[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:16

Wat betaal je aan voorrijkosten?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:40

30 euro :j. Probeer altijd zoveel mogelijk tegelijk te plannen maar soms zit de 1 op 18 en de ander op 33 oid en dan gaan ze tegelijk. Of als er weer een enting moet etc.
Met 17 paarden is er bijna altijd wél wat :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:44

Oeh spannend Fotsy!

Wij zijn even klaar met op en neer rijden naar de kliniek nu pff. Wainonia is weer thuis. Vanmiddag nog eens geïnsemineerd en het ei is afgespoten. 11 mei terug om te scannen op dracht. Met Veronia gaan we volgende week woensdag scannen op dracht. Nu even een weekje rust eerst. :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:46

Muronia schreef:
Oeh spannend Fotsy!

Wij zijn even klaar met op en neer rijden naar de kliniek nu pff. Wainonia is weer thuis. Vanmiddag nog eens geïnsemineerd en het ei is afgespoten. 11 mei terug om te scannen op dracht. Met Veronia gaan we volgende week woensdag scannen op dracht. Nu even een weekje rust eerst. :D

Spannend! Ga je niet controleren of het ei echt weg is? Afspuiten biedt geen garantie dat het ook echt lukt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:46

Spannend muronia!

Merrie 1 wordt vanavond gedekt :D Die staat super hengstig dus die mag naar de hengst vandaag

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:46

Luna spannend *\o/*

Dat afspuiten werkt idd niet altijd. Kijk maar naar die van mij :') 2x gespoten en nog niet af.

Fotsy. Super zeg! Welke hengst word ze mee gedekt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:17

Ja dat begrijp ik hoor, maar het ei was al helemaal verweekt voordat ze het afgespoten hebben. De DA was er erg zeker van dat het er heel gauw af zou zijn. Misschien dat ik vrijdagochtend voor de zekerheid toch nog even laat checken.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:33

Spannend allemaal jongens!

Ik was trouwens nog benieuwd. Is het mogelijk dat na inseminatie, de merrie nog iet wat hengstig toont? Hoeft niet persé hengstigheid te zijn maar het lijkt er wel een klein beetje op! Of het zijn hormonen haha

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:41

cp112 schreef:
30 euro :j. Probeer altijd zoveel mogelijk tegelijk te plannen maar soms zit de 1 op 18 en de ander op 33 oid en dan gaan ze tegelijk. Of als er weer een enting moet etc.

Hier 46,50 dan kan dat nooit uit, helemaal als het puur daarvoor is.
Maar heerlijk luxe dat het kan aan huis. Ben blij als alles drachtig is, dom geklep dit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:48

floripori17 schreef:

Ik was trouwens nog benieuwd. Is het mogelijk dat na inseminatie, de merrie nog iet wat hengstig toont? Hoeft niet persé hengstigheid te zijn maar het lijkt er wel een klein beetje op! Of het zijn hormonen haha

Hengstigheid is na de eisprong snel voorbij, inseminatie heeft daar geen invloed op al probeer je natuurlijk zo dicht mogelijk op de eisprong te insemineren.
Daarom dus de controle of het ei weg is na 2 dagen en anders nog een keer insemineren.
Om iets meer zekerheid te hebben dat het ei weg is kan je hem afspuiten met Chorulon (hormoon) toch werkt dat ook niet 100% dus checken is sowieso aan te raden.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:59

Spannend zo, een heel bankje vol wachtende bokkers.:D Ik reageer niet veel, maar lees wel mee! De mijne heeft haar 18-dagenscan volgende week woensdag.

Even een vraag, het is voor mij het eerste veulen. Kan je bij de 18 dagen nou al zeggen dat ze drachtig zijn? Of komt het heel vaak voor dat ze het vruchtje met 35 dagen verworpen hebben?

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:30

floripori17 schreef:

Mijne was ook voor 2e keer geinsemineerd, toen zei de da ook dat het ei gauw ging springen dus niet afgespoten. Vrijdag ochtend geinsemineerd, en was zaterdag al niet meer hengstig gezien. Zondag ochtend nog eens geschouwd en ze sloeg van zich af. Dus inderdaad meestal na eisprong verdwijnt de hengstigheid dus erg snel.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:31

ual_95 schreef:
Spannend zo, een heel bankje vol wachtende bokkers.:D Ik reageer niet veel, maar lees wel mee! De mijne heeft haar 18-dagenscan volgende week woensdag.

Even een vraag, het is voor mij het eerste veulen. Kan je bij de 18 dagen nou al zeggen dat ze drachtig zijn? Of komt het heel vaak voor dat ze het vruchtje met 35 dagen verworpen hebben?

Later gebeurd ook nog ;)
3 jaar terug zelf nog gehad met Wild met de 60 dagen scan.

Het gebeurd vaker dat een merrie langer hengstig toont, maar niet meer is.

Muronia. Ik snap het. Dan zal het wel af moeten zijn

Cp. Jeetje dat is een gedoe elke keer sederen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:05

ual_95 schreef:

Na de 18 dagen scan verwerpt 5% nog, na de 35 dagen nog maar 1%. Écht drachtig zijn ze als er een vruchtje in zit, op 18 dagen dus ook echt al :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:05

fokfanaat schreef:
cp112 schreef:

Hier 46,50 dan kan dat nooit uit, helemaal als het puur daarvoor is.
Maar heerlijk luxe dat het kan aan huis. Ben blij als alles drachtig is, dom geklep dit.

Ach hoort er ook bij haha.
Liever doe ik sederen uiteraard ook niet. Maar ik hou m'n dierenarts wel graag heel ook :')
Zo heb ik er ook 2 die gesedeerd moeten worden om te bekappen. Lang leve de behandelbox die ook als kapstal kan dienen want een voet van een verdoofd paard optillen is erg zwaar :+.

Zo langzaam maar zeker en dmv training wordt het wel beter hoor. Maar de laatste tijd zijn er weer wat nieuwen bij gekomen en die kennen het allemaal nog niet zo.
Komt vanzelf wel naar mate het vaker gebeurd :j scheelt mij een hoop kosten :')

ual_95 schreef:

Bij 18 dagen drachtig is drachtig. De kans op verwerpen is nooit heel groot maar wel aanwezig. Zo had ik er afgelopen jaar per toeval 2 die na de 35 dagen nog verworpen (van de totaal 5 drachtige merries). Maar in de 8 jaar daarvoor nog nooit gehad. Soms heb je gewoon pech helaas.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 06:59

Luna 2006
Hengstig spuiten lukt niet altijd. Vorig jaar had onze, nu bijna hoogdrachtige, merrie geen lopende cyclus. Zat een geel lichaam op 1 eierstok en die bleef zitten. Toen hengstig gespoten, gaf geen reactie. Je kunt dan geloof ik nog voor intensievere hormoonbehandeling kiezen, maar ik ben toen even gestopt. Maand later leek cyclus op gang te komen, toen weer hengstig gespoten, toen werd ze ook echt enorm hengstig. Duurde volgens mij een dag of 6/7 voor het serieus op gang kwam. Zal zo even op de merriekaart kijken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:33

Gewoonlijk duurt het zo'n 5 tot 7 dagen tot cl na hengstig spuiten. Enkel reageert een merrie er niet op. 1 merrie hier doet ook nog niks, ook niet na pg spuiten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:37

Hier dit jaar ook verdoofd om te scannen bij een merrie waar ik de praam niet om kreeg(die wist het al en stond de hele tijd recht omhoog).

Spannend luna/sara!

Hier sinds vorige week 2 merries aan het dekken. Hoop dat Aimee vandaag afslaat, maar gisteren leek ze nog best hengstig.. Nu wel weer klaar met dat gepiep van die pismerries haha

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:28

Net gescand en idd nog nada noppes te zien qua hengstigheid dus dinsdagochtend mag ze weer.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:45

Over insemineren kan ik helaas echt niet mee praten. Hebben wij bij de mini's zelden of niet.

ik betaal 35 euro als de DA tot hier moet komen, en dan iets denk ik iets van 5 euro per merrie (afhankelijk van hoeveelheid). Als we gaan scannen is het 15 euro per merrie. Laatst hebben we 3 merries thuis gescant en 1tje hengstig gespoten en was 50 euro kwijt.

@ynekes: wist niet dat het niet altijd werkte! ze stond vandaag wel hengstig en gedekt :D

Vanavond is mijn hengst hier :D dan hopen dat Maylinn snel hengstig staat dat ook de 3de merrie gedekt kan worden. Hebben we ze alle 3 kort op elkaar

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:31

Ik kom hier ook even binnen vallen.
Deze week de knoop doorgehakt om mijn prestatiepony toch echt te gaan dekken dus volgende hengstigheid ga ik het ook proberen. Eerder in het jaar vind ik te vroeg aangezien ik de veulens gelijk naar buiten wil hebben.

Het gaat om mijn 8 jarige NRPS pony Hidden Treasure. Zij is 1,35 groot en een combinatie uit mijn voormalige Arabisch volbloed hengst en mijn Welsh B pony.
Haar vader de Arabier Nib Hiduc Star heeft zowel een overwinning als meerdere plaatsingen in de rensport en stamt af van goede endurance lijnen waarvan meerdere familieleden internationaal lopen.

Haar Moeder mijn welsh pony Kyra heeft altijd top gepresteerd met springen en heeft hierbij meerdere kringkampioenschappen op haar naam als ook prijs op oa de Brabantse en Nederlandse kampioenschappen.

Dan de merrie Treasure zelf heeft alle dromen en verwachtingen overschreden die ik ooit met haar had.
Ze was Z springen, M2 dressuur, M eventing, klasse III endurance en meervoudig winnaar ponyrennen.
Ondanks haar jonge leeftijd heeft ze al heel wat titels behaald waaronder kringkampioenschappen, Brabants Kampioen en deelname aan NK's en Indoor Brabant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het doel is om weer een allround pony er uit te fokken en de hengst moest met name body, een sterkere bovenlijn, maat en beweging toevoegen.
Dit heb ik allemaal gevonden in de sinds dit jaar ter dekking staande Date De Luxe AT een D pony hengst die langs vaders kant top dressuurgenen meeneemt met oa Dating AT en Dimension AT en langs moeder kant hele interessante springgenen met oa Kantje's Ronaldo en Van Gogh R.
Afbeelding
Afbeelding

Hopenlijk lukt het allemaal en verwachten wij in 2021 ook een veulen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:04

Mooie combi kyrkelover en welkom

Spannend Luna

Riv q vervelend zo wachten hè

Mijne is vandaag geïnsemineerd. Morgen opnieuw scannen of ze af is.
De hengst is EMH Top Dun Chex van tinniie.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:13

Ik hoop hier ook snel mee te kunnen kletsen! :D

Wij hebben al de hengsten keuze gepland staan en straks na de bevalling mag ze gezellig op date en mag veulen mee.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:26

Kyrkelover, leuke combi!
Mag ik vragen waarom je niet bij welsh of Arabisch bloed bent gebleven voor haar? Ook daar is maat, body, goede bovenlijn en beweging te vinden al kan ik deze keuze ook zeker begrijpen.

Hier de trailer weggebracht voor onderhoud/ APK keuring. Kunnen we straks weer veilig naar het dekstation. Zou mooi zijn als het maar een keer hoeft :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:34

StalMelyn schreef:
Kyrkelover, leuke combi!
Mag ik vragen waarom je niet bij welsh of Arabisch bloed bent gebleven voor haar? Ook daar is maat, body, goede bovenlijn en beweging te vinden al kan ik deze keuze ook zeker begrijpen.

Hier de trailer weggebracht voor onderhoud/ APK keuring. Kunnen we straks weer veilig naar het dekstation. Zou mooi zijn als het maar een keer hoeft :D

arabisch bloed heeft ze meer dan genoeg met 50% en een arabier gaat haar echt niet verbeteren op de punten die verbeterd moeten worden denk aan body en luxere bewegingen en sterkere bovenlijn.

Welsh bloed had nog gekund, maar kon geen welsh vinden waarvan ik zei JA dat is hem. Of te klein, of niet gepresteerd, of een bouw die niet aansloot en noem maar op.
Bovendien is haar moeder overduidelijk een welsh pony maar zonder papieren.
Ik kijk overigens zelf niet zozeer naar het ras, maar meer naar prestaties en wat aansluit bij de merrie.