Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:33

een kind dat je adopteert blijft daarna bij jou Kiwiko, dat doe je ook voor je eigen geluk, niet (alleen?) om de moeder te ontlasten.
Hier heb jij zelf ook wel geluk aan, maar ik denk dat het niet te vergelijken is.
Als ik een kind van een ander enkele weken in huis heb, omdat (wil niet zeggne moeder dood is..) er iets gebeurt is, dan zou ik ook een bijdragen willen, al is het maar voor het eten dat ik dat kind heb gegeven.

Zou het gewoon proberen te overleggen met die man, niet afwachten wat hij doet. Als jij denkt dat je er graag een kleine bijdrage in wil moet dat best te overleggen izjn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:35

@ Russel ik zou het aanbieden als ik mijn veulen bracht, maar ik zou het niet eisen als ik mijn merrie ter beschikking stelde.

@ secrible, dan ben ik waarschijnlijk ouderwets, en geloof ik in elkaar belangeloos helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:37

Ja ach eisen, volgens mij is dat niet zo gesteld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:38

ik had zelf trouwens ook de veulencentrale gebeld, had een veulenloze merrie staan, viel me eigenlijk nog tegen, ze hadden alleen een kwpnner en een shetje, had wel meer verwacht. Shetje was dus geen optie en KWPNNEr heb ik gebeld maar die waren inmiddels al geholpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:41

russel schreef:

naja ze wil geld voor de merriebrokken...omdat ze dat anders niet had hoeven kopen...... lijkt op eisen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:55

KiWiKo schreef:
russel schreef:

naja ze wil geld voor de merriebrokken...omdat ze dat anders niet had hoeven kopen...... lijkt op eisen Lachen Lachen

Nee, eisen is toch wel wat anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:57

willen en eisen........ is in mijn ogen in dit geval hetzelfde......

zoals ik al zei.... het zou niet eens in mij opkomen op dit moment, ik zou al heel blij zijn dat mijn merrie een surrogaat veulen heeft om liefhebbend over te zijn

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:27

Ik vind dat je een beetje harde conclusies trekt Kiwiko. Ze vraagt in het begin wat gebruikelijk is en noemt als voorbeeld de merriebrok en het feit dat ze haar bed uit moet de eerste tijd, maar zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden te geven. Op dezelfde manier worden er vragen gesteld over verantwoordelijkheid. Ik denk dat iedereen voor zich moet weten of ze wel of niet iets hiervoor zouden vragen, maar de vergelijking met een kind loopt wat spaak vind ik. Adoptie is één voorbeeld, maar bijvoorbeeld een kind bij een gastoudergezin (wat via de gastoudercentrale loopt) daar wordt toch ook gewoon een vergoeding (zelfs per uur) voor afgesproken ?

Ik denk dat ik in de verwarring van het moment (net een eigen veulen verloren en de spanning of het nieuwe veulen je merrie wel accepteert en omgekeerd) ook even om me heen zou vragen wat gebruikelijk is. Gewoon om het te weten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:06

Je hebt je aangemeld om een moederloos veulen op te nemen, dat je daar dan wat extra tijd en zorg aan kwijt bent lijkt mij voor zich spreken en zul je je ook wel vantevoren beseft hebben.
Ik zou zelf willen dat de eigenaar regelmatig contact onderhoudt en af en toe ook komt, zeker bij dingen als DA/hoefsmid en evt reizen. Ik zou wel afspreken dat als er iets acuuts gebeurt, jij de DA mag bellen.
Kosten voor het veulen zijn voor de eigenaar, dat spreekt voor zich. Kosten voor je merrie zijn voor jou, dat spreekt wat mij betreft ook voor zich. Merriebrok had ze anders niet gekregen. Tja, zo kun je het wel overal naar door gaan trekken, stel het veulen tuimelt de wei uit en de merrie gaat er achteraan door het draad heen, dan zouden de DA kosten voor je merrie door de eigenaar van het veulen betaald moeten worden, want zonder zijn veulen was je merrie niet door het draad gegaan? Ik vind het een beetje zoeken allemaal.
Ik hoop dat ze elkaar snel helemaal gevonden hebben en dat alles verder probleemloos verloopt en mocht er iets voorvallen dan zullen jullie er samen vast uit komen, die mensen zullen vast erg blij zijn dat het veulen bij jullie terecht kon.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:26

Persoonlijk zou ik wel iets op papier willen hebben, met name betreffende de verantwoordelijkheid voor het veulen. Het is eigenlijk jammer dat bv de veulencentrale niet een standaard contractje heeft waar dat in duidelijk wordt (nog niet eens betreffende de kosten). Mijn ervaring is dat er veel mensen met een veulenloze merrie zich niet aanmelden voor een moederloos veulen omdat er geen regelingen voor zijn. Omdat het een vaag gebied is en er getouwtrek om het veulen van kan komen (en dat gebeurt dus ook). Tuurlijk als iedereen verschrikkelijk lief en eerlijk tegen elkaar zou zijn is dit niet nodig, echter is dit helaas niet zo! Als merriehouder maar zeker ook als veulenhouder zou ik wat op papier willen zien (maarja doe je dit direct? Of een week later met het risico dat er al iets gebeurt kan zijn?!). Al met al heel lastig!

Hoop dat je er gewoon met de eigenaar van het veulen uit kan komen, deze heeft natuurlijk ook heel wat aan zijn hoofd!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:28

KiWiKo schreef:
russel schreef:

Ho ff, we willen en eisen geen geld. We vragen wat normaal is. Mn vriendin heeft de gehele week al vrij genomen om het veulen te laten voeren.

@Kleppie.
Ze kunnen nog niet samen staan dus. In de box slaat ze het veulen waarschijnlijk dood en in de wei vliegt ze erachter aan. Dus gewoon elke 3 uur er heen. Het is echt niet zo dat de merrie het veulen binnen een paar uur geaccepteerd heeft

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:41

KiWiKo schreef:
russel schreef:

het lijkt mij niet meer dan normaal....?

vind je reactie dik overtrokken kiwiko.....

je doet nou net of is het misdadig om geld te vragen ......

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:52

Ik vind het een heel normale vraag hoor. Het komt op mij absoluut niet "hebberig" over, en ik vind het vervelend voor haar dat het wel die kant op gepraat wordt. Je mag toch gewoon zo'n vraag stellen?

Als ik een veulen had en iemand anders neemt mijn veulen op dan zou ik het wel vervelend vinden als ze meteen geld wilden zien (is hier dus m.i. geen sprake van) maar zou ik op mijn beurt toch ook wel aanbieden om wat in de kosten en moeite tegemoet te komen al is het maar een beetje. Je veulen wordt toch wel mooi verzorgd door iemand anders, is toch ook een hele verantwoordelijkheid.

Je hebt er toch heel veel werk mee om het allemaal goed te laten verlopen, vooral als de merrie het veulen niet helemaal accepteert.

Trouwens, kan het veulen dan niet beter TOCH nog naar een andere moeder, die haar wel volledig accepteert? Dit lijkt me ook geen ideale situatie (vooral ook niet voor jullie nachtrust).

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:12

@zoekstalling:

We hebben gisteren nog weer overlegd met de eigenaar om het aan te kijken tot dit weekend. We hebben vanmorgen het veulen ingesmeerd met stroop ( tip vd buren ) en dit ging redelijk goed. Ze snuffelde zelfs aan de kleine. Maar als het idd niet beter word moet het veulen weer weg inderdaad.

En de reacties van: Merrie en veulen geholpen gaan nog niet helemaal op. Tja het veulen krijgt zn melk, maar ook niet meer. En onze merrie doen we er mog niet echt een plezier mee, die staat liever buiten met de anderen

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:12

Ho ff, we willen en eisen geen geld. We vragen wat normaal is. Mn vriendin heeft de gehele week al vrij genomen om het veulen te laten voeren.

@Kleppie.
Ze kunnen nog niet samen staan dus. In de box slaat ze het veulen waarschijnlijk dood en in de wei vliegt ze erachter aan. Dus gewoon elke 3 uur er heen. Het is echt niet zo dat de merrie het veulen binnen een paar uur geaccepteerd heeft[/quote]

Ik vind dat je hier wel een soort van vergoeding voor kan vragen.Als je het van de andere kant bekijkt,de eigenaar van het veulen had anders ook de kosten voor de merriebrok gehad en heeft deze kosten nu niet.Hij hoeft ook niet elke 3 uur zijn bed uit.
Dus een evt een vergoeding vind ik op zijn plek.En een week vrij nemen koste je ook je uren.Je hoeft er niks aan te verdienen maar een compensatie voor de kosten zijn in mijn ogen niet meer dan normaal.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:27

Mijn merrie accepteerd het veulen gelijk, Ze liep er eerst 3x langs, hinnikend naar haar eigen, dode, veulen in de stal, maar na drie x langs dat vreemde veulen lopen, werd ze nieuwsgierig, snuffelde en toen het veulen naar de uier dook (hij had honger gekregen van de reis Clown ) vond ze dat prima. Ze heeft altijd wel anders op hem gereageerd dan op een eigen veulen, maar ze verzorgde hem, waakte over hem en liet hem zo vaak drinken als hij wilde.. Als de eigenaar niet had aangeboden om de verkoopsprijs van het veulen te delen, dan had ik ook nergens om gevraagd. Natuurlijk had ik de merrie van de merriebrok kunnen afhalen, had ik weer volop met haar kunnen gaan trainen, etc, maar had ik ook een gillende merrie op stal gehad, die constant om haar veulen aan het roepen was....

We hebben eerst aangekeken of mijn merrie het veulen accepteerde, daarna afspraken gemaakt met de eigenaar. Aangezien ik zicht had op de dieren, zou ik beslissen op het moment dat er een DA zou moeten komen, etc. Wormspuiten, etc, voor de merrie voor mij (met veulen aan de voet ontworm ik iets vaker) voor het veulen voor hem, etc.
Dit is nooit op papier gezet, maar allemaal keurig gebeurd. Zoals hierboven ook gezegd wordt, de ene hand wast de ander en in dit vertrouwen (hij vertrouwde mij zijn veulen toe) is alles ook gegaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:47

hier word er alleen gepraat over een veulen dat naar de merrie toegaat
bij mijn zus op stal was jaren geleden een merrie overleden 1 week na de geboorte en hun hebben in Den Bosch een merrie opgehaalt [ via de centrale]die haar veulen verloren had
deze merrie heeft dus bij mijn zus op stal gestaan,en de eigenaar van het veulen had alle kosten
dus de stalling,voer,da,smid op zich genomen

de omgekeerde wereld dus Haha!

haar veulen was moederloos en ze zochten een een merrie zonder veulen en vonden het daarom normaal om alle kosten en de verzorging op zich te nemen

het paard is 4 mnd bij hun geweest en is in blakende gezondheid terug gebracht.

en ik vind het onzin dat wanneer jouw eigen veulen geleefd had jij ook die kosten zou hebben.
jouw veulen leeft niet meer en je doet dit voor iemand anders z`n veulentje,zodat deze toch een `moeder`heeft.
en het is dan heel normaal dat de eigenaar van het veulen deze extra kosten voor rek neemt Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:22

Miss_Shet schreef:
Ik vind dat je hier wel een soort van vergoeding voor kan vragen.Als je het van de andere kant bekijkt,de eigenaar van het veulen had anders ook de kosten voor de merriebrok gehad en heeft deze kosten nu niet.Hij hoeft ook niet elke 3 uur zijn bed uit.
Dus een evt een vergoeding vind ik op zijn plek.En een week vrij nemen koste je ook je uren.Je hoeft er niks aan te verdienen maar een compensatie voor de kosten zijn in mijn ogen niet meer dan normaal.

sorry, maar toch heb ik hier moeite mee.... Nee, de eigenaar van het veulen hoeft niet elke 3 uur zijn bed uit, de eigenaar van de merrie had dat ook niet gehoeven, dat is een eigen vrijwillige keuze geweest

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:33

Inderdaad, tegenwoordig moet alles betaald worden, een vrijwillige dienst bestaat gewoon niks. Haat de zin voor niks komt de zon op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:37

ik ben TE goed voor deze wereld, echt...........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:41

Maar goed, het veuelen is nu naar iemand anders, dus de zorgen voor betaling zijn ook afgelopen Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:41

ik vind het heel wat hoor ,als iemand zijn merrie beschikbaar stelt om een moederloos veulentje toch een goede start te geven Ja

ze hadden dat ook tegen mij gezegd 2 jr geleden, maar ik zag dat echt niet zitten,ten eerste voor de zorg van andermans veulen ,stel dat er iets mee gebeurt
en ook wilde ik mijn pony weer in model en op de goede weg krijgen.

dus een pluim OK dan! voor diegene die het wel doen.

en dan vind ik het normaal dat in ieder geval de gemaakte kosten van extra voer voor de moeder die ze anders niet nodig zou hebben vergoed word
waarom zou de eigenaar van de merrie alle kosten voorandermans veulen op zich moeten nemen?
ik vind het echt al heel wat om je merrie daarvoor beschikbaar te stellen

maar ik denk dat dat ook gewoon gedaan word Haha!
daarom heeft een paar jaar geleden toen de merrie overleed bij mijn zus op stal een merrie bij hun gelopen,dan zijn de kosten al overgenomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:42

ik ben dan trouwens wel weer zo: Ik heb mijn merrie aangemeld, maar ik ga niet koste wat het kost de melkproductie op gang houden. was er direct een veulen geweest had het welkom geweest, maar stel dat ze nu (1.5 wk later) zoude bellen is het pech

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:30

natuurlijk hou je de melkproductie niet op gang Lachen

maar kom op zeg Lachen moet je over een paar euro gaan steggelen Lachen stel dat de merrie overleden was, ipv het veulen..... had ts dan ook spontaan een topic geopend met hoeveel moet ik de veuleneigenaar betalen?

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:56

stef schreef:
Miss_Shet schreef:

sorry, maar toch heb ik hier moeite mee.... Nee, de eigenaar van het veulen hoeft niet elke 3 uur zijn bed uit, de eigenaar van de merrie had dat ook niet gehoeven, dat is een eigen vrijwillige keuze geweest

Ik zei ook duidelijk een compensentie voor de kostendaarmee zeg ik volgens mij duidelijk dat ze er NIET aan hoeven te verdienen,maar ook geen geld toe hoeven leggen.
Ik snap hier het probleem hiervan niet,en ja ze doen het vrijwillig,maar dat dan de kosten voor hun zijn,daar ben ik het niet mee eens.