Schofthoogte veulens 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Schofthoogte veulens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:39

Ah daar herken ik de mijne in!Haha!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:47

Ik denk ook niet dat Joy een goed uitgangspunt is om te vergelijken hoor... ze is echt uit de kluiten gewassen. Zij is eerder de uitzondering denk ik :=

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:41

Dat hangbuik figuur heeft ze ook (hele) lange tijd gehad, en inderdaad ribbig bovenop. Vanuit het niets trok dat in korte tijd redelijk bij toen ze ongeveer 14 maanden was. Het is nu voornamelijk haar baby-nekje en korte staart dat weggeeft dat ze nog een jonkie is.

Heb morgenavond een lezing van een keurmeester/veearts over de verschillen en overeenkomsten in de morfologie van spring- en dressuurpaarden en hoe je bij veulens/jonge paarden aan de hand van de morfologie kunt inschatten voor welke van de 2 disciplines ze (lichamelijk) het best binnen de richtlijnen passen/lichamelijk het meest geschikt zijn.
Benieuwd wat ze aandraagt om bij (hele) jonge paarden dit te kunnen bepalen, vooral als ik zie hoe enorm ze verandert is in de afgelopen 6 maanden.

(Nu maakt het me niets uit in welke van de twee, of alletwee, of geen enkele van de 2 disciplines ( :+ ) ze het beste past, maar leek me gewoon interessant om naartoe te gaan. Heb ook het boek Het KWPN paard - Selecteren om te presteren, dus dit lijkt me een leuke aanvulling aangezien het boek alleen over volwassen paarden gaat.)

Momenteel is ze optimaal geschikt om te knuffelen, borstelen en wandelen. <3

Gimme_Spurs schreef:
Ik denk ook niet dat Joy een goed uitgangspunt is om te vergelijken hoor... ze is echt uit de kluiten gewassen. Zij is eerder de uitzondering denk ik :=

Wel een hele mooi uitzondering!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:48

Dankje! :D

Oehh interessant hoor! Ik ben benieuwd wat er gezegd gaat worden.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:18

ambre schreef:
Bij mij is het meer buik, echt zo'n hangbuik naarling.
Maar vergeleken met afgelopen winter is ze aardig opgeknapt.
Toen werd ik bijna blind als ik naar haar keek!
[ [url=m/EhnYvV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Agut een echte wollige eerste winter baby :(:)
Die van mij begint nu al flink te verharen. Ik hoop maar dat ze niet het haar van haar moeder krijgt in de winter, dat is net een hele grote shetlander als ik haar niet zou scheren :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:26

Joy was ook lekker wollig vorige winter :')

Afbeelding

Ben benieuwd hoe ze nu in haar vacht komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:52

Ik merk hier eigenlijk nog helemaal niks van het verharen bij [naam].
Wel bij de 3 [ras], die hebben nu al een vacht zoals de meeste andere paarden als ze volledig in wintervacht zitten. :')
Hoop dat hij wel snel een vachtje aan gaat maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:54

De shet van dezelfde leeftijd is al een berenvacht aan het maken maar mijn Lolli verhaart nog niet.
Mijn andere paarden al wel.
Ik kijk vaak advertenties van 2 jarigen en dan denk ik: nog 1 jaar en dan kan ik ook zien hoe ze echt gaat worden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:14

Hier ook hangbuikzwijntje met ribben vanboven! En inderdaad het iele nekje dat zijn leeftijd weergeeft.
Nog geen enkele van de twee is aan het verharen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:22

Haha Lily-Fee heeft inderdaad ook een ribbe en een buikje. Was eerst bang dat het door de wormen kwam, maar ze is zeker weten wormvrij.

Wel blij met jullie reacties, dan is het gewoon normaal.

Verder echt heel benieuwd naar je bevindingen Rivano! Lily-Fee is een Hitmaker (dressuur) x Goodtimes (allround) x Flemmingh (allround) dus ben heel benieuwd waar zij het meeste talent voor heeft. Zelf ben ik ook een allrounder, met dressuur wel als basis. Toch lijkt mij het wel heel
Leuk om ook te starten bij springen, sgw en misschien endurance.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:24

Wat worden ze allemaal al volwassen zeg!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:31

Niets mis met een buikje, lekker vol ruwvoer.
Ribben zie ik graag een beetje, te vet is voor een jonkie al helemaal niet goed.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:33

Hier geen hangbuik, maar meer een soort slungelig-type, model tuinhek....haha...en de verharing heeft inderdaad ingezet! Hij is nog niet echt wollig, maar als je hem borstelt, komen er wel hele vlokken vanaf!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Morpheus81 op 01-09-17 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:34

Ze zijn er ook in alle uitvoeringen!Haha!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:16

Lily_Fee schreef:
Verder echt heel benieuwd naar je bevindingen Rivano! Lily-Fee is een Hitmaker (dressuur) x Goodtimes (allround) x Flemmingh (allround) dus ben heel benieuwd waar zij het meeste talent voor heeft. Zelf ben ik ook een allrounder, met dressuur wel als basis. Toch lijkt mij het wel heel
Leuk om ook te starten bij springen, sgw en misschien endurance.

Ben ook benieuwd! Vorige lezing was van Arie Hamoen (die was in Brazilie als keurmeester voor de expo) dat ging over het selecteren van het moderne sportpaard. (voornamelijk over hengstenkeuze en dmv fokkerij/selectie verbeteren van sportpaarden) Hij deed het heel leuk en interessant, alleen de vertaler (Engels => "Braziliaans"), snapte zijn grapjes niet helemaal en vertaalde het heel serieus. :')

Parisa heeft een volle springlijn met hier en daar wat SGW. Maar heb haar voor allround, buitenritten, dressuur, springen, en... SGW tot de BB/B ( :o ). Ze hebben hier veel Working Equitation, dat lijkt me ook leuk om te doen. Als ze dan maar niet te groot wordt, anders kan ik nergens bij... :D

Ondanks dat ze uit een GP springlijn komt, denk ik dat ze het ook wel leuk zou doen in de dressuur ring:
<3

ambre schreef:
Ze zijn er ook in alle uitvoeringen!Haha!

Zeg dat wel!

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:24

Dat maakt het misschien nog wel grappiger, zo'n serieuze vertaling :')
Geweldig filmpje, te leuk zo'n blij paard!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:11

Heerlijk zo met die staart er op.
Ik zie die van mij ook alleen maar crossen.Kan volgens mij voor geen meter bewegen.
Maar dan rij ik het er wel in, het is zo'n leukje!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:32

Voor de mensen die hun jaarling in de opfok hebben, hoe doen jullie dit met de hoefsmid etc ?
Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe hard Duke zijn hoeven groeien, we zijn om de 6 weken aan het kappen en nog worden zijn hoeven erg lang. Ze blijven ook gewoon oersterk, geen schrammetje, scheurtje of brokje te zien. Maar na een tijdje zijn die hoeven dus weer lang en dan loopt hij enorm 'door' op zijn koten.
Voorbeeld:

Afbeelding
De achterste is dus nog niet gedaan, de voorste wel.
Edit: de voorste moet nog afgewerkt hé

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 01:13

Ik heb mijn eigen hoefsmid (van mijn bijrijdpaard) voor Joy. Hij was nu 11 weken niet geweest en vond Joy er nog prima op staan. Nu maar wel direct een afspraak gemaakt voor over 8 weken.

Nu ze straks van het land af komen zullen de hoeven ook minder hard gaan groeien

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:52

Liv staat in de opfok en wordt netjes elke 6 weken gedaan door de hoefsmid daar. Hoeven wij ook verder niets voor te regelen of doen. Normaal gaan ze elke 8 weken, maar omdat Liv haar moeder een bokvoetje heeft, wilden we geen enkel risico nemen en mag Liv met de bokvoetjes en moeilijke voetjes groep mee :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:51

Oh dat is wel fijn ja! Had er nooit bij stilgestaan hoe zoiets ging. Mijn oudste ruin staat ook altijd nog prima, moet wat bijgewerkt maar verder niks. En toen kwam Duke met zijn skilatten :+ maar hij loopt gelijk al veel beter en mooi recht. Dadelijk ga ik meten :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:26

Ik laat de smid tussen de 8 en 10 weken komen.
In de winter groeit het altijd minder hard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:32

Mijn smid zei ook dat ik het vanaf het begin gewoon goed heb laten bijhouden. Daarom heeft ze nette voetjes en is er geen vergroeiing oid. Ze had rechtsachter een beetje een platvoet, maar die is door het bekappen netjes bijgetrokken. Uiteindelijk gaan daar toch plates onder. (Die ze dus nu al past := )

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:33

Hier regelt de opfok ook de smid (en ontwormen en enten), krijg vanzelf de rekening :P :) Ik ben zelf maar zoiets van om de twee maanden bij Pinda, en dan puur en alleen omdat ik zelf wil gaan knuffelen omdat ik m'n kleine muk zo mis :')

Pinda heeft ook wat zichtbare ribbetjes en iets ruwvoerbuik, maar dat zie ik liever dan van die vette jaarlingen. Net als dat kinderen ook niet mollig horen te zijn, als ze al (te) stevig zijn ondanks dat ze hard groeien krijgen te veel te eten. Slank op het wat schrale af maar wel netjes met altijd ruwvoer in de buik, zo zie ik dat jong spul het liefst :) 'Mooi' voor het oog is natuurlijk anders maar dat komt later nog wel :P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:52

Ben het met je eens hoor Vientje! Alleen bij Joy... Tja het is gewoon een kanon. Dik niet echt maar apieren waar je u tegen zegt. Pas deze week krijgen ze een schep brok bijgevoerd omdat het gras nu echt arm begint te worden. Voor de rest heeft ze de hele zomer op gras gestaan. Dus minderen kan al niet haha!
Afbeelding
Afbeelding