[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 00:19

Mn merrie is echt wel lief. Altijd wel, maar kan wel flink de baas spelen bij de rest. Nu mag de rest meer, maar als haar iets niet bevalt is het wel 1x flink boos gelijk.
Maar over het algemeen is ze nu heel lief.

@symke, dat zijn keuzes. Ik denk niet dat een shet veulen en quarter veulen optimaal leuk kunnen spelen samen. Een beetje samen rennen misschien wel, maar je weet ook niet wat je krijgt. Merries en hengstjes kunnen ook heel erg verschillend zijn.

Dan zou ik voor de grootste shet gaan. Wij hebben 95cm en die kon wel kroelen met de d-pony.

@NibbitLotus, ik had de days counter en filiumapp gekozen op advies van hier, maar gebruik alleen de days counter.
Heb de dag van insemineren gekozen om te beginnen op en af te tellen. Dat is op een woensdag. Donderdag was ze toen nog vreselijk hengstig en vrijdag was ei gesprongen, maar ja......Op welke dag het dan echt gepakt heeft??? Zo nauw kijkt het ook niet, die ene dag meer of minder. Ik reken meer eind April, begin Mei, maar kan ook half Mei worden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:20

Ik ben blij dat een aantal van jullie het gedrag herkennen, dat stelt me gerust.
Zoals gezegd herken ik dit niet van haar moeder toen. Maar Caresse is ook wel wat pittiger dan haar moeder soms.

Verder wel echt heel lief in de omgang, maar ze kan soms wat heftig reageren op sommige dingen en als haar hormonen opspelen :+

NibbitLotus, ik gebruik Countdown-widget en Days counter om bij te houden hoe ver ze is.
Ik heb ook de fillium appp maar kan daar weinig mee :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:39

Ik gebruik de widget van Day counter :D
Afbeelding

Mijn merrie is super lief en dromerig als ze drachtig is <3 Naar ruinen/hengsten doet ze soms wat boos. Maar verder is het wel goed :).

Amhorses haha ja arme baby's :(:)

Melissa dat klinkt niet heel gezellig :=

Splendius wat super spannend! Het is je zo gegund!

Symke keuze is reuze zo te horen :P
Ik zou ook 2a 3 weken aanhouden

Yvk wat ver ook al! Altijd spannend die laatste scan :j

Welkom SimonDesteny , mooie merrie!

Jennyk ook al zo ver. Spannend voor pica!! Ik duim voor je. Ze is niet gescand met 18 dagen?

Succes vandaag knolselder!!

Mukiwacobs snap ik helemaal :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:56

kabayo: nee, de 18 dagen scan bij Pica heb ik over geslagen omdat ik toch niet weer zou proberen als die negatief zou zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:28

Melissa, dat is jammer :(

Knolselder, succes met de scan vandaag!

Jenny, Goldy is ook al ver zeg!

Welkom, SimonDesteny :)

De filliumapp heb ik er ook af gegooid, kon daar niet zo veel mee.

Hier morgen dag 100 :D Toch een mooie mijlpaal :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:11

Cioccolato schreef:
Ik zit nu te kijken naar zon soort ingebouwd voerruif in de hoek van de stal.
[ [url=m/tAuBAB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alleen dan met het vul deurtje aan de buitenkant van de stal, dus vanaf de stalgang volstouwen.
Ik wou een deel van de stallen dit doen, of alles. Geen idee nog.

Ik ben even aan het bijlezen en kwam deze tegen.
Bij G&H trading heb ik hier naar gekeken en heb uiteindelijk gekozen voor het lagere model
https://www.geertenhenk.nl/nl/paarden-t ... /i/373/63/
Ik vond deze steviger overkomen en makkelijker te vullen. Daarnaast is de bereikbaarheid van het hooi van meer kanten mogelijk. Maar goed bij komt het in een inloopstal van 8 x 6, in een box van 3x3 is het wellicht weer onhandiger

Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:15

Mooie mijlpaal Cynthia *\o/*

Caresse zit maandag op de 100 dagen dus onze merries zitten dicht bij elkaar, leuk!

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:30

Caresse die van mij doet dit ook. Alleen het plassen blijft uit. Het lijkt idd wel een beetje op "hengstengedrag". Denk dat de hormonen juist hun werk goed doen, haha.

Splenius ohh nog zo spannend voor jou! Nog een lange 6 dagen...

Kabayo bij Zilver nog maar 195 aftellen?! :oo Dát gaat pas snel! := Tel je af tot 320 of 340 dagen?

Havanna is heel lief nu, veel knuffeliger als eerst. Ook is het scherpste randje er vanaf, wat wel prettig is :') Er zit nog genoeg in, maar de ergste paniek laat ze nu achterwege.

Cynthia & Caresse als ze op de 100 dagen zitten dan lijkt het toch al weer heel wat hé. Alleen vind ik het nu heeeeel lang tot de 320 dagen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:48

Fijn dat Havanna weer wat tot rust gekomen is Yvk, toch wel prettig als er minder paniek is.

Ja 100 dagen lijkt heel wat, maar nog altijd 240 te gaan dan dus als je zo kijkt duurt het nog wel even :D

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:05

Ik gebruik Filiumapp
En aftellen op iPhone

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:16

Ben zooooooooooo blij dat ik niet de enige ben die niks kan met Filiumapp. Ben niet zo van de apps en alles op de telefoon, maar voelde me al heeeeeeel antiek worden.

Mn merrie doet wel heel lief tegen dr broer. Volgens mij denken ze allebei nu al dat het kind van hun samen is :) Hij dekt niet, maar had soms wel gevoelens.
Moeder doet wel lelijk tegen dr zoon. Ze staan bijna altijd overal tegen elkaar aan geplakt, maar moeders kan wel af en toe lelijk doen.
Dochter/zus geeft alleen een flinke waarschuwing. Maar 90% van de tijd zie ik 1 paard met 3 hoofden, 12 benen en 3 staarten. En vaak dan de shet er nog voor :0

Ben verder er niet de hele tijd mee bezig. Tot de bevalling is alles gewoon hetzelfde. Maar ben wel heeeeeeeeeeel erg benieuwd hoe die anderen gaan reageren en hoe ze het onderling gaan doen. Volgens mij krijgt het veulens 2 moeders en 2 vaders.

Maar eerst maar zien hoe alles loopt, we hebben nog even. Toch is een end April/begin/half Mei veulen er alweer zo. Even de winter door en het hobbelt ernaast.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:19

Hebben jullie je merrie trouwens getest op erfelijke ziektes? Zo ja, op welke en waarom?

Ik heb Fi (en Daisy) nooit getest, maar ik ga Fi nu wel testen. Ik wil vooral op WFFS en PSSM1 testen, maar ik vraag me af of ik dan nog een hele belangrijke vergeet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:24

Quarter, dus je moet een n/n 5 panel test hebben, anders krijg je van de meeste professionele hengstenhouders echt geen zaad meer. Die hengsten zijn ook allemaal getest. Sommigen al uitgebreider, 6/7 panel test.

pssm 2 is wel een probleem bij de quarters. Er zijn nog weinig merries en hengsten getest, discussie over de testen, dus gebeurt nog weinig.
En een aantal hengsten hebben mensen vermoedens over, komen positieve nakomelingen uit, maar door naam worden die testen nog wat tegengehouden. En een aantal hengsten dekt dus nog volop, ondanks vermoedens en positieve nakomelingen. Ook bekende hengsten.

Het is veel uitzoeken qua bloedlijnen, andere nakomelingen etc

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:26

Ha ha Superpony, door die Filium app voel ik me ook inmiddels al antiek hoor :D

Als ik straks nog een keer gescand heb en alles is nog oké dan laat ik het ook los tot een week of wat voor de geboorte.

Maar helemaal waar, als de winter eenmaal voorbij is gaat het ineens best snel.

Edit: ik heb mijn merrie niet laten testen verder.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:39

Cynthia82 schreef:
Hebben jullie je merrie trouwens getest op erfelijke ziektes? Zo ja, op welke en waarom?

Ik heb Fi (en Daisy) nooit getest, maar ik ga Fi nu wel testen. Ik wil vooral op WFFS en PSSM1 testen, maar ik vraag me af of ik dan nog een hele belangrijke vergeet.

Ik heb Phoebe getest op WFFS, omdat de hengst positief is. Phoebe was gelukkig negatief, anders had ik een andere hengst moeten kiezen.
Veulen laat ik ook testen, dan weet ik dat zeker.

Weet iemand trouwens hoe ik de negatieve WFFS test bij het stamboek kan laten registreren (gaat om NRPS)?

Phoebe zit nu op 107 dagen (nog 233 te gaan....)
En zij gedraagt zich ook als een hengst incl brullen en klauwen met de voorbenen.
Tegenover onze eigen paarden is ze wel lief, maar de paarden van de overburen vermoord ze denk ik :=
Laatst bijgewerkt door Setteli op 01-09-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:39

Ik gebruik de Days Counter app, vind dat tot nu toe de makkelijkste in gebruik.

Vandaag is de merrie van onze klant geïnsemineerd! Hopen dat het netjes in 1x lukt.

En Estonia is nu over de helft *\o/* Gaat toch wel vlug zo, al zal het nu voor mijn gevoel wel langzamer gaan omdat we straks natuurlijk helemaal klaar zijn met alle dekkingen.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:30

Caresse Havanna is altijd snel in de stress. Nu ze drachtig is, is dit een stukje minder.

Cynthia ik heb niets getest. Nog even getwijfeld om WFFS te laten testen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat de hengst negatief is. Ik denk dat het ik het veulen wel wil laten testen op WFFS, maar alleen als het een merrie is. Dat kan in 1 keer met de haren die sowieso moeten worden afgenomen voor het stamboek.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:01

Cynthia82 schreef:

Ik kan je de mini panel test van etalon aanraden: https://etalondiagnostics.com/pages/tests
Je zou de plus variant kunnen nemen als je WFFS ook wil testen. Niet duur en je weet meteen ook meer qua kleur. Altijd leuk.

Verder heb ik mijn merrie ook op NFS laten testen, een erfelijke ziekte die sfinxveulens veroorzaakt. Haar grootmoeder was drager en zodra de test beschikbaar kwam heb ik mijn merrie laten testen. Ook als er geen recente drager was geweest in haar afstamming had ik haar laten testen. Zeker bij een zeldzaam ras vind ik dat mijn plicht als fokker. :j
Maar iedereen moet zoiets natuurlijk helemaal voor zichzelf bepalen. Ik vraag ook altijd na bij de HHs maar veel vinden testen onzin want “het is een spijkerhard, gezond ras.” Ja. En? :7

Jammer van Mallow, Melissa. -O-

Leuke foto’s Kabayo.

En mooie vossen gezien!

Verder drachtig gedrag. Hier is de merrie wel slaperiger dan anders. :') Verder haar lieve, chille zelf.
Dat hengstengedrag heb ik vaker gehoord.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:03

Goldenarrow spannend voor je merrieklant! Hopelijk mooi dragend straks :j En al q over de helft! Wow!

Setteli zou NRPS dan even mailen en vragen. Lijkt mij dat je het resultaat (of kopie) kunt opsturen.
Denk dat je een hengst krijgt :D

Yvk haha klinkt anders nog aardig ver weg :P Ik tel beide merries tot 320 dagen. Zilver heeft een snelle oven. Bevallen op 317 & 320 dagen dracht. Dus verwacht nu weer zo iets. Fayola beviel vorige keer op dag 335. Ik vind veilig toch echt een streven. Daar tel ik graag naar af :P
Fijn he dat ze zo knuffelig zijn :D Kan er echt van genieten :)

Mooie mijlpaal Cynthia82 *\o/*

Jennyk ah ja zo. Ik snap dat wel :)

Hier uiteraard op waterhoofd en dwerggen getest. Ook kleur. Ze is homozygoot zwart en vrij van alles :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:23

Ik hou 330 dagen aan, daar zitten de dames hier meestal wel rond :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:31

Ik hou het op 340, anders voelt het nog langer als ze gemiddeld of langer dragen :') maar heb de veilige datum wel ook in de agenda

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:46

Ik heb ook de days counter app. Die telt gewoon op. Bij mn fokmerrie reken ik rond de 320 dagen, die komt mooi vroeg.
De maiden maakt het natuurlijk spannend :))
Maar daarom tel ik niet af, maar op. Icm de tekenen vind ik dat een stuk fijner dan aftellen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:41

JoSav, wat is een sfinxveulen?

Van Fi weet ik alles al van haar kleuren (EeAaCRcr, heterozygoot voor W20 én PATN1, niet dat ik wat heb aan die laatste, maar ok :+)

Ik ga morgen even je link bekijken. Misschien heb ik er wel wat aan voor haar volgende veulen. Ik had er nu eentje gevonden die €91,- is voor WFFS en PSSM1 (Laboklin).

Ik hou overigens ook 340 dagen aan, terwijl Fi op 341, 326 en 326 is bevallen. Dat doet ze vast geen derde keer achter elkaar :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:57

Jaja, Lonneke en Olaf hebben het toch nog geflikt :D
21 dagen drachtig
Afbeelding

En Wiskes baby zit ook nog veilig en wel <3
61 dagen drachtig

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:06