[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:46

Wat een leuke combi Seaside! Ben heel benieuwd naar wat daar uitkomt!

Als het goed is is het sperma uit Amerika inmiddels aangekomen, wel helaas te laat voor de veulenhengstigheid van Intissima, maargoed, ben daar toch niet zo'n voorstander van met diepvries.

En morgen Madrona scannen, ze is dan 16 dagen dus ben heel benieuwd :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:05

Liezella ei van 5.4. Sperma besteld ging gelukkig nog net. Dierenarts was wat laat. Zondag komt de dierenarts hopelijk voor 9 uur.
Baarmoeder was niet heel hengstig, maar was de vraag of het aan het afnemen was of in begin stadium. Dat is even afwachten. Vorig jaar was ze een beetje apart met mega eieren, dit hoop ik nu niet :')
Vorig jaar maakte ze de eerste cyclus een ei van 8.6 2e cyclus 7,5. 3e cyclus netjes tot 5.5 en drachtig

Goldenarrow. Fijn dat het is aangekomen. Wacht je op de volgende hengstigheid of met 20 dagen hengstig spuiten?

Kimwilliam. Dankjewel. Is een Nashville star. Nu dekken we met een halfbroer van hem.
Merrie even elke dag schouwen. Vaak ga je kleine signalen opvangen

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:49

AM, zou het kunnen dat die mega-eieren zonder eicel waren? Of althans zonder goede ? Hoe dan ook, succes deze ronde.

Kabayo oef dag 5, dat is vroeg, hopelijk gedraagt ze zich en wacht ze nog even ;)

GA spannend! Ik duim.

Seaside ook voor jou duim ik.

Ik duim gewoon voor iedereen dat lijkt me het beste. Ik ben nu aan het werk, vanmiddag gauw naar huis en dan met Sanaa op stap voor insemineren. Oom weer spannend.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:55

Waarschijnlijk wachten we op de volgende hengstigheid, we zitten nog vroeg genoeg gelukkig.

Spuit jij de eitjes niet af AM? Zeker gezien ze zo gek doet met van die mega-eieren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:27

Ze heeft vorig jaar best een tijdje op regumate gestaan ik denk dat dit ergens verband houd met de grote van de eieren de eerste 2 cyclussen toen de tijd. Ze ovuleerden ook wel gewoon. 3e cyclus ging ze netjes met 5.5 cm. Nu idd geen chorulon gespoten, als het ei er zondag nog zit dan doen we dit uiteraard wel.

Goldenarrow. Dat is zeker waar. Het is echt nog vroeg zat.

LAdonna. Dankjewel. Spannend. Duimen dat het wilt lukken

Ik moet vanavond werken. Niet heel handig als ik ook moet insemineren. Ik ga maar proberen om eerder van mijn werk weg te kunnen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:13

Struisvogeleien maakt Liezella!

Wij hebben helaas net het ei gemist, over 2 weken weer kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:15

GA fijn dat het er is, heb je daar in ieder geval geen stress van straks.

AM hopelijk dit jaar normale maat eitjes en springt ie netjes na vandaag.

Sanet balen, dan maar goed de komende ronde in de gaten houden.

LaDonna succes met insemineren en ook voor jou, hopelijk springt het ei vlot daarna.

Seaside blijft lastig om ze ergens anders achter te laten, maar het is voor een goed doel. Hopelijk kan ze vlot weer naar huis.

Jazzejam verstandig dat je haar goed laat opvolgen, hopelijk geel lichaam gauw verdwenen en kun je beginnen.

Elina welkom, gezellig dat je er weer bent :) . Dan nu op naar je zo gewenste Perry-kind!

Cheytjuh hoeveel heb je al drachtig / geïnsemineerd nu?

Dag 6 op het wachtbankje, dit duurt voor mijn gevoel langer dan het aftellen naar de bevalling afgelopen maand zeg :') . Ik ben zo benieuwd of het is gelukt! Aan de ene kant omdat ik het nu zelf heb gedaan en aan de andere kant omdat ik gewoon heel graag een veulen van deze hengst wil. Vorig jaar heb ik hem bij mijn oude merrie gehad, maar dat is niet gelukt. Hopelijk gaat dit nu wel goed.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:33

kabayo: welkom hier, duimen dat dit jaar wel lukt met Perry!

AM: afwachten of ze dit jaar wel gelijk normale eitjes maakt

GA: nog even afwachten op de nieuwe hengstigheid, sperma heb je nu tenminste wel!

sanet: vervelend, hopelijk zie je komende hengstigheid

la donna: succes met insemineren!

jazzejam: duimen dat je snel kunt beginnen

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:52

oeh wat zie ik weer geweldig spannende combinaties voor bij komen.
hopelijk kan ik me vanaf 6 mei ook officieel melden. dan weten we of mijn combi ook weer gelukt is en gaan we weer duimen draaien :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:19

Amhorses je had gelijk hoor. Had nog even contact met de dierenarts. Tis helemaal nieuw voor mij dat veulenhengstigheid :+
Liezella heeft grote eieren! Duim dat ze snel klaar is zonder chorulon

Farahtjuh ik begrijp dat ze al gedekt is? Spannend!!

Jennyk ik hoop het!

Goldenarrow fijn dat het sperma binnen is. Dat is een zorg minder. Hopelijk is ze snel hengstig.
Ik duim voor je voor Madrona!!

Sanet ah vervelend... Net te laat. Nog even wachten dan..

Claudia jaa <3 En duimen dat het een merrie is. Al geeft ze tot nu toe merrie-hengst-merrie-hengst. Dus is er nu weer een merrie aan de beurt haha
Dat wachten op drachtscan is inderdaad erg lang :=

LaDonna spannend!! Succes met insemineren

Kimwilliam de kleurkansen zijn ;
Amber champagne
Zilver Amber champagne
Classic champagne
Zilver classic champagne
Sowieso champagne dus!
Jammer dat je merrie lastig toont. Zilver eerst ook nooit. Ik scan dan gewoon om een beeld te krijgen

Vulina mee eens. We vinden overal wel wat van. Al vind ik dat je bij onwetende mensen en echt idiote keuzes (trekpaard x arabier bijvoorbeeld en dan ongekeurd met gezondheidsproblemen) echt wel wat van gezegd kan worden. Maar zulke gekke keuzes zijn hier nog niet voorbijgekomen gelukkig.

Seaside mooie combinatie! Ben benieuwd! Altijd spannend wegbrengen. Al helemaal zo ver weg

Jazzejam dankjewel! Hopelijk zet het bij jullie snel door :)

Ik was inderdaas iets te voorbarig. Ik heb nog nooit de veulenhengstigheid gebruikt dus alles is wat onbekend :+ Even contact met de dierenarts gehad, we gaan nu woensdag scannen op hengstigheid. Dan is ze 9 dagen na de geboorte. De dierenarts zei ook dat het lichaam dan beter kan herstellen en anders de slagingskans ook kleiner was en dat dan de volgende hengstigheid later zal komen. Dus we moeten nog maar even op de handen zitten :j
Het allereerste veulen van Perry is vannacht geboren. Een (waarschijnlijk dun) Amber champagne uit een Ijslander x Friese merrie. Erg opwaarts veulen die zeer makkelijk galoppeert en goed draaft. Erg gelukt!
Een zeer wazige shot uit een filmpje. Maar leuke bouw!
Afbeelding
En van Ninkes fotografie
Afbeelding

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:03

Wij hebben net Fenna opgehaald bij de hengst! Werden vanochtend gebeld dat ze was woensdag voor de 2e keer geïnsemineerd was en we hebben haar meteen lekker opgehaald. Staat lekker thuis.

Wel zonde. We brachten haar goed op gewicht weg en is nu echt mager/ingevallen... Hopelijk trekt het snel bij!

Hopelijk in 1x drachtig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:17

wij dachten maandag te scannen maar dat is een feestdag :+ nog een dag langer wachten!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:51

Luna2006 schreef:
wij dachten maandag te scannen maar dat is een feestdag :+ nog een dag langer wachten!

Huh, feestdag? Hier niet bij mijn weten. Maar dan nog, mijn dierenarts scant ook op zon- en feestdagen :j

Xsurfdiary spannend, duimen draaien!

Kabayo dat klinkt een stuk reëler en verstandig. Nog even op de handen zitten, het seizoen is nog lang.

Saner balen, te laat is nooit fijn.

Faratjuh en muronia en de andere wachters: succes met afwachten, een periode waarin je niks “kunt” vind ik (vond ik ook toen ik zelf zwanger wilde worden haha) alleen wachten…en duimen.

Sanaa is geïnsemineerd *\o/* het zaad was ook voldoende van kwaliteit dus nu morgenmiddag scannen of de ovulatie geweest is. Sanaa stond prompt net weer thuis enorm te lonken naar haar buurman haha. In de wei krijgt hij niet de kans ook maar te kijken, een andere merrie vindt het haat taak Sanaa te bewaken en elke opdringerige ruin weg te jagen (zucht). Maar op stal staat de merrie te ver om invloed te hebben. Hoe dan ook, volgens de dierenarts was ze goed hengstig en de baarmoedermond ook mooi zacht. Dus ik heb goede hoop!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:12

kabayo: wat een leuk veulen!

la donna: insemineren gelukt, super! Succes met scannen morgen.

surfdiary: succes op het wachtbankje!

luna: 1 mei, dag van de arbeid bedoel je? In NL is dat volgens mij geen feestdag

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:00

Nou ik krijg morgen de vuurdoop. Mag voor het eerst zelf insimineren.
De eer is voor de hengst Dark Rousseau. Ha ha

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:22

Baudyh. Spannend. Mooie hengstenkeuze :j

Luna. In Nederland is dit geen feestdag. Nog even spannend

LAdonna. Klinkt goed. Duimen draaien

Surfdiary. Duimen draaien dat ze drachtig is. Ik heb dit ook vaker gehad. Wild Thing heb ik één jaar weggebracht maar elke keer was ze opgetrokken en werd niet drachtig. Nu is dit altijd al een rare merrie geweest

Kabayo nog even geduld. Dus. Nu is Liezella 8 dagen en toch al ei van 5.4, maar ik weet eigenlijk niet of dit nog begin stadium is of al eind stadium van hengstigheid. Dat gaan we zondag zien.

Na mijn werk ga ik haar insemineren. Ik ben benieuwd hoe ze aanvoelt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:35

Ik breek even in, want vind de discussie wel zinvol (alhoewel eea gezelliger gezegd kan worden).

Als gelders een typefokkerij is, dan is dat een slimme keuze van Sophie. En zolang je heel bewust bent van het doel van je fokplannen, dan is fokken met een stamboekmerrie natuurlijk geen enkel probleem. Sterker nog, ik probeer fijne dressuurpaarden te fokken met oa een merrie die nooit voor de keuring is geweest en wsl ook niet komt. Terwijl ik er heel erg van overtuigd ben en dat inmiddels ook kan bewijzen dat ze hele fijne talentvolle sportpaarden geeft.
Daarnaast is bv de vraag naar verkeersmak geboren ;) paarden ontzettend groot!

Het is juist ontzettend leerzaam/leuk vind ik als meelezer om het verhaal achter merrie- en hengstenkeuzes te lezen! En gelukkig kiest niet iedereen voor hetzelfde.

Bijvoorbeeld, het groninger paard, ik snap heel goed waarom mensen daar voor kiezen. Is alleen echt niet "mijn type", maar Muronia, wat heb jij een ontzettend aansprekend veulen gefokt nu!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:55

Ik heb Liezella net geinsemineerd. Ze was heel zacht. Het zou mij niks verbazen dat ze zondag weer moet. We gaan het zien

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:06

Farahtjuh welkom alvast en succes met wachten!

Elina spannend, ik ben benieuwd hoe ver ze woensdag is!

xsurfdiary fijn dat ze weer thuis is en succes op het wachtbankje.

Luna, wordt je geduld nog een dag langer op de proef gesteld. Hier is het inderdaad geen feestdag maar daar heb jij weinig aan.

Baudy oeh spannend, veel succes alvast! Mijn ervaring nu is dat je er echt even rustig de tijd voor moet nemen. Hup en floep het zit erin, zoals je gewend bent bij het insemineren werkt niet zo als je de ervaring nog niet hebt. Het voelt allemaal superzacht en ik vond het echt wel even zoeken naar de bmm, maar hij zit er echt ergens, dus gaat goedkomen!

AM waardoor denk je dat ze nog een keer mag als ik vragen mag? Vind ik interessant. Ik heb vorige week nog een merrie geïnsemineerd en die voelde heel zacht, behalve toen ik met het rietje door de bmm ging, toen kneep ze die wat dicht. Zij moest idd 2 dagen later nog eens terugkomen.

Parnassia, leuk om te lezen, dank je! Ik ben zelf ook heel blij met ons veulen van dit jaar :)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:40

Baudy succes met insemineren spannend z'n eerste keer hopelijk wordt de merrie in 1 keer gelijk drachtig van jou inseminatie !

Xsurfdiary wat balen dat ze zo is terug gekomen ik heb keer merrie weg gebracht kwam terug vol met mok (denk door een vieze stal ofso) en zag er ook stuk slechter uit.

Amhorses fijn dat liezella goed aan voelde spannend weer!

Kabayo goed dat je de dierenarts heb gesproken en die ook heeft gezegt op 9 dagen hier nog nooit eerste dan 8 dagen na de bevalling hengstig geworden.

Gisteravond faith gescand op 17dagen helaas niet drachtig maar wel heel erg hengstig met redelijk groot ei hij zegt vandaag en zondag laten dekken dan moet het ei er wel vanaf wezen. Nu twijfel ik ze is afgelopen jaren elke keer drachtig geworden van hengstig spuiten. Dus dacht sla deze hengstigheid over en spuit haar volgende week of probeer deze cyclus nog een keertje... ik neig toch naar het laatste

Ook gister een hengstje voor lizzy op gehaald die we mogen lenen(zal vandaag even fotootje maken) ze zit nu op 9 dagen is nog niet hengstig
Bailey is donderdag bevallen dus die moet nog even wachten die gaat net als faith onder onze eigen paint hengst

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:52

2 jaar terug toen mijn merrie geïnsemineerd werd, zei de dame ook dat het allemaal super droog en strak aanvoelde, dus ze twijfelde of dat wel iets ging worden. Maar in 1 cyclus, 2x insemineren, ei eraf gespoten en gewoon netjes in 1x drachtig. Dus zegt ook niet altijd wat. Ik ben erg benieuwd of het nu ook weer zo is. De merrie toont dus ook echt helemaal niets van de hengstigheid. Staat niet te piesen of knipperen echt nix. Wat perfect is, als rijpaard, maar nu om te dekken best onhandig.

Het viel me op dat in de openingspost nog geen enkele merrie staat, dat klopt toch niet?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:19

Muronia. Ze worden normaal wat stugger aan het einde, daarom denk ik dat we nog aan het begin zitten van de hengstigheid. Maar kan het fout hebben, we gaan het zondag zien.

Sanet. Je hebt uitzonderingen. Dat is wel onhandig ja. Ik heb ze voor het dekken graag pishengstig :') soms met insemineren moet je de pies ontwijken :=

Charmfaith. Jammer dat ze niet drachtig is. Nieuwe poging, nieuwe kansen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:57

Hier ook zo'n merrie Sanet, fijn met rijden en dergelijke. Maar super lastig als je wil fokken. Ze wil nog eens de DA verrassen zeg maar.

Jammer Charmfaith, hopelijk lukt het deze ronde wel. Heeft jullie hengst al eerder merries gedekt?

AM, toch ook een merrie die je wat langer bezig houdt. Lijkt me oom wel lastig als het zolang wil doorgroeien. Je moet toch een keuze maken met wanneer je begint met insemineren, te laat is ook zowat. Nu maar hopen dat ze niet nog een keer nog heeft.

Succes met insemineren Baudhy, lijkt me met het aantal merries die jullie hebben super handig dat je het zelf kan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:18

AM: Liezella al geinsemineerd. Hopelijk maar 1x nodig en niet weer struisvogel eieren!

charmfaith: jammer dat ze niet drachtig is. Wel handig dat je kunt dekken met je eigen hengst!

baudyh: insemineer je vreemde merries of alleen je eigen?

Goldy is eindelijk hengstig en vandaag geinsemineerd *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:46

Anna is drachtig *\o/*

Madrona helaas niet drachtig, spermakwaliteit is steeds matig tot slecht. We zitten nog te twijfelen om haar naar de hengst te brengen zodat het niet eerst op transport hoeft maar als dat ook niet werkt gaan we toch uitwijken naar iets anders. En ik ben er echt van overtuigd dat het aan de hengst ligt, want we hadden hem eerst met Anna gematched en zij werd steeds niet drachtig. Haar nu dus gedekt met een hengst met goed sperma en in 1x raak.