[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:13

Phoe als ik dat allemaal hoor zit er wel een hele boek dingen dat bijkomen bij KI, ben ik dan even blij dat het 'simpel' dekken en scannen is. Ik laat scannen op 17 dagen en 30 dagen, mocht het nog nodig zijn ook op 100 dagen. Word er dan steeds voorrijkosten betaald van de DA, mocht dit aan huis gebeuren of word er een compromis gesloten want hier zijn de rijkosten al €45 dus dat maal 5.. Ik ga niet in de veulenhengstigheid dekken, vind dat ik ze toch wat tijd moet gunnen want een bevalling is al zwaar genoeg.. zou ook niet graag gelijk aan 'werk' gaan na een bevalling haha :')

Ik hoor hier vele praten over niet/wel hengstig tonen met/zonder ruin of hengst.
Er is toch nooit het ander geslacht nodig om een hengstigheid goed te kunnen op merken of is dit enkel zodat het makkelijk is om te zien?

Seven Welkom en wat een leuk combi!
Myrthee_ Sterkte met je merrie, hopelijk geneest het snel. Is er een reden waardoor dit komt of niet?
sultan15 Spannend dat je ene merrie al geïnsemineerd is, hopelijk lukt het bij Wish ook snel.
Icecrystal Geen ervaring ermee, maakt lijkt mij niet tof zowel voor jou als voor de merrie..
linda2008 Hopelijk word ze snel hengstig, maar zou haast gaan komen zeker nu er al 2 weken voorbij is. Hier worden ze steeds spontaan hengstig in een nieuwe omgeving haha.
DustinloverBen benieuwd naar de veulens van je combi's, zeker omdat ik al weet waar je ongeveer naar toe wilt gaan als doel.
Luna2006Sparen, het is zo moeilijk haha.
AniekRMooie site! Vind je beide pony's zeer knap, dus natuurlijk kijk ik ook uit naar jouw combi's

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:34

Memere, ja wat dat betreft is natuurlijk dekken wel wat makkelijker. Al moet je dan ook net weten wanneer ze er klaar voor zijn natuurlijk.

Heb vorig jaar twee keer de DA over de vloer gehad om te scannen (ze waren op 15 en 18 dagen nog gescand bij de hh en heb ze beide hier thuis laten scannen rond de 30 dagen). Maar zit 11 dagen tussen beide merrie's, dus appart gescand. Eerste keer was hij toevallig op stal voor andere merrie en was Lies zover, dus daarvan de visitekosten gesplitst met de ander en vervolgens kwam hij 11 dagen later voor Roos terug, maar betaal je uiteraard weer visite kosten. Doen ze helaas geen compromis op en tikt wel aan inderdaad.
Zijn daarom ook veel mensen die merrie even op de trailer zetten een naar de DA rijden om te scannen, dan hoef je geen visitekosten te betalen. Helaas hebben wij hier zelf geen trailer, dus gaat hier ook niet op.

Er zijn merrie's die zonder een hengst erbij al pissend door de wei lopen, maar daar doen die van mij niet aan ;)

En thanks ^_^ Zelf ook nog altijd heel blij met mijn dames hoor. Ik ben eerst nog heel nieuwsgierig naar de combi van afgelopen jaar en dan moet ik nog een hengstenkeuze zien te maken voor dit jaar :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:13

Onze merrie staat naast een hengst en afwisselend samen met onze ruin en ik moet zeggen ik zie haar nooit echt heel hengstig dus daarom gaat ze volgende week gewoon naar de hengstenhouder en horen we daar wel hoe het gaat ze is wel 1 die bij stalwisseling plotseling hengstig is.

Leuk dat meer het een goede combi vinden we hebben er ruim een jaar over gediscussieerd en kwamen er gewoon niet uit met de combi's nu hebben we voor Spielberg gekozen omdat de moederlijn daarin al eerder iets fijns heeft gegeven, we zelf er een heel fijne ruin van hebben en we denken dat hij veel kan aanvullen bij de merrie en dan kunnen we zien hoe ze door fokt met een hengst waar genoeg van bekend is :D
Laatst bijgewerkt door Seven op 09-04-16 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:16

Mijn merrie toonde eigenlijk nooit echt hengstig, enkel met rijden begon ze dan wat te leunen maar nu met hengst amai, merk je eigenlijk vooral aan de hengst mereme. En vind dat ze dan precies haar baarmoeder beter schoont, hij moet nog maar aan haar buik komen en je ziet ze dan al samentrekken, wat goed is natuurlijk want vroeger had ze probleem dat er vocht bleef zitten.

Nadeel aan natuurlijk dekken is dat je ook sletjes hebt die zich laten dekken en niet hengstig staan en dat ze soms zo vaak gedekt worden dat ze verwondingen krijgen aan de vulva.

Memere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:21

Ja heb altijd hengsten gehad aan huis maar nu niet meer sinds enkele dagen, weet dus niet echt wat ik mag verwachten en of ik het nog goed zal zien, ik weet wel haar cyclus ongeveer..tenminste als ze niet weer 2 weken later hengstig word haha.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:47

AniekR schreef:
Zijn daarom ook veel mensen die merrie even op de trailer zetten een naar de DA rijden om te scannen, dan hoef je geen visitekosten te betalen. Helaas hebben wij hier zelf geen trailer, dus gaat hier ook niet op.

Als ze daar wel aan mee werken ja, ik ben weleens voor een enting naar de DAP gereden, zodat het me de visitekosten zou schelen, maar toen rekende ze me gewoon een consult aan.. Scheelde uiteindelijk €10,-- met wanneer hij op stal kwam. En toen moest ik eerst de trailer op halen, naar stal, merrie erin, naar de DAP, terug naar stal, merrie eruit en toen de trailer weer terug brengen (eigen trailer die bij een ander in stalling stond).
Nou voor al die moeite kan ik beter €10,-- extra betalen, zelfs nu ik nog maar op minder dan 1km van de DAP afzit en eventueel heen kan lopen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:49

Ik dek natuurlijk en dan aan de hand om de dag dus geen last van eigenlijk :)

Vandaag mijn mini x kwpn geschoren. Hij word nu 2 jaar deze maand en heeft nu zijn eerste merrie gedekt, wilde hem toch eventjes laten zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:51

Hoe groot is hij nu DL?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:52

wow DL hij staat echt knap op die foto's, mooie jongen geworden :j al was hij dat stiekem al van in het begin :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:53

Heb hem vandaag gemeten en hij is precies 1.30 hoog. Zal een mooie grote C maat worden denk ik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:59

Mooi sjiek ding is hij

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:08

Bij mijn kliniek zijn er diverse veeartsen die entingen zo meegeven 'succes ermee' en het boekje netjes invullen.
Anderen vertikten dat en batsten hem er dan in...ook goed maar geen consult kosten dus wel echt goedkoper uit :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:12

Wat tof DL, gefeliciteerd.

Wij op stal proberen met zoveel mogelijk tegelijkertijd te enten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:35

Ik had ze steeds allemaal redelijk bij elkaar lopen, tot ik erachter kwam dat er twee een entingfout in het verleden hadden...nu moet ik elke maand bekijken of ik nergens fout ga hahaha

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:41

Het is helemaal niet zo erg als ze een keer wat eerder geënt worden.
Gewoon allemaal op 1 dag enten, ben je af van het nakijken :P

Even wat anders is er wat over te zeggen als een veulen geboren is hoe groot hij gaat worden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:06

over enten... doen jullie ook preventief enten tegen rhino? en moet ik verder nog ergens rekening mee houden qua enten tijdens de dracht?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:17

Paarden bij ons op stal worden niet tegen rhino geënt. Dus heeft het geen zin.
Anders had ik het wel gedaan

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:30

Memere, het komt doordat de tanden 'draaien' naarmate paarden ouder worden. Soms gaan ze dan losser zitten en dan maken ze extra cement aan om de tand vast te zetten. Bij EOTRH maken ze alleen overtollig cement aan waardoor er klompen cement aan de tandwortel gaat zitten. Mijn meisje doet het nu weer super. Denk dat we de volgende hengstigheid gaan insemineren.

DL wat een knap dier zeg!

Juval, bij het eerste veulen is mijn merrie wel tegen rhino geent. Bij het tweede veulen niet. Eerste veulen was echter niet bij mij. Weet dus ook niet waarom ze het wel of niet zouden doen..

Silly, volgens mij is daar niks over te zeggen. Mijn veulen van afgelopen jaar was heel klein geboren. Niemand dacht dat hij de D maat voorbij zal gaan, inmiddels denken we over hem klein paard of grote e-pony.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:04

Bij mijn kliniek zijn ze overtuigd dat de rhino enting de merrie wel degelijk beschermd tegen abortus. Zelfs als alleen zij wordt geent, persoonlijk neem ik het risico niet en ent ze. Merries kunnen zichzelf namelijk ook opnieuw besmetten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:11

Er zijn ook dekstations waar ze de rhino enting verplichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:19

Het is lastig, ene da zegt dit, andere weer dat.
Er is geen enting vloeistof dus hoef nu nog even geen keuze te maken

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:38

Hier worden ze ook niet ingeënt tegen Rhino, komen dan ook amper op ander terrein bij andere paarden.
Ik hoor wel eens van mensen dat ze de geboortemaat + 60cm nemen voor paardenveulen, bij pony's was het iets van 40 a 45cm.. kwam steeds redelijk overeen met elkaar.

Ik zit al een beetje rond te kijken(en te twijfelen) voor hengsten over 2 a 3 jaar haha, zal vast ook wel KI moeten gezien ze bij heel weinig paarden natuurlijk dekken ivm risico's. Zou voor mijn bonte merrie zijn, jammer genoeg papierloos maar denk wel dat bont in paardenformaat gewild is. Merrie zou +-1m70 a 1m75 worden, maar valt uiteraard af te wachten, ze is nu nog geen jaar oud en al bijna even groot als mij (1m58) :+

Rowan: Vind Rum echt mooi geworden, ben benieuwd hoe hij zich zal ontpoppen als 3- en of 4 jaarse.
Myrthee_Weer iets bijgeleerd, bedankt om het uit te leggen. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:46

Hier wordt alles 2maal jaars geënt ook de hengsten, en inderdaad hier in België is het zelfs zo dat je sommige stallen/maneges niet binnen mag als ze niet geënt zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:53

Bont in paardenmaat is inderdaad gewild.

+60 cm, hmmm dan moet het tussen de 105-110 cm zijn bij geboorte :P
We gaan het zien hoop ik ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:07

Rowan, ik was helemaal niet zo fan van hem :o maar hij begint wel echt knap op te drogen :j leuk hoor!