wie is dr wel is by een geboorte geweest??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:22

Ik ben ook wel eens bij geboorte van een veulentje geweest. Ik vind het altijd heel schattig als t veulentje probeert te gaan staan. Maar als de geboorte niet goed gaat is het niet zo leuk...het veulen van mijn verzorgshetje was te groot en lag niet goed, het lag horizontaal in de buik ofzo Verward Dat was echt eng, want het veulen was al gestikt in de buik en moest er op een erge manier uitgehaald worden...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:48

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:13

ik heb afgelopen jaar de geboorte van mijn 1e eigen veulentje mogen meemaken. Ik moest en zou het zien en heb dus 3 weken op stal geslapen. Uiteindelijk is Stella om 8 uur s'avonds bevallen Tong uitsteken . Stella had veel drachtigheids koliek en toonde vaak veel tekenen van een evntueel naderende geboorte.
Op zich ging de bevalling wel snel, maar op dat moment duurde het eeuwen. Zaleah had 1 voetje naar achteren en was echt megagroot. Zo groot dat we haar als een kalf eraf hebben moeten trekken. Stella had de hoop al op gegeven...
Ik heb het allemaal opgenomen op video, maar als ik het nu terug kijk vind ik het nog steeds spannend.
Nu ik het heb mee gemaakt weet ik niet of ik Stella weer snel zal laten dekken. Ik heb toen echt gevreesd voor Stella's leven (zij bleef 5 min doodstil liggen met dr ogen helemaal weg gedraaid en totaal geen reactie..)
Maar het blijft toch altijd wel een hele bijzondere gebeurtenis.
En als zo'n ieniemienie paardje dan voor het eerst een rondje om haar moeder heen rent is het ook wel weer geweldig!!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:04

Ik heb dat 1 keer gezien.

Het was super mooi en ik zal dat ook nooit meer vergeten!!!
Dat is ongeveer het mooiste wat ik ooit heb gezien.

En ik heb daarna ook een hele goede band gehad met dat veulen (vasco) die daarna is verkocht Verdrietig

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:45

ik niet .. wil het wel heel graag zien lijkt me supermooi!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:53

Ik denk al een stuk of 10/15 keer ,maar het gaat nooit vervelen Knipoog .Ik heb ook kalfjes en lammetjes ter wereld zien komen,allemaal even lief Lachen .Een keer is er bij ons een dood veulen geboren,daar was ik gelukkig niet bij...

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:05

ik heb het al meerdere malen gezien maar het blijft mooi!!!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 04:57

Mijn 'eerste' keer was van mijn eigen gefokte Haflinger. Ik was enorm onder de indruk. Haar moeder stond ernaast, zij had al vier veulens gehad, die was nog meer onder de indruk dan de bevallende merrie. Het was haar eerste veulentje (ook enige, een jaar na de geboorte is ze, helaas, overleden).

Bij onze Quarter Horse merrie heb ik beide bevallingen mogen zien. Ze is beide keren al staande bevallen. Niet echt leuk om te zien, zo'n veulen valt een end naar beneden Scheve mond . De laatste keer stond ze zo dicht bij de muur dat het veulen tussen haar benen lag, die heb ik, met veel kracht, tussen haar benen uit moeten trekken, ik was als de dood dat ze een stap zou zetten. Het enge is dat de navelstreng gelijkt knapt. Beide keren gelukkig niet te kort. Ook heeft ze beide keren regelmatig koliek gehad, op dat moment heeft het veulen haar dwars gezeten. Niet goed voor mijn hart geweest..... je denkt toch NU gaat ze bevallen Haha!

Het is speciaal om me te maken, het maakt je nog 'inner' met je merrie maar ook met het veulen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 05:07

ik heb het een paar keer meegemaakt.. was aan een kant wel leuk om te zien, aan de andere kant.. zo'n merrie heeft het dan niet echt fijn..

maar als het veulentje er is.. dan is het echt super!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:56

het is ieder jaar weer een unieke ervaring,tot nu toe ben ik iederjaar weer bij de geboorte geweest van het veulen van de merrie die ik op onze stoeterij rijd, je voelt het aankomen het kegelen begint,telefoon naast hey bed adrie belt ioderjaar weer als het zo ver is,prelude kreeg het 2 jaar achter elkaar voor mekaar om het in het land te doen half almere kon mee genieten voelt altijd weer alsof ik zelf weer een beetje mama word.bij prelu mocht ook niemand in de buurt komen dan ik,fijn gevoel gaf dat ik heb prelu als veulen ook gekent dus dat schept een band haar zadelmak gemaakt met 3 jaar haar ingereden en wedstijden met haar mogen rijden ustinov was haar eerste veulen ook hem zadelmak gemaakt hij is verkocht met 3 nu staat volumia klaar nog ff wachten je krijgt een band met die nakomelingen prelu is inmiddels verkocht snik snik nu staat terorita er en ook haar eertse veulen merk dat de band dan toch snel weer terug komt,krijg ierderjaar weer kriebels als de veulens moeten komen,mijn zoontje heeft het ook een keer mogen meemaken hij was toen 4 zxijn reactie was mama er zir plastic om heen(het vlie zat er nog om)geweldig kreeg tanen in mijn ogen hij is blijven zitten in een hoekje van de stal toen ging het veulen staan ,fat is het mooiste vallne en op staan zijn naam volgens mijn zoon max was dan ook natuurlijk geen volumia maar BAMBI

Izolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:51

K ben er op 27-04-2004 bij geweest.Want mij mooie merrie veulen is toen geboren heb zelf het vlies van der neus afgehaald.Het is echt geweldig om mee te maken.En nu 8mnd later denk ik af en toe ach was ze nog maar zo klein Haha! Het is dat k niet weet hoe k er foto's op moet krijgen anders had k het gedaan.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:34

Ik heb het dit jaar ook gezien bij mijn minimerrie helaas met slechte afloop. Het veulen lag stuit en had denavelstreng om z'n middel dit was ook de doodsoorzaak was gestikt en daar door twee maanden eerder afgekomen zielig he'?
Ze is weer opnieuw gedekt en ik hoop dat het volgend jaar wel goed gaat.
Dit was mijn ervaring

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:52

Ik heb het ook al meerdere keren gezien en het is echt geweldig mooi en spannend. Maar heb ook al eens een bevalling meegemaakt waarbij het veulen niet goed lag en er dus niet uitkon. Oh, wat eng. Het wachten op de dierenarts duurt eindeloos... Maar het is gelukkig allemaal goedgegaan.
Wat ook erg mooi is, is om de inprenting te doen direct naar de geboorte. Dit vindt ik ook een bijzondere ervaring die je nooit vergeet.

ob_session

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:41

ik heb het nog nooit gezien. zou het wel graag willen zien. wel op tv en boeken daar heb ik het welis gezien maar nog nooit in het echt. en dat lijkt me zeker wel cool om te zien. wil ik zeker nog wel een keertje mee maken.