Duvel en de strijd tegen droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Duvel en de strijd tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:34

even aaien bij de ene en dan bij de andere...tja en je kunt het zo al te pakken hebben.
Het is echt zeer besmettelijk...meestal als ze een goede weerstand hebben,komen ze er makkelijk doorheen en lijden ze er weinig onder. Jammer dat Duvel het zo erg heeft gehad en idd geen anti-biotica maar gewoon door laten komen, anders is de kans ook groot dat het terug blijft komen! Het moet er toch allemaal uit...

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:44

Nuage schreef:
En wist de stalhouder wel dat er droes was? Ik zou denk ik ontploffen...

Gelukkig gaat het alweer beter met hem!

Ja voordat de 2 en 3 jarige naar binnen kwamen wist hij dat er droes was bij de veulies.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:54

mijn veulen heeft ook Droes gehad, en daar wist ik niets vanaf, pas toen ik op de opfok kwam en ze ineens een flinke bult op haar kaak had kwam ik erachter.
De stalhouder zei dat het geen droes was, maar alle symptomen waren er, snotneus, flinke bult, beetje suffig. Dit zit mij nu nog steeds dwars, dat ik er niet over gebeld ben toen,maar goed, ze is er goed doorheen gekomen.
Uiteindelijk is het vanzelf open gegaan, maar ze heeft er wel een plek/kuiltje in haar kaak aan overgehouden.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 21:44

Djana schreef:
Nuage schreef:
En wist de stalhouder wel dat er droes was? Ik zou denk ik ontploffen...

Gelukkig gaat het alweer beter met hem!

Ja voordat de 2 en 3 jarige naar binnen kwamen wist hij dat er droes was bij de veulies.

De droes was er al toen ik Duvel daar heen bracht en dat was eind september. Ik dacht toen nog met mijn suffe hoofd dat er een paar veulens wat verkouden waren, gewoon een snotneusje. Nooit bij droes stilgestaan. Ik weet niet of de stalhouder het toen wel wist en dat kan ik nu toch ook niet meer nagaan. Feit is wel dat ik niet gewaarschuwd ben, ook niet toen het al uitbrak bij een veulen en de stalhouder op de hoogte was. Ik heb hem zelf gebeld en gevraagt hoe en wat. Toen ook meteen aangegeven dat het misschien beter was een bordje op de deur te hangen om mensen te waarschuwen en verdere besmetting te voorkomen. Daar is echter nooit op gereageerd.

Zeker is ook dat de stalhouder op de hoogte was van de droes, toen eind oktober de andere paarden naar binnen gehaald werden en direkt naast de veulens in de loopstallen kwamen te staan. Op dat moment was in elk geval bij Duvel de snotneus nog niet volledig over en had hij nog open abcessen onder zijn kaak en schouder, waar ook nog pus uit kwam. Ik weet zeker dat er op dat moment ook nog een ander veulen liep met een snotneus en nog minstens 1 ander veulen met een open abces.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:53

Dan zit zo'n stalhouder volgens mij toch echt fout, maar ja, als je er werk van maakt, kun je je plekje daar wel vergeten....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:24

Hoe gaat het nu met hem?

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:48

Ik kwam er toen ook toevallig achter toen ik langskwam, ben ook nooit gebeld want hij wilde geen paniek zaaien en het viel wel mee. (jaja, heeft me bijna m'n vriendje gekost)

Dat maak je dan zelf nog wel uit of je het mee vind vallen of niet.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 21:19

Met Duvel gaat het echt goed nu. De wond bij zijn schouder hoef ik niet meer te spoelen en begint netjes te genezen. Hij houdt waarschijnlijk wel wat littekentjes over bij zijn mond en ik verwacht ook dat de wond bij zijn schouder een litteken zal worden. Toen de laatste keer de dierenarts er was, hebben we hem even laten draven, hij liep in elk geval niet kreupel, dus de beschadiging aan de spier bij zijn schouder bezorgd hem ook geen last. Zijn temperatuur is de laatste dagen vrij constant 38.2 graden.
Hij eet heel goed, maar heeft behoorlijk wat in te halen, door zijn wintervachtje lijkt het heel wat, maar als je hem aait, kun je elk botje nog steeds voelen. Ik denk dat het wel een paar maanden gaat duren voordat hij deze slag weer ingehaald heeft.
Ik zal eerdaags weer een paar foto's plaatsen.

Intussen staan er in de aangrenzende stallen minstens 4 paarden met droes. Hoeveel zullen er nog volgen .... Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:36

fijn dat hij opknapt en idd duurt het even voordat hij weer helemaal de oude is, goed voeren is een dan de weinige dingen die je kunt doen!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:39

Heel Fijn te horen!! Ben benieuwd naar zijn fotos en geef hem nog maar een paar lekker knuffels van ons!

Hopelijk zijn de andere paarden sneller genezen dan jouw kereltje...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:10

gelukkig knapt hij weer op

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:58

Wel fijn om te horen dat hij weer opknapt! Hij heeft idd nog een hele weg te gaan, maar hij heeft de goede weg iig gevonden dus Knipoog! Succes en veel sterkte nog!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:23

Zoals beloofd nog een keer wat foto's van ons Duveltje
Hij heeft nu toch dusdanig diarree, dat ik weer behandelen moet, mogelijk is zijn darmflora door de antibiotica aangetast. Weer 2 keer per dag een flinke spuit in zijn mond dus, wat hij weer geheel zonder morren toelaat. Gelukkig is hij er verder niet ziek van en blijft hij goed eten.
Afbeelding

Afbeelding
De wond bij zijn schouder ziet er nu goed uit, die behandel ik nu niet meer.
Afbeelding
Zo zag zijn mond er een paar weken geleden uit...
Afbeelding
En nu alleen nog wat littekentjes
Afbeelding

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:57

Nou die ziet er al een heel stuk beter uit zeg!! Nogmaals een paar dikke OK dan! voor jullie goeie werk!!

Wat is het toch een heerlijk ventje!! Knipoog

zilverspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:18

Hij ziet er op die foto idd magertjes uit Knipoog fijn dat het nou al een stuk beter gaat idd nog veel succes

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:46

Oh gelukkig dat gaat goed, hij ziet er een stuk beter uit OK dan!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:12

Hij ziet er echt al een stuk beter uit en kijkt ook al weer veel fitter uit zn ogen OK dan! !

En idd, een pluim voor al jouw werk Knipoog!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:22

Met Duvel gaat het goed !!! De wond bij zijn schouder is zo goed als genezen. De huid tussen de schouderwond en de borst is wel heel schilferig en voelt erg stug aan. Hij vindt het heerlijk om daar flink gekrabt te worden, gaat er zowat bij liggen Haha! . Ik voer hem nog wel dagelijks bij. Ook zijn diarree en hoesten zijn over.
Hij kan zijn energie nu tenminste weer gaan gebruiken om te groeien, want dat heeft toch wel een beetje stilgestaan geloof ik, de afgelopen 2 maanden.

Vandaag heb ik even een stukje met hem gewandeld en hij tetterde weer als vanouds in mijn oren, zijn (luide Duivel )stem heeft ie in elk geval ook weer terug. Ik heb hem even losgelaten in de buitenbak en daar heeft ie vrolijk een paar rondjes lopen dollen. Staart in de lucht en gaan met die banaan.... Heerlijk om te zien.
Zoals het er nu uitziet haal ik hem over 2 weken naar huis.

De droes verspreid zich ondertussen gestaag over de rest van de paarden. Ik heb het opgegeven om te tellen hoeveel paarden ziek zijn of ziek zijn geweest. Sommige zijn er zonder al teveel problemen alweer door, andere maken echt wel een zieke indruk.

kalinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:25

Goed voor jullie dat het zo goed gaad!
Ik wens jullie nog heel veel succes verder. Hopelijk gaat het voor de anderen ook snel beter

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:58

Siggy schreef:
De droes verspreid zich ondertussen gestaag over de rest van de paarden. Ik heb het opgegeven om te tellen hoeveel paarden ziek zijn of ziek zijn geweest. Sommige zijn er zonder al teveel problemen alweer door, andere maken echt wel een zieke indruk.

Vreselijk om al die zieke paardjes te zien. Royall heeft het nu ook en het duurt me echt te lang totdat de bult openspringt. Nog bedankt voor het insmeren van de bult van Roy.
Gelukkig gaat het nu een stuk beter met Duvel en voelt hij zich weer happy.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:45

Wat goed dat Duvel zo vooruit gaat! Hopelijk is hij snel weer helemaal de oude en zo te horen gaat het hard die kant op!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:08

das wel fijn dat hij weer zo opknapt..
heel goed om te horen..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:34

Ook al is het topic wat ouder, heb het topic doorgelezen... *ZUCHT* en heb nu een slecht gevoel....

Moet toch ff wat kwijt... Wat ik niet begrijpen kan is dat stalhouder hier zo laks mee om lijkt te gaan. Heb zelf ook een keer een paardje gehad met droes, maar dat was gelukkig opengesprongen onder de kaak, is Jordy van 'Supertje' hier op Bokt.

Duvel heeft een slechte tijd gehad zo te lezen, arm ding, gelukkig is hij er nu weer bijna bovenop en kan hij weer veulen zijn met veulenmanieren. Ik weet dat droes verslagen droes kan worden, maar wist niet dat het zo erg kon worden. Ik ben erg geschrokken van sommige beelden en heb er veel over geleerd.

Sterkte voor iedereen die het nodig hebben daar... Ach gut

Laat dit een waarschuwing zijn aan iedereen die met zijn of haar veulen naar een opfokstal gaan, welke risico's hier bij kunnen komen kijken. Hoe lang duurt het voordat z'on bacterie werkelijk het veld heeft geruimd ?? Heeft iemand daar weleens onderzoek naar gedaan ?? Hoe lang z'on bacterie kan overleven in en rondom de stallen ??

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:53

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:12

Dus bewuste opfokstal zou zijn deuren eigenlijk ruim een jaar moeten sluiten...

Had namelijk al zoets in gedachten...