[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bertje16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:05

vraagje: mijn merrie moet deze week 6 wk drachtig zijn. Als het niet is blijven zitten is het klaar voor dit jaar. Nu wordt op stal eind september een aantal merries gescand voor gustverklaring. Wat zouden jullie doen toch een afspraak maken of mee met de andere merries. Scannen is best kostbaar als ze apart moeten komen en het hele proces dit jaar kostte al een vermogen. Alleen ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:08

Ik zou toch eind september doen en kosten delen. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:23

Bertje opzich zou eind september dan handiger zijn qua kosten, maar ik zou het niet kunnen :+ Veel te nieuwsgierig. Dan betaal ik liever extra :P

Melissa nee wat balen -O-

Luna wat snel bij jou! Maar je bent ook een van de eersten. Leuk!!

Charisma hoop het ook! Zal wel toch... zijn er veel merries gust met de gustverklaring scan? Lijkt mij niet..?

Amhorses mooi lijstje. Wanneer ga je de laatste x scannen? Zie ook nog 1 op 14 dagen?

Superpony ik snap alle zorgen :) Ze zijn ook wat dikker (dus meer gewicht) en als ze dan zo gek doen... komt vast goed :D

Cio spannend! En je bent ook al best ver!

Mukiwacobs gaat zeker snel. Nog even en ze zijn er al. Ga je nog een keer scannen?

Mirjam spannend!! Ik duim :D

Cynthia haha goed eten is ook belangrijk :D

CP112 ah een welsh. Ik kan haar even niet voor de geest halen :=

Caressa ja gaat snel! Vind het wel fijn dat ze vroeg zijn. In de winter rijden vind ik eigenlijk niks aan :+ Krijgt ze dan al lekker verlof :j

Hier waren ze ook lekker gek :+ Geklutste baby's :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook weer een startkaart aangevraagd en ik ga na 3 jaar weer wedstrijden rijden :D Zo leuk. Heb een startkaart tot 30 november. Dan zal ze wel dikker worden gok ik

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:13

Meestal zit t wel goed als t op de 45d scan goed is ja, maar ik blijf t toch altijd spannend vinden... ik ben pas gerust als t ernaast staat en gezond is :')

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:35

@ kabayo
Ja voor de zekerheid wel omdat wiske hoefbevangen is geweest en wel wat medicijnen heeft gehad. Wil toch wel zekerheid dat ze toch nog wel dragend is

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:17

Wat jammer dat het toch niet gelukt is bij Mellow…

Overmorgen wordt hier Lonneke gescand, als ze niet hengstig wordt (19 dagen). Wiske scannen we dan voor de zekerheid ook nog eens.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:39

Dankjewel iedereen <3
Het is jammer maar had keer ook niet zo veel hoop meer dus de teleurstelling viel ook mee. Hoor in de omgeving niks anders als merries die niet dragend werden dit jaar. Op naar een hele leuke en mooie Zaira baby!

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:24

melissa: balen dat mellow toch niet drachtig meer is geworden.

luna: gaat hard bij jou al! 2 vroege veulens dus.

Goldy is vandaag 132 dagen drachtig. Volgende week gaan we Pica scannen, ik hoop maandag als mijn vriend dan vrij is gaan we even scannen op de kliniek. Ze zou dan 37 dagen drachtig kunnen zijn. Wie weet, nog geen hengstigheid gezien weer bij haar dus wie weet..... Als ze drachtig is zitten er dus bijna 100 dagen tussen beide merrie's. Goldy krijgt echt al wel een buikje, die laat ik ook niet scannen. Op de eerste plaats omdat ze lastig te pakken is en naar de kliniek word vast grote stress voor haar en ten tweede omdat ze toch wel drachtig lijkt.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:15

Zie dit topic net voorbij schieten!
Mag ik mij nog melden? :+

Mijn merrie heeft een veulen aan de voet lopen van Lex.
En is momenteel 103 dagen dragend van Hattrick Collin.
Dit zou haar 5e veulen worden.
Tot nog toe wisselt ze het mooi af, heb 2 merries & 2 hengsten (gehad) van haar. :)
Eentje heeft iets teveel pokon gehad en is behoorlijk wat groter geworden dan verwacht. :+ :+

Merrie is een 17 jarige D pony v. Elegant.
Op onderstaande foto met de 4 dagen oude Quebec v. Lex (geb. 08/05/21)

Afbeelding

Quebec v. Lex hier 2 maand oud.

Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:04

Welkom SimonDesteny, knap vosje heb je <3

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:18

Weet iemand dit; ga deze week kijken bij een shetlander merrie v gezelschap v mijn drachtige merrie.
( Die shetlander heeft bij hengst gelopen dus misschien dubbel dan...)

Maar hoelang zouden jullie ze apart houden zodat kans zo klein mogelijk is dat mijn merrie besmet wordt met iets?
Meende iets van twee weken?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:20

Gefeliciteerd voor de drachtige! & heel jammer voor degene waar het niet is gelukt..

Havanna is inmiddels 103 dagen drachtig en het gaat allemaal z'n gangetje wel. Waarschijnlijk over ongeveer 2 weken de laatste scan, dat is toch wel weer even spannend. :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:38

Symke, ik zou 2 a 3 weken aannemen. In die tijd zou je toch gemerkt moeten hebben of de nieuwe ziek is of geworden.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:48

Caresse07 schreef:
Welkom SimonDesteny, knap vosje heb je <3

Thanks! :o

Symke schreef:
Weet iemand dit; ga deze week kijken bij een shetlander merrie v gezelschap v mijn drachtige merrie.
( Die shetlander heeft bij hengst gelopen dus misschien dubbel dan...)

Maar hoelang zouden jullie ze apart houden zodat kans zo klein mogelijk is dat mijn merrie besmet wordt met iets?
Meende iets van twee weken?

Wij houden altijd 2 weken aan. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:53

Ik zou mest onderzoek doen en temperatuur noteren. Qua mest overleggen met veearts. Maar ligt ook aan welke info je van verkoper mee krijgt.

Tussendoor een paar keer temperaturen, mest in de gaten houden, slijmvliezen bekijken.

In overleg nog een keer mestonderzoek voor ze samen komen. Maar hangt dus af van waar ze vandaan komt, overleg met je veearts.

Bij constante temperatuur en geen gekke dingen na 2-4 weken bij elkaar. Zou voor mij echt afhangen van waar ze vandaan komt en hoe fit ze toont ook verder.

En eigenlijk zou ik eerst na 2 weken als alles goed lijkt, neus contact toestaan en dan pas het echte aan elkaar wennen naast elkaar.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 18:15

Hmmm begin nu wel te twijfelen of het er nog in zit -O-
Gekke merrie reageerde zo vreemd op een hengstige merrie uit haar wei. Murmelen tegen haar en aan haar benen snuffelen en daarna flemen. Niet piesen of zo maar toch raar.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 18:19

Ja wennen doe ik altijd met draad ertussen en als goed gaat op het gras vd afleiding

Ga morgen kijken denk ik.
Mannetje met weiland vol shetjes.
Zit te twijfelen tussen volwassen merrie die misschien drachtig is, dat zou leuk zijn v veulen volgend jaar maar weet niet of echt drachtig is. Beetje schuw nog
Of een ruin van twee, moet lief zijn,

Of ruin van acht, superlief
Of een enter of veulen van dit jaar.

Bij jonge spul denk ik dan gaat dat onder de draden door,.... En hoe houden die zich als ze van mij twee weken apart moeten, dat is v zo'n jong dingetje toch wel heel zwaar denk ik.
Maar zo'n jong ding is ook heel leuk straks v ons appaloosa veulen van dit jaar augustus

Lastige beslissing!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 18:46

Caresse07 schreef:
Gekke merrie reageerde zo vreemd op een hengstige merrie uit haar wei. Murmelen tegen haar en aan haar benen snuffelen en daarna flemen. Niet piesen of zo maar toch raar.

Caresse, ik heb juist een paar merries die dat doen als ze drachtig zijn :j die gedragen zich dan als hengsten naar hengstige merries of merries die net gedekt zijn. Dus ik zou denken: goed teken _O-

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:02

Knolselder schreef:
Caresse07 schreef:

Caresse, ik heb juist een paar merries die dat doen als ze drachtig zijn :j die gedragen zich dan als hengsten naar hengstige merries of merries die net gedekt zijn. Dus ik zou denken: goed teken _O-

Ja ze leek inderdaad wel een hengst :j

Dat stelt me weer gerust Knolselder, dank je :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:31

Blijft spannend he :(:)

Hier merrie die zoooooo stik sjago is naar de rest. Naar mij poeslief. Weet ook niet wat ik daarvan moet denken.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:39

Caresse
Heel normaal gedrag dit deed mijn merrie ook. was compleet een hengst geworden naar andere paarden.

Ik moet nog 6 dagen wachten en dan kan ik mijn merrie scannen en hopen dat ze drachtig is.
Aan haar gedrag merk ik niet zoveel (het is ook mijn nieuwe merrie dus weet niet haar gedrag)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:42

Kan me niet herinneren dat haar moeder dit ook deed, maar het ene paard is het andere niet natuurlijk en is ook alweer 14 jaar geleden :o

Spannend Splenius, ik duim dat ze drachtig is.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:19

Zaira is al een pittige tante als ze niet dragend is, nu is ze echt rampzalig.... Ze slaat en bijt te pas en onpas andere paarden...

Gelukkig valt het naar ons mee en is ze wel lief. Maar ik hoop dat het gedrag naar andere paarden nog wel veranderd..... |o

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:51

Kabayo, die zij goed door elkaar geschud _O-

Symke. Ik zou ook 2 weken apart houden. Dan zou er een eventuele ziekte wel naar boven moeten komen.

Caresse07 dat zie je wel vaker dat drachtige merries zo reageren.

Hier zijn ze vooral heel boos als iemand in de buurt komt van hun eten :') in omgang merk je weinig

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:01

Cynthia: Eigenlijk kan het echt niet meer, moet er voor het oog van de medemens en ruiters maar een dressuurdekje onder doen :') Zo’n charmante fase ook wanneer je niet kan zien of een merrie gewoon te dik is of drachtig..

Grappig om te lezen hoe verschillend merries zijn qua gedrag tijdens de dracht. Nog meer hormonen, nog meer feest.

Wat voor apps gebruiken jullie voor de dagen dracht bij houden? Ik heb continue discussies met mijn moeder over hoe ver Stip is. Zo’n app spreekt mij wel aan haha.