Arme Ivanka...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Arme Ivanka...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 13:39

Nu weer wel ja, toen Ivanka even zo zielig was kon ik er echt even niet van genieten .. Maar nu het met Vankje beter gaat, gaat het met mij ook beter en kan ik er weer van genieten .

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:46

Wat een verhaal zeg!!!! Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Wel vervelend als je omgeving niet echt meewerkt Maar goed gedaan *o/* !!!! Het gaat gelijk een stuk beter las ik. Nu maar genieten van je merrie en de kleine natuurlijk!!!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:56

Ik heb het hele verhaal gelezen, mooi dat het nu weer de goede kant opgaat! En heel goed dat je je eigen gevoel hebt gevolgd!!

Eet Ivanka nu weer goed? Eliene at de eerste dagen niet direct achter elkaar door omdat ze erg druk was met Angeliene, maar dat is nu over, nu eet ze rustig haar hele bak leeg. Schrokken doet ze nooit, maar ze heeft duidelijk een goede eetlust!

Geniet lekker van je paarden, even bijkomen van al deze ellende!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:32

Pfoe joh wat een schrik! Gelukkig komt het nu weer goed en heb je heel goed gehandeld!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:12

Het is nog maar de vraag óf het goedkomt.. Vandaag ging het echt een heel stuk slechter en liep ze flink beroerd... Ik heb zo'n medelijden met dr.. En het erge vind ik nog dat de DA me niet met zekerheid kan zeggen dat het nog goedkomt.
Ik ben er echt helemaal van uit mn doen... Mijn meisje kwijt, dat kan toch niet?

Morgenochtend komt de DA weer, antibiotica wordt voorlopig even voortgezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:18

Bah Tinne, wat een naar bericht
We duimen hier heel hard dat ze weer helemaal opknapt.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:52

Jeetje he!! Hopen dat alles snel weer goed komt. Veel sterkte!!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:32

Jeetje Sanne, ik ben er echt ontdaan over, dat kan toch niet...ze moet er bovenop komen...ik zal heel, heel hard voor jullie duimen...heel veel sterkte!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:40

Ik duim ook heel hard mee!
Hee getver wat een vervelend nieuws.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:57

Jeej Sanne... Wat een verschrikkelijk bericht...
Ik zal heel hard voor jullie duimen!!
Sterkte!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:59

DA is net weer geweest, temperatuur is weer mooi gedaald, dus dat is goed . Nu moet ik zelf met pijnstillers aan de slag...
Ze heeft alles gekregen wat ze nodig had, dus nu is het aan Vankje .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:02

Ik duim keihard voor jullie! het moet goedkomen... het MOET!

Antibiotica slaat in ieder geval aan anders zakt de temperatuur niet. Nu moet Ivanka zelf knokken.

Hoe is ze er zelf onder?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:07

Tinne schreef:
Het is nog maar de vraag óf het goedkomt.. Vandaag ging het echt een heel stuk slechter en liep ze flink beroerd... Ik heb zo'n medelijden met dr.. En het erge vind ik nog dat de DA me niet met zekerheid kan zeggen dat het nog goedkomt.
Ik ben er echt helemaal van uit mn doen... Mijn meisje kwijt, dat kan toch niet?

Morgenochtend komt de DA weer, antibiotica wordt voorlopig even voortgezet...

Oe joh dat meen je niet! In mijn volle overtuiging dat het weer goed zou komen postte ik zo'n optimistisch berichtje...
Tinne schreef:
DA is net weer geweest, temperatuur is weer mooi gedaald, dus dat is goed . Nu moet ik zelf met pijnstillers aan de slag...
Ze heeft alles gekregen wat ze nodig had, dus nu is het aan Vankje .

Gelukkig maar joh... O leef echt met je mee hoor!
Zo happy na 11 maanden met Aidan, gaat de gezondheid van je meisie ineens achteruit. Kom op Vanka! Sterkte Sanne!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:10

Zelf is ze er gewoon rustig onder eigenlijk. Ze ziet er ook helemaal niet ziek uit, ze glanst mooi en haar ogen ook.. maar dat lopen dat gaat nog zo beroerd...
Maar goed, dat zal zn tijd ook wel nodig hebben...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:10

Volhouden Tinne! Ivanka geeft het zelf vast niet op, die wil verder voor haar veulen!

Misschien moet je eens kijken of je haar voeten wat verlichting kunt geven door iig een flinke rol in de hoefwand te maken. Iedere keer dat er nu druk op die rand komt, doet dat pijn. Zie het maar als een nagel die los zit. Als je hem afknipt, stoot je hem minder vaak ergens tegenaan.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:18

Ik volg hem heel even niet... De nageboorte kwam er niet af, daardoor kunnen er ontstekingen komen etc. en als ie blijft zitten dan kan de merrie er zelfs aan overlijden.
Maar... hoe kan de merrie dan kreupel zijn? Heeft dat ermee te maken?

Ergens las ik iets over bevangen, weet niet meer waar. Maar... spierbevangen of hoefbevangen? En hoe kan dat in dit geval?

Sorry voor een misschien nogal stomme vraag...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:23

Als de nageboorte blijft zitten, wordt de merrie van binnen uit bevuild; eigenlijk "vergiftigd". Bij paarden uit zich dit in de voeten. Een paard wordt dan accuut hoefbevangen: de hoefwand laat los van de rest van de voet (een beetje zoals met een losse nagel bij mensen). Het is dan dus zaak om de nageboorte heel zorgvuldig te laten verwijderen en de merrie te "zuiveren" en op een karig dieet te zetten (een te rijk dieet kan nl. ook hoefbevangenheid veroorzaken of de situatie verergeren). Het kwaad in de voeten is dan uiteraard al geschied, maar vrijwel altijd komt dat met tijd en goede zorg weer helemaal goed.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:26

oke, dus toch hoefbevangen. Dat snap ik een klein beetje niet.
Want... hoefbevangen heeft veelal te maken met eiwitten. Spierbevangen is eerder dat de gifstoffen in het lichaam blijven. De zogenaamde Tying up zoals het tegenwoordig heet en de maandagsziekte van vroeger.
Dus het leek mij eerder een Tying up te zijn. En dan snapte ik al niet dat ze toch mocht lopen.

Nu maar hopen dat het snel wegtrekt zodat ze er geen nare gevolgen aan overhoudt!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:26

Kleintje schreef:
Ik volg hem heel even niet... De nageboorte kwam er niet af, daardoor kunnen er ontstekingen komen etc. en als ie blijft zitten dan kan de merrie er zelfs aan overlijden.
Maar... hoe kan de merrie dan kreupel zijn? Heeft dat ermee te maken?

Ergens las ik iets over bevangen, weet niet meer waar. Maar... spierbevangen of hoefbevangen? En hoe kan dat in dit geval?

Sorry voor een misschien nogal stomme vraag...

Als de merrie haar nageboorte niet afstoot is hoefbevangen het gevolg. Daarom moet je altijd er goed opletten dat het hele nageboorte er af komt binnen 2 tot 6 uur. Zo niet dan ontmiddelijk de DA bellen om het af te spuiten en de merrie te spoelen. Lukt dat niet, dan moet de merrie gepelt worden. Dus het nageboorte met de hand uit het lichaam halen.

Lees dit:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... mages.html

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:27

Tjeetje Tinne, wat een pech allemaal. Ik duim voor je!!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:31

Phiabink... dank je wel.
Wist wel wat hoefbevangen was en zou denk ik ook vaak een paard wat zo loopt en zo staat kunnen herkennen, maar ik had het dus nooit in verband gebracht met een ontstoken baarmoedervlies.

Moet dus nog een hoop leren voor mijn veulentje volgend jaar ter wereld mag komen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:34

Kleintje, wat jij zegt over de hoefbevangenheid, dat dacht ik ook altijd. Donderdag was er echter nog niets te zien aan Ivanka en liep ze vrolijk mee met Aidan door de wei.
Vrijdagochtend liep ze wat kreupel, maar 's middags liep ze echt richting hoefbevangen, toen heb ik het zelf dus ook pas echt gezien dat het hoefbevangenheid was. En ik kan mezelf echt wel voor mn kop slaan dat ik het niet eerder gezien heb...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:35

Kleintje schreef:
Want... hoefbevangen heeft veelal te maken met eiwitten. Spierbevangen is eerder dat de gifstoffen in het lichaam blijven.

Hoefbevangenheid heeft eigenlijk niets met eiwitten te maken. Dat werd altijd wel gedacht, maar het is nu bewezen dat het te maken heeft met fructaan. Pas gemaaid gras bijvoorbeeld bevat veel fructaan, vandaar dat paarden daar ook hoefbevangen van raken. Maar paarden kunnen ook hoefbevangen raken door het eten van -voor een paard- giftige stoffen. Een nageboorte die blijft zitten zorgt ook voor een vergiftiging en komt ook tot uiting in de zwakste schakel in het paardenlichaam: de voeten.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:37

Tinne... niet jezelf voor je kop slaan meis, daar los je niets mee op. Je moet je koppie er juist bij houden.
Op die site staat ook dat bij acute het vaak later te zien is dat het hoefbevangen is!

'acute hoefbevangenheid is namelijk een systeemziekte waarbij de eigenlijke kreupelheid vrij laat tot uitdrukking komt'

Zo zie je het... er is altijd bij te leren... helaas...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:40

Ik hoop echt dat Ivanka er heel snel boven opkomt.
Klein vraagje: Krijgt ze nu een speciaal dieet (eiwitarm). Stomme vraag: maar eiwit is toch nodig voor de melkproductie?

Kleintje: Het topic: Dikke buiken topic 2006 is een heel leerzaam topic. Ik heb mee gedaan met het Dikke buiken topic 2005 en dat was heel leerzaam! Ik zou daar maar eens gaan kijken