[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:54

Vraagje...
Kun je ook aan een merrie zien als ze hengstig staat zonder schouwen ?

Geen hengst namelijk.

Ik dacht vroeger wel eens gehoord te hebben dat er soms wat druppeltjes nog kunnen zitten /vuil.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:23

AM_Horses schreef:
Tinniie. Is ze klaar gedekt, hoe heeft het zich onte9de follikels?

Baudyh. Spannend. Welke hengst heb je uiteindelijk voor de Gelderse merrie gekozen?

Paardje2013. Dat is een heel groot EU, is deze nu geovuleerd?

Cynthia. Leuk dat je er weer bij bent. Ik zou dit jaar voor de grotere hengst kiezen. Anders het niet lukt kun je altijd nog Casanova gaan. Hopelijk nu een merrie :Y)

Ik heb een luxe probleem :') tot nu toe 5 merrie veulens en één hengst van onze eigen hengst. Vorig jaar van een andere hengst een hengstveulen.

Nigrante staat super hengstig :):) ik heb haar opgevoeld en voelde heel zacht aan, wat top is. Ik ga haar vanavond insimineren. Ik wilde deze cyclus op het oog doen, lukt get niet gaan we de volgende netjes scannen. Is nog vroeg zat.

Nigrante is idd een nakomeling van Formidable, ze is Uhm echt mega groot en heeft echt tijd nodig. Is echt een leuk paard :j mega bewegen en super lief.
[ [url=m/bcjiou.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was hier een extreem hectische week op m’n werk, Jef heeft het insemineren moeten regelen :)

Vandaag kwam ze terug scannen om te kijken of ze geovuleerd had. Er waren 2 grote follikels geovuleerd, dus over 15 dagen scannen nu.

Jade wordt volgende week woensdag gescand op dracht, die zit op 11 dagen vandaag.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:47

Janinevv schreef:
Vraagje...
Kun je ook aan een merrie zien als ze hengstig staat zonder schouwen ?

Geen hengst namelijk.

Ik dacht vroeger wel eens gehoord te hebben dat er soms wat druppeltjes nog kunnen zitten /vuil.

Mijn merrie staat dan heel veel met haar staart af. En ik ruik het ook, haar plas ruikt dan veel zoeter.

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:50

Ahh okee, hmm merrie nooit gezien met staart omhoog.

Wel reageerde ze voorheen erg op Shetlander merrie maar die is er nu niet meer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:24

Ik ruik het ook meteen wanneer de merries hengstig zijn, typische lucht. Ook ziet de urine er vaak troebel uit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:58

Nou wij hebben nu een merrie die laat echt niks zien. Volgens de DA kraai hengstig maar ze vliegt de ruin aan. Die droop maar af.
Ze is wel nu heel lief. Vanavond geinsimineerd met Henkie.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:11

Hier was het ei weg.
Maar de dierenarts zag op de scan mogelijk ook een ‘spikkelei’. Dus het is weer lekker vaag.

Over 14 dagen weer scannen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:20

Simpie wat is een spikkel ei?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:46

Een follikel dat niet mooi doorontwikkeld en ipv ovuleert, zich vult met beetjes bloed. En kan heel erg lang blijven zitten.
Maarja er is dus wel een ‘goed’ follikel geovuleerd. We gaan het wel weer zien.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:47

Ze noemen dat ook wel een bloed ei :j

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:55

Luna: Gaat de merrie dan helemaal naar Tsjechië? Om natuurlijk te dekken dan? Lijkt me toch ook wel dat zo'n reis veel spanning oplevert?

Dustinlover: Ben benieuwd hoe het vanmiddag is met je merrie. 4 weken is wel echt lang.

Simpie: Wauw, mooie combi hoor! Het zit je ook niet echt mee, hopelijk valt het mee.

Janine: Heb je geen ander paard waarbij ze het laat zien? Ik "schouw" de mijne gewoon bij andere merries. Het wisselt soms wel bij welke merrie ze het laat zien. :+

Tinniie: Al 2 geïnsemineerd, spannend!

Laten jullie allemaal van te voren al scannen, een cyclus voordat je wil insemineren/dekken? Om te kijken hoe het van binnen is. Of pas als je ook daadwerkelijk de cyclus wil gebruiken?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:00

Hey ik was jullie kwijt!! Wel jammer want dan kan ik voor deze cyclus niet mee doen aan de appelazijn test :Y) ze is nu beginnend hengstig en maandag komt de DA weer scannen, wil best wel een merrie veulen.

Wij hebben een rhesus veulen gehad uit een merrie die al 5 gezonde nakomelingen van verschillende hengsten had gehad. Zo naar om dat proces te zien. Het veulen was weer van een andere hengst, helemaal gezond geboren en een dag of twee later helemaal slap en gele slijmvliezen. Ze is nog naar de kliniek geweest voor bloedtransfusie maar heeft het niet gehaald.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:26

Hier vandaag gescanned. Ze was nog niet helemaal ver genoeg. Maandag gaan we weer scannen en misschien heeft ze dan wel een mooi groot 'paas'ei haha :+

@yvk ik heb het wel gedaan ook met het oog om de cyclus mooi te kunnen volgen voor het echie zeg maar.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:34

Ik kan mij ook weer melden in dit topic.
Wij gaan dit jaar voor de combinatie Maike P x Foeke 520. Wij slaan de veulenhengstigheid over omdat de merrie gespoeld is. Over ruim twee weken beginnen wij met scannen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:35

Vandaag hebben we gescand om de baarmoeder na te kijken. Baarmoeder lijkt prima in orde. Ze was nu wel wat vaag hengstig geweest, maar het is nog vroeg. En er was nog niks te zien verder.

We houden het in de gaten en gaan kijken of ze een mooie cyclues krijgt of iets ondersteuning nodig heeft. Vorig jaar werd ze dus wel hengstig, maar kreeg geen mooie eitjes zelf.

Maar voor alle moeite, wilde ik eerst de baarmoeder laten nakijken en wat dat betreft kunnen we gaan.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:26

Hier gaan we zondagochtend weer scannen of ze drachtig is. Dan zitten we op 15 dagen, maar twijfel wel of het gelukt is. Hoop natuurlijk van wel.

Mizzmontana je kunt natuurlijk nog gauw proberen met de appelazijn. Zolang er toch noch niet geinsemineerd is. :P

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:15

Spannend Jazzejam.
Behoor je denk echt tot één van de eersten zo in dit topic?

Jammer lovejouuuIB, maarja het is nog vroeg en helaas ook weer vrij koud qua weer.

Superpony, hoe wil je ondersteunen?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:26

YvK, ik scan Fi pas in de cyclus die ik wil gebruiken. Idris is vandaag 6 dagen oud en Fi is alweer hengstig! :oo
Dit paasei slaan we echt over! :+

Dus nu ga ik tellen naar de volgende hengstigheid (als ze die laat zien) en dan net zo veel dagen later. En goed in de gaten houden. Nu staat ze wel te pissen, maar normaal doet ze dat niet. Vorig jaar merkte ik het alleen maar omdat ze eerst een week lang heel lelijk stond te doen naar de paarden aan de andere kant van het draad (want ze moest haar baby beschermen) en ineens stond ze over het draad te knuffelen met een paard. Ja ja....

MizzMontana, wat heftig :knuffel: Maar het kan dus ook bij een eerste veulen van een hengst, Of zou dat dat komen omdat die hengst dezelfde bloedgroep had als twee eerdere hengsten?

Spannend Jazzejam!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:28

Ei weg, dus op het bankje voor 16 dgn.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:57

Onze merrie is hengstig dus morgen breng ik haar naar de hengst toe :)
Ben benieuwd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:10

Janine ik ruik het wel en vind haar altijd zo verliefd uit de ogen kijken :+ wat word je keuze voor je fries?

Spannend mukiwacobs!!

Baudyh wachtbankje *\o/*

Cynthia hihi paasei :D

Mizzmontana heftig zeg! Heel sneu...

Jazzejam ik duim met je mee +:)+

Superpony fijn dat je iets weet. Mooi dat alles goed lijkt.

Fleuribelle spannend, ik zit ook rond die tijd. Wanneer scan je? Ik de 16e

LovejouuulB hoop op een paasei :D Vind m leuk gevonden hihi

Yvk nee dat doe ik niet. En mocht ze nu wel vuil zijn bij de scan over 2 weken spoel ik haar en sla ik nog 1x over. Is nog vroeg zat. Tenzij dierenarts spoelt en dezelfde cyclus nog groen licht geeft natuurlijk

Simpie balen van dat bloedei...

Hier weinig nieuws. We zijn al april *\o/* de 16e scannen :D
Foto van vorige week!
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:26

simpie94 schreef:
Spannend Jazzejam.
Behoor je denk echt tot één van de eersten zo in dit topic?

Jammer lovejouuuIB, maarja het is nog vroeg en helaas ook weer vrij koud qua weer.

Superpony, hoe wil je ondersteunen?

Als de cyclus niet wil of er komen geen goede eitjes, wilde de veearts met de tijd regumate en of hengstig spuiten.
Maar we gaan nu eerst een keer scannen bij de minste geringste tekenen van een hengstigheid.

Wij vinden het sowieso nog te vroeg, maar we weten van vorig jaar dat de eitjes ook een probleem waren. Toen dachten we een paar keer ernaast te zitten. Maar nu weten we dus dat het ook niet gepakt heeft vorig jaar, kunnen we kijken of ze een goede cyclus kan krijgen en anders hulp nodig heeft.

Maar we hebben wel een grens, dus het moet "leuk" blijven en het gaat niet ten koste van alles.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 05:25

Baudyh succes met wachten op t bankje ! Benieuwd of er meerdere volgen.

Dank allen voor jullie antwoorden qua plas ruiken ja ze lopen bijna altijd buiten dus daar heb ik niet echt een idee van. Vond haar wel wat slomer over komen maar ook dat viel mee.

Kayabo spannend over 16 dagen scannen. En dan als het goed is ga je die cyclus ook daar heen?

Voor mij word het of Tiësto en of ieme gaan vanmiddag nog even kijken bij die hengst en dan definitieve keuze maken :o

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 07:53

Janine, wellicht kun je haar eens goed borstelen. Dat was bij die van mij een goede graadmeter. Als ik haar bij de billen ging poetsen deed ze overdreven haar staart omhoog.

FlashWolves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:45

Ik heb wegens omstandigheden toch moeten kiezen voor een andere hengst voor Tanja. Dus nu gaan we haar eind april proberen met de andere hengst.

Nozem B (Innovatief x Cizandro x Manno)

Afbeelding

Afbeelding