[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:37

waarom is de hengst geruind eigenlijk??

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:15

Voor mij en mijn merrie is het ook onze eerste veulen paardjes123, heel erg spannend dus :D

Die van mij is 16 mei uitgerekend. Werk in het onderwijs dus ben rond die tijd toevallig veel vrij, twee weken mei vakantie en nog twee losse extra weken rond mei/ juni dus hoop dat het in 1 van mijn vakanties valt. Maar de week dat ze uitgerekend is ben ik net niet vrij dus moet of eerder of later komen haha. Maar heb gelukkig ook nog 2 vrij te plannen dagen die ik dan elk moment mag opnemen dus komt vast goed :)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:18

Reageer eigenlijk nooit :o , maar lees het topic wel geregeld bij :j .

Vindt vooral alle buikjes leuk om te zien ! En het schiet voor sommige al behoorlijk op, spannend.

Zazou is 1 juni uitgerekend, dus nog vijf maanden. Voel veulie soms bewegen als ik bij de flanken wat druk uitoefen. Paar dagen terug ook foto's gemaakt van buikje.

Afbeelding

Afbeelding

Is Zazou haar eerste veulentje en mijn tweede (Zazou is mijn eerste veulentje ;) ).

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:24

Dat is echt het beste wat je kunt afspreken met werk of school dat je rond die tijd vrij kunt nemen. Meestal verraad het uier dat het veulen er aan komt maar dat is niet altijd het geval. Onze merries gaan een maand voor de uitgerekende datum onder camera toezicht niet dat we dan al gaan waken maar dan kunnen we een beetje kijken hoe ze zich normaal gedragen en als dat dan richting de datum toch erg afwijkt we ze zo toch extra in de gaten houden. Ook gaan de merries rond de 320 dagen niet meer naar buiten als we er niet zijn ik heb toch liever dat het op stal gebeurt. Het is echt een vreselijk spanende tijd en ondanks wij er behoorlijk bovenop zitten hebben we het toch twee keer gemist.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:29

Geshaquille, ik heb het de vorige keer (toen zazou zelf geboren werd) ook gemist, maar scheelde wel een hoop spanning tijdens. Ging 's avonds om elf uur naar huis, merrie rustig alleen wat lekkende uier, volgende ochtend om zes uur gebeld door stalhouder, veulen stond er al naast en had al gepoept en gedronken :j . Aan de ene kant wil ik er deze keer echt graag bij zijn (ook voor je weet nooit wat er gaat gebeuren), aan de andere kant teken ik zo weer voor hetzelfde verloop als de vorige keer.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:37

Nikay is 16 juli geinsemineerd, volgens de calculator is ze op 23 juni uitgerekend. Ik ga uit van half juni, maar houd haar natuurlijk al eerder in de gaten. Ze gaat onder het geboorte-alarm op de stal waar ik haar heb neergezet. Omdat ik zelf nooit eerder een veulentje heb gefokt heb ik er voor gekozen haar neer te zetten op een stal waar heel veel gefokt wordt, zodat er altijd mensen in de buurt zijn waar ik vanalles aan kan vragen, en deze mensen zijn er bij de bevalling bij.
Ze staat nu in een enorme loopstal, waar de meeste met twee of drie in staan, maar zij heeft hem in haar eentje. Zo snel mogelijk gaan de merries en veulens van afgelopen jaar weer naar buiten, hoop dat het snel voorjaar is!

En een mooie mijlpaal vandaag! We zijn op de helft! *\o/* *\o/* *\o/*

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:00

Die van mij is 16 juni geinsemineerd heb er eigenlijk maar gewoon 11 maanden bij gedaan, maar oficeel is ze dus niet op 16 mei uitgerekend dan als ik het goed begrijp.zie dat jullie het vaak over een calculator hebben om de uitgekende datum te krijgen, waar kan ik die vinden ?

Mijn ouders hebben een wiffi camera die ga ik ter zijndertijd ook in de stal hangen zodat ik haar overal in de gaten kan houden. En als ze echt gaat kegellen was ik wel van plan om te gaan waken op stal. De stal eigenaar heeft ook nog een camera met monitor waarschijnlijk hangen we die ook nog op zodat we haar dubbel in de gate kunnen houden :D .
wil er graag bij zijn, maar teken er ook voor als het er gezond en wel opeens naast staat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:46

Bij die van mij ga ik ook gewoon uit van 11 maanden hoor.
Dus 6 juni ei gesprongen = 6 mei uitgerekende datum.
Voor 340 dagen is het 12 mei.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:51

@Dries, volgens mij staat de link in de openingspost van dit topic, en is hij pas geleden ook gegeven.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:33

Gezellig om weer mee te kunnen praten, ik krijg 4 veulens dit jaar 2 fjorden en 2 AMHA veulens.

Ik zal de datums doorgeven dan kunnen ze erbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:35

Pretzel haar veulen zou, uit gaande van 340 dagen, vanaf 18 maart kunnen komen. :)
Probleem bij Pret is wel dat ze het echt niet leuk vind als ik in de buurt van haar uier kom. :n

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:05

Mijn merrie vind het helemaal niet erg als ik aan haar uier zit , heeft ze nooit erg gevonden maak ze nl regelmatig schoon. Ook aan haar buik zitten vind ze niet erg, helaas voel ik nog niets en blijft haar buik nog bescheiden. Zou graag een teken van leven krijgen :( . Als ik naar haar gedrag kijk twijfel ik niet maar zou toch fijn zijn om een teken van leven te krijgen :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:12

Mijn merrie is altijd al een heks als ik aan de uier wil zitten, probeer dat de komende maanden toch een beetje te gewennen.. Dries snap dat je een teken van leven wel leuk zou vinden ja! Hoe ver is ze?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:15

Heb mijn merrie wel geleerd dat ik aan haar uier mag komen.
Maar ze maakt nog wel duidelijk dat ze het niet prettig vindt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:16

Ik mag m wel aanraken maar ze trekt haar achterbenen op en dan zeg ik heel hard ehhh! :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:17

Doet die van mij ook.
Wel het achterbeen waar ik niet bij sta.
Want dat been mag ze van mij optrekken.
Deed ze bij het eerste veulen ook.
Het been bij het veulen liet ze staan en ze trok het been aan de andere kant op.
Dus hij mocht ook gewoon drinken

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:20

set_elkol schreef:
Mijn merrie is altijd al een heks als ik aan de uier wil zitten, probeer dat de komende maanden toch een beetje te gewennen.. Dries snap dat je een teken van leven wel leuk zou vinden ja! Hoe ver is ze?

Ze is nu 200 dagen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:51

Ik hoop ook mee dat Arie's beentje snel genezen is en dat hij weer lekker thuis kan staan :)

Onze merrie is vandaag 231 dagen drachtig en ook nog geen baby voelen/zien bewegen. Maar de buik groeit, dus alles zal wel in orde zijn, volgens mij ligt hij/zij ook nog tussen de darmen vermits de buik langs beide zijden even dik is.
Afbeelding

Ik vind Casu een beetje mager worden op de ribben. Hooi krijgt ze in ieder geval genoeg, ze laat regelmatig wat liggen omdat ze genoeg heeft. Ben aan het twijfelen om haar wat meer merriebrok te geven of eventueel slobber... Maar ze heeft een héél gevoelige maag dus weet het niet goed... Hoe vinden jullie haar? Of zou het gewoon verlies van spieren zijn?

Onze kleinste heeft nog iets overgehouden aan zijn koliekverblijf op de kliniek. Vanwege zijn lastige aders is hij tig keer geprikt geweest en nu had hij daar een abces aan overgehouden, deze is gisteren gesprongen. En wat ziet het er vies uit, de wonde is zo groot als een walnoot! :x We moeten nog 9 dagen pure betadine in de wonde spuiten en dan zou het in orde moeten zijn. Ik hoop het zo! Wil niet dat er nog te veel met hem geprutst wordt... (foto's in links omdat het er best vies uitziet)
Voor het verzorgen:
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... 611a9d.jpg
Na het verzorgen:
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... 4af50e.jpg

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:54

Als dikmaker geef ik graag (zonnebloem)olie....

Lis zit op 221 dagen nu. Er vanuit gaande dat ze weer 10-20 dagen over gaat hebben we nog wel even te gaan...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:54

Naar mijn mening gewoon verlies van bespiering hoor.
Ik vindt haar niet schraal tonen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:40

Ze krijgt al speciale olie ivm haar koliekverleden.
Ik vind het persoonlijk op foto ook wel minder opvallen dan in het echt. Ik zal morgen of één van de dagen een duidelijkere foto nemen...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:54

Mooi om te zien hoe de buik steeds verder naar "beneden" zakt, het was me bij mijn eigen merrie ook al opgevallen, in het begin van de dracht was ze vooral boven in de flanken voller, nu krijgt ze meer een "hangbuik". Ook duidelijk zichtbaar bij jouw merrie Yellomofoon! Ik vind haar er trouwens ook niet te mager bij staan hoor!

Ik was vandaag blij om te zien dat onze drachtige dame eindelijk ons nieuwe puppypaard lijkt te accepteren. De afgelopen keren duldde ze haar wel bij zich in de paddock, maar dan toch wel in de heel andere hoek. Fay probeerde steeds weer gezellig contact te maken, maar Nikay bleef haar weg snauwen, hormonen zullen we maar zeggen, haha! Vandaag kon ik deze foto maken, gaat dus de goede kant op! Het zou leuk zijn als ze gewoon vriendinnetjes worden!

Afbeelding

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:55

Woogy schreef:
waarom is de hengst geruind eigenlijk??

omdat ik graag meer met hem wilde gaan doen, en bij mij in de buurt is er geen mogelijkheid om hem ergens op een stal te zetten waar je daar de faciliteiten voor hebt, tenzij hij geen hengst is.
dus het fokken is nu een ding voor later, ik heb hem liever dicht bij huis en dat ik lekker met hem aan de slag kan gaan en dat ie in een leuke kudde loopt dan altijd met z'n 2en en alleen maar een wei waar ik alles in moet doen.
en ja, nu heb ik toch een leuk afscheidscadeautje van hem! :D

ah nog meer mensen erbij die mee kletsen over hun drachtige merries!
wat een leuke merrie is Zazou zeg! :D

en ik lees dat ik wel een erg makkelijke merrie heb w.b het aanraken van buik en uiers..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:07

Wat een leuk kleurtje prince! Hoe groot is je merrie? En door wat voor hengst is ze gedekt? Wat is de kans dat ze haar roman kleur doorgeeft?

Mooi buikje Yello! Groeit hard zeg! :D voor het dikker maken heb ik goede ervaringen met senior priores, en voer je al merriebrok? Dan zou je daar iets meer van kunnen geven? Ik vind haar niet mager ogen hoor :)

Woogy, fijn dat Arie de goede kant op gaat, hopelijk geneest het verder mooi!

Mijn merrie zit weinig verandering in :P groeit niet heel hard, is voornamelijk rond :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:33

wat is Zazou ene knapperd zeg! Helemaal mijn kleur :) Zou graag een vos roan welsh mountain erbij hebben om met onze zwarte hengst te dekken <3

Pony is een kanjer wat dat betreft, mag overal aan zitten, enige is zodra er spanning op de tietjes komt te staan word ze iets kribbiger, maar dan loopt ze gewoon weg. Ga vandaag weer voor het eerst sinds een jaar of drie een beginnetje maken met mennen. Heb er zo'n zin in :)

Aries beentje:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52C85623
Beetje donker maar duidelijk te zien dat de bovenste plek al helemaal dicht is en de onderste aanzienlijk verkleind is

De merrie die schraal word zou ik zachtjes aan omhoog gooien in het voer. Het veulen groeit flink zo te zien en de buik moet nog een stuk oprekken om ruimte te maken. Minder plek voor darmen die zich moeten vullen met hooi