[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:55

Das flink plannen Vulina!

Wat vreemd Mirjamalvaro!

@noisy; ga kijken naar een 50% AMHA 50% ASPC hengstje van een 90cm :D hopelijk klikt het want vind hem werkelijk prachtig en denk dat ie mijn merries enorm kan gaan aanvullen

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:44

Gefeliciteerd met de dracht Tinniie! Mooie combinatie!

Zou niks voor mij zijn al dat geregel en geplan met embryo's. Ik vind 1 merrie drachtig krijgen al zo'n gedoe. Als ik het zo lees is het een hele organisatie!

Gisteren merrie meegenomen op de trailer naar DA, mams moest opengezet worden dus kon ze mooi mee.
Laden ging perfect, echter onderweg gooide ze zich steeds tegen de trailerwand en liet zich onderuit vallen. Was blij dat ik een camera in de trailer heb, kon ik steeds weer wachten tot ze weer overeind gekrabbeld was (ze viel steeds net niet helemaal om). Pffff dat was een lange en enerverende rit met een hoop boze automobilisten achter me.
Uiteindelijk kwam ze niet bezweet van de trailer af, dus heel veel stress heeft ze volgens mij niet gehad?

Ze bleek met scannen net hengstig, al weloedeem in de baarmoeder maar nog geen ei in ontwikkeling, dus breng haar dit weekend weer terug en dan blijft ze in de kliniek totdat ze geïnsemineerd is.

Voor de terugweg heb ik haar licht laten sederen, dat scheelde enorm.
Na een kwartiertje zou dit ongeveer uitgewerkt zijn (was drie kwartier rijden) en ze werd steeds rustiger. Aan het eind van de rit stond ze zelfs rustig hooi te eten. Dus ondanks de spannende start hebben we er een mooi einde aan gemaakt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:51

Hier is het dekseizoen ook officieel geopend.

Nr1 van de 5 :) Jolene X Referee
Spoiler:
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:22

Nou, dat is zeker gek MirjamAlvaro! Eigenlijk zelfs niet mogelijk :+

Jakkes zeg Busymissy, eng! Gelukkig uiteindelijk toch gewoon mooi rustig, ik heb er maar een hekel aan als ze zo gek op de trailer doen..

CP, het begin is er!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:00

He klinkt toch al wel goed bij jullie, mooi van start gegaan!

Ik heb m'n keuzes gemaakt. De ene merrie is dan al geinsimineed. Maar wacht rustig af of het pakt. Voor de andere merrie een hengst gevonden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:52

Ik kom hier ook alvast meekletsen, of in ieder geval een poging doen tot (veulenseizoen nog in volle gang en met een fulltime baan erbij naast is dit snelle topic bijhouden vrijwel onmogelijk ;) )

Maar hier in ieder geval 2 merries gisteren (30 april) geïnsemineerd, 1e combinatie is Recruut x Elegant. Dit jaar een veulen aan de voet uit dezelfde combinatie die zo geslaagd is dat we de merrie nogmaals onder Recruut willen proberen

De merrie
Afbeelding

Hengstveulen dit jaar uit dezelfde merrie :
Afbeelding

Afbeelding

En de 2e combinatie is onze KEUR sport merrie Tendance v. Osmium x Cabochon die is geïnsemineerd met WV Saron (Creool x Zichem)

Afbeelding
x
Afbeelding

Voor mij is deze merrie het spannendst, we proberen het met haar 4 jaar, nu ook definitief gezegd in samenwerking met de hengstenhouder dat dit echt het laatste jaar gaat zijn , de lol is er nu al wel een beetje af na 3 jaar gust en vorig jaar op 8 maanden oud een verwerping (door omslaan van navelstreng bij het veulen, we hebben sectie laten verrichten om ziektes/etc uit te sluiten). De merries is geheel weer onderzocht 2 weken geleden, volledig gezond verklaard en dus nu vol goede moed hopelijk op weg naar een prachtig veulen volgend jaar.

De planning is om dit jaar 5 merries te dekken, we verwachten nog 3 veulens voor dit jaar en hopen dat alles goed mag verlopen natuurlijk. De hengstenkeuzes zijn in ieder geval al gemaakt onder voorbehoud.

Hoor wel dat veel merries overdragen dit jaar, hopelijk houden de dames van mij ons niet zo lang bezig

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:00

paardje2013 schreef:
Lijk mij wel lastig om dat allemaal gelijk te krijgen vulina of valt dat mee ?

Hier is de dierenarts net weg waarschijnlijk is ze net hengstig geweest ;(

Oh, da's balen zeg -O-

Vulina, Lijkt me een hoop gedoe, dat embryo transplanteren maar je hebt dan natuurlijk wel meer nakomelingen in 1x. Daar is het om te doen neem ik aan?

mirjamalvaro schreef:
Eli
Vorige keer toen we belden (zaterdag) was ze heel hengstig, ei vsn 3.7-3.8 en zou binnen paar dagen geinsemineerd worden. Ok fijn.
Gisteren kregen we ze niet te pakken.
Vandaag; wist niet hoe het merrie gibg, zou met 10min terug bellen. Werd niet terug gebeld dus maar weer gebeld. Nu zaten haar eitjes opeens nog maar op 3, wou ze niet hengstig worden etc. Ze schijnt beetje hengstig gespoten te zijn en nu 3 eitjes te hebben. Op zijn vroegst vrijdag insemineren. Snap er niets meer van. :
Waarom gaat het allemaal zo raar dit jaar. Volgend jaar maar thuis houden en foor eigen DA laten doen oid. -O-

Raar zeg :

Luna2006 schreef:
@noisy; ga kijken naar een 50% AMHA 50% ASPC hengstje van een 90cm :D hopelijk klikt het want vind hem werkelijk prachtig en denk dat ie mijn merries enorm kan gaan aanvullen

Foto? :P 90cm...Mijn hond is bijna net zo groot haha. Wel spannend, wanneer ga je kijken?

BusyMissy,
Jeetje, had ze nog nooit op de trailer gestaan dan? Wel fijn dat ze verder gewoon heel relaxed was en dat je het als een goede ervaring hebt :)

cp112,
Nou, dat is in ieder geval duidelijk :):)

Cheytjuh,
Prachtige dieren heb je daar zeg! Ik hou welk van Geldersen <3

Verder nog verschillende op het wachtbankje..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:13

paardje2013 schreef:

Dat is jammer, maar het is nog vroeg in het seizoen. Of wil je graag een voeg veulen?

Mooi veulen, Cheytjuh, en hopen dat het dit keer wel goed gaat met je andere merrie!
En dat overdragen hoor je ieder jaar. Ieder jaar zeggen mensen 'Er dragen er echt veel over dit jaar' :')

marije1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:36

Luna2006. Leuk! Hopelijk is het een match. Haha hebben hier Amerikaanse akitas die zijn groter

Busymissy jeetje wat eng zo'n rit!
Ik zou er zelf stress van krijgen zeg!

Cp112. Nog 4 te gaan dus.

Cheytjuh hopelijk gaat je laatste merrie dit jaar dan goed! Duimen dus!

Cioccolato welke hengst heb je gekozen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:47

Mijn hart zat ook in mijn keel hoor op de heenweg van de rit. Heb vandaag contact gehad met de fokster van de merrie, ze schijnt dus altijd al balans problemen te hebben gehad met uiteindelijk enorme stress op de trailer en zelfs gaan liggen erin. Zij zijn daarna gaan vervoeren met een vrachtwagen en dat ging wel goed. Helaas heb ik geen vrachtwagen, dus dat wordt toch rustig weer opbouwen dan.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:04

Cynthia82 schreef:
paardje2013 schreef:

Dat is jammer, maar het is nog vroeg in het seizoen. Of wil je graag een voeg veulen?

Mooi veulen, Cheytjuh, en hopen dat het dit keer wel goed gaat met je andere merrie!
En dat overdragen hoor je ieder jaar. Ieder jaar zeggen mensen 'Er dragen er echt veel over dit jaar' :')

Vorig jaar heeft ze een veulen gekregen in juli. op zich niet erg maar heb ze liever wat vroeger daarom wilde ik nu graag vroeg beginnen :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:49

Paardje2013. Wat jammer, net gemist...

Vulina. Heel gedoe. Heb je meerdere draagmerries achter de hand? Anders lijkt me dit niet te bolwerken.

Mirjamalvaro. Dat klinkt wel heel apart. Hopen dat ondanks dit, ze toch drachtig raakt.

Luna. Wat Leuk! Vind ze prachtig die mini's <3 zou leuk zijn dat dit hengstje wat wordt.

BusyMissy. Dat is wel spannend zo in de trailer. Gelukkig allemaal goed afgelopen.

Cp. Dat de visjes maar goed mogen zwemmen :):)

Cioccolato. Ik ben ook wel benieuwd naar de combi

Welkom cheytjuh!

Vanmiddag is Wild Thing gescand. Nog geen activiteit. Niet hengstig geen goed ei -O- ze is weer bijgespoten. Hopen dat het nu wel doorzet anders zie ik het somber in.

marije1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:52

AM horses. Jeetje wat balen. Inderdaad hopen dat het nu lukt!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:18

Wat balen AMH.. Maar sommige merries zijn gewoon pas later in het seizoen vruchtbaar. Heb ooit eens gehoord dat augustus van natura de vruchtbaarste maand is..

Ik probeer 2 merries klaar te hebben per merrie. Vaak lukt 1 dan sowieso wel :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:47

AM wat balen! Ik ga straks weer scannen. 7 dagen na het spuiten. Vond haar dinsdag wel anders dan anders maar moeten maar even zien.

Jullie gaan wel extra spuiten?

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:53

Onze merrie was maandag beginnend hengstig gescand. Gisteren opnieuw gescand maar slechts heel trage vooruitgang. Morgen opnieuw scannen maar hengstenhouder denkt dat insemineren voor na het weekend zal worden. Ze is 7 dagen geleden hengstig gespoten. Zou het kunnen dat het hengstig spuiten te snel na haar natuurlijke hengstigheid gebeurd is en daardoor weinig effect heeft?

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:53

Wat zijn er al veel merrie's drachtig! Is het een bewuste keuze van jullie om dit zo vroeg te doen? Ik vind een veulen in mei al vroeg zat (maar staan hier eigenlijk ook 24/7 buiten), en nu was ik zo lang bezig met beslissen dat ik toch niet veel eerder zal zijn haha.

Heb me hier tijdje terug gemeld, maar houd het niet bij om te blijven reageren op dit moment (druk met scriptie etc.).
Was toen enorm aan het twijfelen of ik mijn merrie ging dekken, maar nu toch besloten om het te gaan proberen! Straks even de DA bellen om te laten scannen of alles van binnen ok is. Doen jullie dit ook wel eens? Meteen ook even kijken waar ze in de cyclus zit, want dat toont ze amper.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:24

Cowgirl83 schreef:
Onze merrie was maandag beginnend hengstig gescand. Gisteren opnieuw gescand maar slechts heel trage vooruitgang. Morgen opnieuw scannen maar hengstenhouder denkt dat insemineren voor na het weekend zal worden. Ze is 7 dagen geleden hengstig gespoten. Zou het kunnen dat het hengstig spuiten te snel na haar natuurlijke hengstigheid gebeurd is en daardoor weinig effect heeft?

Ja, hengstig spuiten kan pas meestal 7 tot 10 dagen na de ovulatie. Anders werkt het niet. Heeft te maken met het gele lichaam (cl).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:48

Ik trek dat vaak samen met het punt dat ik haar hengstig zie. Dan ga ik, en meestal een paar dagen later is ze zo ver dat ze geinsimineed kunnen worden. Tenzij er dus iets aan de hand is.
Vroeg dekken heeft voor en nadelen. Als het mis gaat of het wil lastiger heb je nog tijd zat. Dat is mijn voornaamste reden. En met 'n vroeg veulen redden we ons ook wel. Liever dat dan een laat veulen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:02

Hier idd ook vroeg begonnen dat mocht het tegen zitten we nog niet laat zijn.
We zagen haar hengstig en zijn gaan scannen.
Dat alles zo gemakkelijk zou gaan had ik niet durven dromen. :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:26

Hier begin ik inderdaad ook liefst vroeg met dekken. Al zullen dit jaar de volgende merries pas ergens eind mei gedekt worden (is voor mij al laat :+ )

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:50

Ik lees fanatiek mee, maar via mijn telefoon zijn bijleestposten niet zo makkelijk haha

Tinniie, gefeliciteerd!!

Vulina, mij lijkt het allemaal wel interessant hoe dat in zijn werk gaat

mirjamalvaro, wat raar zeg

Cheytjuh, prachtige merrie heb je, en heeft een mooi veulen gegeven! Achter die van mij zit ook elegant.

AM_Horses, Balen zeg, hopen dat er snel beweging in zit

Hier vandaag na 17 dagen de scan, helaas niet drachtig maar er zat wel een mooi groot ei. Dus morgen insemineren. De dierenarts vertelde dat er nog weinig merries goed pakken..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:17

Net appje. Eli heeft nu mooi ei van 3.5cm. Alleen ook veel vocht? Dus ze gingen haar 3x spuiten met euhmmmm iets (oxy nog watte :') )

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:19

Oxytocine, doet de baarmoeder samentrekken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:23

Dat was het ja. :D
Hopelijk werkt het allemaal. Vorige keer ging het veel soepeler allemaal. :')