Hét recept voor merrieveulens?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlijn

Re: Hét recept voor merrieveulens?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:50

Meavey schreef:
Waarom kunnen die geen maand van te voren appelazijn krijgen?
Kan geen kwaad voor het veulen staat tenminste ook op die site. Knipoog

Hoewel, heb nog even teruggelezen maar staat niet op dat het geen kwaad kan maar volgends mij doet appelazijn verder geen kwaad?

Maar dan heeft het toch weinig zin lijkt me?
Het idee van het merrieveulen is omdat de baarmoeder dan zuur wordt. Maar kan de baarmoeder ook zuur worden als het veulen er nog in zit?
We kunnen het natuurlijk altijd proberen, kan nooit kwaad Knipoog
Ook ik heb natuurlijk het liefst een gezond veulen.. Maar als ik kan kiezen heb ik liever een merrie Ja

Ik heb de site ook nog een keer doorgelezen ja, daar staat verder niks op in. Zou natuurlijk even de mensen van de site kunnen mailen.. Maar denk niet dat me dat gaat lukken in het Engels

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:52

Er staat wel dat sommigen het ook korter vantevoren hebben gegeven en ook goede resultaten hadden dus je kan het allicht proberen.

Ben wel benieuwd of de mensen die altijd al appelazijn voerden en nu een drachtige merrie hebben of al hebben gehad ook meer merries kregen?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:56

Maar de hoeveelheden appelazijn die geschreven wordt op die site is wel een stúk groter als dat je normaal geeft..
De paarden drogist geeft volgens mij 50 ml aan, dit is 235 ml Knipoog

En op die site staat dat de mensen die een week van te voren begonnen 2 tot 3 kopjes gaven, dat is dus minstens 2x235=470 ml pet dag! Dat vind ik toch wel érg veel, dat kan haast niet meer gezond zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:08

Hmmm, bij ons is de stand op dit moment 17 tegen 2 voor de hengstveulens. Nagelbijten / Gniffelen Appelazijn hebben wij lange tijd gegeven (echter niet in die grote hoeveelheid die hier genoemd wordt) en net die jaren dat we het niet hebben gegeven zijn er 2 merrieveulens geboren.
Overigens geven we nu helemaal geen appelazijn meer.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:41

Meavey schreef:
Waarom kunnen die geen maand van te voren appelazijn krijgen?
Kan geen kwaad voor het veulen staat tenminste ook op die site. Knipoog

Hoewel, heb nog even teruggelezen maar staat niet op dat het geen kwaad kan maar volgends mij doet appelazijn verder geen kwaad?

Misschien krijg je als je merrie drachtig is van een hengst, een met hele vrouwelijke trekjes.. hahaha..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:30

_Marlijn schreef:
Maar de hoeveelheden appelazijn die geschreven wordt op die site is wel een stúk groter als dat je normaal geeft..
De paarden drogist geeft volgens mij 50 ml aan, dit is 235 ml Knipoog

En op die site staat dat de mensen die een week van te voren begonnen 2 tot 3 kopjes gaven, dat is dus minstens 2x235=470 ml pet dag! Dat vind ik toch wel érg veel, dat kan haast niet meer gezond zijn.

Lezen! Knipoog
1/3 cup = dus 78 ml en in de week van dekken 2 x 2/3 cup = 2 x 153 ml per dag.
Maar 2 tot 3 cups per dag is idd wel erg zuur. Rolleyes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:39

Haha, het is idd het proberen waard Knipoog.

Dit jaar heb ik echt een merrie besteld, ik ben benieuwd, heb tot nu toe enkel hengstjes gehad.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:42

Kan je dat bestellen?!

Diesel was trouwens 7 jaar toen hij voor het eerst had gedekt, en het was in de 1e dekreeks van 5 dagen raak!!

Zou het dan een merrie worden, omdat het manlijke zaad niet zo lang leeft? Het oude zaad moet eerst op toch?!

Hahah, ik ben erg benieuwd..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:44

Mijn merrie houd eigenlijk alleen van banaan en ze heeft een merrieveulen gekregen vorig jaar, hummmm....

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:44

Volgens mij gaat het het meeste er om dat het gezond is!
En daarna pas het geslacht!

In ieder geval, zo is het bij zo!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:00

als er bij de merrie met de ovulatie slecht een eicel vrij komt, en het sperma bepaald het geslacht. dan betekend het gebruik van appelazijn toch alleen dat de merrie niet zwanger word als de eicel word bevrucht met een Y chormosomen spermacel.
(het geslacht is kan trouwens niet meer veranderd worden las de eicel een maal is bevrucht is het geslacht is het geslacht bepaald want het geslacht ligt vast in het DNA.) wat ik hiermee dus bedoel even samenb gevat:

eicel X plus Sperma cel Y is een mannetje, als de sperma cel het eitje eenmaal binnen is kan het geslacht dus niet meer veranderd worden.(geld natuurlijk ook bij XX)
een embryo met XY waar onder normale omstandigheden (in theorie)dus ongeveer 50% kans op is, kan zich moeilijker hechten in een zure baarmoeder.
hieruit ontstaat dan dus (waarschijnlijk) geen zwangerschap, dus als je appelazijn gebruikt word de kans op een zwangerschap dan niet een stuk kleiner. en ik zou er dan ook echt niet mee door gaan als je paard eenmaal drachtig is. stel dat ze drachtig is van een hengstje, dan word de baarmoeder misschien wel zuurder straks krtijgt ze een miskraam

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:18

oh en nog een feitje uit het biologie boek, het mannelijke embryo verschild in het begin niet van het vrouwelijke embryo. Een embryo word pas echt mannelijk namelijk als het SRY-gen word geactiveerd, dit gen ligt op het pootje van het Y-chromosoom voor mensen die het op willen zoeken). dit gebeurd pas na enkele maanden, en voor die tijd zijn een mannelijke en een vrouwelijke embryo dus gelijk aan elkaar. dus hoe kan de zuurgraad dan effect hebben de bevruchte eicel moet zich immers al in de eerste weken van de zwangerschap innestelen, dat is dus voor het mannelijke gen in de embryo actief word. kan het geslacht van een embryo dan wel effect hebben op het geslacht hebben op de innestteling?? Ach gut .
en dat van die spermacellen vind ook vaag die cellen zijn namelijk bijna gelijk aan elkaar ze hebben allebij 24 chromosomen en daar is er maar een anders van. daarbij licht het DNA in een spermacel toch gewoon opgerold, het is niet actief(dat kan ook helemaal niet want in een spermacel zitten verder geen organellen, ook geleerd bij bio)
dit lijkt mij een beetje een bakkerspraatje, net als ze allemaal al hebben bedacht voor mensen, als buik vooruit steekt is het een jongen enzo.
weet het beetje betweter maar je hoeft ook niet naar me te luisteren Tong uitsteken

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:47

Gebruik volgende keer aub hoofdletters en leestekens, dit is erg onduidelijk. Om over je schrijffouten nog maar te zwijgen (licht ipv ligt, allebij ipv allebei, .....)

Citaat:
kan het geslacht van een embryo dan wel effect hebben op het geslacht hebben op de innestteling?? Ach gut

Ach gut

Citaat:
en dat van die spermacellen vind ook vaag die cellen zijn namelijk bijna gelijk aan elkaar ze hebben allebij 24 chromosomen en daar is er maar een anders van.

23 !!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:43

liedje89 schreef:
oh en nog een feitje uit het biologie boek, het mannelijke embryo verschild in het begin niet van het vrouwelijke embryo. Een embryo word pas echt mannelijk namelijk als het SRY-gen word geactiveerd, dit gen ligt op het pootje van het Y-chromosoom voor mensen die het op willen zoeken). dit gebeurd pas na enkele maanden, en voor die tijd zijn een mannelijke en een vrouwelijke embryo dus gelijk aan elkaar. dus hoe kan de zuurgraad dan effect hebben de bevruchte eicel moet zich immers al in de eerste weken van de zwangerschap innestelen, dat is dus voor het mannelijke gen in de embryo actief word. kan het geslacht van een embryo dan wel effect hebben op het geslacht hebben op de innestteling?? Ach gut .
en dat van die spermacellen vind ook vaag die cellen zijn namelijk bijna gelijk aan elkaar ze hebben allebij 24 chromosomen en daar is er maar een anders van. daarbij licht het DNA in een spermacel toch gewoon opgerold, het is niet actief(dat kan ook helemaal niet want in een spermacel zitten verder geen organellen, ook geleerd bij bio)
dit lijkt mij een beetje een bakkerspraatje, net als ze allemaal al hebben bedacht voor mensen, als buik vooruit steekt is het een jongen enzo.weet het beetje betweter maar je hoeft ook niet naar me te luisteren Tong uitsteken

Als jij je erin hebt verdiept, dan weet je ook dat een man uit een XY bestaat en een vrouw uit XX.

Een ei is altijd X. De man (hengst in dit geval) bepaalt het geslacht. Zijn spermacellen bestaan uit Xjes en Ytjes. Als er een X bij het ei komt, wordt het XX en dus vrouwelijk. Wordt het een Y die bij het ei komt, dan wordt het XY en dus mannelijk.

Door de Ytjes en de Xjes te beinvloeden met de zuurgraad (Ytjes laten afvallen door zuur milieu) zou je in principe invloed kunnen hebben op de geslachtsbepaling.

De vraag is alleen: heeft de appelazijn daadwerkelijk invloed op het milieu van de baarmoeder en heeft de zuurgraad van dat milieu ook daadwerkelijk invloed op de mannelijke spermacellen?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:25

Liedje89, Het gaat er om dat, door de zuurtegraad in de baarmoeder, de X-jes meer kans maken om bij de eicel te komen dan de Y-tjes.
En probeer idd wat duidelijker te schrijven, ik moest je verhaal 3x lezen voor ik het begreep. Knipoog

Ik vind het wel grappig. Er staat op de site ook idd dat je voor een hengstveulen 'baking soda' moet gebruiken. Weet iemand wat ze hier mee bedoelen?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:49

Citaat:
De vraag is alleen: heeft de appelazijn daadwerkelijk invloed op het milieu van de baarmoeder en heeft de zuurgraad van dat milieu ook daadwerkelijk invloed op de mannelijke spermacellen?

Idd OK dan! , dit is wat we moeten te weten komen Ja

In het begin van dit topic had ik eens gepost dat m'n merrie drachtig was en wij iedere dag appelazijn geven. Toeval of niet, maar het is bij ons idd een merrieveulen geworden...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:59

nou das voor mij ook wat...

heb altijd hengsten....en zit met smart op merrieveulens te wachten......

sommige paarden geven gewoon heel vaak hengsten....

ik ken bv boeren met koeien die altijd stiertjes geven....

zelfs al gebruken ze bv al een paar jaar achterelkaar gesext sperma,en je 90% kans op koekalf hebt...

Ik wil gesext sperma voor mn paard.....haha

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:04

@ sigrid: ga anders dit jaar de uitdaging aan en sla een voorraad appelazijn in Haha!

Citaat:
Ik vind het wel grappig. Er staat op de site ook idd dat je voor een hengstveulen 'baking soda' moet gebruiken. Weet iemand wat ze hier mee bedoelen?

Als ik er een vertaalmachine op loslaat ( Clown ), zegt ie 'zuiveringszout'. Wat dat preciesis, weet ik ook niet. Hopelijk gaan er nu niet mensen hun paard iedere dag een halve kilo keukenzout geven Koe (ps. 'halve kilo' is bij wijze van spreken, ik weet de echte hoeveelheid niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:11

hmm, nou wij hebben geen appelazijn gevoerd.. alleen maar biks en hooi, en ook wij hebben wéér een merrieveulen, de stand van [naam] nu: 11 merrie's en 3 hengsten.. wij laten het appelazijn dus maar zitten Knipoog (mocht ze weer gedekt worden)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:22

Ze zal aan het zuiveringszout moeten dan Haha! (als je hengsten wil tenminste Vork )
Denk dat veel mensen wel met je zouden willen ruilen, zoveel merrietjes fokken Kwijl

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:26

katrienh schreef:
@ sigrid: ga anders dit jaar de uitdaging aan en sla een voorraad appelazijn in Haha!

ze is inmiddels al weer geinsemineerd.... Haha!

en ze houd niet van poedertjes of vloeibaar iets door haar eten...

mevrouw is verschrikkelijk kieskeurig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:31

katrienh schreef:
Ze zal aan het zuiveringszout moeten dan Haha! (als je hengsten wil tenminste Vork )
Denk dat veel mensen wel met je zouden willen ruilen, zoveel merrietjes fokken Kwijl

we willen ook juist geen hengsten! Haha! zijn heel blij met de merrietjes, maar het word wel minder spannend nu, al was ik er dit jaar van overtuigd dat er een hengst uitkwam.. maar het werd toch echt weer een merrie Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:00

Ik zit keurig op 50-50 % , tot nu toe net zoveel hengsten als merrie's.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:02

@ Janne: over hoeveel fokproducten gaat het ?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:11

Ik ga dit dit jaar na mijn zoveelste hengsteveulen zeker testen, ik wil nu echt nog is een keer een merrie Haha!