord mee als de DA er toch al is, was anders vandaag gedaan). Pffff gaat je niet in de koude kleren zitten allemaal, 3 binnen 2 weken tijd dood op een stal met maar iets meer dan 20 paarden (veel oudjes en gebrekkigen op stal waarbij het er al aan zit/zat te komen, maar toch)... Tijd voor goed nieuws over nieuw leven op komst dus.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:52

spannend inowa :j

sara, draak is idd een erg knappe hengst, heeft wel een heel pittig karakter trouwens, en mij is hij toch te groot, heb 1x een veulen van hem gehad hier , was een zéér pittig merrie veulen, maar bloedmooi dat wel :D

afspenen heb ik geen vaste regel voor, als ik een veulen heb dat verkocht moet worden (dit jaar 2) dan blijven ze minimaal 4 maand bij de moeder en mogen dan mee met de nieuwe baasjes, in overleg mogen ze ook langer blijven, ruimte zat :) en als ze nog niet verkocht zijn mogen ze van mij de hele winter nog bij mama blijven, mits mama het kan hebben dan, in het voorjaar zet ik ze dan samen op een ander weitje , of samen met "ome danie" de ruin :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:01

pff wat een naar nieuws vientje :(
Duimen dat je merrie woensdag nog gewoon mooi drachtig is!

spannend inowa!

Jaa ik vind draak echt om van te dromen eigenlijk. Zijn pittige veulens hebben mij lang doen twijfelen maar ze zijn gewoon zo prachtig. En marley is een heel brave thuis en op show, dus een mooie middenweg qua karakter zou mooi zijn dan. Marley zou veel meer mogen gaan showen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:08

Spannend Inowa, fingers crossed :)

Wauw Cynthia, TiSento en Daisy lijken echt enorm op elkaar :oo

Wij spenen vaak bij 5 maanden, maar dat heeft de afgelopen jaren eigenlijk vooral als reden dat onze merrie echt duivels wordt vanaf het moment dat ze klaar is met het veulen.

Wat een knapperds komen er weer voorbij zeg! Zo leuk om jullie verhalen mee te krijgen!

Ik heb ook de aftelapp op mijn telefoon. Nu nog tot het moment dat mijn merrie naar huis komt, en daarna wordt uiteraard overgeschakeld op het aftellen naar het veulen :))

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:10

Hier verhuisd de hele kudde naar een andere stal... De "leenmerrie" met veulen gaan dan terug naar huis en pico word daar dus gespeend. Mijn merrie blijft hier met mijn nieuwe merrie dan. Ik verwacht helemaal geen problemen. Ik ga al zo vaak een uur mennen en dan blijft pico gewoon bij de rest op de wei. ze vinden het allemaal prima.

sara, vind je dragonfly werkelijk hetzelfde type?!?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:17

Ik ga mijn groep in tweeen splitsen voor het afspenen en houd ze aan huis.
Als ze iets spannend vind gaat ze nog veel naar der mam's maar gaat ook naar de anderen.

Ik weet nog niet voor hoelang.
Kijk ook naar het moment zelf.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:17

inowa spannend, succes

luna mooie hengst, je ziet wel dat er pit inzit

oh jullie doen me zo twijfelen wat betreft afspenen, ik zie het nog wat aan maar ik kan ze niet echt weken van elkaar scheiden, moeten ze echt uit elkaars zicht of mogen ze naast elkaar staan ook en wanneer mogen ze dan terug bij elkaar? ik zou ze snachts al kunnen scheiden en dan overdag nog wat samen houden, pffff denkwerk