Hoe vervoer ik een veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Hoe vervoer ik een veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:56

Fijn dat alles zo goed is gegaan....ik hoop voor iedereen die zijn veulen nog moet vervoeren dat het ook zo goed gaat.

Een tip voor iedereen die zijn of haar veulen nog moet vervoeren: veulen niet vastzetten, en vooral bovenklep dicht!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:47

hey goed dat het goedgegaan is! Ik moet na dit weekend mijn veulen ook terug naar de weide doen. Ze is van eergisteren afgespeend en gaat zondag of maandag terug naar de weide! Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik het zonder een tweede paard zou doen of niet ... Nog ff denken e

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:52

Is het ook goed om dus het veulen los in de trailer, bovenklep dicht en zelf er ook bij zitten, misschien het veulen bij je te houden met halstertouw.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:48

Ik heb ook nog een vraag. Als je een veulen gaat vervoeren met een ander paard (niet moeder) erbij om het veulen rustig te houden, hoe doe je dat dan? Ik neem aan met tussenschot, en het andere paard gewoon vast. Maar wat doe je dan met het veulen? Ook vast zetten? Ik lees hier steeds dat dat niet mag, maar als je het veulen dan los zet, kan het toch onder de voorste stang door?

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 13:52

HOi hoi,

Ik heb hem dus zoals jullie hebben kunnen lezen wel vastgezet. Maar heb er erg lang over na moeten denken hoor. Ik wilde hem eerst ook los vervoeren maar vond dat toch eng omdat ze dan kunnen gaan "wandelen"in de trailer, draaien etc. En dat moet je dus niet hebben. Wij hadden voor de zekerheid die pakken stro in de punt gelegd en vastgesnoerd zodat hij in ieder geval nooit onder die buis terecht kon komen. Want als ze dan klem komen te liggen...............Maar goed. Ik ben blij dat we hem toch aan twee kanten hebben vastgezet met voldoende vrijheid aan beide kanten zodat ie toch kon bewegen en mocht ie gaan liggen dat ie dan nog voldoende touwlengte had om weer omhoog te komen. En een beetje sedatie tranquigel 1,5streepje. Maar dat is afhankelijk van hoe groot je veulen is natuurlijk en of je zoiets wel wilt gebruiken. Wij hebben het op advies van de veearts gedaan dus......Succes

groetjes

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:10

Ik ben ook nog steeds aan het bedenken hoe ik die van mij gaat vervoeren?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:21

Maar waarom mag je een veulen dan niet vast zetten in de trailer? Ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 14:51

De reden dat veel mensen een veulen niet vastzetten is omdat een veulen daar nog niet mee bekend is. Het dier weet nog helemaal niet wat dat is en zou in panier kunnen raken wanneer het merkt dat het geen kant meer uit kan. Daarom heb ik er ook zo lang over getwijfeld om het wel of niet te doen en hoe dan. Maar los vervoeren vond ik ook een enge optie. Als je ze smal in de trailer zet met een schot kunnen ze zich net zo goed opgesloten voelen was mijn gedachten en als ie dan gaat staan stuiteren? Maar iedereen moet doen zoals hij of zij denkt dat het het beste is voor het veulen wat je gaat vervoeren.

gr
karin

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:30

Vorige week zaterdag is Athletico van Noord-Holland naar Belgie vervoert in een trailer en helemaal Remi. Ik heb een dikke laag stro in de trailer gedaan en lekker veel kuil. De stangen heb ik eruit gehaald.

Na wat tegen spurtelen stond meneer erin. Snel de klep dicht en via het zijdeurtje snel de trailer uit gegaan. We hebben hem los vervoert. Bij aankomst in Belgie stond hij achterste voren en wilde de trailer niet uit . Hij heeft flink kuil gegeten en ze hebben onderweg niks gehoort. Dit is de veiligste manier van het vervoeren van een veulen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:08

jupiler schreef:
De reden dat veel mensen een veulen niet vastzetten is omdat een veulen daar nog niet mee bekend is. Het dier weet nog helemaal niet wat dat is en zou in panier kunnen raken wanneer het merkt dat het geen kant meer uit kan. Daarom heb ik er ook zo lang over getwijfeld om het wel of niet te doen en hoe dan. Maar los vervoeren vond ik ook een enge optie. Als je ze smal in de trailer zet met een schot kunnen ze zich net zo goed opgesloten voelen was mijn gedachten en als ie dan gaat staan stuiteren? Maar iedereen moet doen zoals hij of zij denkt dat het het beste is voor het veulen wat je gaat vervoeren.

gr
karin

Ik zet mijn veulen nu ook af en toe al vast aan de bak enzo. Dan ben ik erbij en kan ik hem mooi in de gaten houden of het goed gaat. Straks naar de opfok heb ik hem ook het liefst wel vast in de trailer. 'Zo'n klein ventje, in een 2-paardstrailer en dan aan de wandel kunnen....dat lijkt me enger dan vast.

Mooi dat het zo goed ging bij jou.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:35

PhiaBink schreef:
Vorige week zaterdag is Athletico van Noord-Holland naar Belgie vervoert in een trailer en helemaal Remi. Ik heb een dikke laag stro in de trailer gedaan en lekker veel kuil. De stangen heb ik eruit gehaald.

Na wat tegen spurtelen stond meneer erin. Snel de klep dicht en via het zijdeurtje snel de trailer uit gegaan. We hebben hem los vervoert. Bij aankomst in Belgie stond hij achterste voren en wilde de trailer niet uit . Hij heeft flink kuil gegeten en ze hebben onderweg niks gehoort. Dit is de veiligste manier van het vervoeren van een veulen.

Fijn dat het goed gegaan is!!!! Wij zullen Amando denk ik ook los in de trailer zetten. Moeten 3 uur rijden. Ik zal denk ik wel tussendoor een keer stoppen om te kijken hoe het gaat in de trailer.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:50

Niet stoppen!!!!, gewoon doorrijden. Vergeet niet de stangen er uit te halen en heel veel hooi op de grond te leggen. Alleen een goed passend halster om doen. Anders geen halster om doen.
Zo worden bij Residelca de veulens van Spanje naar Belgie of van Belgie naar Spanje vervoert. Ze staan dan los, tussen de schotten in een grote vrachtwagen.

dekleinepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:59

Wij hebben ons veulen met 4 maanden 's nachts alleen op stal gezet en overdag weer bij de merrie. Na 1 nacht al was hij gewend en de merrie knapte zienderogen op door de nachtrust die ze kreeg. Na die eerste vorm van scheiding konden we het veulen ook eenvoudig alleen vervoeren met 6 maanden. Emotioneel was hij niet meer zo afhankelijk.

Ik moet er wel bij zeggen dat we al met 3 weken het veulen mét de merrie in de trailer hebben laten lopen. Klep dicht en de merrie een bak slobber. Maar...dit moet je vastberaden doen, met een merrie die heel trailermak is en twee mensen achter het veulen die een 'kontje' willen geven, want anders wordt de ervaring slecht in zijn geheugen opgeslagen en dat wilde je nu juist niet.

Gewoon het veulen alleen en lós in de trailer zetten (nooit aanbinden) en een zéér dikke hoeveelheid stro rond het veulen doen, waar hij bijna in verdwijnt.
Succes...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:49

De reden waarom ik een veulen niet vast zou zetten (ook al is hij het gewend om vast te staan) is omdat ze hun nek flink kunnen bezeren (of zelfs kunnen breken) als ze wel gaan hangen, of per ongeluk onderuit gaan. Daar kan geen oefenen tegenop. En een veulen dat echt flink tekeer gaat in de trailer, kan zich en ook anderen die in de trailer zitten flink bezeren. Daarom zou ik ook af willen raden om er zelf bij te gaan zitten. Een gerichte trap van een veulen kan ook goed verkeerd aankomen!

bea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:38

Wij hebben het veulen (Misty) laatst opgehaald.
Dit hebben wij in een twee paard's trailer gedaan. het voorste stuk afgezet met hooi balen en tevens gefixeerd, zodat het veulen niet onder de stang door kon schieten. Hebben het achterzeiltje dicht gedaan en het veulen op één deel vast gezet. De hele reis is prima verlopen.
Het veulen was bijna 6 maanden oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:55

Ik ga zaterdag mijn veulen ophalen en ik ga het op de manier doen die Cassidy zegt. alle stangen eruit, veel stro/hooi voorin en dan los in de trailer (met het zeil aan de achterkant dicht natuurlijk). Ikben er best wel nerveus voor, ik hoop dat alles goed gaat. Het is wel een lange rit, ongeveer 2 uur rijden.. Ik neem wat tranquigel mee, als hij dan heel onrustig/moeilijk is met laden, dan kan ik hem wat geven... Hij is trouwens 5 maanden oud.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:02

mlvanmelle schreef:
Ik ga zaterdag mijn veulen ophalen en ik ga het op de manier doen die Cassidy zegt. alle stangen eruit, veel stro/hooi voorin en dan los in de trailer (met het zeil aan de achterkant dicht natuurlijk). Ikben er best wel nerveus voor, ik hoop dat alles goed gaat. Het is wel een lange rit, ongeveer 2 uur rijden.. Ik neem wat tranquigel mee, als hij dan heel onrustig/moeilijk is met laden, dan kan ik hem wat geven... Hij is trouwens 5 maanden oud.

Geen rustgevende spullen geven. Gewoon een flinke pak stro en een flinke plak hooi op de grond leggen.
Wij hebben zo ons veulen van Noord-Holland naar Belgie vervoert. Hij had bijna al het hooi op en kwam zonder een druppie zweet de trailer uit. Hij stond daar ook in zijn helemaal uppie in.

Zorg wel dat je de trailer helemaal kan afsluiten. Het mooiste is een trailer die geen zeil heeft maar een polyester of een metalen klep boven de achterklep. Wij hebben een Ifor Williams en die kan je helemaal afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:34

Ik heb helaas zelf geen trailer, dus ik huur er een.. En ik heb er alleen een kunnen huren met een zeiltje (hoorde gisteravond pas dat ik hem zaterdag moet halen, dus niet echt uitgebreide keus meer in trailers huren). Misschien moet ik er wat op verzinnen om dat zeiltje extra stevig dicht te maken...

Dat van die flinke hoeveelheid hooi en stro was ik ook van plan, dus dat komt helemaal goed. Ik neem de tranquigel voor de zekerheid mee, eigenlijk vooral voor als hij enorm lastig is met inladen oid. Ik heb het meer voor mijn eigen gemoedsrust bij me

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:54

mlvanmelle schreef:
Ik heb helaas zelf geen trailer, dus ik huur er een.. En ik heb er alleen een kunnen huren met een zeiltje (hoorde gisteravond pas dat ik hem zaterdag moet halen, dus niet echt uitgebreide keus meer in trailers huren). Misschien moet ik er wat op verzinnen om dat zeiltje extra stevig dicht te maken...

Dat van die flinke hoeveelheid hooi en stro was ik ook van plan, dus dat komt helemaal goed. Ik neem de tranquigel voor de zekerheid mee, eigenlijk vooral voor als hij enorm lastig is met inladen oid. Ik heb het meer voor mijn eigen gemoedsrust bij me

Ik zou echt geen dope geven. Ook al is het voor jou gemoedrust. Ik zal zeggen, neem zelf een dopie dan kom jij ook rustiger over op het veulen en niet zo gestresst. Dat veulen redt zich wel, een dopie zal meer kwaad doen. Veulens staan nog niet zo stabiel als een volwassen paard. Een veulen kan zonder dope dus beter zijn evenwicht bewaren.

Probeer een trailer te lenen die je goed kan afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:15

Ik bedoel ook niet dat ik het perse wil geven. Ik wil het bij me hebben voor het geval hij enorm lastig is met inladen, maar in principe dan als "noodoplossing" als we alle andere dingen al geprobeerd hebben, dus ik hoop dat het gewoon goed gaat zonder

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:20

mlvanmelle schreef:
Ik bedoel ook niet dat ik het perse wil geven. Ik wil het bij me hebben voor het geval hij enorm lastig is met inladen, maar in principe dan als "noodoplossing" als we alle andere dingen al geprobeerd hebben, dus ik hoop dat het gewoon goed gaat zonder

merrie tegelijk met veulen inladen en dan het veulen goed vasthouden. Merrie uitladen en de klep gelijk dicht doen, veulen losmaken en via het deurtje naar buiten. En als je alles gedaan hebt (het betalen) zo snel mogelijk op pad. Je zal misschien wel gehinnik horen, maar dat is normaal van een veulen die net bij zijn moeder weg is. En direct doorrijden. Dope toedienen zou ik niet doen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:28

Lastig met inladen kan eigenlijk niet. Wij hebben Atje met z'n 3en geladen. Ik had Atje vast, 2 mannen een arm aan elkaar vast onder zijn kont. We hadden een 3de persoon nodig, omdat mijn man heel erg last van zijn rug heeft. Eigenlijk kan je met z'n 2en een veulen er zo in tillen. Ik lokte hem met biksjes en de heren een kontje en hup hij stond er in. Klep dicht, boven klep dicht en via het luikje ben ik er uit gekropen, auto starten en rijden. Niet stoppen onderweg, in 1 keer doorrijden.

Ik denk dat je het moeilijker maakt dan dat het is. Ik zou als ik jou was zelf een dopie nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:45

ja misschien wel.. Ik vind het best wel spannend allemaal, ik heb wel vaker 'gewone' paarden vervoerd, maar nog nooit een veulen, dus vandaar Maar gelukkig al een hoop tips gehad, het komt vast goed allemaal..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:07

Een veulen vervoeren is 1000000 x makelijker dan een volwassen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:49

ja? Ik hoop het! heb inmiddels zoveel tips gekregen, moet wel goed komen!