Cheyenne heeft een dood veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odess

Re: Cheyenne heeft een dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:40

Heel naar, we hadden het vorig jaar op 298 dagen, je schrikt je rot! Maar dit jaar hebben we wel een helemaal gezond veulen! Vorig jaar zag je bij ons veulen ook niets, maar waarschijnlijk had mijn merrie toen placentitis. De nageboorte zag er ook niet uit. Was dat bij jullie allemaal wel goed? Sterkte met het verlies! Even uithuilen en weer door gaan Ach gut

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:40

Heel veel sterkt!
Zoiets komt altijd hard aan maar bij prematuurtjes is het ook altijd moeilijk gissen of ze het toch zouden hebben gehaald.
Heel jammer dat het wachten en hopen zou moet eindigen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:46

echt een prematuurtje is ze niet,ze is volgens de dierenarts helemaal af.
en ik heb haar bij een handelaar vandaan,die heb ik even gebeld,en hij zou even opzoeken wat nu de precieze dekdatum was.
toen ik haar kocht zei hij dat ze die ochtend gedekt was.

en de vader was de appaloosa hengst van hemzelf en die was 154cm en mijn appaloosa 150cm en als je ziet wat en enorm veulen eruit gekomen is ,ze was van hoef tot schoft 102cm
qua bouw en alles zag ze eruit als een voldragen veulen!
en met 314 dagen moeten ze goed levensvatbaar zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:50

Odess

Even uithuilen en weer door gaan

helemaal waar ,even lekker flink uithuilen en het leven gaat weer verder.

volgens de DA was de nageboorte ok
en daar ga ik ook maar vanuit.
op de foto ligt het al bijna 3 uur in het land,en daarom ziet het er zo goor uit.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:03

Even uithuilen en weer doorgaan is idd waar, maar kan wel heel moeilijk zijn.
Zo jammer, het veulen ziet er zo mooi en "af" uit en dan heeft het toch niet zo mogen zijn... Ik krijg er helemaal de kriebels van Scheve mond .

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:48

he bah ik lees het nu pas, ik vond deze merrie altijd zo leuk vanwege haar naam.....balen zeg, ik hoop dat ze zich al wat beter voelt? en voor jou heel veel sterkte....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:11

sterkte ,mirgino .Ik weet precies hoe je je nu voelt .
het eerste veulen van mijn tweeling lag er net zo bij ,helemaal af,net alsof het zo zou kunnen opstaan maar ik kreeg er geen leven in ;Het heeft waarschijnlijk iets te lang in het geboortekanaal gezeten en is gestikt ;T'is allemaal zo spijtig ,je wacht daar dan 11 maanden vol spanning op en dan is alles ineens weg Huilen
sterkte ,meis!!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:17

Jemig wat erg zeg
En wat een prachtig veulen was het
Ik wil je heel veel sterkte wensen met dit verlies

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:30

meiden,bedankt allemaal!!

nu heb je toch het gevoel dat je er niet alleen voor staat.
het blijft gissen,en ik heb steeds meer vragen.
maar omdat het veulen zo groot is,kan het bij haar ook zo gegan zijn dat het telang heeft geduurt voordat het eruit was.

de moeder is ook 2 a 3 cm ingescheurt

gelukkig is cheyenne weer helemaal opgeknapt,geen koorts meer en de sneetjes en uitscheuring genezen goed.

woensdag komt de DA nog een keer kijken of het echt allemaal goed is.

en dan gaan we maar gelijk aan de slag met de grote schieffel van haar.
foto`s en scan maken.
hebben we allebei afleiding

vanmorgen is het veulen opgehaalt,heb er gisteren nog afscheid van genomen.

ik heb veel steun gehad aan Ziolette hier van bokt die heeft ook zat ellende meegemaakt met haar zwangere paarden.
zij weet precies hoe het voelt.

het blijft rot,op stal hebben we een veulentje lopen en dat is toch moeilijk,de mijne had er ook moeten lopen,maar goed dat gevoel slijt wel.

maar iedereen bedankt voor jullie medeleven.!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:08

jeetje wat sneu...... wat een prachtig veulentje,

ik was al zo benieuwd naar wat het zou worden, (heb ook appies, en dat is altijd een verrassing wat het wordt van kleur)
en dan gebeurt er zo iets,

Kallista van ons was 11 jaar geleden ook ruim twee weken te vroeg, dat was volgens de dierenarts toen nog net op de grens van dat het kon, en die was ook al zo groot, Indy heeft ook een nogal zware, maar gelukkig heel snelle bevalling gehad,

heel erg veel sterkte, voor jou en de merrie, gelukkig is met haar tenminste alles ok, dat is misschien een beetje een troost

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:56

Ach, wat een triest bericht zeg, ik word daar altijd wel emotioneel van, zo'n mooi en volmaakt veulentje en dan dood in de wei gevonden....nee, dat is te erg voor woorden....veel sterkte hoor Ach gut

Weet je zeker dat het geen redbag delivery is geweest? Kon de da dat dan zien? Ik heb hier een stukje over een rbd...misschien zegt het je wat.
Is eigenlijk wel belangrijk om te weten, want een merrie die ooit een r.b.d. heeft gehad loopt een verhoogde kans om bij het volgende veulen er weer een te krijgen.

Red Bag Delivery”

Het voortijdig loslaten van de placenta, ook wel bekend als Red Bag Delivery, is een ernstige complicatie waarbij directe actie noodzakelijk is. Het veulen krijgt zuurstof via de placenta, en bij voortijdig loslaten van de placenta, is deze zuurstofstroom dus afgesloten ; het veulen zal stikken.
Bij vroegtijdige ontdekking en snelle handeling, loopt het echter meestal goed af.

Normaal gesproken wordt de placenta pas zichtbaar na de geboorte. Bij een Red Bag Delivery breekt het water niet en verschijnt er een “rode zak” uit de vulva (in plaats van het gebruikelijke vlies met de voorbeentjes). Dit is de buitenkant van de placenta en dit betekent dat de placenta gedeeltelijk of volledig heeft losgelaten van de baarmoederwand, in plaats van achter te blijven en het veulen te voorzien van zuurstof.
Er is geen tijd om te wachten op de veearts, het veulen moet zo snel mogelijk ter wereld gebracht worden om te voorkomen dat het stikt.

Open de placenta onmiddellijk (meestal lukt dit met je handen, desnoods kun je een stompe schaar gebruiken) ; het vruchtwater gutst naar buiten en als het goed is volgen de voorbeentjes van het veulen. Zo niet, ga dan met je hand naar binnen, zoek de voetjes en begeleid ze naar buiten. Controleer of het hoofdje in de goede positie ligt.
Trek tijdens de weeen krachtig mee, en zodra het hoofdje eruit is, breek je het vruchtvlies, zodat het veulen kan ademen.
Zodra het veulen geboren is, check je de ademhaling van het veulen. Eventueel vocht kun je naar buiten laten lopen door het lijfje van het veulen iets op te tillen en het hoofdje te laten hangen. Maak de luchtwegen vrij door het mondje leeg te maken en met je hand van boven naar onder over het hoofd te wrijven ; hierdoor wrijf je achtergebleven vocht naar buiten. Als dit gebeurt is, breng je het veulen in zittende positie en wrijft krachtig met een handdoek, om de ademhaling te stimuleren.
Als de veearts komt, breng verslag uit van de Red Bag Delivery en laat het veulen goed nakijken.

Het komt weleens voor dat de placenta met het veulen meekomt, of direct na de bevalling afkomt. In deze gevallen moet je rekening houden met de mogelijkheid van zuurstoftekort bij het veulen, en moeten de ademhaling en longen extra goed nagekeken worden.

Wanneer ik naar de foto kijk. lijkt het erook op dat de placenta gelijk mee is afgekomen (of lijkt dat zo?)

Wat het ook geweest mag zijn, ik vind het heel erg voor je dat het zo is afgelopen met het kleintje...gelukkig heeft de merrie er niet veel aan overgehouden en is ze nu koortsvrij....heel veel sterkte de komende tijd!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 07:27

alles lag er achter,dat kan je op de foto zien!

maar verdorie het blijft gissen.
de dierenarts weet het ook niet,het kan!
ik ben wel heel netjes maandag nog terug gebeld door degene die geweest is s`avonds.
ik had via mail laten weten veel vragen te hebben,en daar hebben we over gepraat.
maar ja echt bevredigend is het nooit ,niemand heeft het gezien !
ik zal het morgen nog even navragen dan komt hij kijken of alles goed is.
ze heeft wel verteld dat ze denkt dat het veulen telang in het geboorte kanaal heeft gezeten,de merrie is ingescheurt,en dat het veulen toen teweinig zuurstof heeft gehad.

was er iemand bij geweest dan hadden we het veulen waarschijnlijk kunnen redden!!
maar we wisten het niet!
ze moest officieel tot 1 week juli!

volgens de DA regelt de natuur het zelf als het veulen er klaar voor is komt het,en zo te zien was het veulen klaar.
het probleem is de grootte geweest van het veulen,in verhiouding met de moeder was het erg groot [102cm]

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:07

Ja, ik kan mij zoooo goed voorstellen dat je met al die vragen blijft zitten, vooral omdat het veulen zelf er duidelijk klaar voor was om geboren te worden....
En dat alles er achter ligt duidt er m.i. op dat de placenta ook gelijk mee af is gekomen, dat is ook niet goed geweest natuurlijk, maar de d.arts kan vertellen of dat te maken heeft met het feit dat het veulentje mogelijk te lang in het geboortekanaal heeft vastgezeten of dat het een andere oorzaak is geweest....hoe dan ook zoiets blijft vreselijk!
Was het overigens haar eerste veulen?
Ik hoop dat je het spoedig een "plaatsje" kan geven en wens je veel sterkte toe! Ach gut

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:58

Wat ontzettend rot voor jou en je merrie!! Wij hebben nog geen 3 weken geleden hetzelfde meegemaakt. Aan de merrie was niks te zien, klein beetje dikke uier en 's ochtends lag het veulen dood in de stal. 14 dagen te vroeg geboren. Het vlies was wel weg, de placenta lag voor zn hoofdje. Ook wij weten niet wat er precies is gebeurt. Onze dierenarts vond het wel een heel groot veulen voor zo'n kleine merrie. Het was haar eerste veulen. We vragen ons nu ook nog zoveel dingen af, je zal het nooit weten.
De schrik zit er dan behoorlijk in! Ik wens jou en je merrie voor de toekomt het allerbeste en ik hoop dat je verdriet snel slijt.
Sterkte!
Groeten, Linda

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:42

summerland

dan hebben we bijna hetzelfde meegemaakt!

het was haar 2de veulen.
het veulen van cheyenne was ook enorm [102cm en lang!] groot voor een pony van 150cm.
we denken nu dat inderdaad alles tegelijk naar buiten is gekomen en het te lang in het geboortekanaal heeft gelegen en omdat de placenta al los was het veulen gestikt is tijdens het uitdrijven!
en ook ruim 2 weken te vroeg,geen uier en geen tekenen te gezien van een naderende geboorte.

achteraf was ze s`middags onrustig geweest in de wei.
maar daar is geen aandacht aan besteed.
er zijn op stal veel met schuldgevoelens,HAD IK MAAR...,maar ja achteraf praten is makkelijk.

we gaan nu met haar verder aan de slag,eerst de schieffel en dan een lekkere massage en dan weer opbouwen.
cheyenne heeft er gelukkig geen last van,en lichamelijk knapt ze ook al steeds meer op.
haar achterhand heeft veel te verduren gehad en moet echt aansterken.
morgen wordt ze nog helemaal nagekeken.

jij ook veel sterkte,het is bij jullie ook nog erg vers allemaal.

groetjes mirjam

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:38

Jeetje wat een verlies! en inderdaad zo'n mooi en groot veulen al! begrijp dta je met schuldgevoelens rondloopt, maar zoals je zelf weet, heb je hier absoluut niets aan kunnen doen.
Ik wens je heel erg veel sterkte bij dit verlies. Ik hoop voor ej dat ej misschien wat meer antwoorden op je vragen krijgt..

Succes, ook met de merrie!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:00

jee meis, heel veel sterkte!! 't was een erg mooi veulen Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:00

Je moet je geen verwijten maken in de trant van "had ik maar" ... dit soort dingen verwacht je niet! En al ben je nog zo voorbereid, dan nog kan het mis gaan, zoals bij ons.

Wij zijn wel bij de geboorte geweest en het was ook een red bag delivery. Ik herkende het ook en wist wat me te doen stond. Heb de rode "bal" geopend, maar er zat niks achter ... dat kwam pas na nog een paar weeën en dat was een buitenproportionele pootjesblaas, die we niet kapot kregen. Merrie is gaan staan en daarna weer gaan liggen om verder te persen. Toen lagen het neusje en de pootjes goed. De dierenarts hebben we meteen gebeld toen we de red bag herkenden en hij heeft het inmiddels dode veulen mee op de wereld geholpen. Zonder hulp had onze merrie het niet gered of op zijn minst ingescheurd. Wat dat betreft heb je geluk gehad, want het komt ook voor dat merries zich helemaal kapot persen.

Overigens zei onze da dat de merrie het veulen er niet uit kreeg omdat het al dood was. Normaal gesproken geeft een veulen nog wat mee bij de geboorte; een dood veulen niet. Ook kan het zijn dat het veulen eerst is gestorven en toen eruit is gekomen. Dan maakt het vaak de "draai" niet volledig, waardoor het in het bekken blijft hangen en de merrie het er niet uit krijgt.

Ik vind het wel frappant dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen jouw verhaal en het onze. Ook bij ons leek de merrie er "niet klaar" voor. Niet veel uier, niet gekegeld, niet echt slappe banden. Wel de dag ervoor onrustig. Heel anders dan bij de vorige bevalling. Dit veulen was ook vroeg: 329 dagen, vooral als je bedenkt dat haar vorige veulen op 358 dagen is geboren. Het veulen daarvoor zat ook in die richting. Ook ons veulen was enorm groot! Mijn man en de da hebben het met zijn tweeën weg moeten dragen terwijl je normaal gesproken zo'n veulen makkelijk in je eentje kunt tillen. Ik vraag me toch af of deze gegevens niet ergens in een "plaatje" passen ...

Overigens weet ik inmiddels dat een miskraam ook altijd in de vorm van een red bag delivery komt. Gezien het feit dat mijn merrie er nog niet klaar voor leek houd ik het er dus op dat wij een hele late verwerping hebben meegemaakt. Heel naar!!

Ik heb ook onderzoek gedaan naar het terugkeren van een red bag delivery. Hierover zijn de meningen verdeeld. De 1 noemt het een gevalletje ongelooflijk veel pech. De ander zegt dat een merrie toch geneigd is het vaker te doen. Dit was het derde veulen dat mijn merrie kreeg. De anderen waren "normale" bevallingen. Ik heb dus geen idee of mijn merrie statistisch gezien een "probleemmerrie" is.

Heel veel sterkte ermee nogmaals. Ik heb ook het hele filmpje al tienduizend keer af laten draaien. Ik blijf ook zoeken naar antwoorden ...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:02

dat is ook wat zeg!ben je erbij en dan nog ben je te laat!

het veulen van cheyenne was ook enorm groot,en heel druk geweest de afgelopen mnd.

wij hadden zelf wel het idee dat er een groot veulen uit zou komen,maar volgens de DA waren er veel merries over tijd en was cheyenne erg dik.
hij heeft haar 25 mei voor het laatst gezien,en ze was ook erg dik maar ja dat blijkt nu er zat een mega groot veulen in.

maar door jouw verhaal ,hoe afschuwelijk ook, heb ik toch weer wat meer rust.
het lijkt heel veel op elkaar,wel levens vatbaar maar toch te vroeg.

en het is inderdaad zo ,dat je het elke keer weer opnieuw afdraai in je hoofd en denkt ;had ik mischien dit of dat.....
maar daar maak je jezelf gek mee,ik moet zeggen dat ik veel aan bokt gehad hebt!
er zijn helaas meer mensen die zoiets meemaken en dat is herkenbaar.