Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:13

je moet alleen wel iets gaan ondernemen inmiddels denk ik, anders gaat er te lang overheen Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:28

Ik ben alleen bang dat als er een zaak van gemaakt wordt.. dat het TS haar woord tegen de buurvrouw's wordt...

Hoop dat dit nog op te lossen is..

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:28

paasei echt heel banketstaaf.
Ik hoop dat je het allemaal vergoed krijgt.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:29

ja mijn woorden worden veranderd ik vind het erg voor je

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:30

Ts heeft toch getuigen dat de merie is uitgebroken.
Ze moet gewoon betalen. En voor het veulen moet een gepaste regeling worden getroffen.
Maar TS maak er echt iets van, deze eigenaar mag echt niet met zoiets wegkomen en dan jou hengst de schuld ervan geven terwijl je nu zelf nadelige gevolgen ermee ondervindt. Want dat is haar paard schuld. En dus haar verantwoording

Edit: typo Knipoog
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 15-05-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:31

AaronYve schreef:
Ts heeft toch getuigen dat de merie is uitgebroken.
Ze moet gewoon betalen. En voor het veulen moet een gepaste regeling worden getroffen.
Maat TS maak er echt iets van, deze eigenaar mag echt niet met zoiets wegkomen en dan jou hengst de schukld ervan geven terwijl je nu zelf nadelige gevolgen ermee ondervindt. Want dat is haar paard schuld. En dus haar verantwoording

Ben het er helemaal mee eens!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:32

er is een hippisch advocate op bokt. Ja
ik dacht dat ze floortje heette hier op bokt, maar dat weet ik niet zeker, zoekfunctie vertikt het even.....

ik zoek nog ff door! Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:34

FloortjeM

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:37

Jeetje wat een gedoe zeg.
Heel veel succes.

gr jessica

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:38

Lijkt me dat ze de schade zou moeten vergoeden aan je omheining.
Verder gewoon een vervelend ongelukje, maar ik zou een evt. veulen laten voor wat het is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:39

Vjestagirl schreef:
Roxx schreef:
Maar je kunt alleen maar de daadwerkelijke schade verhalen. En wat is de waarde van een dekking van een niet-goedgekeurde hengst?

Wat is de waarde van een veulen in de verkoop? Een deel daarvan is de waarde van de dekking, al is het maar 50 of 100 euro.

Maar daar gaan eerst al eens de kosten die de merrie-eigenaar heeft gemaakt, zoals de dierenartskosten, extra voer etc. Je zou inderdaad kunnen stellen dat TS recht heeft op de helft van de winst bij verkoop van het veulen. Ik vrees alleen dat een papierloos veulen niet veel zal opbrengen, laat staan dat er winst overblijft. Hoogstens een heel klein bedrag en daar zou ik persoonlijk de hele trammelant van een rechtzaak niet voor over hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:40

ja FloortjeM inderdaad, ik zou die is pb'en als ik jou was, ik denk dat die je wel meer kan vertellen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:41

Zij zelf heefd geen verzekering over haar paard, dus gaat het al moeilijker worden.
Ik zelf had een bedrag in het hoofd van E500 euro, daarbij heb ik de schade alleen van dit jaar hersteld en de dokterskosten van gisteren van mijn hengst, en de hele afrastering aan haar zijde, dus daarbij ingerekent de linten (heb er 4 onder elkaar) de conectors/houders. fysieke schade aan de hengst, kleine vergoeding voor het sperma, mocht ze niet dragend zijn dan gaat dat er vanaf. Ook laat ik de advocaad de brief om stellen, incl krijg ik volgende week een diagnose van de DA op papier, aangezien hij dus zeer waarschijnlijk een ontsteking heefd op gelopen, zijn ballen zijn mega opgezet. Vandaag komt de DA weer, dan moet ik hem een half uur vooraf een kalmeringsmiddel geven dan gaat hij zijn ballen en pielie volledig onder zoeken, op evt infecties. Ben hem nu 3 keer per dag aan het koelen.

Ik baal hier echt van..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:42

Roxx schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat is de waarde van een veulen in de verkoop? Een deel daarvan is de waarde van de dekking, al is het maar 50 of 100 euro.

Maar daar gaan eerst al eens de kosten die de merrie-eigenaar heeft gemaakt, zoals de dierenartskosten, extra voer etc. Je zou inderdaad kunnen stellen dat TS recht heeft op de helft van de winst bij verkoop van het veulen. Ik vrees alleen dat een papierloos veulen niet veel zal opbrengen, laat staan dat er winst overblijft. Hoogstens een heel klein bedrag en daar zou ik persoonlijk de hele trammelant van een rechtzaak niet voor over hebben.

Is dat niet het risico van de eigenaar? Ik bedoel, een veulen is altijd een x bedrag waard. En of je veulen nu voor 100 euro op een stalling staat, of voor 500 dat maakt voor de waarde van het veulen niet uit. Net zo goed als dat het niet uitmaakt voor de waarde van het veulen of je merrie tijdens de dracht/zogen nu twee of tien keer zo veel gaat eten.

Je kunt het zien als een dienst die verleend is, en voor een dienst moet je nu eenmaal betalen.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:43

het is heeft en niet heefd
verder wens ik jou heel veel sterkte

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:44

Ik ga haar eens zoeken en haar het verhaal uitleggen oftewel de link geven van dit topic, zodat ze mij advies kan geven.
Onze eigen advocaad belt meestal ons op als hij een zaak heefd over paarden, maar hier weet ik het zelf niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:44

en? waarom moeilijker,
had ze maar naatregelen moeten nemen toen de merrie ontsnapt was dan had dit niet gebeurt.
als jij een ongeluk veroorzaakt en je auto is niet verzekerd moet je toch ook dokken?!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-05-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:45

oOoKellyoOo schreef:
Zij zelf heefd geen verzekering over haar paard, dus gaat het al moeilijker worden.
Ik zelf had een bedrag in het hoofd van E500 euro, daarbij heb ik de schade alleen van dit jaar hersteld en de dokterskosten van gisteren van mijn hengst, en de hele afrastering aan haar zijde, dus daarbij ingerekent de linten (heb er 4 onder elkaar) de conectors/houders. fysieke schade aan de hengst, kleine vergoeding voor het sperma, mocht ze niet dragend zijn dan gaat dat er vanaf. Ook laat ik de advocaad de brief om stellen, incl krijg ik volgende week een diagnose van de DA op papier, aangezien hij dus zeer waarschijnlijk een ontsteking heefd op gelopen, zijn ballen zijn mega opgezet. Vandaag komt de DA weer, dan moet ik hem een half uur vooraf een kalmeringsmiddel geven dan gaat hij zijn ballen en pielie volledig onder zoeken, op evt infecties. Ben hem nu 3 keer per dag aan het koelen.

Ik baal hier echt van..

WA dekt ook het een en ander, iig je omheining Knipoog
Strekte met je hengst, vind het echt sneu voor jou en je paard!
Je prijsopgave is erg netjes moet ik zeggen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:50

[quote="Vjestagirl

Je kunt het zien als een dienst die verleend is, en voor een dienst moet je nu eenmaal betalen.[/quote]

Ik begrijp wat je zegt, maar om een schade te kunnen verhalen zul je allereerst de aansprakelijkheid van de andere partij moeten aantonen. Daarnaast zul je je schade moeten aantonen. Er is wellicht een "dienst" verleend, maar er is vantevoren niet afgesproken wat de waarde daarvan is. De waarde achteraf vaststellen zal erg lastig zijn. Je krijgt dus hele discussies en waarschijnlijk een aantal bewijsproblemen. En het eindresultaat zal waarschijnlijk zijn dat de schadevergoeding heel klein is omdat de dekking niet "veel waard" is. Met andere woorden: in principe heb je misschien wel gelijk en zal de wederpartij iets voor de dekking moeten betalen (àls een rechter daartoe al besluit), maar het zal waarschijnlijk om heel weinig geld gaan. Dus vraag ik me af of het de trammelant allemaal wel waard is.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:52

Ben je rechtsbijstand verzekererd, die als eerste bellen situatie voorleggen. Dan stappen ondernemen. Het is haar paard die is uitgebroken en zij moet de schade betalen, daar is ze als het goed is wa voor verzekerd!!!
Wij hebben een soort gelijke situatie gehad, maar dat bleek achteraf de pensionhouder zijn schuld te zijn en deze kon alle kosten gaan betalen.
Ik hoop dat jullie er uit kunnen komen zonder advocaat!!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:54

Jazeker is het dat waard, je gaat toch niet hier genoegen mee nemen en dan ook nog de reacties van de merrieigenaar, schandalig.
Als er echt een veulen opkomst is, dan moet de merrie eigenaar gewoon geld betalen, want zij zal het veulen willen houden, maar wat ls die straks 4/5 is dan brengt ie haar 2000 euro op (zeg maar iets) en Ts zit met een hengst die onhandelbaar kan worden en met da rekeningen en een kapotte omheining. Denk daar even goed aan, voor de mensen die het er maar bij laten zitten, straks wordt het de gewoonste zaak van de wereld en de hengsten krijgen de schuld.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:59

jeetje daar ben je klaar mee. Hoop voor je dat het goed gaat.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:00

Als ik jou was, dan zou ik haar in ieder geval aansprakelijk stellen voor de gemaakte schade
aan het voer/nieuw ingezaais gedeelte, etc. Ook in ieder geval je eigen verzekering even inlichten en vragen wat zij jou zouden aanraden. Ze hebben er daar vaak wel eerder mee te maken gehad Tong uitsteken
Als zij verder geen problemen geeft met de eventuele drachtigheid, dan zou ik mij daar ook niet meer te druk over maken. Nisschine kan het dan wel handig zijn om daar dan ook een verklaring van op papier te zetten. Dan kan dat in de toekomst ook geen problemen meer opleveren Bloos
In ieder geval niet alles zo op zijn beloop laten, ook al komen de buren nu (nog) heel vriendelijk over.

Succes Pling

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:00

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:02

Daar wil ik ook wel een veulentje van Haha!
Zal me merrie eens los laten bij je Tong uitsteken