Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Esme_27 schreef:Ik wil dat veulen er echt uit nu... word helemaal gek van de spanning!!!! Maar het ziet er niet naar uit dat het komt vannacht... snik snik
Ik ga weer een lekker slapeloos nachtje tegemoet
Esme_27 schreef:Straks beval jij nog eerder Nadine!
Esme_27 schreef:maar hoe komt het dan dat het 75% is en niet 50% Supertje?
Esme_27 schreef:Ja klopt. vorig jaar had Offspring dit veulen, Bono:
http://groups.msn.com/_Secure/0VQAIA1Ea ... 3071056382
maar hoe komt het dan dat het 75% is en niet 50% Supertje?
Citaat:Is dit veulen een kruising met een ander ras ofzo..wat een apart beestje zeg..
Supertje schreef:Esme_27 schreef:maar hoe komt het dan dat het 75% is en niet 50% Supertje?
Omdat (platen)bont oftewel tobiano dominant is. Dat betekent dat als een paard een gen voor bont heeft dat ook altijd te zien zal zijn.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met kleurformules? Dus de genetische 'kleurcode' aangegeven met letters?
Een gen wordt altijd aangegeven met 2 letters. Dit omdat een gen bestaat uit paren chromosomen. Ieder paar chromosomen bestaat uit 1 van de vader, en 1 van de moeder.
Beide ouders zijn heterozyzoot, wat betekend dat de chromosomen-paren bestaan uit 1 chromosoom voor bont, en 1 voor niet-bont.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. T staat dus voor bont, t voor niet bont. Beide ouders zijn dus Tt.
Omdat het bont dus dominant is, zijn ze bont, en niet effen, het bont overheerst de effen kleur.
Het veulen krijgt maar 1 van deze 2 van de vader, dus T of t, hetzelfde geldt voor de moeder.
Uit Tt x Tt kan komen:
TT (van zowel de vader als de moeder T gekregen) = homozygoot bont.
Tt (van de vader T gekregen, van de moeder t) = heterozygoot bont
Tt (van de moeder T gekregen, van de vader t) = heterozygoot bont
tt ( van zowel de vader als van de moeder t gekregen) = effen
In 3 van de 4 mogelijkheden krijgt het veulen dus minstens 1x T, en zal dus bont zijn.
Als je een bonte kruist met een effen paard, dán heb je 50% kans op bont. De bonte ouder heeft dan 50% kans om T door te geven, en 50% kans om t door te geven.