Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:43

Bij het scannen op de eisprong voor het insemineren, voelt of kijkt de DA via de scan of er een rijp eiblaasje op de eierstok zit.
In het eiblaasje zit een heel kleine eicel maar aan de grootte van het eiblaasje kan je berekenen wanneer de eisprong ongeveer is.
Zodra het eiblaasje gesprongen is, komt de eicel in de eileider en daar kan het bevrucht worden.
Een eicel blijft zo'n 24 uur 'goed' en in die tijd moet er dus sperma bij komen.
Vandaar dat er gecontroleerd wordt hoe ver een eiblaasje aan het rijpen is en wanneer de eisprong is geweest.
Sperma blijft zo'n 24-48 uur goed in de merrie (o.a. ligt aan de kwaliteit en bewerking, diepvries sperma is veel minder lang goed en vereist heel nauwkeuring insemineren) en je wilt dus zo snel mogelijk na de eisprong het sperma daar hebben.
Je kan daarom insemineren als het eiblaasje groot genoeg is en al wat zacht gaat worden. Dan is de kans groot dat de eisprong is binnen die 24-48 uur dat het sperma goed is. Na zo'n 36-48 uur scan je dus weer, is er nog geen eisprong geweest, dan moet je weer insemineren, net zolang totdat de eisprong geweest is.

Het mooiste is dus als er een heel groot en zacht eiblaasje zit, dan insemineren en dat bij de volgende scan (36-48 uur later) de eisprong is geweest.
Dan is maar 1x insemineren voldoende.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:46

Vandaag zit Macy op de 120 dagen en Fleur op 90.
Bewerkt plaatje van hoe het er op 120 dagen ongeveer uit ziet:

Afbeelding

Macy, die buik is dus nog van het gras!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:55

Betrapt Macy...

Bedankt voor de duidelijke uitleg Marije, hoef ik het ook niet op te zoeken in een boek! Al dat gepraat over de grootte van het ei en hoe zacht het is... op een gegeven moment gaat het je bijna duizelen! Eliene had donderdag al een mooi groot en zacht ei, is dus vrijdag gedekt, maar zaterdag zat het ei er nog en was nog wat groter geworden... vandaar dat het dekken zondag ook wat gemakkelijker ging zei m'n VA gisteren (toen het ei dus weg was), wsl. was ze er toen nog wat meer "klaar" voor omdat die eisprong er net aankwam of net was geweest.

Pfoe, en nou maar hopen dat dat ei een knappe sterke zaadcel is tegengekomen in die eileider...

Marije, een 2-lingdracht kan toch alleen doordat er 2 eitjes zijn die beide bevrucht worden, of kan het eigenlijk ook doordat een ei bevrucht wordt door 2 zaadjes en zich dan splitst (zeg maar de 1-eiïge tweeling bij mensen)? Ik dacht zelf dat alleen het eerste kon maar heb daar eigenlijk nooit naar gevraagd bij m'n VA...

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:59

MarijeR, heel erg bedankt voor de mooie foto en steeds weer je duidelijke uitleg.

Toch een vraagje...
Ik zat net uitgebreid op jouw site te neuzen en ik zat bij de uierfoto's te kijken.
Treas vind het dus VRESELIJK als ik aan haar uier kom. Hoe belangrijk is het nu dat ik het daar en haar schaamlippen schoonmaak?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:10

Ik heb het ook niet schoongemaakt.
Mijn merrie liet het in het begin niet toe, maar hoe langer de dracht liet ze het wel toe.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:11

Eeneiige tweelingen komen niet voor bij paarden. Er is dus altijd sprake van twee bevruchte eitjes.

Bij een tweelingdracht ligt het er ook aan hoe de vruchtjes liggen tov elkaar. Soms zitten ze zo dicht bij elkaar, dat je er niet 1 af kan knijpen zonder dat de ander daar ook mee verdwijnt. Meestal wordt dan besloten het af te "spuiten" met hormonen en opnieuw te insemineren.

Wij hebben ook met bevroren sperma gewerkt. Je hebt dan idd een tijdsbested van 4 uur waarin zowel het eitje als de zaadcellen er klaar voor zijn. In Stroe keken ze naar de zachtheid van het eitje en insemineerden ze zodra zijn het idee hadden dat het ging springen. De volgende dag controleerden ze dan of het eitje weg was. Hier in de Veluwekliniek wachten ze de daadwerkelijke eisprong af en dan insemineren ze. Beiden hebben hetzelfde resultaat gehad .

Lee vindt uiers schoonmaken heeeerlijk en Pepsi ook. Als de merrie het niet wil, houdt het op. Misschien kun je af en toe eens "testen". Die gekke hormonen willen ook nog wel eens iets wel of niet toelaten.

Leuke illustratie trouwens weer Marije met Macy .

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:16

@Kleintje... misschien gaat dat vreselijke gevoel van Treas wel over als de kleine straks eraan gelurkt heeft.
Dat had mijn merrie namelijk ook.
Ze had er een bloedhekel aan als ik ook maar wees naar een tepel.
Nu dat Avenue er dagelijks aan lurkt, is die gevoeligheid een heel stuk minder en kan ik er gewoon aanzitten en dus ook schoonmaken. Dat is me voor de bevalling ook nooit gelukt. Kon gewoon een schop krijgen...
Voordat ik haar kocht (nov'04) stond ze altijd op de wei en is ze op die plek dus ook nooit schoongemaakt door haar vorige eigenaar...
Daar heeft ze nooit last van gehad...

Hoeveel overtuigingskracht heb je tov je merrie?
Misschien iemand erbij halen die haar vasthoudt en jij schoon kan maken of andersom...

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:27

hahaha.. mijn merrie vertrouwt me... absoluut. Dat merk ik aan veel dingen. Maar zoals met het scannen, ze is toch 1.68 en heel wat kilo's. Als ze niet wil, dan wil ze niet, en gezien we geen opvoelbox hebben... er moet dus een praam op. En voordat ik dan die bovenlip te pakken heb zonder dat ze steigert, mij in de rondte slingert of wat dan ook.

Een ander lukt het al helemaal niet en bij mij moeizaam. Terwijl ik normaal altijd haar mond kan masseren, haar lippen kan vastpakken etc. Maar ze voelt het gewoon en dan kan ik gewoon een gevecht verwachten.
Dus ik vrees dat ze het uiers schoonmaken voorlopig niet zal toestaan. Ik zie wel wat de hormonen gaan doen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:47

Sum is heel makkelijk met scannen en insemineren
Zonder praam sinds vandaag.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:53

Bij Eliene kan alles zo, gewoon in d'r box, geen probleem. Scannen, opvoelen, de hele mikmak. Ook aan d'r uier zitten, liezen borstelen, ook zo te doen. Dekken zonder veulen is ook geen probleem (mits goed hengstig, dûh...), met veulen erbij ging het uiteindelijk ook heel makkelijk zondag. Zo qua "stalgedrag" is ze echt superfijn, een heerlijk paard. Ben ik altijd wel trots op, als ik anderen soms zie...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:54

Kleintje schreef:
MarijeR, heel erg bedankt voor de mooie foto en steeds weer je duidelijke uitleg.

Toch een vraagje...
Ik zat net uitgebreid op jouw site te neuzen en ik zat bij de uierfoto's te kijken.
Treas vind het dus VRESELIJK als ik aan haar uier kom. Hoe belangrijk is het nu dat ik het daar en haar schaamlippen schoonmaak?

Ik kom er nooit aan, ik wil nog niet dood
Mijn merries vinden dat geen leuke grapjes dus ik blijf er mooi vanaf.
Het uier is voor het veulen en niet voor zo'n gek mens met een poetslapje
Aan het eind van de dracht vult het uier langzaam en de meeste troep valt er dan wel af.
Dat heeft nog nooit poblemen opgeleverd bij mijn merries...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:49

Ik mag bij Honey wel overal aankomen maar moet je dat dan altijd schoolmaken? Ik "was " met een babydoekje een keer per maand of zo tussen de beide tepels schoon. En de vulva heb ik zelfs nog nooit schoongemaakt....
Gebeurt in de natuur toch ook niet? Of mis ik nou iets.. Bij ons doet niemand dat, ik weet er dus niks van...

Even nog een ander verhaal...Vandaag was de veulenschetser hier voor Ardino. Hij werd ook gechipt.....
De meneer wilde perse dat er een praam bij gebruikt werd, ook al gaf ik duidelijk aan dat dat echt niet nodig is....
Volgens hem kwamen alle veulens omhoog??? Is dat zo? Geloof er niks van.
Nu heeft nootje een dikke bult in zijn nek, en best problemen met het buigen. Arm kereltje... Taai vel zei de meneer.....
Nou ik heb al best veel paarden geholpen met chippen maar dit vond ik niet chic...
Hoop dat nootje er verder geen last meer van heeft.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:51

Wat balen Twinkel.
Ik haat het chippen, vooral dat jonge spul idd vinden het niet leuk, maarja kan het me best voorstellen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:11

De schetser/chipper die bij ons altijd komt van het welsh stamboek is echt geweldig met het chippen. Totaal zonder problemen gaat het en ook ontzettend snel. Zowel de veulens als de volwassen pony's geven er niets om en staan netjes stil. Die man is echt heel handig daarmee, ideaal.
Ik heb toevallig vorige week een afspraak gemaakt voor de veulens en nog wat jonge merries, eind van de maand komt hij weer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:15

Ik ben ook helemaal geen fan van chippen, zeker niet voor die kleintjes. Shane is al gechipt, maar voor de anderen zit ik toch serieus te overwegen om voor de DNA optie te gaan ... Shane heeft er nl. de hele winter last van gehad.

Overigens heeft Lee altijd van die "velletjes" rond haar vulva. Dat gaat jeuken en dan gaat ze schuren. Haar maak ik dus altijd schoon. Pepsi heeft dat niet en haar doe ik dan eens in de zoveel maanden. Gracie heeft pas erwtjes . Toch eens proberen of ik er aan mag komen .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:28

Is dat Dna duurder?
En weet iemand dan ook wat de kosten zijn?
Ik had mijn meeste paarden gechipt, Parouscha was iig gechipt en mijn hengstje ook, alleen naomie en summerfee niet.
Nou die komen ook niet op de weg dus ik vind dat niet noodzakelijk.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:59

Ik wil Aidan ook DNA, chip hoeft van mij ook niet persé meer... Wil alleen ook wel even weten hoe duur dat dan is en waar kun je dat aanvragen?

Ivanka stond tijdens het insemeneren gewoon naast me, touwtje hing gewoon slap en ik was met de DA aan het praten. De laatste keer dat ze gescand werd -en de DA en ik dus heel bewonderend naar de baby aan het kijken waren, wat nu dus Aidan is - stond ze rustig te eten van de blok kuil naast haar .

Ivanka vond het ook nooit erg als ik aan haar uier zat, heb het tijdens de dracht ook netjes bijgehouden met schoonmaken allemaal.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:05

@ MaryeR wat een handige foto!

Ik heb een vraagje. Bij mij op stal wordt binnenkort alle paarden geent kan dit kwaad voor de dracht? Ik denk het niet, want het lijkt mij juist beter ter bescherming maar ja kan het geen kwaad voor het kind?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:15

Volgens mij is DNA wel duurder omdat als je ook nog wedstrijden wil starten dit toch weer keer op keer moet controleren?
Pauk was braaf met chippen Kyra ging steigeren maar dat is dan ook een muts..Met enten ook..Beide (da met enten en de chipper) doen het super alleen Kyra is gewoon DE muts
De uier schoonmaken gaat hier ook zonder problemen trouwens

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:45

Onze veearts zegt dat er bij paarden wel degelijk eeneiige tweelingen kunnen voorkomen?

Voor ouderschapstests kun je hier kijken: http://www.vhlgenetics.com/vhl/nl_index.html
Je moet dan een monster opsturen van zowel veulen als moeder en misschien vader ook nog, als daar het dna nog niet van bekend zou zijn bij ze. Volgens mij kan het met een haarmonster. Als het over afstammingscontrole gaat moet de veearts het volgens mij doen of iemand van het kwpn (schetser?)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:11

Bij Fayette mag ik ook gewoon aan haar uiers komen. Ze vindt het zelfs best wel lekker Meer dan wat wrijven doe ik ook niet. Geen water, geen babydoekjes, gewoon met de vingers wrijven en dan valt er al heel wat van al dat vuil er af.
Fayette is verder ook hartstikke braaf verder met scannen, inentingen, e.d. Ze staan dan gewoon vast aan een touwtje en trekt met name bij het scannen een paar moeilijke koppen maar daar blijft het dan ook wel bij
Met inentingen is ze helemaal vrij relaxt. Ze houdt er niet van maar laat het wel allemaal zo over haar heen komen. Mijn vorige DA entte haar en haar moeder zelfs in zonder hulp van mij. Dan was ik op haar vorige stal nog hun weidegenootje aan het ophalen en die twee Tinkers stonden al op stal en de DA was gewoon de stal in gelopen, spuit in de reet/borst, leeg drukken en klaar. Dus tegen de tijd dat ik die ene pony eindelijk te pakken had was hij al klaar met die andere twee
Mijn huidige DA heeft onderhand ook al een 100% vertrouwen in haar

Bij het NSvT is chippen verplicht (tenzij gewetensbezwaren, etc. etc.) maar wordt van alle (stamboek)veulens bij stamboekopname ook DNA afgenomen. Voor zover ik weet zit dit bij de prijs van stamboekopname in en hoef je bij veulens niet extra te betalen voor DNA. Dit doet het stamboek juist voor de eigen administratie om inteelt te voorkomen.

En verder: is Fayette vandaag 83 dagen drachtig

witschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:56

Kleintje schreef:
nouhou... nouhou... uit het land halen was 1 groot probleem, langs de ruinen en Jelle was aan het snuffelen. Dus Treas bokken, gillen, steigeren, dus Jelle vond het feest, bijten maar. Treas gedroeg zich zo anders dan normaal dat ze wel drachtig moest zijn.

Op stal, de dierenarts kwam, ik kon de praam op gaan doen, dat duurde maar tien minuten. En toen... scannen maar...

DRACHTIG.
Een mooi vruchtje... is heel veel vruchtwater. Dus het kan best zijn dat ze dikker toont door het vele vruchtwater!

Ik heb een glimlach van oor tot oor en voel me super!

ale kleintje proficiat ik hoop dat het een schoon veulenke wordt net als de merrie

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:34

flettie schreef:
Whiehoeeee!! Flet is nog steeds happily drachtig!!
Helaas kon de DA geen vlekjes tevoorschijn toveren dus het wordt vast een effen bruine Maar Punkt heeft blijkbaar net zo'n cameravrees als zijn/haar moeder want we zagen alleen zijn/haar ruggegraatje en zijn/haar achterbeentjes.... het was Pegasus aan het spelen volgens de DA

Verder is Flet nog wel wat ziekjes Ze heeft een of ander virusje waardoor ze een wat dikke bobbel in haar keelholte heeft. Droes kan het niet zijn want dat heeft ze als jaarling al gehad dus waarschijnlijk een of andere infectie. Haar koorts is in ieder geval gezakt en ze moet nog een weekje aan de antibiotica-brokjes en daarna is het hopelijk weer over.

Zo en nu ga ik weer van mijn vakantie genieten

en hier het bewijs:

Afbeelding

Groetjes Roy

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:41

waaahhh het is BABY!!!!!!!! en baby is aan het zweven aaah vet lief Pien!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:45

Gaaf zeg, dat filmpje!! De eerste stapjes van je veulen