Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:17

Hieruit begreep ik dat je niet altijd voert wat de klant wil:
Pensionnetje schreef:
Ik voer dus niet altijd exact wat de klant wil. Niet omdat ik lastig wil zijn maar omdat de klant soms niet weet wat en hoe hij moet voeren. De ene voert veel te veel de ander te weinig of verkeerd.

Zo zou ik niet willen dat je mijn paard lijnzaad en zemelen geeft maar ik begrijp dat jij het dan toch zou voeren?
Tja, dan is het inderdaad wel overlegt maar als jij uiteindelijk toch doet wat je zelf wil heeft overleggen niet zo veel zin Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:19

Je trekt conclusies die je zelf wilt horen.

Kom met gegronde redenen waarom je geen lijnzaad of zemelen gevoerd wil hebben.
Overtuig ook mijn dierenarts en je hebt je zin. Is mij ook goedkoper ook trouwens.

Soms zal ik tegen de wil van de klant in moeten gaan om mijn gelijk te laten zien.
Anders geloven ze het niet. Tot dusver alleen maar positieve reacties erover gehad en blije klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:26

goede reden dat mijn paard het al meer dan 10 jaar goed doet zonder Lachen
Ik zou er dus ook niet van gediend zijn als hij het wel kreeg Lachen

Kijk als mensen hun paar op 6 kg brok willen maar paard is gewoon niet hanteerbaar zou ik de mensen erop wijzen.
Maar willen ze toch 6 kg...prima...hun gevecht te paard Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:27

Ik voer namelijk zelf o.a. zemelen en ook regelmatig een slobber met gekookt lijnzaad,
ik wil zelf de hoeveelheden in de gaten houden zodat de Ca/F verhouding in balans blijft.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:32

Als een pensionhouder al geen rekening houdt met de juiste vitamines en mineralen verhoudingen verdient hij het niet een pensionhouder te zijn.

Leuk een paard wat te hoog in het voer staat, een stuiterende combinatie door de bak. Ook ik houd wel van wat pret. Maar wat als het omgedraaid plaats vindt en het paard standaard te weinig krijgt?
Grijp je dan ook niet in?

Of het paard dusdanig teveel krijgt dat het tegen bevangenheid aanzit? Maarja de eigenaar vindt minder zooooo sielugh voor de pooownie?
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 07-04-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:33

Een paard met voldoende ruwvoer komt zelden brok te kort Lachen

maar geloof dat we offtopic gaan

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:35

We gaan offtopic idd.

Maar wat als de eigenaar niet teveel ruwvoer wil want dan krijgt hij zo'n lelijk buikje?
Het zijn dit soort dingen waar ik het over heb waarop ik wil kunnen ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:36

daar krijgt hij geen buikje van Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:39

Zucht...... Bloos

Jawel en dat is zo. Lelijk, want je paard moet er als een strakke atleet uitzien. Dat je dat krijgt dmv van de juiste training in combi met de juiste voer verhoudingen ontgaat velen. Dus minder ruwvoer , niet trainen en dan lijkt het net zo.......Toch? In the mind van de simpele....

Dan voeren power parels bij, want daar krijgen ze spieren van! Spraken zij van achter de tv terwijl het paard staat niets te doen.....
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 07-04-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:40

Pensionnetje schreef:
Als een pensionhouder al geen rekening houdt met de juiste vitamines en mineralen verhoudingen verdient hij het niet een pensionhouder te zijn.

Leuk een paard wat te hoog in het voer staat, een stuiterende combinatie door de bak. Ook ik houd wel van wat pret. Maar wat als het omgedraaid plaats vindt en het paard standaard te weinig krijgt?
Grijp je dan ook niet in?

Je geeft zelf aan dat je zemelen met lijnzaad voert, niet dat je daarbij een supplement met calcium toevoegd.

Als ik vind dat een paard te schraal is ga ik met de eigenaar in overleg, wanneer de eigenaar niet meer krachtvoer wil geven ga ik er vanuit dat daar een andere reden aan ten grondslag ligt dan zuinigheid. Zulke mensen hebben wij hier namelijk niet op stal. We zoeken dan samen naar een andere oplossing.
Wij hebben ook geen enkele klant die klaagt over de hoeveelheid ruwvoer die wij geven, de meeste nieuwe klanten verwonderen zich wel over de hoeveelheid maar vinden het juist erg prettig dat wij zoveel geven.

Heb jij dan zoveel nare mensen op stal staan pensionnetje?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:42

Nee juist niet! Ze zijn opgevoed en onwetendheid zal ik bijschaven. Zuinge klanten komen toch niet, daarvoor is het hier te duur.

Verder ga ik hier niet het gehele voerbeleid uit de doeken doen of wat ieder individueel paard aan mineralen of evt noodzakelijke supplementen krijgt. (zit trouwen bij de prijs inbegrepen)

Bovendien zijn de calcium en fosfor behoeften per leeftijd verschillend. De verhouding moet altijd in evenwicht zijn. Maar indien je een discussie wilt over hoe wat en hoeveel te voeren zullen we een ander topic moeten starten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:43

Sjuimpje: krijgt een drachtige merrie bij jullie ook merriebrok voor die € 35,- extra? Dan vind ik de extra kosten die jullie berekenen erg netjes. Ik ben nu heel wat meer kwijt dan dat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:02

Ik heb mijn paarden aan huis staan, maar merk wel de extra kosten en tijd die een merrie met veulen met zich meebrengen. Mijn veulen van 3 weken oud eet nu ruim een 1/2 kilo veulenbrok en de merrie werkt er ondertussen bijna het 3 dubbele aan hooi/kuil doorheen. Daarnaast mest ik de stal zelf 's avonds een keer extra uit, omdat het veulen werkelijk overal doorheen banjert. Ik zou zelf aan een bedrag van 35 euro per maand denken, dat zou ik redelijk vinden en er ook zelf voor willen betalen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:37

Zijn er hier mensen die hebben onderhandeld of stalhouders die daarvoor open staan, betreffende het extra stalgeld?

Nu ik er wat langer over heb nagedacht vind ik 100 euro per maand extra voor een veulen in het weideseizoen best prijzig. Vind het wel een redelijke prijs als ik een (grote) stal zou gebruiken...

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:55

Ik hoefde pas na de 5e maand extra te gaan betalen voor het veulen. Dat was 25 euro. Ik moest dan wel zelf veulenbrok kopen en merrie brok. Mocht zoveel hooi/ kuil voeren als ik zelf wilde. En stro was ook geen probleem.

Pensionnetje @ bij ons op stal wijzen we wel mensen erop als paarden te dun zijn of te dik. Maar als die mensen er niets aan willen doen is het niet aan ons om het voer te veranderen. ALs ze te veel voert en het paard niet meer aan kan is het haar eigen schuld dat ze eraf stuiterd.
Ik zou er ook niet mee eens zijn als iemand anders mijn paarden op eens anders ging voeren. Nou voer ik meestal zelf en zien mijn paarden er ook goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:08

grrr schreef:
Pensionnetje: Ik weet even niet voor wie je bovenstaande reactie geldt, maar wij zijn verder ook geen 'echt' pension, hebben gewoon veel land, en daarom twee paarden erbij, waarvan 1 van een heel goede vriendin. Die dus nu onverwacht een veulen krijgt.

Overigens vind ik wat voeren betreft niet dat ik bepaal wat een merrie met veulen moet hebben, maar dan toch de klant. Ik zou het niet erg prettig vinden als ik ergens zou staan, en de pensionhouder voert meer bij dan ik zou willen.

Als je heel veel land hebt, heb je waarschijnlijk ook heel veel gras. Dan kost die merrie je amper geld net als het veulen, tenzij je de grassprietjes wil gaan rekenen Knipoog De merrie zal het grootste gedeelte uit het gras halen en het veulen zal snel de sprietjes gaan mee eten.

Doordat ze in het land staan kost het je ook geen extra stro. Ik zou echter het veulen niet tot 8 maanden laten lopen bij de moeder, want vaak trekken ze de merrie helemaal leeg.
5 maanden is een mooie periode.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:22

Misverstand, een merrie die voldoende krijgt bijgevoerd en niet opnieuw gedekt is kan makkelijk een veulen tot 7 a 8 maanden aan de voet hebben. Echter staan merrie en veulen 24/24 buiten dan wordt het een probleem. tegen de tijd dat het veulen een maand of 6 is is het al najaar en bevat het gras te weinig voor beide. Dan kan merrie tekenen ja. Maar bij een goed voerschema met degelijke en uitgebalanceerde merrie brok niet. Hooguit worden ze met name vervelende hengstveulens zat.....

Maarja, ik ben mijn pubers ook wel een beu Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:28

Tja vaak wordst een fokmerrie wel weer gedekt, en het veulen verkocht.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:36

Juist.

En een veulen afspenen vlak voordat het winterseizoen voor de deur staat is voor een veulen verre van ideaal. Ze moeten voor het eerst een wintervacht aanmaken, zichzelf kunnen redden, een plaatsje in een nieuwe kudde met los geslagen jong grut veroveren, dat vreet energie. Verstandiger is het veulen in de winter te spenen, als zij hun wintervacht al hebben, moeders hen meer dan beu zijn en de veulens een stuk zelfstandiger. Dan is de overgang is stuk minder zwaar voor ze, blijft hun weerstand goed en krijgen ze niet allerlei snottebellen, worminfecties en andere knulligheden.

Het is niet moeilijk, wel wat kostbaarder en voor de broodfokker verre van practisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:47

Pensionnetje schreef:
Misverstand, een merrie die voldoende krijgt bijgevoerd en niet opnieuw gedekt is kan makkelijk een veulen tot 7 a 8 maanden aan de voet hebben. Echter staan merrie en veulen 24/24 buiten dan wordt het een probleem. tegen de tijd dat het veulen een maand of 6 is is het al najaar en bevat het gras te weinig voor beide. Dan kan merrie tekenen ja. Maar bij een goed voerschema met degelijke en uitgebalanceerde merrie brok niet. Hooguit worden ze met name vervelende hengstveulens zat.....

Maarja, ik ben mijn pubers ook wel een beu Haha!

Tuurlijk kan ze met voldoende bijvoer het veulen tot 8 maanden hebben. Maar of je dat wil? Ik niet in ieder geval.

Waarschijnlijk zul je tot 5 maanden ook gewoon moeten bijvoeren, maar wel een stuk minder als je heel veel land hebt, dan als je normaal land hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:48

Pensionnetje schreef:
Juist.

En een veulen afspenen vlak voordat het winterseizoen voor de deur staat is voor een veulen verre van ideaal. Ze moeten voor het eerst een wintervacht aanmaken, zichzelf kunnen redden, een plaatsje in een nieuwe kudde met los geslagen jong grut veroveren, dat vreet energie. Verstandiger is het veulen in de winter te spenen, als zij hun wintervacht al hebben, moeders hen meer dan beu zijn en de veulens een stuk zelfstandiger. Dan is de overgang is stuk minder zwaar voor ze, blijft hun weerstand goed en krijgen ze niet allerlei snottebellen, worminfecties en andere knulligheden.

Het is niet moeilijk, wel wat kostbaarder en voor de broodfokker verre van practisch.

Verstandiger is in september te spenen, dan hebben ze hun wintervacht nog niet nodig en kunnen ze op tijd de opfok in zoals iedereen doet. In de winter heb je de nodige problemen om nog een plek in de opfok te vinden. Alle groepen zijn dan gevormd

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:50

Ik ben o.a. ook een stal eigenaar .
Ik doe het lang niet altijd,maar eigenlijk is 100€ heel reel zelfs nog zuinig want moeders eet meer drinkt meer schijt meer plast meer en je hebt meer zorgen .
4kg brok extra per dag =36€ per maand
Het dubbele strooisel extra 300 kg per maand x(165per ton)=50 € per maand
Meer ruwvoer(hooi/kuil)=?
Extra werk (mesten,dierenarts;scannen, insemineren,schouwen,etc) =?
etc.

Maar het is natuurlijk ook leuk en reclame op je bedrijf.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:51

Tja daar kunnen meningen natuurlijk over verschillen. Je kunt het beredeneren vanuit geld en gemakzucht of vanuit het veulen. Deze twee gaan meestal niet hand in hand.
Het mooiste is de veulens vanaf 6 maanden snachts apart op te zetten, het liefste met een leeftijdsgenootje in één box. Zo leren ze langzaam aan zelfstandig te worden en zelfstandig te eten.
Dan is de overgang nog minder groot dus minder stress dus hogere weerstand voor het najaar.
Dan krijgen ze geen groei terugval en heb je gezonde en happy veulens.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:00

Het gaat om een goede vriendin van je lees ik, dan ligt het vast even makkelijker om samen wat af te spreken..

Het is een flink paard wat ze heeft, zal ook best wel een groot veulen uitkomen denk ik Knipoog Eerlijkste lijkt me dat ze je in ieder geval een vergoeding geeft voor het extra gebruik van stro etc, desnoods achteraf zodat je kan zien wat je gebruikt elke maand. Ik betaal mn stro ook los van mn stalkosten, dus bepaal zelf hoeveel ik gebruik en betaal daar gewoon extra voor.

Bedenk ook dat als jij degene bent die ze buiten etc zet dat het soms nog een heel gedoe kan zijn met zo'n veulen, op een gegeven moment lopen ze echt niet meer braaf achter hun moeder aan.. (die van mij heeft dat nooit gedaan)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:14

Anoeska27 schreef:
Sjuimpje: krijgt een drachtige merrie bij jullie ook merriebrok voor die € 35,- extra? Dan vind ik de extra kosten die jullie berekenen erg netjes. Ik ben nu heel wat meer kwijt dan dat.

Nee, we voeren normaal gesproken Havens basisisportbrok, voor een meerprijs kan er ook gekozen worden voor Havens Draversbrok of Ferto Lac. Lachen