[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:04

amaze schreef:
Het valt mij op dat er zo vroeg in het jaar best veel veulens geboren worden.

Ik ben benieuwd wat voor jullie de redenen zijn geweest om je merrie(s) zo vroeg te dekken ?
Zelf vind ik het nl te vroeg ;de kans dat ze veel buiten kunnen lopen is erg klein, en al zou het mogelijk zijn is er nog nauwelijks gras...
Niet echt een goed begin lijkt me? :=

dan is de zomer een grote verrassing voor ze! ;)

whahaha :P sommige merrie's zijn nogal lastig drachtig te krijgen he, dus als het dan niet lukt ga je dan door tot het wel lukt, en als dat toevallig vroeg in t jaar is geworden.. :))

mayday

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:10

Maseike en XLC Prachtige veulens
Jolliegirl van harte gefeliciteerd!!
Amandake spannend!!!!

Amaze (volgens mij vroeg jij het) mijn merrie is half april uitgerekend en eigenlijk zo vroeg in het jaar omdat het de vorige keer 6 cyclussen heeft geduurd voordat ze drachtig was, dus wij dachten "laten we maar op tijd beginnen" nu was ze alleen in twee keer drachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:15

amaze schreef:
Ik ben benieuwd wat voor jullie de redenen zijn geweest om je merrie(s) zo vroeg te dekken ?
Zelf vind ik het nl te vroeg ;de kans dat ze veel buiten kunnen lopen is erg klein, en al zou het mogelijk zijn is er nog nauwelijks gras...
Niet echt een goed begin lijkt me? :=

Mijn merrie is half april uitgerekend. Ik verkies het om in het begin een veulen de eerste maand ofzo voor de nacht op te sluiten op stal en verder gewoon lekke overdag op de wei. Dan vervolgens ergens in september (met 5 maand dus) af te spenen en weg te brengen. Ik zit hier op zeer zware zeeklei. Paarden kunnen tot in september / oktober : afhankelijk van de nattigheid en het aantal koeien wat we hebben (ik deel de wei met m'n pa). Gaan ze op de wei. Mijn paddock is niet gedraineerd en bestaat uit grond. In het najaar / winter zakken ze dus 20 cm weg op de diepste punten. Ik vind dat veel slechter / belastender voor een veulen, dan in het begin wat kou / minder naar buiten kunnen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:25

ShamalArabs schreef:
Lucy_1 schreef:
Ze is niet te melken... En ze heeft diverse soorten gehad.... Het gekke is dat Jildou drachtig is en gelukkig nog niet bevallen. Er komt verder niks geen melk uit de uier, maar zit dus wel een ontsteking...

Als je haar niet kunt melken en er komt niets uit, hoe weet je dan dat het ontstoken is?
Je hebt een paarden/kliniek-DA zeker? Ga even naar de dichtsbijzijnde melkveehouderij, vraag om het telefoonnummer van hun DA (niet aangesloten bij een kliniek, één die voor zichzelf werkt) en bel die even. Vraag hem dan te kijken en spuit (op zijn advies, je kunt hem er naar vragen) een dag of 3 tot 5 mamyzin in de spier, dat is meer gericht op de streptokokken en stafylokokken die bij paarden uierontsteking veroorzaken. Uitmelken is eigenlijk wel belangrijk, de streptokokken of stafylokokken kunnen toch iets blijven broeien omdat ze erin blijven zitten. Het veulen hoeft er straks maar 1 binnen te krijgen en het gedonder begint...

hmmz... maar als je bedoelt dat er een ontsteking zit en je er wel aan mag komen maar er niets uit komt als je melkt, dan zou ik even een andere DA laten kijken, een ontsteking geeft normaal altijd wel vocht of kleine gele korrels, soms ook bloederige draden enz.

Volgens mij is gewoon sowieso geen ene merrie te melken als ze nog niet geveulend heeft. En de ontsteking was goed te voelen (ondanks dat ze probeerde flink uit te halen, want het was erg pijnlijk voor haar). Die uierontsteking is op een gegeven moment ook gezakt naar haar been, waardoor ze een soort olifantbeen kreeg.

Zal dit wel navragen bij mijn DA, maar ik heb wel vertrouwen in zijn advies. En we kunnen haar nu eenmaal niet van alles geven, omdat ze nog drachtig is....

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:27

XL wat een prachtig veulen dat was het wachten waard.
Maseike ook al zo'n plaatje.
"zucht' ik wil ook een veulentje.:z

En Porva krijgt ook uier *\o/* het komt vanzelf quintus

Vandaag weer een ooievaar gespot vlakbij stal, die is dus serieus aan het kijken waar ie straks heen moet :D

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:48

Fantast schreef:
Vandaag weer een ooievaar gespot vlakbij stal, die is dus serieus aan het kijken waar ie straks heen moet :D

Nou, als je hem even richting grens Belgie stuurt, dan kan ik weer wat uurtjes slapen 's nachts ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:50

Heb een vervelende boodschap voor jullie! Er is een ooievaar gestrand in het Oosten des lands..helaas schatte die de afstand verkeerd in en vloog ie zo door het raam! Die zit dus nog wel in de ziektewet :(:) Dat wordt dus nog even wachten

Afbeelding

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:51

hahaha schitterend !!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:52

Die is zo leuk...

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:52

Oei, dat wordt dan weer niks vannacht..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:55

:+
youngster schreef:
manueeltje84 schreef:
Ik was gisteren ook bij van Uytert.
Apache was er idd ook :j

Ik denk dat ik wet look dit jaar opnieuw dek (mits alles soepel verloopt)
En ik denk dat de gelukkige hengst Andretti gaat worden, de Special d X Sandro Hit.
Hij is nog wel jong, er is nog niets bekend over hem, maar hij lijkt erg goed te passen op wet look, en hij spreekt me enorm aan.
Ik heb ook aan Tuschinski zitten dekken, maar heb begrepen dat hij niet al te groot fokt, en wet look is helaas maar 1.64, duslijkt me niet zo handig.
Ik zou met Vivaldi ook wel een gokje willen wagen.
Alhoewel ik weet het gewoon niet........ Laat alles ff bezinken ;(

Waarom Special zelf niet? :)

Ik ben persoonlijk nog niet zo'n fan van sandro hit :o

Omdat wet look een Rhodium is en dan komt het Ferro bloed wel erg dicht bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:55

Ach.. met die herintreders van tegenwoordig ben ik ook gelukkig met een reiger hoor :j Die zitten hier ook volop :D

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:56

Even een snel berichtje, Romy heeft net om 20.20 een hengstveulen gekregen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:57

Sjoert schreef:
manueeltje84 schreef:
Nou ik kan wel janken, Wet Look is al 6 dagen overtijd, en niets lijkt erop dat het snel gaat komen |(

Jemig.. als je hierom gaat janken, kun je beter nooit weer fokken :=

:D

Je hebt gelijk, ik stop er maar mee........ := := := (uhhhhhhhhhh niet dus!)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:57

toptoys schreef:
Even een snel berichtje, Romy heeft net om 20.20 een hengstveulen gekregen.

Heeee Proficiat, weer een hengstje, zeg!!

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:58

*\o/* Hier zit mijn merrie op 320 DAGEN!! *\o/* ben helemaal blij +:)+ ! toch al heel wat voor mijn maiden.
Helaas is er nog niets te zien van uier of van wat anders .....
maar laat haar maar rustig broeden, ik wacht wel (in spanning) :D

Weer hele mooie veulens gezien!! gefeliciteerd iedereen!!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:58

Toptoys gefeliciteerd!!!!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:01

Toptoys, gefeliciteerd!!

Amandake: Dat klinkt goed. :j Spirit was ook HEEEEL boos op haar buurvrouw de avond dat ze ging bevallen. :))

Step en Ras: Gefeliciteerd met je mijlpaal!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:04

gefeliciteerd toptoys !!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:06

Ooievaars hebben het te druk
Afbeelding

Om meer veulens op deze wereld te krijgen, moeten zij ook denken aan eigen voortplanting om voorgaande te realiseren.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:06

Danae schreef:
Nou, als je hem even richting grens Belgie stuurt, dan kan ik weer wat uurtjes slapen 's nachts ;)

Vind je het goed dat ik dat eind volgende week doe?? Yew zit dinsdag op 320 dagen dus dan mag de kleine komen, als die ooievaar mijn pakketje heeft afgeleverd zal ik hem naar jou door sturen, maar tot die tijd houd ik hem liever nog even in Friesland :D.

Toptoys gefeliciteerd met je kleine mannetje, benieuwd naar foto's

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:07

gefeliciteerd toptoys

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:08

toptoys.... Gefeliciteerd.... Ben benieuwd naar de foto's van je kleine man! *\o/* *\o/* *\o/*

Danae

Nou, volgende week mag, maar dan wel begin van de week, maandag ofzo.. het wordt mooi weer en ik heb dan een weekje vrij na de geboorte.. even bijtanken..

marrlinde

Toptoys gefeliciteerd!!!!